Renault Espace | 30 lat pierwszego vana z Europy

W 2014 roku przypada trzydziesta rocznica powstania Renault Espace - pierwszego europejskiego samochodu rodzinnego typu minivan. W ciągu trzech dekad stworzono cztery generacje modelu, który do tej pory sprzedały się łącznie w liczbie ponad 1 245 000 egzemplarzy. Początki nie były jednak wcale takie dobre
Renault Espace I-IV Renault Espace I-IV fot. Renault

Idea

Nowe rozwiązania bardzo często potrzebują czasu, żeby się do nich można było przyzwyczaić. Dziś rodzinne minivany nikogo nie dziwią, ale 30 lat temu tego typu auta były absolutną nowością, więc musiało upłynąć trochę czasu zanim powstało dla nich stałe miejsce na rynku.

Renault Espace - sprawdź oferty sprzedaży aut używanych

Przed 1984 rokiem idea komfortowego podróżowania w siedem osób w jednym samochodzie o długości nieprzekraczającej 4,25 m, w którym każdy pasażer ma dla siebie własny fotel znajdujący się w jednym z trzech rzędów siedzeń, była czymś nie do pomyślenia. Wszystko się zmieniło w 1984 roku, kiedy w Stanach Zjednoczonych pojawiły się Dodge Caravan i Plymouth Voyager, a w Europie Renault Espace (z franc. "espace" znaczy przestrzeń).

Renault Espace - wszystkie generacjeRenault Espace - wszystkie generacje

Renault Espace I i IV generacjiRenault Espace I i IV generacji

Matra P23 Matra P23 Matra P23 / fot. Renault

Van z Ameryki... Początki, liczne projekty i koncepty

Bernard Hanon, ówczesny dyrektor generalny Renault, wrócił do Europy z długiego pobytu w Stanach Zjednoczonych i, jak Philippe Guedon, dyrektor Matra Automobiles, był zafascynowany dużymi vanami. Obaj byli przekonani, że w Europie jest miejsce dla tego typu wielozadaniowego pojazdu rodzinnego.

W grudniu 1982 roku szef Matry spotkał się z najważniejszymi osobami z Renault i przedstawił im swoją wizję, którą obrazował najnowszy koncept Matra P23 (nad autem typu minivan jego zespół pracował od 1979 roku). Wcześniej podobne projekty odrzucili Peugeot i Citroen. Szefowie Renault, na czele z Bernardem Hannonnem, byli jednak dobrej myśli.

Po kolejnych modyfikacjach projektu P23 (wkomponowano m.in. podzespoły Renault), koncept P23 został zaakceptowany i w czerwcu 1983 roku stał się pierwszą generacją modelu Espace o oznaczeniu "J11". Tym samym Renault został pierwszym producentem, który w Europie zaczął oferować taki rodzaj samochodu. Jego produkcję seryjną rozpoczęto w marcu 1984 roku. Renault zaprezentowało nowy rodzinny model w setną rocznicę swojego istnienia. Razem z Espace zadebiutowały w tamtym czasie: Renault 25 i Super 5.

Matra P23Matra P23

Matra P23fot. Renault

Matra P17Matra P17

Renault Espace I Renault Espace I Renault Espace I / fot. Renault

Espace I (1984-1991) - Pionier

Podczas premiery przełomowy model Renault reklamowano jako wielofunkcyjny, rodzinny środek transportu o dużych możliwościach aranżacji wnętrza. Espace mógł przewieźć nawet do 7 osób, a gdy nie było takiej potrzeby mniejsza ilość pasażerów mogła nim podróżować w niezwykle komfortowych warunkach (wersja TSE była wyposażona w obrotowe fotele). Z kolei po ich wyjęciu auto można było przeobrazić w bagażówkę. Przestronność kabiny potęgowały dodatkowo duże powierzchnie szklane.

Jak już wiemy Espace był owocem współpracy Renault i Matry. Renault zajęło się kwestiami mechanicznymi, technicznymi oraz marketingiem, a Matra była odpowiedzialna za projekt nadwozia, budowę podwozia i ostatecznie za produkcję samochodu, która odbywała się w Romarantin (później auto było produkowane również w fabryce Alpine w Dieppe).

W 1988 roku model poddano liftingowi (Faza 2). W tym samym czasie do oferty wprowadzono również wersję Quadra z napędem 4x4, a dwa lata później możliwość zamówienia pneumatycznego tylnego zawieszenia.

Mimo wielu zalet i dobremu przyjęciu przez branżę, auto nie od razu cieszyło się dużym zainteresowaniem wśród klientów. Być może było zbyt oryginalne, albo zbyt drogie? Espace kosztował tyle, co Renault 25. Dopiero po pewnym czasie nowy rodzinny minivan zaczął zdobywać popularność. Największą sprzedaż notowano w latach 1988-1990. W sumie wyprodukowano 191 674 egzemplarzy pierwszej generacji modelu.

Renault Espace IRenault Espace I

Renault Espace I

Renault Espace Ifot. Renault

Renault Espace II Renault Espace II fot. Renault

Espace II (1991-1996) - Wyższa jakość

Po 7 latach sprzedaży, na rynku pojawił się Espace drugiej generacji. Renault, nauczone doświadczeniem, chciało podnieść poprzeczkę - stworzyć auto większe, ładniejsze, lepiej wykonane i bardziej komfortowe. Samochód oficjalnie zadebiutował w marcu 1991 roku na salonie w Genewie.

Długość pojazdu wzrosła z 4,25 do 4,43 m. Od strony mechanicznej nie było wielkich zmian, tylko układ przedniego zawieszenia rodem z Fuego zastąpiono nowocześniejszą konstrukcją pochodzącą z Renault 25. Kolejną nowością był benzynowy silnik V6 o pojemności 2,85 litra i mocy 153 KM, współpracujący z automatyczną skrzynia biegów, który stanowił flagową wersję minivana.

Dużo uwagi poświęcono również wnętrzu. Przeprojektowano fotele, które zostały wyposażone w zagłówki (środkowe można było obracać). Pasażerowie mieli do dyspozycji większą ilość miejsca, a bagażnik otrzymał bardziej regularne kształty.

Druga generacja Renault Espace nie miała już kłopotów ze zbytem. Pomiędzy 1991 a 1997 rokiem właścicieli znalazło ponad 316,5 tys. egzemplarzy. W 1996 roku łączna sprzedaż modelu Espace (I i II) przekroczyła 0,5 mln sztuk.

Renault Espace II

Renault Espace II

Renault Espace II

Renault Espace IIfot. Renault

Renault Espace III Renault Espace III fot. Renault

Espace III (1996-2002) - Rewolucja

Kilka tygodni po sprzedaży półmilionowego Renault Espace, w 1997 roku w salonach sprzedaży pojawiła się trzecia generacja modelu, stanowiąca kolejny krok naprzód. W chwili debiutu francuski minivan zwracał na siebie uwagę nowoczesnym designem nadwozia, ale przede wszystkim oryginalnym wnętrzem. Poprzecznie montowane silniki pozwoliły na wygospodarowanie większej ilości miejsca z przodu. Tak zaprojektowana deska rozdzielcza z wieloma schowkami i cyfrowym zestawem wskaźników, umieszczonym centralnie, budziła emocje (pozytywne i negatywne).

Espace III oferowany był w dwóch wersjach: standardowej (o długości 4,52 m) oraz wydłużonej o 27 cm odmianie Grand, która dołączyła do gamy w 1998 roku. Nowe mocowania foteli na szynach dawały znacznie więcej możliwości ich ustawienia. Konkurencja nie oferowała takiego rozwiązania w tamtym czasie.

W 2000 roku Renault przeprowadziło modernizację modelu Espace. Faza 2 otrzymała m.in. drobne zmiany stylistyczne i wysokoprężny silnik 2.2 dCi, który zastąpił starszą konstrukcję DT.

W sumie wyprodukowano 365 200 egzemplarzy trzeciej generacji Espace. Dla porównania, łączna produkcja wszystkich generacji modelu od 1984 do 2001 roku wynosiła 866 405 egzemplarzy. W 1999 roku zanotowano rekordową sprzedaż roczną - 71 200 sztuk. Pod koniec 2011 roku rodzinne Renault miało blisko 19-procentowy udział w europejskim rynku minivanów, podczas gdy we Francji co drugi kupowany minivan to był właśnie Espace.

Renault Espace IIIfot. Renault

Renault Espace i Grand EspaceRenault Espace i Grand Espace

Renault Espace IIIRenault Espace III

Renault Espace IV Renault Espace IV fot. Renault

Espace IV (2002-...) - Po swojemu

Czwartą generację modelu Renault zdecydowało skonstruować i produkować samodzielnie w zakładach Sandouville. Tym samym zakończono współpracę z Matrą. Auto stworzono na platformie z Laguny i Vel Satisa. Nie zrezygnowano natomiast z oferowania dwóch wersji minivana: standardowej i ze zwiększonym rozstawem osi - Grand Espace. Obie trafiły na rynek we wrześniu 2002 roku.

Można powiedzieć, że Espace nr 4 jest ewolucją trzeciej generacji modelu. Oczywiście nowe auto jest wykonane z nowocześniejszych materiałów z wykorzystaniem aluminium, jest bezpieczniejsze, lepiej wyposażone, ma nowe jednostki napędowe, ale koncepcja pojazdu pozostała taka sama. Nie można tu mówić o rewolucji, jak w przypadku drugiej i trzeciej generacji.

Wnętrze jest udoskonaleniem tego, czym szokował poprzednik. Koncepcja prostej deski rozdzielczej bez zbyt wielu przycisków, za to z dużą liczbą schowków, nie zmieniła się. Pozostawiono też centralny zestaw wskaźników z cyfrowym prędkościomierzem.

Espace IV jest już produkowany od 12 lat! Przez ten czas przeprowadzono aż trzy modernizacje. Faza 2 zadebiutowała w 2006 roku, Faza 3 w 2010, a obecna Faza 4 w 2012 roku. W latach 2002-2012 wyprodukowano 365 200 sztuk tego modelu.

Mówi się, że piąta odsłona Renault Espace będzie crossoverem, ale nadal z bardzo funkcjonalnym wnętrzem. Zapowiedź tej wizji w postaci konceptu Initiale Paris mogliśmy zobaczyć podczas salonu paryskiego w 2013 roku.

Renault Espace IV

Renault Espace

Renault Espace IVfot. Renault

Williams F1 Espace Williams F1 Espace fot. Renault

Nietypowe wersje

Na koniec trzydziestoletniej historii Renault Espace zostawiliśmy sobie jego wersje specjalne i spektakularne koncepty. Niewiele osób pewnie o nich słyszało, a są one godne uwagi. Najbardziej spektakularnym projektem jest Williams F1 Espace. Samochód powstał w 1994 roku z okazji dziesięciolecia współpracy Renault z Matrą.

Wyścigowy minivan został wyposażony w technologię rodem z Formuły 1. Źródło napędu stanowił umieszczony centralnie 3,5-litrowy silnik V10 o mocy 800 KM. Ta sama jednostka produkcji Renault napędzała w tamtym czasie bolidy F1 zespołu Williamsa. Ekstremalny Espace przyspieszał od 0 do 100 km/h w 2,8 sekundy! 200 km/h licznik wskazywał po 6,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła ponad 300 km/h.

Eksperymentalny Espace F1 został zaprezentowany w 1994 roku na salonie samochodowym w Paryżu. W sumie zbudowano dwa takie egzemplarze. Jeden znajduje się obecnie w muzeum Matry w Romorantin, a drugi w kolekcji Renault.

W 1992 roku Renault było oficjalnym partnerem Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Albertville. Specjalny Espace "IOC" był również oficjalnym samochodem sztafety z ogniem olimpijskim. Oficjalny konwój około 20 samochodów przejechał całą Francję, pokonując w 57 odcinkach 5 500 km. Jeden egzemplarz olimpijskiego Espace'a znajduje się w zbiorach Renault.

Renault Espace II IOCRenault Espace II IOC / fot. Renault

Bardzo oryginalna wizja minivana powstała na bazie trzeciej generacji Renault Espace. Franco Sbarro Espider Espace to koncepcyjny minivan-kabriolet bez przedniej szyby. Espace Spider, nazywany też "Espider", jest dziełem studentów szkoły Espera z Pontarlier, założonej przez Franco Sbarro.

Auto projektu tego znanego, szwajcarskiego konstruktora nadwozi wyprodukowano w ścisłej współpracy ze Szkołą Franco Sbarro ze Szwajcarii. Pod maską zamontowano 194-konny silnik V6 PRV (opracowany wspólnie przez koncerny Peugeot, Renault i Volvo). Nietypowy pojazd oficjalnie zaprezentowano w 1998 roku podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans.

Franco Sbarro Espider EspaceFranco Sbarro Espider Espace

Więcej o:
Copyright © Agora SA