Przestronność przedziału pasażerskiego nie wymaga komentarza, w nadwoziu o długości ponad 480 cm miejsca jest aż nadto. Bagażniki imponują pojemnością (sedan 540 l, kombi 690/1950 l). Wykończenie wnętrza stopi na bardzo wysokim poziomie. Techniczna strona W211 wygląda jeszcze lepiej. Wiele elementów karoserii wykonano z aluminium dla obniżenia masy auta. Lekkie stopy znajdziemy też w podwoziu. Z przodu i z tyłu pracują wielowahaczowe zawieszenia, samochód znakomicie się prowadzi i zapewnia wysoki komfort. Bogatsze wersje mają nawet pneumatyczne zawieszenia adaptacyjne, których charakterystyka płynnie zmienia się w zależności od warunków jakie panują na drodze. Niezliczone systemy elektroniczne podnoszą wygodę i bezpieczeństwo jazdy. Szczytem technologicznego wyrafinowania jest elektrohydrauliczny system hamulcowy SBC.
Ale to wszystko, co czyni W211 tak nowoczesnym okazuje się bardzo drogie w codziennej eksploatacji. Koszty obsługi są niebagatelne, bowiem użytkownik skazany jest głównie na autoryzowane stacje obsługi, dysponujące odpowiednim oprzyrządowaniem, oprogramowaniem i częściami zamiennymi. Przeciętnie wyposażony warsztat prywatny po prostu nie poradzi sobie ze skomplikowaną elektroniką. Drogie są aluminiowe elementy nadwozia i podwozia a oferta tanich zamienników mocno ograniczona. Trzeba wziąć też pod uwagę fakt, że sporo rzeczy w Mercedesie klasy E po prostu się psuje, i to nie tylko tych elektronicznych. A to oznacza dodatkowe wydatki. Dlatego kupując W211 warto pamiętać o finansowej stronie takiej decyzji, by nie być zaskoczonym jej mniej przyjemnymi konsekwencjami.
2002 - premiera modelu W211, nadwozie sedan, wersje benzynowe 1.8 163 KM (E 200 Kompressor), 2.6 177 KM (E 240), 3.2 224 KM (E 320), 5.0 306 KM (E 500), 5.4 476 KM (E 55 AMG), turbodiesle 2.1 122 KM (E 200 CDI), 2.1 150 KM (E 220 CDI), 2.7 177 KM (E 270 CDI), 3.2 204 KM (E 320 CDI)
2003 - wersja kombi (Touring), wersje z napędem 4x4 (4Matic), wersja na gaz ziemny 1.8 163 KM (E 200 Kompressor NGT), turbodiesel 4.0 260 KM (E 400 CDI)
2004 - wersja benzynowa 3.5 272 KM (E 350), turbodiesel 3.0 177 KM (E 280 CDI), nowe oprogramowanie układu hamulcowego SBC. 2005 - wersje benzynowe 3.0 231 KM (E 280), 3.0 231 KM (E 280 AMG), 3.5 272 KM (E 350 AMG), 5.0 306 KM (E 500 AMG), turbodiesle 3.0 190 KM (E 280 CDI), 3.0 190 KM (E 280 CDI AMG), 3.2 224 KM (E 320 CDI), 3.2 224 KM (E 320 CDI AMG), 4.0 314 KM (E 420 CDI)
2006 - niewielka modernizacja (nowy zderzak przedni, nowe klosze lamp tylnych, zmieniona osłona chłodnicy, drobne modyfikacje deski rozdzielczej), wycofanie z seryjnego wyposażenia elektrohydraulicznego układu hamulcowego SBC, wersje benzynowe 1.8 183 KM (E 200 Kompressor), 5.0 387 KM (E 500), 6.2 514 KM (E 63 AMG), turbodiesle 2.1 136 KM (E 200 CDI), 2.1 150 KM (E 220 CDI)
2007 - wersje benzynowe 2.5 204 KM (E 230), 3.5 292 KM z bezpośrednim wtryskiem benzyny (E 350 CGI), turbodiesel 3.0 211 KM (E 300 Bluetec)
2008 - wersja na gaz ziemny 1.8 163 KM (E 200 BlueEfficiency NGT)
2009 - kolejna generacja Mercedesa klasy E
Zestawienie niezawodności samochodów TÜV 2011
Mercedes E W211 miał historię bogatą w serwisowe akcje przywoławcze. Pierwsza z nich została ogłoszona latem 2004 r. i dotyczyła wadliwej pracy elektrohydraulicznego układu hamulcowego SBC (oprogramowanie). Rok później przeprowadzono dwie kolejne akcje ze względu na układ SBC (konieczność uzycia dużej siły do uruchomienia hamulców). Podczas kolejnej akcji na początku 2006 r. w niektórych egzemplarzach z turbodieslami wymieniano czujnik ciśnienia pracujący w filtrze cząstek stałych. Jesienią 2008 r. dwukrotnie wzywano właścicieli Mercedesów W211. Pierwszym razem na poprawki elektronicznego sterownika silników, nieco później dla wyeliminowania wadliwego czujnika położenia wału korbowego
Z tradycyjnymi zawieszeniami W211 nie ma większych problemów. Jednak zawieszenia pneumatyczne Airmatic warto dokładnie sprawdzić przed zakupem pod kątem sprawności wszystkich elementów. Ich naprawy są bardzo drogie.
Jednostki napędowe są trwałe i niezawodne. Najmniej awaryjne są benzynowce, w turbodieslach zdarzają się niestety awarie układu wtryskowego i pomp. Winę ponosi słabej jakości paliwo. Trzeba przestrzegać zasady tankowania tylko w renomowanych placówkach. Mocną stroną wszystkich silników Mercedesa E jest napęd układu rozrządu łańcuchem. Jest trwały i niezawodny.
Układ przełączania biegów w W211 nie cieszy się dobrą opinią. Brak mu precyzji i płynności. Same przekładnie działają jednak niezawodnie.
Kontrola działania układów elektronicznych przed zakupem W211 to absolutna konieczność. Ten model jest wręcz przeładowany elektroniką, trzeba sprawdzić jej sprawność by oszczędzić sobie późniejszych wydatków. Najbardziej kapryśne są elementy zarządzające elektrohydraulicznymi hamulcami, ale zawodzą też elektroniczne sterowniki automatycznych skrzyń biegów. Kłopoty z elektroniką pojawiają się też we wnętrzu, na desce rozdzielczej i na ekranie informacyjnym. Do pełnej i rzetelnej diagnozy potrzebne są odpowiednie urządzenia i oprogramowanie, dlatego lepiej wybrać się na kontrolę do ASO.
Kwestia wyboru nadwozia (sedan, kombi, coupe) zależy od potrzeb i upodobań nabywcy. Podobnie, jak decyzja o tym, czy napęd ma być przenoszony tylko na tylną oś, czy też na wszystkie cztery koła (4Matic). Co do silników to zasada jest jedna: im większa jednostka napędowa tym lepsze osiągi, ale wyższe koszty utrzymania. Kto nie ma prawdziwej potrzeby kupowania mocnego silnika, może pozostać przy odmianach podstawowych. Mają przyzwoitą dynamikę i bardzo dobrze sprawdzają się w codziennej jeździe. Turbodiesle są bardziej ekonomiczne pod względem zużycia paliwa i bardzo trwałe, ale benzynowce odznaczają się mniejszą awaryjnością. Ostateczne koszty eksploatacji mogą być zatem podobne.
Numer VIN wybito na podłodze przedziału pasażerskiego, pod fotelem kierowcy.
auto-parts.spb.ru - dekoder numeru VIN dla samochodów marki Mercedes-Benz
http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/mercedes,e-klasa/
w211.pl - forum użytkowników Mercedesa E w wersji W211
mercedes-club-polska.pl - strona Mercedes Club Polska
mb.org.pl - strona Mercedes-Benz Klub Polska
Mercedes E 350 - z zastrzykiem energii
Mercedes E 420 CDI - bitwa na diesle
Audi A6 3.0 TDI kontra BMW 530d i Mercedes E 320 CDI - porównanie niemieckich limuzyn
Mercedes Klasy E (W211) - pierwsza jazda
Dariusz Dobosz
ZOBACZ TAKŻE: