Samochody z innej bajki | Chery

Chery należy do chińskiego rządu i jeśli chodzi o wolumen produkcji, to jest w pierwszej dziesiątce największych producentów samochodów za wielkim murem. A jeśli chodzi o eksport, to jest numerem 1. No i ściśle współpracuje z izraelską firmą, która lada moment pojawi się w Europie
Chery eastar sedan Chery eastar sedan Chery eastar sedan

Co to za czort?

Chery powstał w 1997 roku, a dwa lata później rozpoczął działalność na szeroką skalę, choć nielegalnie, o czym za chwilę. Firma eksportuje w świat około 25 proc. swoich aut, ma fabryki lub montowanie w 15 innych krajach i wraz z izraelskim inwestorem założyła firmę Qoros, która dla Chery ma być tym, czym Lexus dla Toyoty. Co nie znaczy, że Qoros będzie symbolem luksusu - Chery są bardzo tanie i bardzo popularne, a Qoros będzie modelem dla nieco bardziej wymagającej klasy średniej w Chinach i Europie. No dobra, dość o Qorosie, to Chery jest najważniejsze.

ZOBACZ TAKŻE:

Nie zależy Ci na jakości tylko na cenie? Te auta będą idealne. Ceny już od 1 500 zł

Dlaczego przestali produkować te auta? Powinny nadal być w ofercie

Pakowne, praktyczne - dziesięć aut do 13 tys. zł

Chery A5 Chery A5 Chery A5

Początki

Firma powstała 15 lat temu, ale produkcję zaczęła dwa lata później. Pierwszym modelem był pierwszy Seat Toledo, nazywany Fulwin, Fengyun, Windcloud lub A11 . Wielu chińskich producentów dogaduje się z producentami z innych części świata, by zyskać dostęp do technologii i szybko rozwinąć skrzydła na wielką skalę, bo w końcu w Chinach wszystko dzieje się w ekspresowym tempie i na bogato, ale nic z tego nie wyszło. Chery próbowało dogadać się z GM, Chryslerem, Nissanem i Fiatem, ale ostatecznie, w 2007 roku, dogadało się z Qorosem. W tym roku jednak chiński rząd zgodził się, by partnerem Chery został Jaguar i Land Rover. Kto wie, może kolejny Evoque będzie pochodził z Chin? Zanim do tego dojdzie, przyjrzyjmy się, co produkuje Chery.

ZOBACZ TAKŻE:

Nie zależy Ci na jakości tylko na cenie? Te auta będą idealne. Ceny już od 1 500 zł

Dlaczego przestali produkować te auta? Powinny nadal być w ofercie

Pakowne, praktyczne - dziesięć aut do 13 tys. zł

Chery Windcloud Chery Windcloud Chery Windcloud

A11

Jak już wspomniałem, A11, zwany też jako Fulwin, Fengyun lub Windcloud, to pierwszy model Chery. To Seat Toledo pierwszej generacji. I tu ciekawostka ? z jego płyty podłogowej korzysta FAW-VW Jetta (FAW to chińska firma, VW to VW, a Jetta to jeden z największych sukcesów w Chinach). No i? Aby ruszyła produkcja A11, Chery musiał się po cichu dogadać z tym samym dostawcą, który obsługiwał FAW-VW, wszystko oczywiście bez wiedzy Niemców. VW oczywiście się o wszystkim dowiedział (zaskakujące, nie?), ale Chery mu zapłaciło, więc nie było żadnych potyczek sądowych. Równie zagmatwane było wejście Fulwina na rynek.

ZOBACZ TAKŻE:

Nie zależy Ci na jakości tylko na cenie? Te auta będą idealne. Ceny już od 1 500 zł

Dlaczego przestali produkować te auta? Powinny nadal być w ofercie

Pakowne, praktyczne - dziesięć aut do 13 tys. zł

Chery Flagcloud Chery Flagcloud Chery Flagcloud

Flagcloud

Mimo iż Chery to firma państwowa, nie spełniła wymagań rządowych dotyczących wejścia nowego auta na rynek (?!), więc przez dwa lata, mimo iż produkcja auta szła pełną parą, z oficjalnego punktu widzenia Chery produkował ?podzespoły samochodowe? i choć jednocześnie składał je w całość i sprzedawał klientom (czyli de facto produkował auta), to zgodnie z literą prawa ich nie produkował. W 2001 roku wszystko się ułożyło i już było normalnie. W 2003 roku debiutuje nowy model Chery - Flagcloud/Cowin/A15/Amulet (czemu nie mogą się zdecydować na jedną nazwę?!), który jest Fulwinem po liftingu i pozostaje w produkcji do dziś.

ZOBACZ TAKŻE:

Nie zależy Ci na jakości tylko na cenie? Te auta będą idealne. Ceny już od 1 500 zł

Dlaczego przestali produkować te auta? Powinny nadal być w ofercie

Pakowne, praktyczne - dziesięć aut do 13 tys. zł

Chery QQ Chery QQ Chery QQ

QQ/QQ3

QQ to najpopularniejszy samochód w Chinach, poza tym jeden z najtańszych na świecie (kosztuje około 4 tys. dolarów). To, co się rzuca w oczy, to podobieństwo do Daewoo Matiza. No cóż, to fakt. Oba auta są tak podobne, że ich drzwi są w pełni wymienne, jak udowodnił GM (właściciel Daewoo) w czasie procesu sądowego. Matiz i QQ są jednak pozornie podobne. O ile ten pierwszy zyskał w testach EuroNCAP trzy gwiazdki (głowy nie urywa, ale da się przeżyć), o tyle QQ testów nie przeszedł - kraksa za jego kierownicą to właściwie śmierć. Trzeba więc uważać. Warto też pamiętać, że model M1 to QQ3, tyle tylko że nieco unowocześniony (więcej o nim za chwilę).

ZOBACZ TAKŻE:

Nie zależy Ci na jakości tylko na cenie? Te auta będą idealne. Ceny już od 1 500 zł

Dlaczego przestali produkować te auta? Powinny nadal być w ofercie

Pakowne, praktyczne - dziesięć aut do 13 tys. zł

Chery QQ6 Chery QQ6 Chery QQ6

QQ6

QQ zmienił nazwę na QQ3 w momencie, gdy pojawił się QQ6. Wszystko po to, by pokazać, że QQ6 to to samo co QQ3, tyle tylko że większe i lepsze. Jak więc większe i o ile lepsze? QQ6 to QQ3 sedan. I nagle, patrząc na niego, Renault Thalia zdaje się być samochodem zjawiskowo pięknym. Choć, trzeba przyznać, że światła cofania QQ6, przypominające nieco łezki w reflektorach Volkswagena, wykazują pewien wizualny potencjał. Model po liftingu, QQ6FL, wygląda gorzej niż ten bez kuracji odmładzającej, dlatego nie pokazujemy jego zdjęć.

ZOBACZ TAKŻE:

Nie zależy Ci na jakości tylko na cenie? Te auta będą idealne. Ceny już od 1 500 zł

Dlaczego przestali produkować te auta? Powinny nadal być w ofercie

Pakowne, praktyczne - dziesięć aut do 13 tys. zł

Chery QQME Chery QQME Chery QQME

QQME

To już jest hardcore. Auto bazuje na QQ3, ale dzięki talentowi/beztalenciu (niepotrzebne skreślić) włoskiego projektanta Enrico Fumii wygląda z przodu tak samo jak z tyłu. Po co? Dobre pytanie. Auto kosztuje około 25 tys. zł (cena nie obejmuje kosztu transportu) i jest to bez wątpienia jeden z najbardziej ekstrawaganckich chińskich samochodów.

ZOBACZ TAKŻE:

Nie zależy Ci na jakości tylko na cenie? Te auta będą idealne. Ceny już od 1 500 zł

Dlaczego przestali produkować te auta? Powinny nadal być w ofercie

Pakowne, praktyczne - dziesięć aut do 13 tys. zł

Chery eastar cross Chery eastar cross Chery eastar cross

Eastar Cross

Eastar Cross to siedmioosobowy crossover, niby van, niby kombi. Ma pod maską silnik 2,0 l, obdarzony jest ABS-em i dwiema poduszkami, a w wyposażeniu może mieć takie zdobycze cywilizacji jak wielofunkcyjną kierownicę, samodzielnie zmieniającą biegi skrzynię, niby aluminiowe wykończenie deski i automatyczną klimatyzację. No prawie jak auto z Europy! Jest jeszcze Easter bez Cross w nazwie ? to wersja sedan, siłą rzeczy tylko pięcioosobowa. Tak wskazywałaby logika, ale w związku z brakiem pasa bezpieczeństwa na środkowym tylnym miejscu, sedan Cross jest autem czteroosobowym. Zupełnie jak Mercedes CLS, BMW X6, Volvo C30 czy Mini - bardzo aspirujące wizerunkowo rozwiązanie.

ZOBACZ TAKŻE:

Nie zależy Ci na jakości tylko na cenie? Te auta będą idealne. Ceny już od 1 500 zł

Dlaczego przestali produkować te auta? Powinny nadal być w ofercie

Pakowne, praktyczne - dziesięć aut do 13 tys. zł

Chery Tiggo Chery Tiggo Chery Tiggo

Tiggo

Tiggo to terenówka, która przypomina Toyotę RAV-4. Czy Japończycy się na to zgodzili? Co za głupie pytanie. Co ciekawe, Tiggo można kupić w Europie. Włoska firma DR na jego bazie tworzy model DR5 i sprzedaje w Italii, pod maską montując albo silnik benzynowy Chery, albo diesla od Fiata. Nie lepiej już kupić Toyotę?

ZOBACZ TAKŻE:

Nie zależy Ci na jakości tylko na cenie? Te auta będą idealne. Ceny już od 1 500 zł

Dlaczego przestali produkować te auta? Powinny nadal być w ofercie

Pakowne, praktyczne - dziesięć aut do 13 tys. zł

Chery A5 Chery A5 Chery A5

A5

Audi na pewno ma pianę na ustach jak słyszy, że ktoś wykorzystuje nazwę A5. Tak Chery nazywa swoją limuzynę, która to jest pierwszą, zaprojektowaną w Chinach hybrydą. Była ona wykorzystywana w czasie Olimpiady w 2008 roku, ale w związku z właściwie nieistniejącym zapotrzebowaniem chińskich kierowców na takie auta, ekologiczna odmiana szybko wyjechała z produkcji. Obecnie A5 może mieć jeden z trzech silników benzynowych o pojemności od 1,6 do 2,0 l.

ZOBACZ TAKŻE:

Nie zależy Ci na jakości tylko na cenie? Te auta będą idealne. Ceny już od 1 500 zł

Dlaczego przestali produkować te auta? Powinny nadal być w ofercie

Pakowne, praktyczne - dziesięć aut do 13 tys. zł

Chery A1 Chery A1 Chery A1

A1

I tu pewnie znowu Audi ma pianę na ustach, albo już raczej zaczyna sobie wyrywać włosy z głowy, gdy słyszy o Chery A1. Co to za czort? To mix Fiata Pandy i Daewoo Matiza, podobno zaprojektowany przez Bertone, ale jakoś trudno nam w to uwierzyć. Chery mówi, że A1 został zaprojektowany przez światowych ekspertów z myślą o światowych rynkach, jest więc pierwszym światowym autem made in China. No dobra, niech więc podbija świat!

ZOBACZ TAKŻE:

Nie zależy Ci na jakości tylko na cenie? Te auta będą idealne. Ceny już od 1 500 zł

Dlaczego przestali produkować te auta? Powinny nadal być w ofercie

Pakowne, praktyczne - dziesięć aut do 13 tys. zł

Chery Fulwin2 Chery Fulwin2 Chery Fulwin2

Fulwin2

Fulwin2 to całkiem atrakcyjny dla oka kompaktowy model. Dostępny jest jako hatchback i sedan (choć to pozory, bo ma klapę otwieraną wraz z szybą, tak jak Skoda Rapid). Pod maską silnik benzynowy o mocy 108 KM, natomiast w wyposażeniu m.in. czujniki cofania, podgrzewany fotel kierowcy, radio MP3 i trzecie światło stop (tylko w najbogatszej wersji Luxury, podstawowa Standard nie ma nawet pełnowymiarowego koła zapasowego).

