Abarth narodził się w Turynie w 1949 roku. Firmę założył Carlo Abarth, przedsiębiorca o austriacko-włoskich korzeniach. Prawdziwy debiut nastąpił jednak trzy lata później, gdy narodził się szałowy prototyp Abarth 1500 Biposto. Wyglądał kosmicznie i miał trzeci reflektor, a przy okazji wykorzystywał podzespoły Fiata. Abarth na przestrzeni lat przygotował sporo aut wyścigowych (m.in. Fiaty 124 i 131), oferował klientom sportowe akcesoria do włoskich modeli tej marki (tłumiki, zawieszenie, tego typu elementy) i przerabiał inne auta z wielomarkowego królestwa Fiata (m.in. Autobianchi). Co ważne, firma spod znaku skorpiona ma tak duże poczucie własnej wartości, że oferuje samochody pod własną marką.
fot. Abarth | Abarth 1500 Biposto
fot. Abarth | Fiat Stilo Abarth
fot. Abarth | Abarth Grande Punto
fot. Abarth | Abarth 695 Tributo Ferrari
fot. Abarth | Abarth 500 Assetto Corse
Nazwa Nismo to zbitka słów Nissan i Motorsport. Firma powstała w 1984 roku z połączenia dwóch firm - Publication Division 3 wspierającej prywatne teamy oraz Special Car Testing Division zajmującej się wytwarzaniem sportowych dodatków do samochodów. Nissan powołał Nismo po to, by dać upust swoim sportowym ambicjom i rozwijać cywilne modele w oparciu o doświadczenie zebrane w wyścigach i rajdach. Pierwszym prototypem Nismo był Saurus, mały roadster z doładowanym silnikiem. Warto wspomnieć, że Nismo brało udział m.in. w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, a teraz ściga się w wyścigach z serii Super GT oraz mistrzostwach FIA GT. Dziś w ofercie Nismo można znaleźć całą paletę Nissanów o sportowym charakterze.
fot. Nissan | Nissan Saurus
fot. Nissan | Nissan Skyline GT-R R34 Z-Tune
fot. Nissan | 2014 Nissan GT-R Nismo
fot. Nissan | Nissan Juke Nismo RS
Fot. Nissan | Nissan Note Nismo
Fot. Nissan | Nissan Pulsar Nismo
Fot. Nissan | Nissan 370Z Nismo
Wszystko zaczęło się w 2003 roku od Golfa IV R32. Cyfra 32 w nazwie oznaczała pojemność silnika. Najmocniejszy Golf IV miał pod maską serce 3,2 l V6 o mocy 241 KM. Do tego był napęd na cztery koła, bodykit nadwozia oraz, to warte zapamiętania, dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG. R32 był pierwszym seryjnie produkowanym modelem Volkswagena z dwoma sprzęgłami, choć pamiętajcie, że Porsche korzystało z takiego rozwiązania w wyścigach już w latach 80. 40 proc. sprzedanych wersji szybkich Golfów miało kolor granatowy i stał się on nieoficjalną barwą dla Volkswagenów rasy R. Oficjalnie dział R został powołany do życia dopiero w 2010 roku. W ofercie pojawiły się także stylistyczne pakiety R-Line mające przypominać najszybsze modele w gamie.
Volkswagen Golf R32
Volkswagen Passat (B6) R36
Volkswagen Polo R WRC
2014 Volkswagen Scirocco R
2014 Volkswagen Golf R
2015 Volkswagen Golf R Variant
Volkswagen Beetle R-Line
Skrótu OPC nie trzeba rozwijać (Opel Performance Center), by wszyscy wiedzieli, że chodzi o szybkie samochody z Russelsheim. Firma funkcjonuje od 1997 roku i oprócz tworzenia ekscytujących modeli działa też w motorsporcie. Pierwszym podkręconym przez OPC Oplem była Astra z 1999 roku, choć zdecydowanie najciekawszą kreacją z tamtego okresu była Zafira OPC z 200-konnym silnikiem. Popyt na nie z czasem osłabł i dziś OPC skupia się na podstawowych trzech modelach: Corsie, Astrze i Insigni.
1999 Opel Astra - pierwszy model OPC
2001 Opel Zaifra OPC
Opel Insignia OPC
Opel Astra GTC
2015 Opel Corsa OPC
Skoda przez lata brała udział w rajdach, czego najlepszym dowodem był model 130 RS. Z tęsknoty za tamtymi czasami, a może z chęci wykrojenia sobie małego kawałka tortu z segmentu hot-hatchów postanowiono stworzyć nowy dział zajmujący się najszybszymi wersjami podstawowych modeli. W 2001 roku na drogi wyjechała pierwsza generacja Octavii RS. Najpierw w wersji hatchback, a rok później także jako kombi. Ciekawostką była wersja WRC limitowana do 100 sztuk, a charakteryzująca się niezbyt atrakcyjnymi okleinami. Odważnym posunięciem była też pierwsza Fabia RS z 2003 roku napędzana silnikiem Diesla. Dziś w ofercie RS jest tylko jeden model - trzecia generacja Octavii, ale wkrótce dołączy do niej 230-konna odmiana tego modelu napędzana silnikiem z Golfa GTI Performance.
1977 Skoda 130 RS
2001 Skoda Octavia RS WRC
2003 Skoda Fabia RS
2008 Skoda Octavia RS
Skoda Octavia RS 230
Ford Performance, dział powstały z połączenia działów RS i Ford Racing to najmłodszy z prezentowanych przez nas tunerów. Nas najbardziej interesują modele RS, a ich historia zaczęła się w 1970 roku, kiedy na potrzeby rajdów powstał Escort RS 1600. Wspaniałe tradycje kontynuowały w latach 80. czteronapędowe modele Escort i Sierra nazwane dodatkowo RS Cosworth. Wsółczesna historia RS-ów rozpoczęła się w 2002 roku, kiedy to Ford pokazał pierwszą generację Focusa RS. To ostry hot-hatch, lecz trudno doszukać się w nim ducha wozów rajdowych. O wiele lepiej w tej roli może sprawdzić się najnowsze, trzecie już wcielenie Focusa RS, który otrzymał potężny silnik i napęd obu osi.
1970 Ford RS1600
1988 Ford Sierra RS Cosworth
2002 Ford Focus RS
2015 Ford Focus RS
W tym zestawieniu nie mogło zabraknąć francuskiego tunera - RenaultSport (R.S.). Dokładnie takie same literki, jak u Forda, podobne przeznaczenie - duża moc i ogromne emocje. Dział o tej nazwie powstał w 1976 roku i był odpowiedzialny m.in. za wytwarzanie modeli Alpine Renault. Ich współczesne dzieła są cenione za doskonałe osiągi dostępne w przystępnej cenie. Przez dział R.S. przewinęło się sporo modeli, z których jednym z najbardziej egzotycznych był Safrane Biturbo 4x4.
1996 Renault Sport Spider
2012 Renault Twingo RS Red Bull RB7
2011 Renault Clio RS "Anioły i demony"
2013 Renault Clio RS EDC
2011 Renault Megane RS 265 Trophy
2014 Renault Megane R.S. 275 Trophy