Dacia Lodgy 1.5 dCi Stepway | Test | Dużo i tanio

Rodzinny minivan w cenie kompaktowego hatchbacka? Takie rzeczy tylko u Dacii. Zza kierownicy modelu Lodgy sprawdzamy ile tak naprawdę warta jest ta motoryzacyjna promocja

Dacia Duster 4WD TCe | Nowa wersja

Do redakcyjnego testu trafiła nowa wersja modelu o nazwie Stepway, znana wcześniej z Sandero. Teraz w "terenowym" wydaniu dostępne są jeszcze Dokker, Duster, do którego taki styl najlepiej pasuje, i właśnie Lodgy. Nowa odmiana ma zwiększyć wizualną atrakcyjność prosto zaprojektowanych Dacii.

W modnym stylu

W udawaniu crossovera pomagają atrapy osłon podwozia w kolorze matowego chromu oraz plastikowe obudowy nadkoli i progów. W udawaniu, ponieważ zawieszenie nie jest podniesione, napęd obu osi też nie jest dostępny. Zatem czym jeszcze wyróżnia się Stepway? Zmodyfikowany przedni zderzak jest standardowo wyposażony w światła przeciwmgielne, a relingi dachowe, obudowy lusterek i 16-calowe obręcze kół mają ciemne wykończenie. Ponadto dostępny jest specjalny, niebieski kolor lakieru Azurite. Nam trafił się grafit.

Wnętrze wyróżnia się niebieskimi obramowaniami nawiewów i konsoli centralnej, nową tapicerką foteli z przeszyciami w tym samym kolorze oraz napisami "Stepway" na oparciach. To tyle nowości. W kabinie Dacii nadal kłują w oczy tanie, twarde plastiki, a wygodę jazdy ogranicza brak poziomej regulacji kierownicy i niedostatecznie wyprofilowane fotele. Na koniec ciekawostka, klakson znajduje się w dźwigni kierunkowskazów, jak we francuskich autach z poprzedniej epoki. Poza tym do czytelności i łatwości obsługi nie można się przyczepić.

Pod względem wyposażenia Stepway bazuje na trzeciej z w hierarchii wersji Laureate z ręczną klimatyzacją, wzbogaconej o wspomniane felgi aluminiowe, skórzaną kierownicę i radioodtwarzacz CD/MP3 z Bluetooth i USB. W przypadku Stepwaya standardowy odbiornik jeszcze lepiej opłaca się zamienić na opcjonalny zestaw multimedialny Media NAV w korzystnej cenie 950 zł (w Laureate kosztuje 1 950 zł). Dzięki dotykowemu ekranowi obsługa systemu jest prosta, a informacje prezentowane są czytelnie. W pakiecie otrzymujemy nawigację Polski, w wersji rozszerzonej Europy.

Liczy się przestrzeń

To nie koniec zalet. Minivan Dacii punktuje w kategorii ilość miejsca. Kabina auta jest bardzo przestronna, nikt z tyłu nie będzie narzekał na brak miejsca na nogi czy nad głową. Wszystkie miejsca w drugim rzędzie są wyposażone w system mocowania fotelików dziecięcych Isofix. Nie brakuje pojemnych schowków i uchwytów na napoje. Wrażenie robi również pojemność bagażnika, która wynosi aż 827 litrów. Z bagażówki możemy zrobić minibusa, ponieważ Lodgy oferowane jest również w wersji siedmioosobowej.

Tutaj dochodzimy jednak do minusów. Dwa dodatkowe miejsca nie są oddzielnymi fotelami, jak ma to miejsce u konkurencji, a ławką... Nie ma możliwości schowania jej pod podłogą bagażnika, mimo to koło zapasowe umieszczone jest od spodu. Można ją tylko złożyć i umieścić za fotelami drugiego rzędu lub całkowicie wymontować i zostawić w garażu. Taka jest cena oszczędności.

Lodgy to bez wątpienia auto rodzinne, więc warto pomyśleć także o bezpieczeństwie. Tak jak pozostałe modele Dacii, model ten zdobył tylko trzy gwiazdki w testach zderzeniowych Euro NCAP. To niski wynik w porównaniu z konkurencją, ale gdzieś jeszcze musi objawić się niższa cena pojazdu. Na pokładzie jest komplet czołowych i bocznych poduszek powietrznych i system ESP. W przypadku samochodów siedmioosobowych - wszystkich, które mają fotele rozkładane w bagażniku - trzeba wiedzieć, że w razie najechania z tyłu, siedzący na nich pasażerowie są znacznie bardziej narażeni na wszelkie urazy. Po prostu siedzą w strefie zgniotu. W efekcie powinno się je traktować jako miejsca awaryjne, a nie pełnoprawne fotele.

Spokojnie do celu

Pora zajrzeć pod maskę. Co ciekawe przy tych wszystkich oszczędnościach jest ona wygłuszona i otwierana na teleskopach. Testowaną Dacię Lodgy napędza popularny 1,5-litrowy silnik dCi konstrukcji Renault w wariancie o mocy dokładnie 107 KM. To niezbyt wiele, jak na tej wielkości pojazd. Sytuację ratuje całkiem spory moment obrotowy (240 Nm przy 1750 obr./min.), ale  rumuński minivan nie imponuje osiągami (11,6 s od 0 do 100 km/h).

W zamian jednostka wysokoprężna w parze z sześciostopniową, ręczną skrzynią biegów odwdzięcza się niskim zużyciem paliwa. Po przejechaniu naszej trasy testowej (miasto, droga podmiejska, trasa szybkiego ruchu i ponownie miasto) komputer pokładowy wskazał wartość 6,5 litra. To o dwa litry więcej niż podaje producent, ale spokojni kierowcy bez problemu powinni osiągać lepsze rezultaty. Porównywalny pod względem osiągów benzynowy motor 1.2 TCe będzie cechował się dużo większym apetytem na paliwo.

Do spokojnego podróżowania zachęca układ jezdny. Zawieszenie o miękkiej charakterystyce skutecznie tłumi nierówności, ale w zamian potrafi "bujnąć", gdy postanowimy zbyt szybko pokonać zakręt. Przy silniejszych podmuchach wiatru należy również pamiętać, że długi i wysoki samochód jest na nie dużo bardziej podatny. Przy takich gabarytach mogą dziwić tak małe lusterka boczne, do łatwiejszego manewrowania przydałyby się większe.

Dacia Lodgy - sprawdź ogłoszenia aut używanych

Na koniec pozostają ceny. Dacia Lodgy 1.5 dCi/90 KM to wydatek przynajmniej 54 000 zł. 110-konny wariant wyceniono na 57 500 zł, a w wersji Stepway na 60 700 zł (dostępna jeszcze z silnikiem TCe 115). Dopłata do wersji siedmioosobowej wynosi 2 000 zł. Jedni powiedzą, że to za dużo, ale spróbujcie znaleźć fabrycznie nowego kompaktowego minivana za takie pieniądze. Dla porównania bazowe Renault Scenic z benzynowym silnikiem 1.6/110 KM kosztuje od 71 000 zł, a z Dieslem 1.5 dCi już od 83 000 zł - znacznie więcej od Dacii, a przecież Renault nie należy do najdroższych marek na rynku.

Summa summarum

Dacia Lodgy to samochód nie dla wszystkich. Niektórzy będą woleć kilkuletnie auto używane renomowanej marki niż nową Dacię. Jeśli jednak znaczek nie jest dla Ciebie najważniejszy i nie oczekujesz wysokiego poziomu wykonania, to Lodgy nie jest złym pomysłem. To funkcjonalny i wygodny pojazd, oszczędny w zakupie i eksploatacji.

Gaz

Atrakcyjne ceny, przestronne wnętrze, komfortowe zawieszenie, oszczędny silnik wysokoprężny

Hamulec

Niska jakość wykonania, słabe osiągi, fotele w trzecim rzędzie nie chowają się w podłodze bagażnika

Dacia Lodgy 1.5 dCi Stepway | Kompendium

*zużycie paliwa w trybie mieszanym mierzymy na ustalonej przez nas trasie testowej

ZOBACZ TAKŻE:

Test Dacii Logan MCV 1.5 dCi Laureate

Więcej o:
Copyright © Agora SA