ZOBACZ TAKŻE:

Nie zależy Ci na jakości tylko na cenie? Te auta będą idealne. Ceny już od 1 500 zł

Dlaczego przestali produkować te auta? Powinny nadal być w ofercie

Pakowne, praktyczne - dziesięć aut do 13 tys. zł

Riich G5 Riich G5 Riich G5

Riich G5

G5 to limuzyna klasy wyższej, następca Eastara. Zaprojektował ją Giugiaro, testowano ją na Nurburgringu, rozwija ponad 200 km/h, jej zawieszenie dopieszczał Lotus, a w wyposażeniu ma takie gadżety jak podgrzewane, elektrycznie regulowane fotele, nawigację, dwustrefową klimatyzację i ESP. Po co więc komu jeszcze bardziej luksusowy G6?

ZOBACZ TAKŻE:

Nie zależy Ci na jakości tylko na cenie? Te auta będą idealne. Ceny już od 1 500 zł

Dlaczego przestali produkować te auta? Powinny nadal być w ofercie

Pakowne, praktyczne - dziesięć aut do 13 tys. zł

Riich G6 Riich G6 Riich G6

Riich G6

Premiera tego ponad pięciometrowego sedana miała miejsce kilka tygodni temu nigdzie indziej, ale na Placu Tiananmen. To tak, jakby Renault pokazało nowe Clio przed Wersalem, Mercedes pochwalił się klasą S przed Bramą Brandenburską, a Fiat wydzierżawił powierzchnię przed, powiedzmy, Watykanem, by pokazać nowe Bravo. G6 wykorzystuje tę samą płytę podłogową co modele Eastar i G5, ale opakowuje ją w bardziej nobliwe, europejskie i eleganckie nadwozie. Ba, pod maską może nawet pracować silnik V6 zamiast standardowego R4. G6 ma w wyposażeniu światła do jazdy dziennej LED, kamerę cofania i system nawigacji. W przeliczeniu na bardziej ogarnianą przez nas walutę kosztuje minimum 30 tys. dolarów.

ZOBACZ TAKŻE:

Nie zależy Ci na jakości tylko na cenie? Te auta będą idealne. Ceny już od 1 500 zł

Dlaczego przestali produkować te auta? Powinny nadal być w ofercie

Pakowne, praktyczne - dziesięć aut do 13 tys. zł

Chery X1 Chery X1 Chery X1

X1

Poza irytującą dla BMW nazwą, ten niewielki crossover przypomina nieco Seata Alteę Freetrack. Bazuje na modelu M1, czyli unowocześnionym QQ3, ale mimo terenowego wyglądu, nie ma napędu na cztery koła. Ot, miejski crossover dla pozerów.

ZOBACZ TAKŻE:

Nie zależy Ci na jakości tylko na cenie? Te auta będą idealne. Ceny już od 1 500 zł

Dlaczego przestali produkować te auta? Powinny nadal być w ofercie

Pakowne, praktyczne - dziesięć aut do 13 tys. zł

Chery X5 Chery X5 Chery X5

X5

Auto ma napęd na cztery koła, który można załączyć przy niewielkiej prędkości oraz reduktor, który uruchomimy dopiero po zatrzymaniu się, wrzuceniu luzu i wciśnięciu sprzęgła ? jakże to rozkosznie oldschoolowe! Pod maską tego modelu pracuje silnik 2,5 l o mocy 170 KM, który podobno spala średnio 9,2 l/100 km. Wszystko pięknie, ale ten model wygląda karygodnie, nic go nie ratuje, sorry.

ZOBACZ TAKŻE:

Nie zależy Ci na jakości tylko na cenie? Te auta będą idealne. Ceny już od 1 500 zł

Dlaczego przestali produkować te auta? Powinny nadal być w ofercie

Pakowne, praktyczne - dziesięć aut do 13 tys. zł

Chery S18 Chery S18 Chery S18

S18

S18 to elektryczna wersja modelu M1 i pierwszy seryjnie produkowany w Chinach samochód na prąd. Zadebiutował w 2009 roku, rozpędza się do 120 km/h i na jednym ładowaniu, które trwa 6 godzin, pokonuje 150 km. Cena? Około 75 tys. zł.

ZOBACZ TAKŻE:

Nie zależy Ci na jakości tylko na cenie? Te auta będą idealne. Ceny już od 1 500 zł

Dlaczego przestali produkować te auta? Powinny nadal być w ofercie

Pakowne, praktyczne - dziesięć aut do 13 tys. zł

Chery Karry Chery Karry Chery Karry

Karry

Rozpędza się do setki w 23 s, by zaraz potem stracić dech (prędkość maksymalna to 141 km/h), ale na pocieszenie zabiera do bagażnika aż 3000 l bagaży. Wygląda tak, jak każdy widzi, przypomina nieco naszego Poloneza i ma po lewej stronie odsuwane drzwi. Jakby więc nie patrzeć, to crossover, łączący w sobie cechy rodzinnego kombi i niewielkiego auta dostawczego.

ZOBACZ TAKŻE:

Nie zależy Ci na jakości tylko na cenie? Te auta będą idealne. Ceny już od 1 500 zł

Dlaczego przestali produkować te auta? Powinny nadal być w ofercie

Pakowne, praktyczne - dziesięć aut do 13 tys. zł

Qoros Qoros Qoros

Qoros

I na koniec wróćmy do Qorosa. To dziecko Chery i izraelskich inwestorów. Ma zadebiutować na przyszłorocznym salonie w Genewie i według zapowiedzi ma przyzwoicie wyglądać (za projekt nadwozia odpowiada facet od nowego Mini), dobrze jeździć, zapewniać bezpieczeństwo (obiecują pięć gwiazdek EuroNCAP) i być porządnie wyposażony. No i ma kusić niską ceną. Firma zapowiada, że nowa fabryka i elastyczny proces produkcji pozwolą jej prezentować nowy model co pół roku, więc oprócz sedana spodziewajmy się hybrydy, kombiaka i pewnie jakiegoś uterenowionego crossovera.

ZOBACZ TAKŻE:

Nie zależy Ci na jakości tylko na cenie? Te auta będą idealne. Ceny już od 1 500 zł

Dlaczego przestali produkować te auta? Powinny nadal być w ofercie

Pakowne, praktyczne - dziesięć aut do 13 tys. zł

Więcej o:
Komentarze (66)
Samochody z innej bajki | Chery
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: pixima

    Oceniono 93 razy 87

    Jak tak dalej pojdzie to wszystko bedzie produkowane w Chinach a w Europie zostanie tylko bezrobocie

  • kosmiczny_swir

    Oceniono 54 razy 50

    Jeśli będziemy kupować samochody z innych krajów, to sami nie będziemy mieli pracy.

    Prawda jest taka, że żaden region nie może importować więcej niż eksportuje, bo to doprowadzi do upadku jego gospodarki.

    Gospodarka to system zamknięty, pracownicy jedenj firmy są klientami innej firmy, jeśli pracownicy nie będą mieli pieniędzy, to popyt na produkty tej drugiej firmy spadnie.

  • smith-wesson

    Oceniono 35 razy 31

    Nie można napisać tego na 1 stronie? Szkoda mi czasu na klikanie tego gówna. Piszcie normalnie - na 1 stronie!!!!

  • Gość: stanley_kupiec

    Oceniono 45 razy 31

    Polak, który chce kupić nowy samochód dalej kupi Skode, a pozostali skupią sie na 7-15 letnich VW. Do tego wpadnie jeszcze trochę Hond i Toyot. Samochody zaprezentowane w artykule mogą mieć przyszłość w Polsce w Biedronce lub Bliskiej na nagrody lojalnosciowe.

  • remo29

    Oceniono 27 razy 25

    Wyluzujcie czapki. Chiny już są "za drogie". Wkrótce wasze fury będą z Afryki.
    --
    parada karzełków

  • Gość: Fafqlec

    Oceniono 17 razy 17

    Ten sedan ktorego klapa otwiera sie razem z szyba to nie pozory... to liftback!

  • sselrats

    Oceniono 17 razy 15

    W Polsce nie nawojuja bo wznawia sie produkcje Syreny Sport.

  • Gość: gack

    Oceniono 7 razy 7

    Nabijajcie się, nabijajcie. Ich inżynierowie dzięki tak wielkiej różnorodności produkcji zdobywają doświadczenie w zastraszającym tempie. A to że pracują za marne pieniądze nie oznacza, że są głupi. Jeszcze za naszego życia będą potęgą w produkcji samochodów i innowacyjnych technologiach w motoryzacji. Będzie tak samo jak było z Japończykami tylko w kilkanaście razy większej skali.

  • Gość: seboc

    Oceniono 6 razy 6

    Apeluję to autora o popracowanie nieco nad językiem i stylem.
    Proszę też nie wydawać tak bezrefleksyjnie wyroków nt. urody pojazdów.
    S.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX