Jego słabą stroną jest głównie awaryjność. Sporo drobnych problemów trapiących 406 psuje wizerunek auta i stawia je na dalekich pozycjach w rankingach niezawodności. Od strony użytkowej auto oferuje jednak tak dużo, że wielu użytkowników jest gotowych pogodzić się z wadami i chwali sobie francuskiego "średniaka".
Auto wygląda atrakcyjnie, a do tego ma obszerne i dobrze wyciszone wnętrze. W parze z wysmakowanym nadwoziem nie idzie co prawda wygląd deski rozdzielczej, ale przynajmniej ergonomia jest tu bez zarzutu. Może się podobać zestrojenie podwozia, odpowiednio sztywne, a mimo to wystarczająco komfortowe.
Wewnątrz miejsca sporo, nawet gdy zasiądzie w nim komplet pasażerów. W wersji sedan może brakować nieco miejsca na pakunki, bo pojemność bagażnika sięga 430 l. Kto ma większą rodzinę albo planuje dłuższe wojaże, powinien rozważyć zakup wersji kombi z ponad 520-litrowym bagażnikiem. A niektóre egzemplarze mają nawet dwa dodatkowe siedzenia chowane w podłogę bagażnika. Dzięki nim można przewozić do siedmiu osób, przy czym na dodatkowych fotelach starcza miejsca jedynie dla dzieci.
Peugeot 406 to samochód zgrabny i wygodny, z pewną dozą prestiżu typowego dla dużych limuzyn. Na jego bazie powstała też sportowa wersja coupé, co dodatkowo podkreśla ekskluzywny charakter auta.
Wśród udanych i trwałych silników modelu 406 warto wyróżnić wysokoprężne HDI. Pracują stosunkowo cicho i spokojnie, a są dynamiczne i oszczędne.
W popularnych wersjach 1.8 16V trzeba zadbać o pasek rozrządu. Producent zaleca wymianę co 120 tys. km, autoryzowane warsztaty nawet co 90 tys. km. Po zakupie auta, jeśli nie mamy dokumentacji serwisowej, pasek lepiej od razu wymienić. Unikniemy poważniejszych wydatków. Warto zaznaczyć, że wszystkie silniki modelu 406 mają paski rozrządu. Niezależnie od wersji trzeba zwrócić uwagę na ten newralgiczny element.
Nadmierne zużycie oleju może oznaczać konieczność wymiany uszczelniaczy zaworów. To kosztowna naprawa, która wiąże się zazwyczaj z demontażem głowicy cylindrów. Nierównomierna praca silnika na biegu jałowym powodowana jest najczęściej zanieczyszczeniem silnika krokowego odpowiedzialnego za wolne obroty. Czyszczenie tego elementu nie stanowi większego problemu, można je przeprowadzić we własnym zakresie.
Wewnętrzne mechanizmy skrzyni biegów w 406 należą do trwałych. Kłopoty może sprawiać jedynie zewnętrzny mechanizm zmiany biegów. Praca dźwigni zmiany biegów pozostawia wiele do życzenia. Z czasem zmiana przełożeń staje się coraz trudniejsza i coraz mniej precyzyjna.
Użytkownicy narzekają często na zbyt szybkie zużycie przednich tarcz i okładzin hamulcowych. Jest to problem aut z ciężkimi silnikami - wysokoprężnymi i benzynowym V6. Poza tym nagminnie pojawia się krzywienie tarcz hamulcowych. Podczas próbnej jazdy trzeba sprawdzić, czy hamowaniu nie towarzyszy bicie kierownicy.
Podwozie nadzwyczaj dobrze radzi sobie z dziurawymi nawierzchniami, szybko wybijają się jedynie łączniki stabilizatorów. W tylnym zawieszeniu nadmiernie zużywają się elementy odpowiedzialne za utrzymanie zbieżności kół. Utrata zbieżności prowadzi z kolei do szybkiego zużycia ogumienia. Podczas oględzin warto obejrzeć opony. Jeśli na bieżniku odnajdziemy charakterystyczne "ząbki", to wizyta w warsztacie będzie nieunikniona.
Co jakiś czas można się spodziewać awarii któregoś z odbiorników energii elektrycznej. Jest to bardziej dokuczliwe od strony eksploatacyjnej niż finansowej. Zawodzą elektryczne sterowniki bocznych szyb, regulacja lub podgrzewanie lusterek, dmuchawa w układzie przewietrzania wnętrza. Czasami bez powodu zapalają się kontrolki na tablicy przyrządów.
Tabliczkę znamionową umieszczono na wzmocnieniu przedniego pasa, przy zamku pokrywy silnika. Numer identyfikacyjny VIN wybito w komorze silnika, na przegrodzie czołowej po prawej stronie.
Klub miłośników Peugeota. Na stronie zamieszczono galerie zdjęć, informacje eksploatacyjne (także o sklepach i serwisach), ciekawostki o zlotach.
Forum użytkowników samochodów Peugeot z konkretnymi poradami i wskazówkami eksploatacyjnymi.
Wśród aut badanych w 2005 r. model 406 wypadł dość słabo. W raportach niemieckiego TÜV zajął 98., 60. i 51. miejsce (odpowiednio w kategoriach wiekowych 2-3 lata, 4-5 lat i 6-7 lat). W zestawieniu DEKRA były to odpowiednio lokaty 123., 100. i 60. Pod względem awaryjności znacznie lepiej wypadają egzemplarze po modernizacji dokonanej w 1999 r. Poprawiono w nich sporo typowych wad i ulepszono niektóre podzespoły. Wzbogacono również wyposażenie, co stanowi dodatkową zaletę późniejszych roczników. Ale nawet poprawione wersje objęte były serwisowymi akcjami nawrotowymi.
W historii modelu 406 było ich aż 14, przy czym kilka z nich dotyczyło albo drobiazgów, albo niewielkiej liczby aut. Poważne interwencje rozpoczęły się od wezwania właścicieli ponad 13 tys. samochodów z okresu produkcji listopad 1995 - kwiecień 1996, w których pojawiła się możliwość uszkodzenia przewodów elektrycznych przez kolumnę kierownicy. Blisko 7,6 tys. egzemplarzy modeli 306 i 406 wyprodukowanych 31 grudnia 1996 r. sprawdzano z kolei pod kątem wady paska rozrządu.
Duża akcja obejmująca także kilka innych modeli Peugeota została ogłoszona w 2000 r. i dotyczyła kłopotów ze wspomaganiem układu hamulcowego. Ponad 3,3 tys. aut w 2001 r. kontrolowano pod kątem wadliwego mocowania tylnej osi, a w maju 2003 r. eliminowano możliwość zwarcia w wentylatorze chłodnicy (przecieki wody) w prawie 21 tys. pojazdów.
Ostatnia duża akcja nawrotowa objęła ponad 35,5 tys. egzemplarzy modelu 406 i dotyczyła kłopotów z komunikacją między bocznymi poduszkami powietrznymi a napinaczami pasów bezpieczeństwa.
Oferta Peugeota 406 na polskim rynku wtórnym ogranicza się głównie do wersji silnikowych 1.8 16V, 2.0 16V i 2.0 HDI. Inne odmiany reprezentowane są raczej skromnie. Warto pamiętać, że wiele egzemplarzy funkcjonowało jako taksówki, a większość właścicieli nie chce się tym chwalić (podwyższone zużycie). Często są to pojazdy w kolorze białym.
To jeden z nielicznych samochodów oferowanych swego czasu z fabryczną instalacją LPG (wersja 1.8 16V). Takie auta stanowią jednak rzadkość wśród pojazdów używanych, bowiem sprzedano ich w naszym kraju niewiele. Peugeot 406 pracuje bez problemów tylko z instalacjami wtrysku sekwencyjnego gazu niezależnie od wersji silnikowej. Powód? Wszystkie jednostki napędowe mają kolektory ssące z tworzywa sztucznego. Szczególnych problemów może przysporzyć wersja silnikowa 2.0 16 V ze sterownikiem wtrysku Magnetti Marelli. Jest on nadzwyczaj wrażliwy na zmianę autoadaptacji układu wtrysku benzyny (występuje przy źle wyregulowanej instalacji gazowej). Taki zabieg wymaga wizyty w serwisie autoryzowanym i programowania sterownika wtrysku na ustawienia fabryczne.
Dariusz Dobosz