Volkswagen Golf III (1991-1999) - opinie Moto.pl

Trzecia generacja Golfa mocno się już zestarzała, ale z wielu powodów przyciąga tych, którzy szukają sprawdzonego i taniego kompaktu.

Był i jest rynkowym hitem. Kiedyś wśród aut nowych, dzisiaj wśród używanych. Mimo upływu lat i mało wyszukanej stylizacji wciąż znajduje nabywców, a w licznych fanklubach przybywa wyznawców jego legendy. Trudno jednak powiedzieć jednoznacznie, skąd bierze się to powodzenie.

Golf III nie zachwyca ani urodą nadwozia, ani projektem wnętrza. Ma mało miejsca za przednimi fotelami i skromny bagażnik w wersjach hatchback (330 l). Jeśli chcemy bez problemu spakować się z rodziną na weekend lub urlop, trzeba sięgnąć albo po odmianę Variant (kombi, bagażnik 465 l), albo po czterodrzwiowego Vento (sedan, bagażnik 550 l).

Popularny niemiecki kompakt rozczarowuje dodatkowo skromnym wyposażeniem tańszych wersji, a także dyskusyjną niezawodnością. Wygląda jednak na to, że bardziej liczą się inne fakty. Ogromna liczba Golfów III stała i stoi za naszą zachodnią granicą do dyspozycji kupujących. Intensywny import tych aut do Polski napędził koniunkturę i zapewnił imponujący wybór.

Utrzymanie Golfa nie sprawia problemów i nie wymaga dużych nakładów finansowych, bo dostęp do nowych i używanych części zamiennych jest znakomity. Prosta konstrukcja auta pozwala rezygnować z usług autoryzowanych serwisów, co również obniża koszty eksploatacji. Dobre opinie zbierają silniki, zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne.

Miłośnicy sportowej jazdy mogą sięgnąć po dynamiczne wersje VR6 albo GTI. Indywidualiści mają do dyspozycji Golfa III z otwartym nadwoziem. Jednym słowem - dla każdego coś miłego. Jeśli nabywca potrafi pogodzić się z wadami tego auta, powinien być zadowolony z zakupu. Pod warunkiem że kondycja pojazdu będzie naprawdę dobra. A o to, niestety, coraz trudniej.

Historia modelu

Silnik

Główne zarzuty dotyczą wycieków oleju. Mogą się one pojawić zarówno przy pokrywie zaworów, jak i przy uszczelniaczach wału korbowego czy w okolicach miski olejowej. Podczas oględzin koniecznie trzeba spojrzeć pod samochód. W osprzęcie silników złą reputacją cieszą się pompa paliwa i pompa cieczy chłodzącej. W silnikach wysokoprężnych trzeba zwrócić uwagę na kondycję świec żarowych (gdy przestają działać, winę może ponosić jedynie bezpiecznik) i turbosprężarki. W dynamicznie eksploatowanych turbodieslach, gdy użytkownik nie przestrzega pewnych zasad (rozgrzewanie silnika po rozruchu, kilka minut pracy na wolnych obrotach przed wyłączeniem), kosztowna w naprawie turbosprężarka może wymagać ingerencji serwisu już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Z kolei w silnikach VR6, które zazwyczaj są eksploatowane bardzo ostro, często wypalają się uszczelki pod głowicą.

Instalacja elektryczna

Drobne awarie osprzętu elektrycznego zdarzają się dość często. Zawodzić mogą elektryczne sterowniki bocznych szyb, wentylator chłodnicy, wentylator systemu przewietrzania wnętrza czy centralny zamek.

Układ hamulcowy

Korozja atakuje chętnie układ hamulca pomocniczego. Mechanizm zaciera się i przestaje działać, a to może prowadzić do zerwania linki. Typowym niedomaganiem jest również nierównomierna siła hamowania na kołach tylnej osi. Podczas jazdy próbnej trzeba sprawdzić, czy hamowanie nie wyprowadza auta z założonego toru jazdy.

Przeniesienie napędu

Trwałość przegubów napędowych to z pewnością słaba strona Golfa. Zwłaszcza w mocnych wersjach silnikowych trzeba mieć na uwadze kondycję tych elementów. Mogą wymagać wymiany nawet po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Zwiastunem kłopotów z przegubami są wyraźne stuki lub trzaski w kołach podczas przyśpieszania w zakręcie. Dodatkowy problem stanowią wycieki oleju ze skrzyni biegów.

Zawieszenie

Najszybciej zużywają się tuleje metalowo-gumowe oraz sworznie przednich wahaczy, ale koniecznie trzeba zbadać również kondycję łożysk przednich kolumn resorująco-tłumiących. W tylnym zawieszeniu warto przyjrzeć się sworzniom w punktach mocowania belki skrętnej do nadwozia.

Awaryjność

Według najnowszego rankingu niemieckiego urzędu dozoru technicznego TÜV (2006 r.) Golf III zajmuje 40. miejsce w kategorii wiekowej osiem-dziewięć lat i 35. lokatę wśród dziesięciolatków. By poznać oceny niemieckiego stowarzyszenia rzeczoznawców DEKRA, trzeba cofnąć się do raportu z 2002 r. (później Golf III nie był już klasyfikowany). Wówczas w kategorii wiekowej do trzech lat model ten zajął 71. miejsce, a w kategoriach 4-5 lat i 6-7 lat odpowiednio 62. i 43. lokatę. Trzecią generację kompaktowego Volkswagena objęto kilkoma akcjami nawrotowymi, ale żadna z nich nie była szczególnie spektakularna. Najszerszy zakres miały kontrole 16 tys. aut wyprodukowanych między sierpniem 1991 a wrześniem 1994 r. (możliwość zwarcia w przewodach zasilających elektryczne sterowniki bocznych szyb) oraz 15,3 tys. egzemplarzy z okresu sierpień 1993 - styczeń 1997 (wady głównego włącznika świateł i przewodów zasilających powodowały wyłączenia oświetlenia). Podobne kłopoty z włącznikiem wymusiły kontrolę 9,7 tys. pojazdów wyprodukowanych od listopada 1994 do lutego 1995 r. Niewielką liczbę aut w wersji VR6 z roczników 1994-95 wzywano do warsztatów, by wymienić wadliwy silnik wentylatora chłodnicy (wcześniej podobny problem odnotowano w Golfach II z silnikami VR6).

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczono na wzmocnieniu przedniego pasa, przy prawym reflektorze. Numer VIN wybito na blasze przegrody podokiennej. Widoczny jest w okienku osłony z tworzywa sztucznego po otwarciu pokrywy silnika.

Jerzy Maliński - Koalicja na rzecz Autogazu

Do Golfa III można montować instalacje gazowe LPG we wszystkich wersjach silnikowych, dobierając instalację do rodzaju układu wtryskowego i kolektora ssącego. Silniki z wtryskiem jednopunktowym pracują poprawnie z tradycyjnymi instalacjami drugiej generacji. Silniki z wtryskiem wielopunktowym z metalowym kolektorem ssącym (2.0) mogą również pracować z instalacjami tradycyjnymi, należy jednak pamiętać o zabezpieczeniu przepływomierza. W przypadku jednostek napędowych z kolektorem ssącym wykonanym z tworzywa sztucznego jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest zastosowanie wtrysku autogazu.

Ceny

Ceny Golfa III na polskim rynku wtórnym są bardzo zróżnicowane, co wynika nie tylko ze stanu technicznego, ale również z kraju pochodzenia auta (większość egzemplarzy to prywatny import z Europy Zachodniej). Jest jednak w czym wybierać. Szczególnie dużo jest wersji wysokoprężnych, wśród których dominują 90-konne TDI, oraz benzynowych 1.8. Szeroka oferta obejmuje także wersje z benzynowymi silnikami 1.4, 1.6 i 2.0. Nawet kupno odmiany VR6, chociaż nie jest ona tak obficie reprezentowana, nie powinno sprawić problemów.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Internet

www.vwgolf.pl

Interesująca i przejrzysta strona o popularnym Volkswagenie z historią modelu, danymi technicznymi, poradami eksploatacyjnymi (wiele dotyczy tuningu), ciekawostkami, filmami, galerią i linkami do licznych stron internetowych o Golfie i innych autach spod znaku VW.

http://forum.vwgolf.pl

Obszerne i ciekawe forum na temat Golfa.

www.vwvento.org

Strona poświęcona czterodrzwiowej odmianie Vento i nie tylko, z danymi technicznymi, historią firmy, poradami, zdjęciami, instrukcją obsługi, opisem kodów VIN oraz ciekawymi linkami.

Dariusz Dobosz

Więcej o: