Teraz, gdy najmłodsze egzemplarze Baleno mają 9 lat kwestia kosztów nie jest już tak istotna. Wręcz przeciwnie, traci na znaczeniu w obliczu faktu, że jest to konstrukcja bliższa naszym czasom niż Swift. Przestronniejszy przedział pasażerski, mocniejsze silniki, lepsze podwozie, w niektórych wersjach nawet z elektronicznym systemem programowania charakterystyki zawieszeń - oto główne zalety kompaktowego Suzuki, produkowanego od 1993 r. Samochód bardzo dobrze się prowadzi i ma osiągi, których wciąż nie musi się wstydzić. Hamulce działają skutecznie póki się mocno nie rozgrzeją. Niestety, nie są szczególnie odporne na temperaturę.
1993 - światowa premiera modelu 1995 - europejska premiera modelu, nadwozie hatchback 3d i sedan 4d, silniki benzynowe 1.3 (86 KM), 1.6 (98 KM) i 1.8 (121 KM). Wersja z napędem 4x4 (silnik 1.6, 98 KM) 1996 - wersja kombi 1997 - niewielka modernizacja deski rozdzielczej 1998 - niewielka modernizacja nadwozia (nowa osłona chłodnicy, zmienione reflektory przednie i zderzaki), silnik 1.9 TD (75 KM) 2001 - niewielka modernizacja nadwozia (nowa osłona chłodnicy, wzmocnienie drzwi i słupków), bogatsze wyposażenie 2002 - zakończenie sprzedaży w Europie. Sprzedaż jedynie na niektórych rynkach azjatyckich i afrykańskich 2006 - zakończenie produkcji
Baleno uchodzi za samochód mało awaryjny. Obecne rankingi niezawodności nie obejmują tego modelu, w tych sprzed lat plasował się blisko pierwszej dziesiątki najlepszych aut. Podczas oględzin głównie trzeba zwracać uwagę na ewentualne naprawy powypadkowe i stan podwozia. Dla Baleno ogłoszono jedną serwisową akcje nawrotową latem 1999 r. Problem dotyczył bocznej poduszki powietrznej od strony kierowcy.
Korozja nie jest w Baleno istotnym problemem. Bardziej dokuczliwe mogą być tworzywa sztuczne, którymi wykończono wnętrze. Po dłuższych przebiegach zaczynają stukać i trzeszczeć, zwłaszcza w egzemplarzach eksploatowanych na drogach o kiepskiej nawierzchni. Ich uprzykrzające jazdę dźwięki są w praktyce niemożliwe do wyeliminowania.
Baleno nie ma typowych usterek jednostek napędowych. To trwałe i niemal bezawaryjne silniki, w których z rzadka pojawiają się problemy z zasilaniem albo układem zapłonowym. Trochę denerwuje głośna praca benzynowców, wyraźnie słyszalna w przedziale pasażerskim. Problem wynika jednak nie z niskiej kultury pracy jednostek napędowych, a ze słabego wyciszenia wnętrza.
Silnik 1.9TD pozornie wygląda zachęcająco. Wszak to jedyna wersja wysokoprężna w ofercie. Ale stanowi propozycję dla wyjątkowo cierpliwych. Dynamika pozostawia wiele do życzenia, zużycie paliwa nie jest szczególnie niskie (7,5-8 l/100 km). Benzynowce to znacznie lepszy wybór. Palą niewiele więcej a radzą sobie z autem znakomicie.
Numer VIN wybito w komorze silnika, w centralnej części przegrody czołowej. W internecie brakuje wyspecjalizowanych dekoderów VIN dla marki Suzuki, zaś uniwersalne, dostępne w sieci dekodery samochodowych znaków identyfikacyjnych nie rozpoznają numerów tej firmy. Do ich sprawdzenia konieczna jest wizyta w autoryzowanej stacji obsługi.
suzukiklub.pl - strona Suzuki Klub Polska
Dariusz Dobosz