Dacia Duster | Prezentacja modelu

Renault do Frankfurtu przywiozło lekko odświeżonego Dustera. Pomyśleliśmy, że to idealny moment, żeby przypomnieć, co oferuje ten najbardziej przystępny cenowo SUV
Dacia Duster po lifitngu Dacia Duster po lifitngu Fot. Dacia

Dacia Duster

Renault przygotowało na tegoroczne targi we Frankfurcie dwa mocne uderzenia - zupełnie nowy model Talisman oraz kolejną generację popularnego Megane. Koncern jednak nie zapomniał o swojej budżetowej marce i Dacia także zaprezentowała w Niemczech parę nowości.

Oprócz debiutu w kilku modelach zautomatyzowanej skrzyni biegów Easy-R, główną rolę odgrywała lekko odświeżona Dacia Duster. Zmiany nie były duże. Z wyglądu nie zmieniło się praktycznie nic - Duster otrzymał nowe kolory nadwozia i nowy wzór 16-calowych felg. Więcej nowości Dacia zafundowała Dusterowi we wnętrzu, dwa nowe wzory tapicerki oraz kilka dodatków w opcjach (np. kamera cofania oraz ulepszony system MEDIA-NAV).

To świetny moment na przypomnienie, co dokładnie oferuje SUV Dacii. To zdecydowanie najbardziej przystępny cenowo samochód tego popularnego segmentu w Polsce. Nowiutką Dacię z salonu możemy mieć już za 39 900 złotych.

Używana Dacia Duster na rynku wtórnym | Sprawdź oferty

Dacia Duster po lifitnguFot. Dacia

Dacia Duster po lifitnguFot. Dacia

Dacia Duster po lifitnguFot. Dacia

Dacia Dusterfot. Dacia

Dacia Dusterfot. Dacia

Dacia Duster 2016 Dacia Duster 2016 fot. Dacia

Dacia Duster | Wygląd, stylistyka, wymiary

Głównym zamysłem stylistów Dacii było podkreślenie solidności i dynamicznego charakteru SUV-a. Mimo że jest to auto budżetowe, koncern Renault chciał stworzyć auto, które wygląda dobrze i nowocześnie. Kształty są raczej klasyczne, a w oczy najbardziej rzuca się chromowana atrapa chłodnicy. Topowe wersje Dustera stoją na 16-calowych ładnych felgach.

Jak duży jest Duster? Dacię można przypisać do segmentu niezbyt dużych, kompaktowych SUV-ów. Wymiary Dustera to: 4 315 mm długości, 1 822 mm szerokości, 1 690 mm wysokości i 2 674 mm rozstawu osi. Masa własna waha się od 1 171 kg do 1 320 kg w zależności od wersji.

Jak zapewnia Dacia, terenowy wygląd Dustera nie jest tylko na pokaz. Budżetowy SUV nie powinien obawiać się zjechania z asfaltowych dróg na trochę trudniejszy teren. W ofercie znajdują się wersje z napędem na wszystkie cztery koła. Co więcej, auto ma wysoki prześwit wynoszący 21 cm (kąt natarcia 29,3°, kąt rampowy 23° i kąt zejścia 34,9°) i było poddawane offroadowym testom. Oczywiście nie jest to terenówka z prawdziwego zdarzenia, ale auto, które bez problemu podoła krótkiej wycieczce do lasu.

Wytrzymałość i niezawodność Dustera podkreśla gwarancja producenta na 3 lata albo 100 tysięcy kilometrów.

Dacia Duster 2016fot. Dacia

Dacia Duster 2016fot. Dacia

Dacia Duster 2016fot. Dacia

Dacia Duster 2016fot. Dacia

Dacia Duster po lifitngufot. Dacia

Dacia Duster po lifitngufot. Dacia

Dacia Dusterfot. Dacia

Dacia Dusterfot. Dacia

Dacia Duster wnętrze Dacia Duster wnętrze fot. Dacia

Dacia Duster | Wnętrze

Dacia Duster to samochód budżetowy, więc nie ma co spodziewać się fajerwerków. Wnętrze jest proste, klasyczne, praktyczne i dobrze rozplanowane. Jak podkreślają sami twórcy, postawiano tylko na przydatne technologie, a nie masę gadżetów, co z pewnością przełożyło się na przystępną cenę Dustera. To propozycja dla ludzi, którzy szukają prostego i praktycznego auta w rozsądnej cenie. Tu warto zaznaczyć, że w podstawowych wersjach wyposażenia nie znajdziemy ani klimatyzacji, ani radia.

O jakich "przydatnych technologiach" wspomina rumuński producent? W opcjach umieszczono m.in. regulator i ogranicznik prędkości, system wspomagania parkowania tyłem, elektrycznie sterowane szyby, klimatyzację, termometr oraz obowiązkowy system multimedialny Media Nav z ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali. To centrum dowodzenia kierowcy - nawigacja, zestaw głośnomówiący, sterowanie radiem i zestawem audio. Do systemu można podłączyć telefon za pośrednictwem Bluetooth albo gniazda USB/jack.

Na pokładzie znajdziemy kilka dużych przestronnych schowków. Tylną kanapę można podzielić w układzie 1/3-2/3 i dostosować do własnych potrzeb.

Nikt nie powinien też narzekać na bagażnik. Jego pojemność to 475 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń załadunkowa powiększy się do 1463 litrów. Inżynierowie postawili na szeroki otwór bagażnika, który ma ułatwiać załadunek.

Dacia Duster wnętrzefot. Dacia

Dacia Duster wnętrzefot. Dacia

Dacia Duster wnętrzefot. Dacia

Dacia Duster wnętrzefot. Dacia

Dacia Duster wnętrzefot. Dacia

Dacia Duster wnętrzefot. Dacia

Dacia Duster wnętrzefot. Dacia

Renault Duster Oroch Renault Duster Oroch fot. Renault

Dacia Duster | Dwie ciekawe wersje

Na wielu rynkach, głównie na wschodzie Europy i poza Starym Kontynentem, Duster występuje pod marką Renault. Jednym z ważniejszych rynków zbytu jest dla Dustera Ameryka Południowa. Właśnie tam zadebiutował w tym roku, w Buenos Aires Duster Oroch, czyli pierwszy pick-up klasy niższej-średniej skonstruowany przez inżynierów Renault.

Duster Oroch może przewieźć na pace 650 kg, to mniej niż jednotonowe pickupy jak Hilux, Navara czy Ranger, ale Duster jest od nich mniejszy. Renault swoim pickupem zamierza konkurować z popularnymi w Ameryce Południowej autami pokroju Chevroleta Montana, Fiata Strada czy Volkswagena Saveiro - a od nich Duster jest większy i oferuje znacznie lepsze właściwości terenowe.

Wiemy, że Duster Oroch trafi jeszcze do Indii i Afryki. Na razie Renault/Dacia milczą o ewentualnej europejskiej premierze.

Renault Duster Orochfot. Renault

Renault Duster Orochfot. Renault

Renault Duster Orochfot. Renault

Duster jako Renault Duster bierze także udział w rajdach terenowych, w tym w słynnym Rajdzie Dakar. Za projekt odpowiada argentyński dział Renault Sport. To o tyle ważne, że Rajd Paryż-Dakar od paru lat ze względów bezpieczeństwa został przeniesiony do Ameryki Południowej. Zespół Renault Duster Team bierze udział w Dakarze od 2013 roku.

Renault Duster Dakarfot. Renault

Renault Duster Dakarfot. Renault

Renault Duster Dakarfot. Renault

Renault Duster Dakarfot. Renault

Dacia Duster Dacia Duster fot. Dacia

Dacia Duster | Cennik

Polski cennik Dacii Duster otwiera kwota 39 900 złotych. W tej cenie dostaniemy SUV-a w podstawowej wersji wyposażenia (przyjrzymy się im dalej, ale już tu zaznaczymy, że to bardzo uboga wersja, m.in. bez klimatyzacji i radia), napędem na jedną oś i podstawowym silnikiem benzynowym.

Polski cennik Dacii Duster:

Dacia Duster, cennikfot. Dacia

Dacia Duster Dacia Duster fot. Dacia

Dacia Duster | Silniki i skrzynie biegów

W Dacii rolę podstawowego i najtańszego silnika pełni benzynowa jednostka o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM.

Znacznie nowocześniejszy (ale też droższy) jest benzyniak TCe 125. To czterocylindrowa konstrukcja o pojemności 1,2 litra, mocy 125 KM, 205 Nm momentu, z bezpośrednim wtryskiem. Silnik spełnia najbardziej rygorystyczne normy i został wyposażony w system start/stop oraz układ odzyskiwania energii pochodzącej z hamowania. Zużycie paliwa ma wynosić około 6,4 litra na 100 km.

Dla miłośników jednostek wysokoprężnych przyszykowano silnik dCi w dwóch wariantach mocowych - 90 oraz 109 KM. Silnik Diesla w Dacii ma 1,5 litra pojemności.  Według zapewnień producenta, średnie spalanie powinno oscylować wokół 4,7 litra w wersji dCi 90 i 4,8 litra na 100 km w wersji dCi 110.

Silniki współpracują z pięcio albo sześciobiegową skrzynią manualną. Moc może być przekazywana na przednie albo wszystkie koła.

Dacia Dusterfot. Dacia

Dacia Duster Dacia Duster fot. Dacia

Dacia Duster | Wersje wyposażenia

Cennik Dustera otwiera wersja wyposażenia o nazwie Duster. To podstawowa opcja. Co dostaniemy za 39 900 złotych?

Wersja Duster to m.in zderzaki i klamki w kolorze czarnym; stalowe 16-calowe obręcze kół; ABS ze wspomaganiem nagłego hamowania; system kontroli jazdy ESC; wspomaganie układu kierowniczego; zestaw poduszek powietrznych; podgrzewana tylna szyba, tylna wycieraczka z automatyczną aktywacją; wskaźnik zmiany biegów; tryb ECO; składana tylna kanapa.

W wersji Ambiance dochodzą do tego: relingi dachowe w kolorze czarnym; centralny zamek sterowany kluczykiem; elektrycznie sterowane szyby; dzielona tylna kanapa; regulowany na wysokość fotel kierowcy i kolumna kierownicy; tylna lampka sufitowa. W opcji możemy zamówić: klimatyzację manualną, światła przeciwmgłowe; system audio Dacia Plug&Radio; system Media Nav, podgrzewane fotele; pakiet off-road oraz lakier metalizowany.

Kolejna opcja to Laureate. A w niej: dwukolorowe zderzaki; klamki w kolorze nadwozia; światła przeciwmgielne; elektrycznie sterowane lusterka; 16-calowe alufelgi; klimatyzacja manualna; system audio Dacia Plug&Radio; komputer pokładowy; pokryta skórą kierownica i gałka skrzyni biegów; podświetlany schowek w desce rozdzielczej; gniazdko 12V przy tylnych siedzeniach; lusterko w osłonie przeciwsłonecznej pasażera oraz listwa ochronna na próg bagażnika. W opcjach znajdziemy: system Media Nav; podgrzewane fotele oraz trzy pakiety stylistyczne.

Najwięcej przyjdzie zapłacić za limitowaną wersję Celebration. Tutaj w standardzie znajdziemy: system Media Nav Evolution, pakiet stylistyczny Look (elementy z matowego chromu, dwukolorowe relingi; przyciemniane szyby, chromowaną końcówkę rury wydechowej, obręcze kół ze stopów metali lekkich 16 cali; elektrycznie podnoszone szyby tylne; system wspomagania parkowania tyłem; ogranicznik prędkości i ciemnoniebieskie pasy bezpieczeństwa. W opcjach: podgrzewane fotele; mapy Europy Wschodniej; pakiet Off-Road i lakier metalizowany.

Dacia Dusterfot. Dacia

Dacia Duster Dacia Duster fot. Dacia

Dacia Duster | Kolory i felgi

Dacia przewidziała dla Dustera kilka różnych lakierów:

Kolory niemetalizowane:

Biel Alpejska
Błękit Morski

Kolory metalizowane:

Szary Platynowy
Zielony Altai (niedługo wejdzie do oferty, został zaprezentowany we Frankfurcie)
Niebieski Cosmos
Szary Comete
Czarna Perła

Dacia Dusterfot. Dacia

Dacia Dusterfot. Dacia

Dacia Dusterfot. Dacia

Dacia Duster Dacia Duster fot. Dacia

Dacia Duster | Wideo

Na koniec mamy dla Was dwa filmy z Dusterem w roli głównej.

Pierwsze wideo, na którym można obejrzeć Dustera w pełnej krasie to polska reklama taniego SUV-a.

Za to na drugim filmie możemy zobaczyć Dustera, który szykuje się do udziału w rajdzie Dakar.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.