Mitsubishi Space Star (1999-2005) - opinie Moto.pl

Najmniejszy z kompaktowych minivanów ubiegłej dekady stworzyli Japończycy, ale zmyślą o Europejczykach i europejskiej produkcji

Nie dorównywał rozmiarami konkurentom w klasie, nie miał obszernego bagażnika (370/1370 l), ale zyskał spore powodzenie. Przyciągał nabywców nadwoziem o dynamicznej stylizacji opartej na ostrych liniach i wygodnym przedziałem pasażerskim z czytelną deską rozdzielczą. Silniki o niewielkiej pojemności pozwalały zaoszczędzić na ubezpieczeniach i paliwie. Niskie koszty eksploatacji użytkownicy Space Stara zawdzięczali też małej awaryjności. Defekty, jeśli już się zdarzają, były raczej błahe.

Japoński kompaktowy minivan produkowany w Holandii z pewnością dobrze sprawdza się w roli auta rodzinnego, chociaż nie brakuje mu słabych punktów. Dobre prowadzenie nieobciążonego auta znacznie się pogarsza, gdy zasiądzie komplet pasażerów. Tylne zawieszenie wykazuje wówczas tendencję do dobijania, praca amortyzatorów pozostawia wiele do życzenia.

Dłuższa wyprawa pięciu osób wymaga upychania bagaży pod sufit albo zamontowania boksu dachowego. Trzeba zatem pamiętać o ograniczonej przestrzeni i ładowności. W innych przypadkach Space Starem jeździ się wygodnie i przyjemnie, nawet w podstawowej wersji silnikowej osiągi są zadowalające. Optymalny jest jednak bardziej elastyczny silnik 1.6 16V, który nie tęskni za wysokimi obrotami tak mocno jak 1.3 16V. Dzięki temu zużycie paliwa jest najniższe spośród wszystkich silników benzynowych Space Stara, a w aucie jest znacznie ciszej.

Silnik 1.8 GDI to pierwsza na świecie seryjnie produkowana jednostka z bezpośrednim wtryskiem benzyny (debiutowała w japońskiej wersji Galanta). Z założenia jest oszczędna, ale uzyskanie optymalnego spalania wymaga płynnego posługiwania się pedałem gazu. Ze względu na wysoką cenę ta wersja nie cieszyła się powodzeniem i została wycofana z oferty w 2002 r. Najlepiej pod względem zużycia paliwa wypada turbodiesel montowany od 2001 r. To nowoczesna konstrukcja Renault wyposażona w układ zasilania typu common-rail, polecana także z uwagi na dobrą dynamikę.

Silnik

Wszystkie silniki Space Stara mają pasek zębaty w napędzie rozrządu. Jeśli nie ma dokumentacji technicznej o aktualnym przebiegu paska, lepiej od razu wymienić go na nowy. Nie ma zastrzeżeń co do trwałości pasków, można polegać na zaleceniach producenta.

Nadwozie

Podczas oględzin koniecznie trzeba obejrzeć przednią krawędź pokrywy silnika oraz nadkola tylnych błotników. W tych miejscach najszybciej pojawia się korozja. Warto też sprawdzić stan fotela kierowcy, czy nie jest zbyt mocno wygnieciony i czy nie ma popękanych elementów konstrukcyjnych.

Układ hamulcowy

Hamulce Space Stara nie są może wzorem skuteczności, za to działają niezawodnie. Jedyny problem to szybkie zużycie przednich okładzin hamulcowych, typowy jednak dla wielu modeli Mitsubishi. Autoryzowane stacje obsługi proponują tanie i dobre jakościowo zamienniki, więc problem nie jest dokuczliwy.

Przeniesienie napędu

Uszkodzone elementy z tworzywa sztucznego w zewnętrznym mechanizmie zmiany biegów mogą utrudniać zmianę przełożeń (pojawia się znaczny luz). By stwierdzić sprawność mechanizmu, trzeba koniecznie przeprowadzić jazdę próbną. Ewentualna naprawa jest prosta i niedroga. Warto zwrócić uwagę na stan gumowych osłon przegubów napędowych. Nie są one tak trwałe jak w autach z produkcji japońskiej, a każde ich pęknięcie prowadzi zazwyczaj do zniszczenia przegubu napędowego (koszt naprawy jednego sięgnie kilkuset złotych).

Zawieszenie

Słabym punktem podwozia są górne mocowania przednich kolumn zawieszenia. Wybite gniazda kolumn były modyfikowane przez autoryzowane stacje obsługi, by ograniczyć ich zużycie. Warto spytać, czy wybrany egzemplarz przeszedł taką modernizację. Podczas próbnej jazdy trzeba sprawdzić stan zawieszenia. Wyraźne stuki będą świadczyć o wybiciu tulei wahaczy oraz elementów stabilizatora. Na polskich drogach właśnie te elementy zużywają się najszybciej.

Instalacja elektryczna

Często zawodzą klawisze do sterowania elektrycznymi podnośnikami szyb w drzwiach. Bywa, że zupełnie się urywają. Sprawdźmy też poprawność działania ekranu w centralnej części deski rozdzielczej, czy nie brakuje niektórych liter lub cyfr.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową i kod identyfikacyjny VIN umieszczono w komorze silnika na przegrodzie czołowej

Awaryjność

Model Space Star nie jest klasyfikowany w raporcie niemieckiego TÜV. Odnajdujemy go jednak w raportach DEKRA na 51. pozycji wśród aut trzyletnich, 26. wśród aut pięcioletnich i 22. wśród siedmiolatków. Raport niemieckiego automobilklubu ADAC uwzględniający awarie uniemożliwiające dalszą jazdę wykazał najwyższy współczynnik niezawodności (ocena bardzo dobra) dla Space Stara z roczników 2001 i 2003 oraz wysoki współczynnik niezawodności (ocena dobra) dla rocznika 2002. Nie odnotowano oficjalnych akcji nawrotowych dla tego modelu.

LPG (Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu)

Mitsubishi Space Star z silnikami 1.3 16V i 1.6 16V niezależnie od roku produkcji pracuje poprawnie jedynie z instalacjami sekwencyjnego wtrysku autogazu. W stosunku do innych aut osobowych cena montażu instalacji LPG wzrasta o blisko 200 zł ze względu na konieczność montażu zbiornika podwieszanego pod samochodem. Nie montuje się zasilania gazowego do silnika 1.8 16V GDI z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

Ceny

Każda z wersji silnikowych ma swoją reprezentację na rynku wtórnym, ale największy wybór daje odmiana 1.6 16V. Najtrudniej kupić używanego Space Stara z silnikami 1.8 16V (najpóźniej wprowadzony) oraz 1.9 DI-D.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Internet

www.mitsubishiklub.pl

Strona z informacjami o nowościach i dostępem do obszernego forum użytkowników samochodów Mitsubishi

www.mitsumaniaki.com

Strona z historią Mitsubishi, opisami modeli, sklepem, obszernym forum użytkowników i ciekawymi linkami

Dariusz Dobosz

Więcej o: