Mitsubishi Pajero (1999-2006) - opinie Moto.pl

Pajero to prawdziwa legenda wśród aut terenowych. Prestiż tego modelu zbudowały liczne zwycięstwa w najtrudniejszych rajdach świata

Na słynne terenówki spod znaku Mitsubishi spada całe odium sławy wersji wyczynowych, które potrafią co prawda wygrywać nawet słynny pustynny wyścig do Dakaru, ale z autami dostępnymi na rynku mają niewiele wspólnego. Temu jednak służy sport, budując wizerunek pojazdu. Ale Pajero cenione jest nie tylko za sukcesy na rajdowych trasach. Użytkownicy chwalą sobie trwałą konstrukcję, wysoki poziom niezawodności i dobre własności terenowe. Trzeba jednak dodać, że terenówka Mitsubishi zmienia swój profil tak jak inne auta tego segmentu. Na przestrzeni lat (debiut w Tokio w 1981 r.) przestała być prostym i skromnie wyposażonym zdobywcą bezdroży, a stała się ekskluzywnym pojazdem o wysokim poziomie wykończenia i wyposażenia. W najnowszym wydaniu Pajero otrzymało samonośne nadwozie zapewniające wyższy komfort jazdy. Samochód ujmuje luksusem, a w wersji pięciodrzwiowej także przestronnością. Najnowsza, trzecia generacja daje wiele możliwości w zakresie wyboru nadwozia. Są tutaj klasyczne, 3- i 5-drzwiowe kombi oraz wydłużona wersja 5d (możliwość przewożenia siedmiu osób). Oferta objęła również wersję Pajero Sport zbudowaną na ramie i nawiązującą do starszych generacji modelu oraz niewielkie, typowo rekreacyjne Pajero Pinin (zaprojektowane i produkowane przez włoską Pininfarinę). Najciekawsze silniki to GDI z bezpośrednim wtryskiem benzyny oraz potężny diesel 3.2 doskonale pasujący do tak dużego i ciężkiego samochodu. Starszej generacji diesle z komorą wstępną montowane były od jesieni 1999 r. tylko w Pajero Sport.

Historia modelu

1999, jesień - premiera trzeciej generacji Pajero.

Silniki 3.5 V6 24V GDI (220 lub 245 KM), 3.0 V6 24V (177 KM), 3.2 16V TD (wtrysk bezpośredni, 175 KM), 2.5 TD (komora wstępna, 99 KM), 2.8 TD (komora wstępna, 125 KM)

2001 - silnik 2.5 TD (115 KM), wycofanie z oferty silnika 2.8 TD (125 KM)

2002 - silnik 3.2 16V DI-D (common rail, 160 KM)

2003 - modernizacja, seryjnie montowany system ESP i system kontroli trakcji na stromych zjazdach. Silnik 3.8 V6 24V (218 KM)

2004 - silnik 3.5 V6 24V GDI (200 lub 220 KM)

2005 - silnik 3.5 V6 24V (202 KM)

Awaryjność

Pajero plasuje się w rankingach niezawodności na dobrych pozycjach. Najgorszą, 77. lokatę, uzyskał w zestawieniu DEKRA 2004 w kategorii wiekowej sześć-siedem lat. W innych przedziałach uzyskał jednak znacznie lepsze noty. W kategorii cztery-pięć lat zajął 48. miejsce, a w kategorii do trzech lat 35. miejsce. Jeszcze wyższe notowania Pajero zyskuje w rankingu TÜV. W kategorii wiekowej dwa-trzy lata przyznano mu 42. pozycję, w kategorii cztery-pięć lat miejsce 21., a wśród samochodów w wieku od sześciu do siedmiu lat 31. lokatę. Dopracowana do perfekcji przez 20 lat konstrukcja nie wymagała wprowadzania przez producenta serwisowych akcji nawrotowych.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa montowana jest w komorze silnika na przegrodzie czołowej po stronie lewej. Numer identyfikacyjny VIN wybito również w komorze silnika w centralnej części przegrody czołowej.

VIN

Internet

www.mitsubishi-grafix.pl - Ciekawe forum o samochodach spod znaku Mitsubishi

www.mitsubishiklub.pl - Ciekawa strona poświęcona raczej sportowym dokonaniom samochodów Mitsubishi

www.pajeroclub.pl - Strona dla fanów Pajero, na razie jednak w fazie realizacji

Ceny

Ofert sprzedaży Pajero trzeciej generacji nie ma zbyt wiele, ale w tym segmencie aut ruch zawsze jest mniejszy niż w przypadku klasycznych aut osobowych. Takie samochody są trwalsze, kupuje się je na dłużej. Na szczęście najłatwiej można znaleźć wersję z dieslem 3.2 DI-D, a ten silnik chyba najlepiej pasuje do masywnej terenówki. Na benzynowe wersje z silnikami V6 trzeba raczej polować, nie ma ich zbyt wiele. Spory wybór będą mieli chętni na ramowe Pajero Sport (ceny od 50 do 120 tys. zł), ale ci, którzy zdecydują się na małe Pajero Pinin, muszą przygotować się na bardzo skromną ofertę ze strony rynku wtórnego.

Orientacyjne ceny w tys. zł

LPG

Jerzy Maliński , koalicja na rzecz Autogazu

Benzynowe silniki Mitsubishi Pajero pracują poprawnie jedynie z instalacjami sekwencyjnego wtrysku gazu od 2,9 tys. do 3,5 tys. zł. Samochody te mają bardzo wrażliwy przepływomierz powietrza, co uniemożliwia użycie tradycyjnej instalacji gazowej. Ponadto wersje produkowane po 2001 r., pomimo iż są samochodami terenowymi, mają układ diagnostyczny EOBD, który współpracuje jedynie z instalacjami sekwencyjnego wtrysku LPG.

Nadwozie

Pajero jest uznawany w swojej klasie za samochód najgorzej zabezpieczony przed korozją. W starszych egzemplarzach (1999, 2000) rdza może atakować komorę silnika i tylną pokrywę. Krytykowane są także mało komfortowe siedzenia drugiego rzędu. Są zbyt twarde, co jest dość dokuczliwe na długich dystansach.

Silnik

Typowe uszkodzenia jednostek napędowych Pajero nie występują, awarie należą do rzadkości. Słabym punktem osprzętu może okazać się jednak instalacja klimatyzacji (seryjna w każdej wersji). Jej stan i szczelność można precyzyjnie sprawdzić jedynie w specjalistycznym warsztacie. Serwisy ostrzegają również przed zakładaniem instalacji LPG do silnika GDI, bowiem podwyższona temperatura pracy prowadzi do zapiekania się wtryskiwaczy benzyny. Wymiana kompletu wtryskiwaczy to niezwykle kosztowna operacja (nawet 10 tys. zł).

Przeniesienie napędu

Wycieki oleju ze skrzyni biegów to problem znany z poprzednich generacji Pajero. Trzeba liczyć się także z koniecznością wymiany łożysk skrzyni biegów przy większych przebiegach.

Zawieszenie

Przednie zawieszenie jest raczej trwałe, chociaż na polskich drogach trzeba się liczyć z szybszym zużyciem końcówek drążków kierowniczych. Więcej uwagi wymagają tylne wahacze, a zwłaszcza stan metalowo-gumowych tulei (mogą być zapieczone). Diagnoza autoryzowanego warsztatu jest tutaj bezcenna, podobnie jak przy ocenie stanu piast przednich kół. Zużycie łożysk może prowadzić do zniszczenia nie tylko samych piast, ale również zwrotnic, przegubów i półosi napędowych, rotora systemu ABS, a nawet czujników ABS. Zlekceważenie hałasu generowanego przez przednie koła może kosztować nawet 6-7 tys. zł.

Ponieważ nie każdy potrafi ocenić po odgłosach pracy, w jakim stanie są łożyska przednich piast, zaraz po zakupie warto dokonać oględzin w serwisie.

 

Dariusz Dobosz

Oceń ten samochód
Więcej o: