Polskie bestsellery od 1997 roku do dziś

Kryzys na polskim rynku nowych samochodów zaczął się na długo przed wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Kiedy dokładniej? Które lata były dla Polski hossą, a które bessą? I wreszcie - jakie samochody kupowaliśmy 3, 10 czy 15 lat temu? Cofamy się w czasie do okresu, w którym FSO działało pełną parą, a na ulicach królowały Polonezy, Fiaty 126 i Daewoo Lanosy [x]
Fiat Cinquecento Sporting Fiat Cinquecento Sporting Fot. Fiat

Rok 1997

Przyczyn spadków popularności nowych samochodów w Polsce dopatruje się w przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej i związanym z tym wzrostem importu aut używanych. Otwarcie granic rzeczywiście zwielokrotniło import, ale liczba rejestracji nowych aut zaczęła spadać na długo przed podpisaniem traktatu akcesyjnego.

W 1997 roku Polacy zarejestrowali 477 960 nowych samochodów. O takim wyniku możemy dziś tylko pomarzyć. Wówczas można było kupić nowe, polskie auta w przystępnej cenie. Przywiązanie do tego, co nasze, najlepiej uwidacznia wynik Fiata 126, który w 1997 roku znalazł się na trzecim miejscu w zestawieniu najczęściej kupowanych nowych aut w Polsce. Nie przeszkodził w tym fakt, że konstrukcja auta miała już wówczas ponad dwadzieścia lat.

>>> Używany bestseller tego roku kupisz dziś za... <<<

Oto dziesięć polskich bestsellerów z 1997 roku:
1) Fiat Cinquecento - 54 467 (11,4)
2) FSO Polonez - 50 610 (10,6)
3) Fiat 126 - 48 437 (10,1)
4) Daewoo Tico - 42 236 (8,8)
5) Skoda Felicia - 24 683 (5,2)
6) Fiat Uno - 23 328 (4,9)
7) Opel Astra - 22 514 (4,7)
8) Fiat Punto - 18 113 (3,8)
9) Daewoo Nexia - 16 829 (3,5)
10) Opel Corsa - 14 653 (3,1)

Liczba po nazwie modelu to wielkość sprzedaży w danym roku. Liczba w nawiasie to udział w rynku wyrażony w procentach.

Daewoo Tico Daewoo Tico Fot. Daewoo

Rok 1998

W 1997 rynek urósł względem poprzedniego roku aż o 10 proc. W następnych 12 miesiącach było jeszcze lepiej. W 1998 roku sprzedaż nowych aut urosła o kolejne 8 proc. do 518 019 egzemplarzy. Nastąpiła zmiana lidera spowodowana wycofaniem Cinquecento i zastąpieniem go modelem Seicento. Wprowadzanie nowej generacji zawsze wiąże się z chwilowymi spadkami sprzedaży.

Sytuację wykorzystało Daewoo, którego auta wyjeżdżały z polskiej fabryki na warszawskim Żeraniu (FSO). Tico objęło fotel lidera, a z 20. miejsca, zajmowanego rok wcześniej, Lanos awansował na drugie, notując tym samym 637-procentowy wzrost sprzedaży. Wynik ten robi wrażenie, ale należy pamiętać, że auto debiutowało rok wcześniej, przez co jego sprzedaż nie była prowadzona przez pełne 12 miesięcy. Na podium utrzymał się "Maluch", ale jego wynik był aż o 25 proc. słabszy niż w 1997 roku.

>>> Używany bestseller tego roku kupisz dziś za... <<<

Tak prezentowała się pierwsza dziesiątka w 1998 roku:
1) Daewoo Tico - 48 566 (9,4)
2) Daewoo Lanos - 40 435 (7,8)
3) Fiat 126 - 36 230 (7,0)
4) FSO Polonez - 27 940 (5,4)
5) Skoda Felicia - 26 293 (5,1)
6) Fiat Seicento - 25 300 (4,9)
7) Opel Astra - 24 571 (4,7)
8) Fiat Siena - 22 250 (4,3)
9) Fiat Cinquecento - 20 380 (3,9)
10) Fiat Uno - 15 480 (3,0)

Fiat Seicento Fiat Seicento Fot. Fiat

Rok 1999

1999 rok był rokiem rekordowym. Liczba rejestracji nowych aut wzrosła aż o 24 proc., osiągając poziom 640 183 sztuk. Na pozycję lidera wskoczyło Seicento, przejmując klientów zainteresowanych zakupem modelu Cinquecento. Wyrósł mu jednak groźny rywal w postaci Matiza. Tico wciąż jednak było oferowane, przez co Matiz nie zasiadł na fotelu lidera ani w 1999, ani nigdy później.

