Sportowa historia Seata

Pamiętacie słynne hasło Seat - Auto Emocion? Za sprawą tej hiszpańskiej marki w historii motorsportu emocji nie brakowało. Zobaczcie najsłynniejsze rajdowe i wyścigowe samochody Seata
Fiat 124 1800 - Antonio Zanini - Juan José Petisco Fiat 124 1800 - Antonio Zanini - Juan José Petisco fot. Seat Sport

Seat 124

Pierwszym w pełni przygotowanym samochodem przez sportowy dział Seata był model 124. Zarówno zespół jak i auto zadebiutowali w rajdzie Luis de Baviera Criterium w 1972 roku. Kolejny sukces Seata 124 w wersji 1600-TC było zwycięstwo Salvadora Cañellasa w RACE Rally zaliczanym do Rajdowych Mistrzostw Europy. Od tego czasu, w trakcie sportowej historii modelu 124, Antonio Zanini, Salvador Cañellas i wielu innych kierowców zdobyło w okresie 1972 - 1983 kilkanaście tytułów za równo w regionalnych jak i międzynarodowych mistrzostwach. W latach 1973 - 1979 Seat był niepokonany w Rajdowych Mistrzostwach Hiszpanii. Za największy sukces modelu 124 uważa się trzecie miejsce Zaniniego i czwarte miejsce Cañellasa w morderczym Rajdzie Monte Carlo w 1977 roku, które zapewniły hiszpańskiej marce zwycięstwo w klasie producentów. Zanini został w tym roku także vice-mistrzem Europy.

fot. Seat Sportfot. Seat Sport

Seat Marbella Proto Seat Marbella Proto fot. Seat Sport

Seat Marbella i Seat Ibiza Twin Engine

Od 1980 roku Seat borykał się z problemami finansowymi. Przez pięć długich lat tak w dziale sportu nie działo się nic. W 1985 roku oficjalnie utworzono Seat Sport a na rajdowych trasach pojawił się mały Seat Marbella, który rywalizował w regionalnych mistrzostwach. W trakcie powstał też projekt Marbelli Proto, który do lat 90-tych był jednym głównym narzędziem rywalizacji Seat Sport. W międzyczasie powstał także projekt Ibizy Twin Engine, z dwoma silnikami 1,5 8V o łącznej mocy 125 KM. Dzięki umieszczeniu jednego silnika z przodu a drugiego z tyłu samochód miał napęd na cztery koła i mógł rywalizować w hiszpańskich mistrzostwach samochodów czteronapędowych.

fot. Seat Sportfot. Seat Sport

 

fot. Seat Sportfot. Seat Sport

Seat Toledo Marathon Seat Toledo Marathon fot. Seat Sport

Seat Toledo Marathon

W 1992 roku po latach przygotowań powstał pierwszy tak zaawansowany samochód rajdowy Seat Sport - Toledo Marathon, przygotowany do zmagań w terenie. Zadebiutował w 1993 roku podczas Baja Portugal. Rok później zespół przystąpił z terenowym Toledo do zmagań w Off Track World Rally Cup. Dwaj kierowcy fabryczni - Webber i Servia kilkukrotnie stawali na podium takich rajdów jak Baja Portugal czy Baja Espana.

fot. Seat Sportfot. Seat Sport

Seat Ibiza Kit-Car Seat Ibiza Kit-Car fot. Seat Sport

Seat Ibiza Kit-Car

Po latach przerwy Seat powrócił w wielkim stylu do Rajdowych Mistrzostw Świata. W 1995 roku w ramach mistrzostw odbył się puchar Ibizy 1.8 16V. Na kolejny sezon Seat Sport przygotował Ibizę w wersji Kit-Car, które były w tym okresie najmocniejszymi przednionapędowymi samochodami rajdowymi. Z dwulitrowego wolnossącego silnika uzyskano 280 KM a samochód bez załogi ważył około 1000 kg. Podczas kończącego sezon 1996, Rajdu Wielkiej Brytanii, Harri Rovanperä zapewnił Seatowi tytuł mistrzowski. Kolejne trzy lata w klasie F2 należały do Seata. W międzyczasie Seat wprowadził poprawioną wersję EVO II i przygotowywał się do wejścia do królewskiej kategorii WRC. W trakcie trzyletniej historii Ibizy Kit-Car za jej kierownicą zasiadali tacy kierowcy jak wspomniany Harri Rovanperä, Oriol Gomez czy Toni Gardemaister. W Polsce w takim aucie w sezonie 1998 i 1999 można było oglądać Mariusza Ficonia.

Seat Cordoba WRC Seat Cordoba WRC fot. Seat Sport

Seat Cordoba WRC

1999 roku na oesy wyjechało pierwsze hiszpańskie auto kategorii WRC - Seat Cordoba. W bardzo silnej stawce fabrycznych zespołów rywalizujących wówczas w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata, Seat nie stanowił czołówki, ale Toni Gardemaister, Harri Rovanperä i Piero Liatti zapewnili Seatowi zarówno zwycięstwa na odcinkach jak i miejsca na podium. Cordoby WRC rywalizowały także w lokalnych mistrzostwach. W Hiszpanii zespół nie miał sobie równych. W Polsce Cordobą WRC regularnie w 2001 roku startował Łukasz Sztuka reprezentując barwy Seat Sport Polska. Okazjonalne starty w naszych mistrzostwach mieli za sobą także nieodżałowany Janusz Kulig czy nadal jeden z najlepszych polskich kierowców rajdowych, Krzysztof Hołowczyc. Cordoba WRC osiągała z dwulitrowego turbodoładowanego silnika moc około 300 KM i dzięki elektronicznie sterowanym dyferencjałom fantastycznie radziła sobie z każdymi warunkami na oesie.

Seat Cordoba WRCfot. Seat Sport

Seat Leon Supercopa Seat Leon Supercopa fot. Seat Sport

Seat Leon Supercopa i Seat Toledo Cupra

W 2002 roku Seat Sport zakończył program WRC i podjęto decyzję o zmianie dyscypliny motorsportu z rajdów na wyścigi. Samochodem, który otworzył nową erę Seat Sport był Leon Supercopa, przeznaczony do nowo utworzonego pucharu wyścigowego o tej samej nazwie. Bazą do stworzenia wersji Supercopa był najmocniejszy dostępny na rynku Leon Cupra R. W 2003 roku Seat dodatkowo zaangażował się w cykl Mistrzostw Europy Samochodów Turystycznych, czyli słynne ETCC. Do tej rywalizacji przygotowano Toledo Cupra, które mechanicznie bazowało na Leonie Supercopa. Dwulitorwe silniki generowały moc 250 KM.

Seat Toledo Cuprafot. Seat Sport

Seat Leon WTCC Seat Leon WTCC fot. Seat Sport

Seat Leon TDI (WTCC)

W 2006 roku Seat Sport w WTCC wystawił nową generację Leona. Odnosząc trzy zwycięstwa w sezonie Seat budował swoją silną pozycję. Dla marki jak i całego cyklu WTCC rewolucyjny okazał się kolejny rok. Seat Leon TDI z silnikiem diesla, dzięki świetnej jeździe Yvan Mullera, zwyciężył w wyścigu na niemieckim torze Oscherslaben. Było to historyczne, pierwsze zwycięstwo samochodu z silnikiem wysokoprężnym w WTCC. W 2008 i 2009 roku Seat zdobył tytuły mistrzowskie zarówno w kategorii kierowców jak i producentów. Mimo tego, że Seat oficjalnie wycofał się z WTCC w 2010 roku, dział sportu wspiera prywatne zespoły, które za sprawą Leona TDI jak i nowego Leona S2000 z silnikiem 1.6 turbo odnoszą kolejne zwycięstwa na wyścigowych trasach.

Seat Leon WTCCfot. Seat sport

Seat Leon Cup Racer Seat Leon Cup Racer fot. Seat Sport

Seat Leon Cup Racer

Być może nowym rozdziałem w historii Seat Sport będzie pokazany na festiwalu Wörthersee, Seat Leon Cup Racer. Auto dysponuje dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 330 KM i 350 Nm momentu obrotowego. Czas pokaże do czego w sportach samochodowych zaprowadzi Seata nowe hasło - Enjoyneering.

Seat Leon Cup Racerfot. Seat Sport

Więcej o:
Komentarze (16)
Sportowa historia Seata
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • 666original

    Oceniono 11 razy 7

    Niezłe furki, taką Cordobę 4x4 300KM sam bym przygarnął ;)

  • Gość: znafca chin

    Oceniono 7 razy 5

    ten ostatni fajny

  • fahowiedz

    Oceniono 6 razy 2

    jak ktoś lubi VAGi to teraz ma do wyboru np w klasie C:

    - Audi A3
    - VW Golf
    - Seat Leon
    - Skoda Octavia

    wszystko to jedna technologia i nie licząc Audi ceny się różnią o kilka stów Euro

    bezsensownie ciasno jak na jeden koncern przy podobnych cenach i zawartości "opakowania"

    więc może klucz dywersyfikacji jest inny, czyli odpowiednio:

    - drugie auto w zamożnej rodzinie dla np. żony bo jako podstawowe rodzinne za tą kasę jest za małe lub singla lub bogatego dzieciaka
    - podstawowy produkt globalny dla konserwatywnej/starszej części społ. lubiącej stałość/stabilizację/brak zmian
    - produkt dla regionu PD czyli jak Hiszpanie/Portugalia/Grecja?? nie zrobią głównej sprzedaży to będzie słabo (i wiemy że jest słabo)
    - produkt dla regionu WSCH czyli jak Czechy/Słowacja/Polska nie zrobią głównej sprzedaży to będzie słabo (i wiemy że nie jest słabo)

  • eurotaxt

    0

    Teraz jest nowy Leon w mocnej odmianie FR, być może Volkswagen zdecyduje się wprowadzić topową odmianę z napędem na 4 koła (jak Golf R), do WRC ma wejść Skoda, może i Seat?

  • Gość: dan

    0

    skoro Seat to taka niby sportowa marka to dlaczego zaczeli produkować takie wielkie bezkształtne kloce jak choćby Toled 3, Altea i inne (wszystkie wyglądaja podobnie jak zaokrąglona paczka), aa i gdzie maja jakieś sportowe Cupe? najlepiej z tylnim napędem, Seat to taki przyszywany do Fiata teraz do VW podrzutek-udający własną markę, choć sam mam 2 seaty i uważam ze świetne, zwłaszcza Ibiza(1) nie licąc kiepskiej blachy

  • Gość: dan

    0

    taa z Toledo ma to wspołnego duzo :)

  • kamito

    Oceniono 3 razy -3

    fahowiedz ogólnie w klasie C jest ciasno a Golf Ibiza czy Fabia dają sobie jakoś radę, zobacz w polsce i Fabia jak również Golf są w czołówce a w połączeniu nie ma na nich mocnych

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX