Kierunek stylizacyjny zwany New Edge pojawił się w Fordach wcześniej, jest widoczny w nadwoziach modeli Ka i Puma. Ale dopiero Focus wywołał prawdziwą burzę. I co? Mimo awangardowych kształtów kompakt Forda sprzedawał się świetnie. Nie tylko dzięki wyglądowi, ale i bezkompromisowemu podejściu do konstrukcji. Nie oszczędzano na rozwiązaniach technicznych, czego przykładem może być tylne zawieszenie (doskonałe prowadzenie stawiane za wzór), oraz diesel 1.8 TDCi (niezwykle spokojna praca porównywalna z silnikami benzynowymi). Nic dziwnego, że Focus zdobył na świecie aż 50 różnych nagród.
Pozytywny wizerunek auta wzmocniły sukcesy w rajdowych mistrzostwach świata. Kto chciał być bliżej słynnego Colina McRae, mógł sięgnąć po fabryczne optyczne zestawy tuningowe (spoilery, nakładki ozdobne). Dla tych, którzy chcieli jeździć naprawdę szybko, przygotowano sportowego Focusa ST 170 i niemal wyczynowego Focusa RS.
Kompaktowy Focus I produkowany od 1998 do 2004 r. to funkcjonalny i nowoczesny samochód z ciekawym nadwoziem i wnętrzem (choć z tyłu przydałoby się nieco więcej miejsca). Przy długości 4,18 m (kombi 4,45 m) ma spory bagażnik (hatchback 350/1205 l, kombi 520/1580 l, sedan 490 l). Można wybierać spośród czterech wersji nadwoziowych: hatchback (3- i 5-drzwiowy), kombi i sedan. Godny polecenia jest zwłaszcza Focus ze wspomnianym dieslem 1.8 TDCi.
Focus ma na swoim koncie wygraną w rankingu niezawodności niemieckiego TÜV: w 2003 r. w kategorii aut do trzech lat. Początki wyglądały jednak mniej kolorowo. Pierwsze dwa lata Ford poświęcił na poprawianie błędów, o czym świadczyły choćby akcje nawrotowe, czyli masowe wzywanie klientów do serwisów.
W egzemplarzach produkowanych od września do listopada 1998 r. występowały problemy z zamkami drzwi, przegrzewającym się silnikiem wycieraczek i luzującym się filtrem oleju (w razie potrzeby wadliwe części wymieniano). W Focusach produkowanych od lipca 1998 do marca 1999 r. szwankował z kolei regulator napięcia (doprowadzał do przegrzewania się i awarii alternatora). W lipcu 1999 r. kontrolowano Focusy w Niemczech pod kątem przyspieszonej korozji alternatora, a w lipcu 2000 r. sprawdzano działanie poduszek powietrznych. Egzemplarze z 1999 r. interesowały serwis również ze względu na spadki mocy benzynowego silnika 1.6 (konieczność przeprogramowania komputera), a egzemplarze wyprodukowane od sierpnia 1999 do lutego 2000 r. - ze względu na problemy z czujnikiem położenia wałka rozrządu (kontrola i ewentualna wymiana).
Wizyty w serwisach były z pewnością kłopotliwe dla właścicieli, ale pozwoliły wyraźnie podnieść poziom niezawodności Focusa. Warto jednak pamiętać o tym, że nie wszyscy właściciele pojechali do serwisów na poprawki, bowiem problemy techniczne nie niosły ze sobą poważnych zagrożeń dla bezpieczeństwa. Dlatego nadal trzeba się liczyć z możliwością wystąpienia niektórych fabrycznych wad.
Dziś Focus w rankingach niezawodności TÜV nie jest już tak wysoko jak kiedyś. Wśród aut cztero-, pięcioletnich zajmuje 29. miejsce. W tej samej kategorii niemiecki raport DEKRA plasuje Focusa na 11. pozycji.
Tabliczka znamionowa znajduje się na wzmocnieniu przedniego pasa po prawej stronie i widoczna jest po podniesieniu pokrywy silnika. Numer VIN umieszczony na górnej powierzchni deski rozdzielczej widoczny jest przez przednią szybę (lewy dolny róg).
VIN
1998, marzec - premiera, salon w Genewie; hatchback 3- i 5-drzwiowy
1998, jesień - rozpoczęcie produkcji. Silniki 1.4 16V (75 KM), 1.6 16V (101 KM), 1.8 16V (116 KM), 2.0 16V (131 KM), 1.8 D
1999, styczeń/luty - wersja sedan i kombi, silnik 1.8 TDDi (90 KM)
1999, jesień - wersje 1.6 ze skrzynią automatyczną, słabszy silnik 1.8 TDDi (75 KM)
2001, marzec - face lifting, diesel 1.8 TDCi (115 KM). Zmiany stylizacyjne były niewielkie, najbardziej charakterystyczny detal to przednie kierunkowskazy przeniesione ze zderzaków do reflektorów
2002 - sportowe wersje ST 170 2.0 16V (170 KM) i RS 2.0 16V (215 KM). Silnik 1.8 TDCi (100 KM)
2004, jesień - zakończenie produkcji Focusa pierwszej generacji
Wysokoprężny silnik 1.8 TDCi z wysokociśnieniowym układem zasilania typu common-rail pojawił się wiosną 2001 r. i na rynku diesli stał się wręcz sensacją. Pracował spokojnie, niemal bez drgań, i był bardzo cichy. Co ciekawe - został skonstruowany specjalnie dla Focusa. Podobny silnik przeznaczony dla Mondeo miał większą pojemność (2.0).
Trudno mówić o ogólnych zaleceniach dotyczących instalacji gazowej LPG dla konkretnych silników Focusa. Najlepiej zasięgnąć fachowej informacji w kompetentnych warsztatach. Trzeba podać dane auta, aby sprawdzić, czy można bez żadnego ryzyka zastosować w nim zasilanie gazem LPG.
www.focusklubpolska.com.pl - prócz forum użytkowników znajdziemy tutaj informacje o akcesoriach, tuningu i zlotach. Ciekawe są linki do stron zagranicznych oraz porady pod hasłem "zrób to sam". Gorąca linia z ekspertem polega na uzyskiwaniu odpowiedzi e-mailem na nurtujące użytkowników pytania.
www.ford-focus.republika.pl - Fanklub Forda Focusa z danymi technicznymi, informacjami o tuningu, zdjęciami, ciekawostkami, forum użytkowników.
www.fordfocus.pl - Skromniejsza strona ze sprawami klubowymi, galerią, poradami i linkami.
Focus należy do samochodów cenionych na rynku wtórnym, nie należy zatem nastawiać się na tani zakup. Dobrze utrzymane egzemplarze są po prostu drogie. W ofertach dominują pięciodrzwiowe hatchbacki, znacznie rzadziej sprzedawane są wersje trzydrzwiowe, kombi i sedany. Sporo ofert dotyczy diesli, w przewadze są jednak ogłoszenia dotyczące wersji wysokoprężnych 1.8 starszej generacji, rzadziej znacznie nowocześniejszego 1.8 TDCi. Sporo Focusów było używanych i jest nadal jako samochody służbowe - znaki rozpoznawcze to przeważnie biały lakier, kratka za oparciem kanapy i duży przebieg. Sportowe wersje ST 170 i RS to rarytasy rzadko pojawiające się w ogłoszeniach. Pomocne mogą być w tym wypadku fankluby.
Ceny (tys. zł)
Egzemplarze z dwóch pierwszych lat produkcji mogą mieć problemy ze spadkami mocy silnika. Konieczne jest przeprogramowanie komputera, ale nie jest to czynność droga. Szybko i tanio można usunąć również powtarzające się dość często awarie immobilisera i centralnego zamka.
Newralgicznym punktem Focusa jest przekładnia kierownicza. Oprócz wycieków trzeba się liczyć tutaj z powstawaniem luzów (słychać wyraźne stuki podczas jazdy). Oryginalny element sporo kosztuje, użytkownicy ratują się regenerowanymi przekładniami za kilkaset złotych (zazwyczaj z gwarancją).
Jednostka napędowa jest niezawodna, szwankować może jedynie osprzęt. Zdarzają się awarie pompy paliwa i alternatora, który może paść ofiarą korozji albo niesprawnego regulatora napięcia (przegrzewanie się, pękanie obudowy).
Najstarsze egzemplarze mogą mieć problemy z łącznikami stabilizatora przy przednim zawieszeniu. Aby uniknąć przyspieszonego zużycia ogumienia, dobrze jest często kontrolować geometrię tylnej osi wielowahaczowej.