Kategoria główna plebiscytu The Best of Moto organizowanego przez naszą redakcję to najbardziej prestiżowa i zdecydowanie najtrudniejsza do rozstrzygnięcia kategoria. To zawsze twardy orzech do zgryzienia. Który samochód jest lepszy? Mały i tani SUV, klasyczny kompaktowy hatchback, elektryk nowej ery, legendarna terenówka czy może jednak stricte sportowy model, łamiący barierę trzech sekund do setki? W 2023 r. wybór będzie bardzo trudny. Do finałowej czternastki awansowało kilku naprawdę mocnych kandydatów do tytułu samochodu roku. Jurorzy brali pod uwagę przede wszystkim dwa aspekty: innowacyjność samochodu oraz jego znaczenie na polskim rynku motoryzacyjnym.
Zazwyczaj polskie plebiscyty motoryzacyjne odbywają się według utartych schematów. Samochód roku wybierają jurorzy (najczęściej związani z jedną redakcją) lub internauci. The Best of Moto to jednak wydarzenie bez precedensu. Jeszcze nigdy w Polsce nikt nie przeprowadzał plebiscytu w taki sposób i na tak szeroką skalę. Nagrodę główną przyznaje jury, w którego skład weszli eksperci redakcji Moto.pl oraz osoby spoza wortalu.
Do finału zakwalifikowaliśmy 14 modeli. Kolejność jest alfabetyczna.