Historia sukcesu | 15 lat Dacii w Grupie Renault

W 2014 roku mija 15 lat odkąd Dacia weszła do Grupy Renault. Francuski kapitał i know-how pomogły producentowi z Rumunii wyjść na prostą. Modelem, który rozpoczął zupełnie nowy rozdział w historii marki był Logan, wprowadzony do sprzedaży 10 lat temu
Dacia Logan I Dacia Logan I Dacia Logan I / fot. Dacia

Dacia dziś

Dzisiejsza Dacia to szybko rozwijająca się firma, oferująca atrakcyjnie cenowo samochody na bazie podzespołów Renault. Z biegiem czasu rumuński producent coraz większą uwagę zwraca na stylistykę swoich modeli, a także poprawia jakość ich wykonania. Na wybranych rynkach niektóre Dacie są oferowane pod markami Nissana oraz Renault.

Sprawdź oferty specjalne na nowe modele Dacii

Od debiutu Logana na rynku rumuńskim w 2004 roku, Dacia odniosła znaczący sukces handlowy - do dziś sprzedała w Europie i krajach  basenu Morza Śródziemnego ponad 2,7 miliona samochodów. Od tamtej pory znacznie powiększyła się też oferta rumuńskiego producenta, o czym dalej.

Obecnie Dacia sprzedaje swoje auta na 43 rynkach świata. Firma posiada główną bazę produkcyjną w Rumunii, obejmującą centrum wzornictwa przemysłowego, współpracujące z nim centrum inżynieryjne, zakład produkcji podzespołów mechanicznych, zakład montażu nadwozi, centrum części zamiennych i centrum logistyczne.

Dacia LoganFot. Dacia

Dacia Logan I Dacia Logan I Dacia Logan I / fot. Dacia

Dacia związana z Renault

Współpraca Renault i Dacii rozpoczęła się znacznie wcześniej, niż w 1999 roku. W latach 60. XX wieku w Rumunii podjęto decyzję o rozwinięciu przemysłu samochodowego. Na partnera wybrano koncern Renault, na którego licencji uruchomiono produkcję samochodów pod marką Dacia. Rumuńska wersja Renault 8 znana jest jako Dacia 1100, po niej pojawiła się Dacia 1300 (Renault 12).

W 1999 roku przeprowadzono prywatyzację Dacii, 51% udziałów w spółce wykupiło Renault (rok później zwiększyło udziały do 81,4%). Szybko rozpoczęto modernizację rumuńskich zakładów produkcyjnych oraz zapoczątkowano projekt stworzenia nowego, przystępnego cenowo modelu dla masowego odbiorcy. W ciągu pięciu lat Renault zainwestowało w Dacię 489 mln euro.

Pierwszym produkowanym modelem po przejęciu była Dacia SupeRNova (2000 rok). Trzy lata później zastąpiono ją modelem Solenza, który był unowocześnioną wersją SupeRNovej. W międzyczasie Renault ponownie zwiększyło swoje udziały w Dacii - do 92,72% w 2001 roku i 99,3% w 2003 roku. Prace nad całkowicie nowym modelem, który pozwoliłby Dacii na zagraniczną ekspansję, dobiegły końca w 2004 roku, kiedy Logan trafił do sprzedaży w Rumunii, a potem na kolejne rynki Europy Środkowej i Zachodniej. W Polsce sprzedaż Dacii Logan rozpoczęła się na początku 2005 roku.

Dacia Logan - szkicefot. Dacia

Dacia LoganDacia Logan I Faza II

Dacia LoganDacia Logan II

dacia loganDacia Logan II

Gama modelowa Dacii Gama modelowa Dacii Gama modelowa Dacii

Rozwój gamy modelowej

Następnie wraz z wchodzeniem na kolejne rynki, Dacia równolegle zaczęła wprowadzać do sprzedaży nowe modele oparte na tej samej platformie, co Logan. W 2006 roku zadebiutował kombivan Logan MCV, w 2008 - Logan Pick-Up i Sandero (hatchback, bazujący na modelu Logan), a w 2009 - uterenowiony Sandero Stepway.

2010 rok to okres premiery pierwszego SUV-a marki, modelu Duster, który szybko zdobył popularność, stając się filarem sprzedaży Dacii. W 2012 roku gama powiększyła się z kolei o modele: Lodgy (minivan), Dokker (nowy kombivan) i Dokker Van (dostawczy). W tym czasie zaprezentowano również nowe generacje Logana i Sandero. W ubiegłym roku modernizacji poddano Dustera.

Dacia Logan MCV

Dacia Logan Pick-UpDacia Logan Pick-Up

Dacia Sandero Stepway Dacia Sandero Stepway

Dacia LodgyDacia Lodgy

Dacia Duster FLDacia Duster FL

Dacia Sandero II Dacia Sandero II Fot. Dacia

Wyniki sprzedaży

W pierwszym kwartale 2014 roku marka Dacia odnotowała największy wzrost sprzedaży (46,1%). Jej udział w rynku wyniósł 2,5% (+ 0,6%)). W 2013 roku sprzedano blisko 430 tysięcy samochodów w Europie i basenie Morza Śródziemnego - wzrost o 19,3%. Motorem napędowym sprzedaży są Duster po liftingu i odnowiona oferta Logana i Sandero. Dacia kontynuowała w ubiegłym roku swoją ekspansję, rozpoczynając sprzedaż na rynkach sześciu kolejnych krajów: Wielkiej Brytanii, Irlandii, Norwegii, Danii, Cypru i Malty.

Dacia coraz lepiej radzi sobie także na polskim rynku. W 2013 roku znalazła się w pierwszej dziesiątce marek pod względem sprzedaży samochodów osobowych, z liczbą 10 813 zarejestrowanych aut. Największy udział w tym wyniku miała odnowiona Dacia Duster (ze sprzedażą 4 669 egz.), która w segmencie małych SUV-ów zajęła 4. miejsce. Innym samochodem z gamy, który uplasował się w czołówce swojego segmentu (3. miejsce), był minivan Lodgy, ze sprzedażą 1927 samochodów. W minionym roku Dacia znalazła się również w pierwszej dziesiątce polskiego rynku samochodów dostawczych, z liczbą 1412 szt. zarejestrowanych dostawczych aut Dacia, a model Dokker Van w segmencie lekkich samochodów dostawczych zajął 3. miejsce.

Przez ostatnie 10 lat Dacia sprzedała w sumie 2,7 mln pojazdów. Niemal z każdym rokiem jej sprzedaż rośnie.

Sprzedaż Dacii

Zakłady Dacii w Rumunii Zakłady Dacii w Rumunii Fot. Dacia

Dacia w Rumunii

Dacia to największy rumuński eksporter i i jeden z największych pracodawców (w Rumunii zatrudnia 17 tys. osób). Od 2006 roku trzon firmy stanowi centrum badawczo-rozwojowe Renault Technologie Roumanie, które pracuje nad projektami rozwoju modeli z gamy Entry, we współpracy z innymi ośrodkami inżynieryjnymi Renault we Francji i na świecie. To regionalne centrum inżynieryjne koncernu Renault obejmuje kilka obiektów:

- centrum wzornictwa przemysłowego w Bukareszcie, odpowiedzialne za projektowanie i adaptację modeli aut oraz podzespołów mechanicznych,

- centrum testowe w Titu (uruchomione w 2010 roku), w którym odbywa się testowanie i zatwierdzanie całych pojazdów oraz podzespołów mechanicznych,

- zakład w Mioveni, odpowiedzialny za wsparcie techniczne i wdrażanie projektów.

Centrum testowe w TituFot. Dacia

Na terenie Rumunii odbywa się także w głównej mierze produkcja samochodów marki Dacia. Nowoczesny zakład produkcji nadwozi i montażu zlokalizowany jest w Mioveni. Składa się on z wydziałów: tłoczni, karoserii, lakierni i montażu. Zdolności produkcyjne fabryki wynoszą 350 tys. pojazdów w skali roku.

Ponadto w Pitesti (w obrębie kompleksu przemysłowego Mioveni) znajduje się zakład produkcji podzespołów mechanicznych (silników 1.4, 1.6 MPI i 1.0 TCe oraz skrzyń biegów) i układów jezdnych. To także największa odlewnia aluminium w kraju. Obiekt uruchomiono w 2005 roku.

W tym samym kompleksie mieści się centrum logistyczne na potrzeby operacji lokalnych, jak i eksportu. Stanowi ono największą platformę logistyczną Aliansu Renault-Nissan. Ponadto 28 km od Mioveni, w miejscowości Ourja, zlokalizowane jest centrum dystrybucji części zamiennych i akcesoriów. To największy magazyn tego typu w Grupie Renault poza Francją, oddany do użytku w 2010 roku.

Zakład produkcji nadwozi i montażu w Mioveni

Zakład produkcji nadwozi i montażu w MioveniFot. Dacia