Na tym etapie warto przyglądać się wynikom Skody, która za kilka lat zacznie konkurować z najlepszymi, a jeszcze później przywrze do tronu na stałe i nie odda go do dziś. W tym samym czasie, gdy nowe, niewielkie autka zyskują coraz większą liczbę nowych nabywców, początek końca przeżywają "Maluchy" i Polonezy. W rekordowy 1999 roku wspomniane auta były jedynymi - wraz z Daewoo Tico, którego zastąpił Matiz - z pierwszej dziesiątki, które zanotowały straty względem roku poprzedniego (odpowiednio 16 i 32 proc.).

>>> Używany bestseller tego roku kupisz dziś za... <<<

Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych aut w Polsce w 1999 roku prezentowała się następująco:
1) Fiat Seicento - 83 391 (13,0)
2) Daewoo Matiz - 64 066 (10,0)
3) Daewoo Lanos - 51 812 (8,1)
4) Skoda Felicia - 35 479 (5,5)
5) Fiat 126 - 30 609 (4,8)
6) Opel Astra Classic - 30 210 (4,7)
7) Daewoo Tico - 27 027 (4,2)
8) Fiat Siena/Palio - 23 787 (3,7)
9) Fiat Uno - 19 212 (3,0)
10) FSO Polonez - 18 891 (3,0)

Fiat Seicento Fiat Seicento Fot. Fiat

Rok 2000

Po roku hossy nastąpił okres bessy. W 2000 roku liczba rejestracji nowych samochodów skurczyła się o 25 proc., a najgorsze było jeszcze przed nami... 478 739 rejestracji to jednak wciąż świetny wynik. Spadki odczuli wszyscy - sprzedaż Seicento skurczyła się o 30 proc., Matiza o tyle samo, a Lanosa o 43 proc. Na rynek wkroczyła Fabia, która w kilka miesięcy dorobiła się 15. miejsca w Polsce.

>>> Używany bestseller tego roku kupisz dziś za... <<<

Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych aut w Polsce w 2000 roku prezentowała się następująco:
1) Fiat Seicento - 58 674 (12,3)
2) Daewoo Matiz - 45 030 (9,4)
3) Daewoo Lanos - 29 613 (6,2)
4) Skoda Felicia - 21 329 (4,5)
5) Fiat Punto - 20 561(4,3)
6) Fiat Uno - 18 663 (3,9)
7) Opel Astra Classic - 17 603 (3,7)
8) Daewoo Tico - 14 619 (3,1)
9) Fiat 126 - 13 534 (2,8)
10) Peugeot 206 - 11 534 (2,4)

Daewoo Matiz Daewoo Matiz Fot. Daewoo

Rok 2001

Początek XXI wieku to dla Polaków kolejne drastyczne spadki. Po skurczeniu się rynku o 25 proc. rok wcześniej w 2001 roku liczba rejestracji spadła o 32 proc. do 327 251 (to niewiele więcej niż w 2012). Seicento wciąż utrzymuje się na pozycji lidera, notując 12,4-procentowy wzrost sprzedaży. To jednak nie następca Cinquecento jest prawdziwą gwiazdą, bo tuż za jego plecami czai się Fabia, która zadebiutowała w poprzednim roku. To z nią Seicento (a później Panda) będzie toczyć wojnę o fotel lidera. Wojnę, którą ostatecznie przegra.

W 2001 roku na liście dziesięciu najpopularniejszych aut w Polsce znalazły się jedynie dwa modele, którym udało się poprawić ubiegłoroczne wyniki - sprzedaż wspomnianej Fabii skoczyła o 168 proc., a Opla Corsy o 87 proc.

Warto wspomnieć nie tylko o Fabii, ale również o drugim modelu czeskiej marki - Octavii. Pierwsza generacja modelu zadebiutowała w 1996 roku. W Polsce musiała sobie ciężko zapracować na obecną pozycję rynkową. Przyszły rok (2002) będzie dla niej łaskawy, bo pozwoli po raz pierwszy wdrapać się do pierwszej dziesiątki. Później będzie jeszcze lepiej.

>>> Używany bestseller tego roku kupisz dziś za... <<<

Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych aut w Polsce w 2001 roku prezentowała się następująco:
1) Fiat Seicento - 40 515 (12,4)
2) Skoda Fabia - 24 379 (7,4)
3) Daewoo Matiz - 19 225 (5,9)
4) Fiat Punto - 13 525 (4,1)
5) Fiat Uno - 12 586 (3,8)
6) Daewoo Lanos - 11 492 (3,5)
7) Peugeot 206 - 10 489 (3,2)
8) Opel Corsa - 8 267 (2,5)
9) Opel Astra II - 7 899 (2,4)
10) Renault Thalia - 7 608 (2,3)

Fiat Punto Fiat Punto Fot. Fiat

Rok 2002

Nadszedł kolejny rok spadków. Liczba rejestracji skurczyła się o 5 proc. do 310 929. Produkowany w Polsce Fiat Seicento świętuje czwarty, ostatni rok dominacji, notując 28-procentowy spadek sprzedaży. Fabia wciąż na drugim miejscu. Na ostatnim stopniu podium melduje się Punto, wykorzystując 48-procentowy spadek Matiza. Rok 2002 jest ostatnim, w którym Daewoo ma swojego przedstawiciela w pierwszej dziesiątce. To początek końca koreańskiej marki w Polsce.

Tam, gdzie jedni tracą, drudzy zyskują. Piąta w rankingu Corolla poprawiła ubiegłoroczny rezultat o 215 proc., a Yaris urósł o 32 proc. W 2002 roku Toyota wyraźnie zaznaczyła swoją obecność na nadwiślańskim rynku. Silnej pozycji nie oddała do dziś.

Procentowy udział w rynku poszczególnych modeli pokazuje, jak bardzo wzrosła konkurencja. Walka w pierwszej dziesiątce jest bardzo zacięta, a na samym dole tego rankingu pierwszy raz pojawia się Octavia - przyszły lider zestawienia polskich bestsellerów.

>>> Używany bestseller tego roku kupisz dziś za... <<<

Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych aut w Polsce w 2002 roku prezentowała się następująco:
1) Fiat Seicento - 29 267 (9,4)
2) Skoda Fabia - 26 241 (8,4)
3) Fiat Punto - 12 024 (3,9)
4) Peugeot 206 - 11 975 (3,9)
5) Toyota Corolla - 10 233 (3,3)
6) Ford Focus - 10 180 (3,3)
7) Daewoo Matiz - 9 980 (3,2)
8) Toyota Yaris - 9 561 (3,1)
9) Opel Corsa - 9 538 (3,1)
10) Skoda Octavia - 9 098 (2,9)

Fiat Panda Fiat Panda Fot. Fiat

Rok 2003

Następny rok przyniósł odwilż. Po latach spadków nadszedł okres wzrostów, które w 2003 roku sięgnęły poziomu 17 proc., ustalając liczbę rejestracji nowych samochodów na 363 800. Hossa nie trwała jednak długo, bo rok później rynek znów się skurczył. W 2003 po raz pierwszy na fotelu lidera zasiadła Fabia, usuwając z niego (już na zawsze) Fiata Seicento. Pomógł w tym 20-procentowy wzrost sprzedaży, przy jednoczesnym 5-procentowym spadku, jaki zanotował włoski maluch.

2003 rok to wzrost popularności takich aut jak Toyota Avensis i Opel Vectra, które, choć nie znalazły się w pierwszej dziesiątce, to wyraźnie zaznaczyły swoją obecność na polskim rynku (odpowiednio: 16. i 23. miejsce). Japończycy świętowali wówczas sukces Yarisa, który uplasował się na czwartym miejscu, notując 46-procentowy wzrost sprzedaży. Prawdziwym hitem okazał się jednak jego nowy konkurent - Fiat Panda, który przebojem wdarł się do pierwszej dziesiątki, od razu lądując na piątej lokacie.

>>> Używany bestseller tego roku kupisz dziś za... <<<

Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych aut w Polsce w 2003 roku prezentowała się następująco:
1) Skoda Fabia - 31 418 (8,6)
2) Fiat Seicento - 28 158 (7,7)
3) Fiat Punto - 14 189 (3,9)
4) Toyota Yaris - 13 985 (3,8)
5) Fiat Panda - 13 741 (3,8)
6) Toyota Corolla - 13 734 (3,8)
7) Opel Corsa - 13 233 (3,6)
8) Peugeot 206 - 13 023 (3,6)
9) Ford Focus - 11 751 (3,2)
10) Skoda Octavia - 10 981 (3,0)

Toyota Yaris T Sport Toyota Yaris T Sport Fot. Toyota

Rok 2004

Jak już zostało nadmienione, rok 2004 był rokiem spadków na poziomie 9 proc. Liczba rejestracji nowych samochodów wyniosła 332 222. Znacznie wzrosła za to liczba sprowadzonych do kraju aut używanych, czego przyczyną było wstąpienie Polski do UE. Jednak to nie na "używańcach" skupia się nasza uwaga. Na liście nowych polskich bestsellerów zaszło sporo zmian. Panda poprawiła swój wynik sprzedażowy z ubiegłego roku o 123 proc., odbierając tym samym tytuł lidera Skodzie Fabii. Czesi mieli zatem powód do zmartwień, ale i do zadowolenia, bo przy spadkowej tendencji rynkowej, Octavii udało się wdrapać na czwartą lokatę. Rynek powoli zaczął się kształtować na dzisiejszy obraz.

Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych aut w Polsce w 2004 roku prezentowała się następująco:
1) Fiat Panda - 31 074 (9,4)
2) Skoda Fabia - 26 411 (7,9)
3) Toyota Yaris - 12 100 (3,6)
4) Skoda Octavia - 11 927 (3,6)
5) Opel Astra - 11 429 (3,4)
6) Toyota Corolla - 11 396 (3,4)
7) Fiat Seicento - 11 354 (3,4)
8) Opel Corsa - 11 075 (3,3)
9) Ford Focus - 10 415 (3,1)
10) Peugeot 206 - 9 447 (2,8)

Opel Astra Opel Astra Fot. Opel

Rok 2005

Wstąpienie do UE nie przyniosło poprawy sytuacji na rynku nowych samochodów w Polsce. Wręcz przeciwnie - podczas gdy import używanych aut kwitł, polscy dilerzy przeżywali kryzys. W 2005 roku sprzedaż spadła o 24 proc. i osiągnęła poziom 251 010 sztuk - tak słabo nie było nigdy później. Fabia nie pozwoliła zadomowić się Pandzie na fotelu lidera. O pozycji na liście polskich bestsellerów decydowało to, jak duże spadki zanotował dany model. Sprzedaż Fabii spadła o 36-procent, podczas gdy wynik Pandy był o 48 proc. słabszy niż w 2004 roku. Na podium wdrapała się Astra, wykorzystując 32-procentowy spadek Yarisa.

W pierwszej pięćdziesiątce najpopularniejszych nowych aut w Polsce jedynie dziesięciu udało się poprawić wynik z poprzedniego roku. Reszta zanotowała spadki.

>>> Używany bestseller tego roku kupisz dziś za... <<<

Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych aut w Polsce w 2005 roku prezentowała się następująco:
1) Skoda Fabia - 16 789 (6,7)
2) Fiat Panda - 16 239 (6,5)
3) Opel Astra - 10 665 (4,2)
4) Skoda Octavia - 9 937 (4,0)
5) Ford Focus - 9 728 (3,9)
6) Toyota Corolla - 8 972 (3,6)
7) Toyota Yaris - 8 218 (3,3)
8) Opel Corsa - 7 286 (2,9)
9) Peugeot 206 - 5 586 (2,2)
10) Fiat Seicento - 5 000 (2,0)

Ford Focus 3D (2004) Ford Focus 3D (2004) fot. Ford | Ford Focus

Rok 2006

Nadszedł czas chwilowej stabilizacji polskiego rynku. W 2006 roku zarejestrowano w Polsce 257 166 nowych samochodów, czyli o 2 proc. więcej niż rok wcześniej. Drugi rok z rzędu liderem jest Fabia. Zmiana następuje już na drugiej lokacie, gdzie - dzięki gigantycznemu, 37-procentowemu wzrostowi - uplasowała się Astra. Trzecia generacja modelu potrzebowała czasu, by przekonać do siebie Polaków. Odczuł to Fiat Panda, który - przez 20-procentowy spadek - trafił na trzecią pozycję.

Do pierwszej dziesiątki przeciska się kolejny model Fiata - Grande Punto, który rok wcześniej okupował 12. lokatę. Pierwszy raz (od początku analizowanego przez nas okresu) na liście dziesięciu najpopularniejszych nowych aut w Polsce pojawia się Volkswagen.

>>> Używany bestseller tego roku kupisz dziś za... <<<

Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych aut w Polsce w 2006 roku prezentowała się następująco:
1) Skoda Fabia - 16 473 (6,4)
2) Opel Astra - 14 573 (5,7)
3) Fiat Panda - 13 019 (5,1)
4) Skoda Octavia - 10 801 (4,2)
5) Toyota Yaris - 9 162 (3,6)
6) Toyota Corolla - 9 073 (3,5)
7) Ford Focus - 8 493 (3,3)
8) Fiat Grande Punto - 7 839 (3,0)
9) Volkswagen Passat - 6 613 (2,6)
10) Renault Clio - 5 280 (2,1)

Volkswagen Passat Volkswagen Passat Fot. Volkswagen

Rok 2007

Dilerzy wreszcie odetchnęli z ulgą. Po czasach kryzysu nadszedł czas znacznie większego zainteresowania nowymi samochodami (23-procentowy wzrost). 2007 jest też pamiętnym rokiem dla Skody. Czesi po raz pierwszy objęli dwa pierwsze miejsca na liście polskich bestsellerów i nie oddają ich aż do dziś. Od kilku lat jesteśmy świadkami bratobójczej walki, w której dwa modele Skody walczą o fotel lidera, sporadycznie się nim wymieniając.

Rok 2007 nie należał jednak tylko do Skody. Na hossie skorzystali też inni. Yaris dołożył do ubiegłorocznego wyniku dodatkowe 28 proc. rejestracji, Focus 22 proc., a Corsa aż 42 proc. Na rynku zaczynają budować swoją pozycję zaprezentowane w poprzednim roku Kia Cee'd i Toyota Auris.

Największym przegranym wydaje się być Astra, ale to tylko pozory. Jej sprzedaż podzielono na Astrę Classic i standardową Astrę. Gdyby wyniki zsumowano, niemiecki kompakt rozdzieliłby Octavię i Fabię, wskakując na drugą lokatę.

>>> Używany bestseller tego roku kupisz dziś za... <<<

Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych aut w Polsce w 2007 roku prezentowała się następująco:
1) Skoda Fabia - 17 017 (5,4)
2) Skoda Octavia - 12 477 (3,9)
3) Toyota Yaris - 11 754 (3,7)
4) Fiat Panda - 11 584 (3,7)
5) Ford Focus - 10 329 (3,3)
6) Fiat Grande Punto - 8 289 (2,6)
7) Volkswagen Passat - 7 505 (2,4)
8) Opel Corsa - 7 323 (2,3)
9) Opel Astra - 7 254 (2,3)
10) Opel Astra Classic - 6 469 (2,0)

Skoda Fabia Skoda Fabia Fot. Skoda

Rok 2008

W tym roku rynek urósł o 9 proc. do 344 270 rejestracji. Na samym szczycie tabeli nie widać zmian, choć Octavia depcze Fabii po piętach. Ciekawiej robi się jednak na końcu pierwszej dziesiątki, a konkretniej na 9. lokacie, gdzie znalazła się Kia Cee'd. To pierwsze koreańskie auto, któremu udało wedrzeć się do pierwszej dziesiątki polski bestsellerów od chwili, kiedy w 2003 roku wypadł z niej Matiz.

Volkswagen Passat stracił swoją najlepszą pozycję w historii z poprzedniego roku. W 2008 uplasował się na 11. miejscu, ale tuż za nim (na 13. lokacie) znalazł się Volkswagen Golf, który zanotował 42-procentowy wzrost sprzedaży. Opel Astra wciąż cierpi z powodu rozdzielenia wyników standardowej odmiany modelu od wersji Classic. Zsumowanie rezultatów sprzedażowych tych aut spowodowałoby zmianę lidera, którym w 2008 roku byłaby właśnie Astra.

Znów warto zwrócić uwagę na procentowy udział poszczególnych modeli w całym rynku, który pokazuje, że konkurencja stała się jeszcze bardziej zacięta niż wcześniej.

>>> Używany bestseller tego roku kupisz dziś za... <<<

Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych aut w Polsce w 2008 roku prezentowała się następująco:
1) Skoda Fabia - 14 717 (4,3)
2) Skoda Octavia - 14 357 (4,2)
3) Toyota Yaris - 12 335 (3,6)
4) Ford Focus - 10 750 (3,1)
5) Fiat Panda - 9 646 (2,8)
6) Fiat Grande Punto - 8 699 (2,5)
7) Opel Corsa - 8 111 (2,4)
8) Opel Astra - 8 026 (2,3)
9) Kia Cee'd - 7 756 (2,3)
10) Renault Clio - 7 577 (2,2)

Fiat Grande Punto Fiat Grande Punto Fot. Fiat

Rok 2009

Rok 2009 to czas, w którym oficjalnie mówi się już o globalnym kryzysie finansowym. Polsce udało się go odeprzeć - rynek nowych aut skurczył się jedynie o 2 proc. Na liście polskich bestsellerów zaszły ciekawe zmiany. Po raz pierwszy Octavii udało się wyprzedzić Fabię. Na wynik miała wpływ premiera nowej generacji auta na początku roku. Nie oznacza to wcale, że jego poprzednia generacja odeszła w niepamięć - wciąż była dostępna w salonach i to aż do pojawienia się modelu Rapid. Co ważne - wyniki sprzedażowe obu aut były sumowane.

W tym samym czasie Yaris notuje 26-procentowe straty, spadając na 6. miejsce. Na podium wskakuje Grande Punto. Zaraz za nim uplasował się Golf, ale to i tak nie był największy przebój 2009 roku. Ten tytuł należy się Hyundaiowi i30, który zajął 9. miejsce, notując największy wzrost zainteresowania ze wszystkich aut, znajdujących się na liście dziesięciu polskich bestsellerów. Warto też zwrócić uwagę na miejsce Avensisa, który po raz pierwszy znalazł się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych samochodów w Polsce. Rok 2009 był też początkiem kariery Nissana Qashqaia, który znalazł się na 18. miejscu (+86 proc. do wyniku z poprzedniego roku).

>>> Używany bestseller tego roku kupisz dziś za... <<<

Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych aut w Polsce w 2009 roku prezentowała się następująco:
1) Skoda Octavia - 18 918 (5,6)
2) Skoda Fabia - 13 980 (4,2)
3) Fiat Grande Punto - 10 841 (3,2)
4) Volkswagen Golf - 9 880 (2,9)
5) Ford Focus - 9 611 (2,9)
6) Toyota Yaris - 9 174 (2,7)
7) Fiat Panda - 8 557 (2,5)
8) Kia Cee'd - 8 318 (2,5)
9) Hyundai i30 - 6 707 (2,0)
10) Toyota Avensis - 6 626 (2,0)

Volkswagen Golf VI Volkswagen Golf VI Fot. VW

Rok 2010

334 395 rejestracji oznacza wzrost o 4 proc. względem poprzedniego roku. Na pierwszych dwóch miejscach nic się nie wydarzyło, co nie oznacza, że 2010 rok można uznać za nieszczególnie ciekawy. Produkowana w Gliwicach Astra osiągnęła sprzedaż na poziomie 11 635 egzemplarzy, co pozwoliło jej wejść na podium. Sprzedaż tego modelu była dwukrotnie wyższa niż 12 miesięcy wcześniej (wyniki obu generacji zaczęto sumować).

Warto również odnotować, że po raz pierwszy na liście dziesięciu najpopularniejszych aut w Polsce pojawił się Nissan Qashqai, który nie opuścił jej do dziś.

>>> Używany bestseller tego roku kupisz dziś za... <<<

Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych aut w Polsce w 2010 roku prezentowała się następująco:
1) Skoda Octavia - 18 335 (5,5)
2) Skoda Fabia - 12 706 (3,8)
3) Opel Astra - 11 635 (3,5)
4) Ford Focus - 11 289 (3,4)
5) Volkswagen Golf - 9 488 (2,8)
6) Fiat Punto - 9 349 (2,8)
7) Toyota Yaris - 9 114 (2,7)
8) Nissan Qashqai - 7 323 (2,2)
9) Fiat Panda - 6 915 (2,1)
10) Hyundai i30 - 6 901 (2,1)

Skoda Octavia Skoda Octavia fot. Skoda

Rok 2011

2011 nie był już rokiem tak łaskawym jak poprzednie. Sprzedaż zamknięto wynikiem o 9 proc. słabszym (319 854 rejestracji) niż w 2010. Na liście dziesięciu najpopularniejszych aut w kraju działo się niewiele. Warty odnotowania jest jedynie fakt znacznie większego zainteresowania Fordem Fiestą, którego sprzedaż skoczyła o 36 proc., co pozwoliło mu awansować z 21. na 10. lokatę.

>>> Używany bestseller tego roku kupisz dziś za... <<<

Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych aut w Polsce w 2011 roku prezentowała się następująco:
1) Skoda Octavia - 16 042 (5,0)
2) Skoda Fabia - 11 258 (3,5)
3) Opel Astra - 11 148 (3,5)
4) Ford Focus - 9 280 (2,9)
5) Fiat Panda - 6 977 (2,2)
6) Toyota Yaris - 6 913 (2,2)
7) Fiat Punto - 6 481 (2,0)
8) Nissan Qashqai - 6 355 (2,0)
9) Volkswagen Golf - 5 998 (1,9)
10) Ford Fiesta - 5 765 (1,8)

Używany Nissan Qashqai (2006 - 2013) Używany Nissan Qashqai (2006 - 2013) Nissan Qashqai (2006 - 2013)

Rok 2012

W ubiegłym roku liczba rejestracji znów zmalała. Tym razem spadki nie były jednak tak dotkliwe. Liczba rejestracji nowych samochodów wyniosła 311 732 (-3 proc.). Rok 2012 był czwartym z rzędu, w którym Octavia zajęła pierwsze, a Fabia drugie miejsce. Zapamięta go również Toyota, której Yaris zanotował 13-procentowy wzrost sprzedaży, zajmując czwarte miejsce w zestawieniu. Byli jednak lepsi - Qashqai ustanowił swój nowy rekord, lądując na piątej lokacie, a Dacia Duster prawie podwoiła swoją sprzedaż z 2011 roku, dzięki czemu awansowała z dwudziestej ósmej na dziewiątą lokatę.

W ubiegłym roku Polacy coraz częściej kupowali auta, które należą do najtańszych w swoich klasach: Cruze awansował o 30 oczek, Logan o 20, Spark o 22, a Sandero o 38.

>>> Używany bestseller tego roku kupisz dziś za... <<<

Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych aut w Polsce w 2012 roku prezentowała się następująco:
1) Skoda Octavia - 15 639 (5,0)
2) Skoda Fabia - 9 743 (3,1)
3) Opel Astra - 8 997 (2,9)
4) Toyota Yaris - 7 828 (2,5)
5) Nissan Qashqai - 7 526 (2,4)
6) Ford Focus - 6 703 (2,2)
7) Volkswagen Golf - 6 028 (1,9)
8) Fiat Panda - 5 954 (1,9)
9) Dacia Duster - 5 875 (1,9)
10) Opel Corsa - 5 563 (1,8)

Renault Clio Renault Clio Fot. Renault

Dziś

Najnowsze dane o liczbie rejestracji nowych samochodów w Polsce dotyczą kwietnia. W ubiegłym miesiącu na polskim rynku działo się sporo ciekawych rzeczy. I to nie za sprawą faktu, że rynek urósł (bo był to wzrost 1-procentowy w porównaniu z kwietniem 2012 roku), ale tego, jak wyglądała lista dziesięciu najpopularniejszych modeli w Polsce.

Yaris stracił marcową pozycję lidera na rzecz Fabii, która miesiąc wcześniej była druga. Na tym miejscu "Czeszkę" zastąpiła jej większa siostra - Octavia, zajmująca w marcu 6. lokatę. Biorąc pod uwagę wyniki z okresu styczeń-kwiecień, to właśnie Octavia jest numerem jeden w naszym kraju.

Powróćmy jednak do samego kwietnia i trzeciej lokaty, na której uplasowało się Clio. Za jego plecami znalazł się Auris, a tuż za nim Golf. Kwiecień był też udany dla Kii Sportage, która zamknęła pierwszą dziesiątkę najpopularniejszych aut w kraju.

Choć lista najpopularniejszych aut zmienia się diametralnie z miesiąca na miesiąc, to polski rynek motoryzacyjny (jeżeli chodzi o liczbę rejestracji nowych samochodów) jest dość stabilny. Wyniki z okresu styczeń-kwiecień są o 2 proc. słabsze niż przed rokiem. Bez wątpienia, dość znaczny wpływ na sprzedaż nowych aut w Polsce mają też te samochody, które niedługo po zarejestrowaniu w naszym kraju, trafiają do zagranicznych klientów. Zjawisko reeksportu jest jednak bardzo trudno zmierzyć.

>>> Używaną Fabię kupisz za... <<<

Oto dziesięć najpopularniejszych nowych aut w Polsce w kwietniu 2013 roku:
1) Skoda Fabia
2) Skoda Octavia
3) Renault Clio
4) Toyota Auris
5) Volkswagen Golf
6) Opel Astra
7) Ford Focus
8) Toyota Yaris
9) Opel Corsa
10) Kia Sportage

Więcej o:
Komentarze (34)
Polskie bestsellery od 1997 roku do dziś
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • boomslang99

    Oceniono 41 razy 29

    Czyli mówiąc krótko w latach 90-tych było normalniej niż teraz. Sprzedaż na poziomie 50-60 tys. danego modelu rodzimej produkcji powinna być czymś całkowicie naturalnym, w ogóle w czołówce na ogół występują auta produkowane w danym kraju. Ale nie u nas obecnie. Jedyny pozytyw, że preferencje rodaków wyraźnie się przesunęły w stronę wyższych segmentów. Szkoda tylko, że są to w 90 % auta importowane.

  • czlowiek97

    Oceniono 20 razy 16

    kilkanaście lat temu a Polsce królowały samochody małe, w dniu dzisiejszym coraz więcej jest aut luksusowych, wystarczy popatrzeć na ulice, coraz bardziej wzrasta ilość nawet nie tyle Mersedesów, ale jaguarów, Cadillac'ów a nawet Bentley'i czy Rolls-Royce'ów.

  • poppers68

    Oceniono 20 razy 12

    Lata 90 przypominały dzisiejszą Ukrainę.
    I nie piszcie , że były normalne bo do normalności nie należało rozbieranie auta podczas kilkunastu godzin oczekiwania na granicy z Niemcami i jego ponowne składanie po przekroczeniu. Amnezję pozostawmy fanom Dobrej Zmiany.

  • moa72

    Oceniono 8 razy 8

    jak już wrzucacie artykuł z przed 4 lat na główną to można by uzupełnić dane. ile by to zajeło? 20? 30 minut?

  • sselrats

    Oceniono 12 razy 6

    Zdjecia w wiekszosci luzno zwiazane z tematem.

  • Gość: nissan

    Oceniono 11 razy 5

    Auta kiedys kupowali ludzie inteligentni a dzis ten gatunek juz wymarl.
    Seicento czy punto wystaraczalo by sie toczyc do pracy.

  • phantomas111

    Oceniono 32 razy 4

    Z tego artykułu wynika, że w roku 2000 hitem sprzedazy w Polsce było pierdzięto w wersji z kierownicą po prawej stronie, a rok później większość skusiła się dla odmiany matiza z mulatką na wyposażeniu ?

    Faktycznie, bardzo dziwne preferencje mają polacy.

  • Gość: zbynek

    Oceniono 3 razy 3

    po skrócie nr, jeżeli jest w 1-szym przypadku, nie stawiamy kropki!

  • 5m00tny

    Oceniono 11 razy 3

    Polska krajem skodziarzy...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX