Suzuki Swift | To już 30 lat

W tym roku mija 30 lat od rozpoczęcia produkcji jednego z najbardziej lubianych i rozpoznawalnych modeli marki Suzuki. Poznaj cztery generacje Swifta i zobacz zdjęcia wersji, jakich w Europie nigdy nie oferowano
Suzuki Swift I (1984-1989) Suzuki Swift I (1984-1989) Suzuki Swift I (1984-1989)

Suzuki Swift I (1983-1989)

Kiedy w 1983 roku Suzuki pokazało nowy model nie nosił on jeszcze swojej sławnej nazwy. Na wzór terenowego SJ osobowy maluch dostał oznaczenie SA310 i SA413. Można to rozwinąć jako Swift pierwszej generacji z silnikiem R3 1.0 (50 KM, potem 53 KM) lub R4 1.3 (68-73 KM). Ale ten błąd naprawiono dosyć szybko i na tylnej klapie wersji europejskiej pojawiła się nazwa Swift. W Japonii ten model sprzedawano pod nazwą Cultus. W 1986 roku pokazano Swifta GTi ważącego 765 kg, z silnikiem 1.3 o mocy 101 KM.

Suzuki Swift GS I (1984-1989)

Suzuki Swift GS - bogata wersja wyposażenia

Pontiac Firefly

W Ameryce Północnej Swift I był oferowany jako Pontiac Firefly (zdj.), Chevrolet Sprint i Suzuki Forsa

Suzuki Swift

Suzuki Swift - dostęp do wnętrza

Suzuki Swift GTi

Suzuki Swift GTi z 1988 roku

Suzuki Swift - ogłoszenia

Suzuki Swift II (1988-1992) Suzuki Swift II (1988-1992) Suzuki Swift II (1988-1992)

Suzuki Swift II (1988-2003)

Pod koniec 1988 roku w Japonii zadebiutowała druga generacja Swifta. Tym razem jednak rodzina rozrosła się dość znacznie. Oprócz trzy i pięciodrzwiowego hatchbacka w ofercie był też sedan i kabriolet. Podstawowe silniki pozostały bez zmian: 1.0 (53 KM) i 1.3 (68 KM) oraz wersja GTi (101 KM). Sedan był dostępny z silnikiem 1.6 (92-95 KM).

W 1992 roku Suzuki otworzyło fabrykę na Węgrzech w mieście Esztergom. Tam do dziś powstają Swifty przeznaczone na rynek europejski.

Pierwsze zmiany (lifting) pojawiły się w roku 1992, następne w 1996 i 2000. Nie były one rewolucyjne i ograniczały się do nowych lamp i zderzaków. Niestety po 14 latach produkcji Suzuki nie miało przygotowanego następcy i na trzecią generację musieliśmy czekać do 2005 roku.

Suzuki Swift

Suzuki Swift II (1988-1992)

Suzuki Swift

Suzuki Swift II sedan

Suzuki Swift

Suzuki Swift GTi

Suzuki Swift

Suzuki Swift kabriolet

Suzuki Swift

Suzuki Swift 4x4 (1992-1996)

Suzuki Swift

Suzuki Swift II (1996-2000)

Suzuki Swift

Suzuki Swift II (2000-2003)

Suzuki Swift III (2005-2010) Suzuki Swift III (2005-2010) Suzuki Swift III (2005-2007)

Suzuki Swift III (2005-2010)

W 2002 roku Suzuki pokazało prototyp Concept-S, rok później Concept-S2 (cabrio-coupe), ale na wersję produkcyjną musieliśmy czekać do 2005 roku. Trzecia generacja została zaprojektowana jako samochód "stylowy". Stąd cena nieco wyższa od konkurencji. To i tak nie przeszkodziło mu wywalczyć sobie miejsce na rynku. Oprócz silników benzynowych 1.3 (92 KM), 1.5 (102 KM) i 1.6 w modelu Sport (125 KM) w ofercie po raz pierwszy pojawił się Diesel 1.3 (75 KM). Ciekawostkę stanowi specjalna wersja limitowana Joanna Brodzik Edition - sprzedawana, rzecz jasna, wyłącznie w Polsce.

Suzuki Concept-S

Suzuki Concept-S (2002)

 

Suzuki Concept-S2

Suzuki Concept-S2 (2003)

Suzuki Swift III (2005-2007)

Suzuki Swift III (2005-2007)

Suzuki Swift III (2005-2007)

Suzuki Swift III  oferowany był w Polsce w limitowanej wersji Joanna Brodzik Edition

Suzuki Swift III (2007-2010)

Suzuki Swift III po faceliftingu (2007-2010)

Suzuki Swift III (2007-2010)

Suzuki Swift Sport (2007-2010)

Suzuki Swift IV (od 2010) Suzuki Swift IV (od 2010) Suzuki Swift IV (od 2010)

Suzuki Swift IV (2010-)

Czwarta generacja Swifta jest już nami 3 lata. W stosunku do poprzednika zachowano linię i podstawowe założenia stylistyczne. Swift IV, jak poprzednia generacja, w Europie oferowany jest wyłącznie jako trzy lub pięciodrzwiowy hatchback. Uproszczono za to paletę silników obejmującą dwe jednostki benzynowe 1.2 (94 KM) i 1.6 (136 KM) i znanego ze Swifta III turbodiesla 1.3 (75 KM). Na rynku polskim oferowana jest wyłącznie wersja 1.2, mocniejsze silniki, jak i napęd obu osi to opcje u nas niedostępne.

Suzuki Swift IV (od 2010)

Suzuki Swift IV (2010-2013)

Suzuki Swift IV (od 2010)

Suzuki Swift IV (2010-2013)

Suzuki Swift Sport (od 2010)

Suzuki Swift Sport (od 2010)

Suzuki Swift 4x4 (od 2010)

Suzuki Swift 4x4 (od 2010)

Suzuki Swift X-ite (od 2010)

Suzuki Swift z pakietem X-ITE

Suzuki Swift

Suzuki Swift po faceliftingu (od 2013)

 

Suzuki Swift 1.2 A/T Comfort

Suzuki Swift po faceliftingu (od 2013) - zobacz test

Maruti-Suzuki Esteem Maruti-Suzuki Esteem Maruti-Suzuki Esteem

Maruti Suzuki

W 1982 roku w Indiach powstała spółka Maruti-Suzuki, w której japońska firma miała większość udziałów. Początkowo produkowała małe i tanie modele, jak 800, czy Gypsy (SJ), ale z czasem zaczęto myśleć o potrzebach i preferencjach rodzimej klienteli. W 1989 roku zaprezentowano model 1000 będący Swiftem II w wersji sedan. W 1995 roku zmienił nazwę na Esteem, a jego produkcję kontynuowano do 2013 roku. Ale następca pojawił się znacznie wcześniej. Na bazie Swifta III skonstruowano sedana o nazwie Swift Dzire. Tym razem jednak nie przedłużano mu życia i wraz z czwartą generacją do salonów w Indiach trafił kolejny Swift Dzire.

Maruti-Suzuki Dzire

Maruti-Suzuki Swift Dzire (Swift III)

Maruti-Suzuki Swift

Maruti-Suzuki Swift (III-gen.)

Maruti-Suzuki Swift

Maruti-Suzuki Swift (IV-gen.)

Maruti-Suzuki Dzire

Maruti-Suzuki Swift Dzire (Swift IV)

Chevrolet Aveo oferowany był w Kanadzie jako Suzuki Swift Chevrolet Aveo oferowany był w Kanadzie jako Suzuki Swift Chevrolet Aveo oferowany był w Kanadzie jako Suzuki Swift

Swifty jakich nie znacie

Jakkolwiek by to nie zabrzmiało Swift to nie tylko Swift. Pod tą nazwą oferowano na świecie kilka modeli, które na naszych drogach nosiły inną nazwę, bądź w ogóle nie były oferowane. Głównym "winowajcą" takiej sytuacji były bliskie kontakty z GM, koncernem lubiącym przyklejać różne znaczki na jeden model samochodu. I tak Geo Metro, oferowany także jako Chevrolet Metro, Pontiac Firefly (Kanada) powstawał też jako Suzuki Swift. Zresztą Suzuki miało do tego pełne prawa, Metro powstało bowiem na platformie Suzuki i napędzane było jego silnikami.

Suzuki Ignis to bardzo udany model, który przypadł do gustu europejskim, w tym polskim klientom. W rodzimej Japonii, jak i na kliku wybranych rynkach oferowany był jako Swift.

