Słynne garaże - Jay Leno

Amerykański komik i prezenter telewizyjnego programu The Tonight Show Jay Leno to wielki miłośnik samochodów. Jego garaż jest motoryzacyjnym rajem - w kolekcji Leno znajduje się i McLaren F1, i malutki Fiat Topolino. Znalazło się też miejsce dla samochodu na parę czy batmobilu...
AC Cobra 427 AC Cobra 427 AC Cobra 427

Garaż Jaya Leno

Nas oczywiście najbardziej interesuje bardzo długa lista samochodów, jakie Amerykanin zgromadził w swoim legendarnym garażu, ale kim w ogóle Jay Leno jest? W telegraficznym skrócie, Leno to, pochodzący ze Stanów Zjednoczonych, satyryk, prezenter oraz aktor (głównie podkładanie głosu). Zasłynął przede wszystkim prowadzeniem programu "The Tonight Show" na antenie NBC. 64-letni Leno rozstał się ostatnio ze swoim programem, a kilka słów pożegnania nadesłał nawet Barack Obama, przy okazji proponując Jayowi posadę ambasadora USA na Antarktydzie... Skoro już wiemy kim jest, możemy z czystym sumieniem przejść do najciekawszych aut z jego imponującej kolekcji.

Garaż Jay LenoGaraż Jaya Leno

Wycieczkę po garażu Jaya Lena zaczynamy od jednego z najbardziej charakterystycznych samochodów sportowych na świecie. Mianowicie od AC Cobra 427, stworzonego przez słynnego Carolla Shelby'ego w 1961 roku. Cobra to bez wątpienia auto przepiękne, ale wygląd to nie jedyna jego zaleta. AC Cobra (w wersji GT) wygrała 24-godzinny wyścig w Le Mans. Pod maską Cobry z oznaczeniem 427 pracuje potężna 7-litrowa V8, która generuje moc 425 koni mechanicznych.

AC Cobra 427AC Cobra 427

AC Cobra 427AC Cobra 427

Garaż Amerykanina to miejsce niezwykłe, bo obok wspomnianego wyżej potężnego dziecka Carolla Shelby'ego możemy się w nim natknąć na takie maleństwo, jak Fiat Topolino z 1937 roku. Kultowego Fiata napędzało dumne 13 koni mechanicznych! Włosi szybko pokochali swojego malucha i zamiast używać nazwy producenta (500 - od pojemności silnika) ochrzcili go myszką, czyli "Topolino".

Fiat TopolinoFiat Topolino

Fiat TopolinoFiat Topolino

Fiat TopolinoFiat Topolino

Były dwa klasyki sprzed lat - supersamochód i małe autko, to teraz czas na coś z jeszcze innej bajki. Albo raczej komiksu. Jay Leno posiada Batmobile, który występował w ostatnich filmach o Batmanie, tych wyreżyserowanych przez Christophera Nolana, z główną rolą Christiana Bale'a.

BatmobileBatmobile

BatmobileBatmobile

Niektórzy uważają Mercera Raceabout za pierwszy, prawdziwy sportowy samochód zza Oceanu. Powstał w 1913 roku. Wściekle żółty po ponad stu latach od premiery znalazł swoje miejsce u Jaya Leno.

Mercer RaceaboutMercer Raceabout

Mercer RaceaboutMercer Raceabout

Inne sportowe auto, to niemiecki NSU Spider, produkowany w latach 1964 - 1967. Dzisiaj jego osiągi nie zachwycają. Półlitrowy silnik Wankla generował moc 51 KM, co pozwalało rozpędzić to lekkie auto (waga 700 kg) do 148 km/h, a pierwszą setkę osiągnąć po niecałych 17 sekundach.

NSU SpiderNSU Spider

NSU SpiderNSU Spider

Cadillac EcoJet Cadillac EcoJet Cadillac EcoJet

Garaż Jaya Leno

Za powstanie tego Cadillaca odpowiedzialny po części jest sam Leno. Pomysł miał narodzić się podczas jego rozmowy z jednym z mechaników, panowie naszkicowali na serwetkach ich wizję supersamochodu...  szkic tak się spodobał, że Jay postanowił zanieść go do biura projektowego Cadillaca. Cadillacowi pomysł również przypadł do gustu i tak powstał jedyny egzemplarz EcoJeta. Niestety jego dokładne osiągi nie są znane. Wiemy tylko, że napędza go turbinowy silnik Honeywell LT-101, generujący moc 650 koni.

Cadillac EcoJetCadillac EcoJet

Cadillac EcoJetCadillac EcoJet

W tak obszernej kolekcji nie mogło oczywiście zabraknąć samochodu z Maranello. Jednym z Ferrari, które wpadło w ręce komika jest 330 GT z 1966 roku.

xFerrari 330 GT

sFerrari 330 GT

Bez wątpienia Jay Leno jest wielkim fanem brytyjskiego McLarena. W jego garażu obok siebie stoi słynny F1 oraz nowszy MP4-12C. McLaren zaprosił też Jaya na testy następcy F1, czyli McLarena P1. Zaprezentowany w 2012 na paryskich targach motoryzacyjnych P1 to prawdziwy potwór. Ma dwa silniki: spalinowy i elektryczny, które wspólnie mogą dać moc 903 koni mechanicznych! Więcej o P1 znajdziecie TUTAJ.

McLaren F1 i McLaren MP4-12CMcLaren F1 i McLaren MP4-12C

McLaren F1 McLaren F1

McLaren MP4-12CMcLaren MP4-12C

McLaren P1McLaren P1

McLaren P1McLaren P1

 

356 to pierwszy samochód produkowany przez koncern ze Sttutgartu. Porsche 356 znajdowało się w produkcji od 1948 do 1965 roku. 356-tka zdobyła uznanie za wyjątkową aerodynamikę, łatwość prowadzenia i wysoką jakość wykonania. Następcą modelu 356 była dobrze nam znana 911-tka.

Porsche 356BPorsche 356B

Lotus Elan 26R Lotus Elan 26R Lotus Elan 26R

Garaż Jaya Leno

W zbiorach Jaya Leno znalazł się również odrestaurowany Lotus Elan 26R z roku 1966.

Lotus Elan 26RLotus Elan 26R

W tak bogatej kolekcji nie mogło zabraknąć samochodu z Kraju Kwitnącej Wiśni, jednym z nich jest Mazda 110 S Cosmo. To auto przełomowe, ponieważ jako pierwsze seryjnie produkowane miało pod maską dwutłokowy silnik Wankla.

Mazda CosmoMazda Cosmo

Mazda CosmoMazda Cosmo

Mazda CosmoMazda Cosmo

Słynny Mercedes 300 SL zadebiutował już 60 lat temu, ale do teraz może imponować swoją piękną sylwetką i osiągami (8,8 sekundy do setki i 217 km/h). Więcej o 300 SL Gullwingu możecie się dowiedzieć TUTAJ w naszym obszernym materiale. Dobrze zachowane egzemplarze osiągają dzisiaj wśród kolekcjonerów ceny przekraczające milion dolarów

Mercedes 300 SL GullwingMercedes 300 SL Gullwing

Mercedes 300 SL GullwingMercedes 300 SL Gullwing

Mercedes 300 SL GullwingMercedes 300 SL Gullwing

Mercedes 300 SL GullwingMercedes 300 SL Gullwing

Mercedes-Benz Blue Miracle to z pewnością jeden z najcenniejszych skarbów Jaya Leno, ponieważ wyprodukowano go tylko w jednym jedynym egzemplarzu! Zadaniem Blue Miracle było przewożenie sportowych samochodów zespołu wyścigowego Mercedesa.

Mercedes-Benz Blue MiracleMercedes-Benz Blue Miracle

Mercedes-Benz Blue MiracleMercedes-Benz Blue Miracle

Jaguar CX75 Jaguar CX75 Jaguar CX75

Garaż Jaya Leno

Jaguar CX75 niestety nie dołączy do pojedynku z innymi hybrydowymi mocarzami, takimi jak McLaren P1 czy Porsche 918 Spyder. Brytyjczycy postanowili zakończyć jego karierę na prototypie. Szkoda. Ważący około 1700 kg Jaguar rozpędza się do setki poniżej trzech sekund, a jego prędkość maksymalną określono na 355 km/h (w testach bez problemu przekroczył 320). Jeden z wyprodukowanych egzemplarzy trafił oczywiście do garażu Jaya Leno.

Jaguar CX75Jaguar CX75

Jaguar CX75Jaguar CX75

Jaguar CX75Jaguar CX75

Jaguar CX75Jaguar CX75

Nie można mówić o kolekcji supersamochodów jeżeli nie byłoby wśród nich aut z bykiem na masce. Lamborghini to marka obowiązkowa dla bogaczy i kolekcjonerów. Amerykanin ma w swoim garażu nie tylko takie klasyki jak Miura albo Countach, ale również traktor z 1968 roku - Lamborghini R485 Tractor. Korzenie Lambo sięgają właśnie produkcji ciągników rolniczych.

Lamborghini CountachLamborghini Countach

Lamborghini CountachLamborghini Countach

Lamborghini CountachLamborghini Countach

Lamborghini MiuraLamborghini Miura

Lamborghini MiuraLamborghini Miura

Lamborghini MiuraLamborghini Miura

Lamborghini R485 TractorLamborghini R485 Tractor

Lamborghini R485 TractorLamborghini R485 Tractor

Bentley 8-Liter Bentley 8-Liter Bentley 8-Liter

Garaż Jaya Leno

Dzisiaj Bentley kojarzy się głównie z Continentalem, ale nie można zapominać, że Bentley obecny jest na rynku już od 1921 roku, kiedy to Brytyjczycy wypuścili swoje pierwsze auto nazwane 3 Litre. W kolekcji prezentera znalazło się miejsce dla takich klasyków. Między innymi dla Bentleya 8 Litre z 1930 oraz Twin Turbo z 1924.

Bentley 8-LiterBentley 8-Liter

Bentley Twin TurboBentley Twin Turbo

Blastolene Special to prawdziwsza perełka. Nie bez powodu określany jest mianem "samochodu czołgu" - jego 810-konny silnik o monstrualnej pojemności 29,4 litra pochodzi prosto z czołgu M47 Patton. Czołg-samochód był pierwotnie dziełem Randy'ego Grubba. Leno odkupił go i wraz z zastępem swoich mechaników (zajmujących się dopieszczaniem oraz konserwowanie jego aut) projekt ulepszyli i dokończyli. Srebrzysty potwór prezentuje się cokolwiek imponująco.

Blastolene SpecialBlastolene Special

Blastolene SpecialBlastolene Special

Blastolene SpecialBlastolene Special

Blastolene SpecialBlastolene Special

Ford GT uwiódł nie tylko Jeremy'ego Clarksona z Top Gear, Jay Leno także uległ jego bezkompromisowemu urokowi. Zaprezentowany w 2002 roku to supersamochód, będący hołdem dla Forda GT 40, który powstał tylko po to, by udowodnić, że Ford potrafi robić lepsze samochody od Ferrari. GT 40 zdetronizował Włochów i czterokrotnie wygrał Le Mans.

Ford GTFord GT

Ford GTFord GT

Ford GTFord GT

Jay Leno jest prawdziwym motoryzacyjnym fanatykiem, dlatego w jego posiadłości obok takiej paliwożernej bestii, jak Ford GT znajduje się Tesla Model S. Przypomnijmy, pierwszy masowo produkowany samochód klasy premium z całkowicie elektrycznym napędem.

 

Tesla Model STesla Model S

 

Tesla Model STesla Model S

Tesla Model STesla Model S

Pod dachem prowadzącego "The Tonight Show" zamieszkał też Volvo S60 w podrasowanej wersji Polestar.

 

Volvo S60 PolestarVolvo S60 Polestar

 

Volvo S60 PolestarVolvo S60 Polestar

Volvo S60 PolestarVolvo S60 Polestar

Stanley Steamer Stanley Steamer Stanley Steamer

Garaż Jaya Leno

Na długiej liście samochodów Jaya Leno znajdziemy takie ciekawostki jak: pierwsze automobile, elektryczne, parowe... Do wyboru do koloru.

Stanley SteamerStanley Steamer

Stanley SteamerStanley Steamer

Stanley SteamerStanley Steamer

White Steam CarWhite Steam Car

Owen MagneticOwen Magnetic

Grungy GentelmanGrungy Gentelman

Baker ElectricBaker Electric

Baker ElectricBaker Electric

Żeby podkreślić różnorodność i bogactwo tej kolekcji postanowiliśmy przypomnieć teraz Datsuna 510. Niepozorne autko stoi w tym samym pomieszczeniu, co auta na parę, Ferrari albo traktor od Lamborghini.

Datsun 510Datsun 510

Datsun 510Datsun 510

Buick Bug Buick Bug Buick Bug

Garaż Jaya Leno

Wściekle czerwony Buick Bug to sportowe auto z 1910 roku.

Buick BugBuick Bug

Buick BugBuick Bug

Bugatti Type 35 to jeden z najsłynniejszych aut wyścigowych sprzed wojny. Przyspieszenie tego staruszka (pochodzi z lat dwudziestych) może zawstydzić niejeden samochód produkowany obecnie - około 6 sekund do setki!

Bugatti Type 35Bugatti Type 35

Bugatti Type 35Bugatti Type 35

Bugatti Type 35Bugatti Type 35

Drugi Buick w naszym zestawieniu to piękny, luksusowy Roadmaster. Wyprodukowany w 1955 roku egzemplarz Jaya Leno wygląda wprost olśniewająco.

 

Buick Roadmaster Buick Roadmaster

 

Buick Roadmaster Buick Roadmaster

Buick Roadmaster Buick Roadmaster

Nazwany na cześć najszybszej argentyńskiej rasy koni Fiat Botafogo to prawdziwa bestia z roku 1917. Napędza go potężny, lotniczy silnik o pojemności 21,7 litra.

Fiat Botafogo SpecialFiat Botafogo Special

Fiat Botafogo SpecialFiat Botafogo Special

Na koniec, również wybraliśmy auto sprzed prawie 100 lat. Pięknie odrestaurowany Hispano Suiza Aero wyjechał na drogę w 1915.

Hispano Suiza AeroHispano Suiza Aero

Hispano Suiza AeroHispano Suiza Aero

Wybrane przez nas auta to tylko wierzchołek góry lodowej, a garaż Jaya Leno skrywa przed światem jeszcze wiele niesamowitych i niepowtarzalnych pojazdów. Oprócz kolejnych samochodów, może to być równie imponująca kolekcja motocykli. Amerykanin wraz ze swoją ekipą mechaników wciąż wynajdują i restaurują następne perełki.

Jeżeli zaciekawiły Was wybrane przez nas auta to polecamy odwiedzić OFICJALNĄ STRONĘ amerykańskiego prezentera, gdzie możecie dowiedzieć się i zobaczyć znacznie więcej.

Testy Jaya Leno

Pasja Jaya Leno do motoryzacji nie ogranicza się jedynie do kolekcjonowania samochodów. Amerykanin również je testuje. Polecamy zajrzeć na jego kanał na YouTubie, gdzie można obejrzeć wiele ciekawych filmów.

Tutaj Jay pokazuje jak uruchomić parowego Stanleya Steamera z roku 1922.

Tym razem w ręce komika wpadł Bugatti Veyron w wersji Grand Sport Vitesse.

Leno na swoim kanale komentuje też nowinki ze świata motoryzacyjnego. Dla przykładu wybraliśmy jego pierwsze spojrzenie na Corvette Stingray z 2014.

Więcej o:
Copyright © Agora SA