Volvo XC40 - kompaktowy SUV, którego premiera odbiła się szerokim echem nad Wisłą

Volvo XC40 to jedna z najgorętszych premier zeszłego roku. Teraz kompaktowy SUV jest już gotowy na podbój Polski i dorównanie sprzedażą większemu bratu, XC60, który od wielu lat jest ulubionym luksusowym autem Polaków. Na Mazurach mogliśmy XC40 przyjrzeć się jeszcze dokładniej.
Volvo XC40 Volvo XC40 fot. Volvo

Volvo XC40 - kompaktowy SUV Szwedów

Najmniejszy w gamie SUV został oparty na nowej płycie podłogowej CMA.

Inżynierowie zbudują na niej w przyszłości pierwsze w pełni elektryczne Volvo i wiele pojazdów przypisanych do segmentu B i C. Dzięki modułowej platformie, udało się stworzyć samochód wymiarami odpowiadający kompaktowym crossoverom. Jest tylko o 2 centymetry krótszy od BMW X1 (444 cm) i 4 dłuższy względem Audi Q3 (438 cm). Szerokość wynosi 186, a wysokość 166 cm.

Rozstaw osi na poziomie 270 cm zwiastuje sporo przestrzeni w kabinie.

Pojemność bagażnika to 460 l. Tylną kanapę można dzielić w proporcji 40/60 i zrobić to jednym ruchem. Klapę bagażnika otworzymy i zamkniemy przyciskiem lub przesuwając nogą pod autem.

Volvo XC40
fot. Volvo

Volvo XC40 Volvo XC40 fot. Volvo

Volvo XC40 - wyróżniająca stylistyka

Podobieństwo do większego XC60, czy serii 90 jest nieuniknione w dobie powszechnej unifikacji. Zbliżony jest zatem kształt przednich reflektorów, tylnych kloszy i forma sporych rozmiarów grilla.

Jednak Szwedzi przed premierą zapowiadali, że nowy SUV będzie miał własny charakter i pełnymi garściami będzie czerpał nie tylko z XC60, ale także odważnego konceptu 40.1.

Volvo XC40
fot. Volvo

I to widać, bo XC40 ma swój własny niepowtarzalny styl. W porównaniu z większymi autami marki jest znacznie bardziej młodzieżowe, w końcu styliści rysowali ten model z myślą o młodszych kierowcach.

Ponadto, szwedzcy designerzy wreszcie dostrzegli potencjał w zmieniających się trendach modowych. W katalogu znajdziemy rzucające się w oczy kolory i dwubarwne malowanie nadwozia, co wcześniej w wszelkiej maści modelach Volvo nie wchodziło w grę.

Volvo XC40
fot. Volvo

Volvo XC40 Volvo XC40 fot. Volvo

Volvo XC40 - przestronne wnętrze

Przed wprowadzeniem tego samochodu na rynek, Szwedzi przeprowadzili szereg badań wśród potencjalnych klientów małych SUV-ów. Okazało się, że te coraz popularniejsze samochody są cenione m.in. za wysoką pozycję za kierownicą, która daje dobrą widoczność oraz stwarza poczucie bezpieczeństwa. Jeśli ktoś szuka tych cech w aucie, znajdzie je w XC40 za sprawą wysokiego prześwitu nadwozia. Wynosi on aż 21,1 cm.

Volvo XC40
fot. Volvo

Bagażnik ma regularny, łatwy do zagospodarowania kształt. Aranżacja kabiny i pomysłowe schowki to popis kreatywności szwedzkich stylistów. W konsoli środkowej znalazło się miejsce na karty płatnicze i parkingowe, duże uchwyty na napoje, miejsce do indukcyjnego ładowania telefonu. Kieszenie drzwi są przepastne i mieszczą duże butelki wody, całkiem sporego laptopa albo jedno i drugie naraz. Aby uzyskać ten efekt, głośniki w drzwiach zamontowane są wysoko, tuż pod dolną krawędzią szyby.

Volvo XC40
fot. Volvo

Pozycja za kierownicą przypomina tę z większego XC60. Podobny zestaw instrumentów sprawia, że ten, kto obcował z modelami Volvo z ostatnich kilku lat, odnajdzie się tu bez problemu. 9,2-calowy tablet zawiaduje większością pokładowych udogodnień. Łączy się z internetem, a także wyświetli instrukcję obsługi w języki polskim. System działa bez zbędnej zwłoki. Ma dobrą rozdzielczość i czytelną grafikę. Współpracuje z nawigacją, zestawem kamer i zewnętrznymi nośnikami pamięci. O jakość dźwięku dba zestaw zaprojektowany przez inżynierów z firmy Bowers&Wilkins.

Volvo XC40
fot. Volvo

Materiały wykończeniowe są niezłe gatunkowo. Klient może sobie zażyczyć dekory wykonane z drewna lub szczotkowanego aluminium. Ciekawostkę stanowi pomarańczowy filc na podłodze i boczkach drzwiowych, przypisany do specyfikacji R-Design.

Volvo XC40
fot. Volvo

Volvo XC40 Volvo XC40 fot. Volvo

Volvo XC40 - systemy bezpieczeństwa

Cała architektura elektroniczna nowego XC40 jest przygotowana do przejęcia zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa z większych modeli.

W tym małym SUV-ie znajdziemy seryjny pakiet City Safety, który awaryjnie wyhamuje pojazd w przypadku wykrycia ryzyka nieuchronnej kolizji. Auto wykrywa inne pojazdy, pieszych, rowerzystów, a nawet duże zwierzęta. W określonych sytuacjach, system potrafi także zmienić tor jazdy auta, by uniknąć zderzenia. Za dopłatą XC40 może być wyposażone w funkcję Pilot Assist umożliwiającą jazdę półautonomiczną z prędkością do 130 km/h na drogach szybkiego ruchu. Bezpieczeństwo jazdy zwiększą także nowe światła LED-owe, w które uzbrojony został mały SUV.

Volvo XC40
fot. Volvo

Volvo XC40 Volvo XC40 fot. Volvo

Volvo XC40 - silniki i ceny w Polsce

Na początek Volvo wprowadziło do sprzedaży dwie najdroższe wersje XC40 - benzynowe T5 oraz diesla D4. Jednak już w kwietniu nad Wisłę przyjadą znacznie przystępniej wycenione odmiany kompaktowego SUV-a. Tak prezentuje się oficjalny polski cennik:

Volvo XC40 - silniki benzynowe

Volvo XC40 - silniki benzynowe
fot. Volvo

Volvo XC40 - silniki Diesla

Volvo XC40 - silniki Diesla
fot. Volvo

Volvo XC40 Volvo XC40 fot. Volvo

Volvo XC40 - Care by Volvo

Polska trafiła na krótką listę siedmiu krajów w Europie, gdzie pojawi się nowa usługa szwedzkiego producenta. Program "Care by Volvo" umożliwi zakup jednej z dwóch wersji modelu XC40: D4 AWD 190 KM lub T5 AWD 247 KM. Miesięczna rata startowa wyniesie 2399 zł netto bez wpłaty początkowej.

W ramach programu będzie można korzystać z samochodu przez dwa lata. Stała opłata zawiera pełny pakiet ubezpieczeń. W zależności od szkodowości w tym okresie opłata pozostanie stała. Użytkownik samochodu może liczyć na pełną opiekę serwisową oraz opony zimowe z możliwością wymiany.

Volvo XC40
fot. Volvo

Raz w roku klient może skorzystać z usługi, która dostarczy samochód do serwisu, a następnie dostarczy pod dom lub inny wskazany adres. Co ciekawe, program "Care by Volvo" umożliwia wynajem większego samochodu szwedzkiego marki (np. XC60 lub XC90) podczas korzystania z XC40.

Nowy program umożliwia usługę car-sharingu wewnątrz zaufanej grupy użytkowników. Będzie można do niej dołączyć rodzinę lub grupę znajomych. Wtedy do uruchomienia wystarczy system Volvo on Call, kluczyk techniczny i telefon do zdalnego włączania silnika.

Volvo XC40
fot. Volvo

Volvo XC40 Volvo XC40 fot. Volvo

Volvo XC40 - będzie tracić mniej od niemieckiej konkurencji?

Eksperci firmy Info-Ekspert, specjalizującej się w szacowaniu wartości rezydualnych, niedawno wzięli pod lupę najnowszy model Volvo. Z ich badania wyszło, że XC40 po kilku latach eksploatacji będzie więcej warte niż Audi Q3, BMW X1 czy Mercdes GLA. Podczas analizy przyjęto następujące kryteria: średni roczny przebieg 30 tys. km oraz 36-miesięczny okres użytkowania samochodu. Do porównania wykorzystano podstawowe wersje z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.

Podstawowa jednostka benzynowa w Volvo ma pojemność 1.5 i 152 KM mocy. Auto kosztuje 127 tys. zł. Konkurencyjne modele kosztują następująco: Audi Q3 1.4 150 KM (126 500 zł), BMW X1 1.5 136 KM (133 000 zł) i Mercedes GLA 1.6 122 KM (124 500 zł). Okazuje się, że w porównaniu z niemiecką konkurencją Volvo XC40 wypada najlepiej. Szacowana wartość rezydualna po trzech latach użytkowania wynosi 56,7 proc. wartości początkowej. W przypadku Audi i Mercedesa to 53,7 proc., a dla BMW tylko 53,1 proc.

Volvo XC40
fot. Volvo

W segmencie SUV-ów i crossoverów największą popularnością cieszą się nadal silniki wysokoprężne, dlatego do porównania trafiły również takie wersje. Pod lupę wzięto następujące konfiguracje: Volvo XC40 2.0 150 KM (143 000 zł), Audi Q3 2.0 150 KM (139 500 zł), BMW X1 2.0 150 KM (149 000 zł) i Mercedes GLA 2.2 136 KM (150 500 zł).

Również w drugim przypadku Volvo jest lepiej szacowane w porównaniu z konkurencją. Po dołożeniu przebiegu i czasu użytkowania wartość rezydualna szwedzkiego modelu wynosi 59,9% ceny początkowej. Konkurencyjne modele mają mniejszą wartość - Mercedes 58%, BMW 55,9 proc. oraz Audi 56,3 proc.

Volvo XC40 Volvo XC40 fot. Volvo

Volvo XC40 - podsumowanie

Volvo XC40 to duży powiew świeżości nie tylko w gamie modelowej Volvo, ale także segmencie kompaktowych SUV-ów. Szwedzi przygotowali auto pod wieloma względami innowacyjne i przełomowe. XC40 wyróżnia się na drodze ciekawą, nowoczesną stylistyką,  przestronnym wnętrzem i ciekawą ofertą silnikową. Cennik jest bardzo zbliżony do niemieckiej konkurencji, ale Volvo przygotowało korzystne formy finansowania.

Wszystko to sprawia, że XC40 w Polsce może co najmniej powtórzyć sukces większego brata. Prawdziwą ofensywę Szwedów będzie mogli zaobserwować w kwietniu, kiedy do sprzedaży wejdą słabsze wersje silnikowe. Wtedy sprzedaż powinna się rozkręcić na dobre.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.