Chevrolet Aveo z lat 2002-2011 znany był na poszczególnych rynkach jako Chevrolet (Kalos, Lova), Daewoo (Gentra, Kalos), Holden (Barina), Pontiac (G3, G3 Wave, Wave), ZAZ (Vida) i oczywiście Suzuki. Kanadyjczycy mogli go kupić pod nazwą Swift+.

Chevrolet Metro

Geo Metro oferowany był w USA pod marką Chevrolet (zdj.), ale także jako Suzuki Swift

Suzuki Swift znany u nas jako Ignis

Suzuki Swift znany u nas jako Ignis (2000-2006)

fot. Suzuki fot. Suzuki fot. Suzuki

Swift i Motorsport

Suzuki Swift jako małe i dynamiczne auto, które w każdej generacji miało swoją usportowioną odmianę (GTI lub Sport) było i jest często wykorzystywane do rywalizacji w rajdach i wyścigach.

fot. Suzukifot. Suzuki

Pierwsze dwie generacje znane są bardziej z występów w barwach prywatnych zespołów w latach 80. i 90 a obecnie można spotkać je na imprezach typu KJS. W przypadku trzeciej generacji sytuacje znacznie zmieniła się w 2004 roku kiedy to na odcinki wyjechał przygotowana przez fabryczny zespół Swift w wersji Super 1600. Z wolnossącego silnika 1.6 wyciśnięto 218 KM i prawie 190 Nm. W połączeniu z nadwoziem ważącym tylko tonę Swift był bardzo szybkim autem zarówno na asfalcie jak i na szutrze. Świetna konstrukcja przyczyniła się do zdobycia trzech tytułów mistrzowskich w kategorii Junior WRC. W 2009 roku w barwach fabrycznego zespołu Suzuki tytuł wicemistrzowski w Junior WRC wywalczył Michał Kościuszko.

fot. Suzukifot. Suzuki

Swift Sport w nieco słabszych specyfikacjach wykorzystywany jest także w wyścigach, rallycrossie i markowych pucharach rajdowych m.in. w Niemczech, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii.

fot. Suzuki

W 2010 roku Suzuki rozwiązało fabryczny zespół Suzuki Team Europe, ale Swifty S1600 nadal widywane są na polskich i zagranicznych odcinkach specjalnych.

Komentarze (13)
Suzuki Swift | To już 30 lat
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • dwie_szopy_jackson

    Oceniono 20 razy 20

    Nawet Joanna Brodzik? Niebywale!

  • Gość: fakej

    Oceniono 9 razy 5

    "Ciekawostkę stanowi specjalna wersja limitowana Joanna Brodzik Edition - sprzedawana, rzecz jasna, wyłącznie w Polsce."

    No a z jakiej racji ta rzecz jest taka jasna?

  • for24

    Oceniono 3 razy 3

    a kto to jest Nawetbrodzik..nie znam.

  • Gość: ojan

    Oceniono 4 razy 2

    Jakby zrobili Swifta Sport z napędem na cztery koła i silnikiem 1.6 turbo, to byłoby bardzo fajnie.

  • Gość: adas

    Oceniono 1 raz 1

    Mam taki 2012 r fajny samochodzik mało pali 5 w trasie 6 po mieście.

  • Gość: RPWL

    Oceniono 9 razy 1

    Znajoma ma Swifta 3. gen. - bardzo dobry samochód. Albo Suzuki, albo nic! :-)

  • kamito

    Oceniono 3 razy -1

    Gdyby nie inwestycja parę lat temu grupy VAG to nie wiem czy jeszcze Suzuki by istniało, a teraz kumają się z Fiatem chociaż patrząc na Fiata nie wiem czy to dobry pomysł

  • eurotaxt

    Oceniono 23 razy -13

    Szkoda że Suzuki zamiast współpracować z Volkswagenem który ma 20% akcji Suzuki się sądzi bez większych korzyści. Nowy Swift Sport miał mieć napęd z VW Polo GTI (180 KM, 7 biegowa DSG) a tak to wylądował z miejskim silniczkiem 1,6 136 KM i przyspieszeniem w niecałe 9 sekund (czyli tyle co przeciętny kompaktowy sedan a nie "Sport")

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX