Ford: goodbye Fiesta! Kolekcjonerzy: czas na dobry interes!

Elektromobilność i SUVy wypierają z rynku małe i przystępne cenowo samochody. By rozpocząć produkcję dużego elektrycznego SUVa Ford uśmiercił jedną ze swoich legend. Po 47 latach żywot zakończył Ford Fiesta. Kolekcjonerzy już wietrzą interes. Zainteresowanie używanymi egzemplarzami wybranych serii zaczyna mocno rosnąć.

Nawet mały Ford Fiesta nie poradził sobie w rywalizacji z elektromobilnością i SUVami. Martin Sander odpowiedzialny w Fordzie za gamę aut zelektryfikowanych w Europie przyznał w rozmowie z "Autocar", że Fiestę wycofano z produkcji, by zwolnić moce przerobowe zakładów i rozpocząć produkcję elektrycznego SUVa Ford Explorer. I tak oto duży i kosztowny SUV na prąd uśmiercił jedno z najpopularniejszych niedrogich aut w Europie.

Zobacz wideo wielka wyprawa maluchów

Od czasu premiery w 1976 r. Ford Fiesta regularnie pojawiał się w zestawieniach TOP10 najchętniej kupowanych samochodów w Wielkiej Brytanii. W latach 2009-2020 Fiesta utrzymywała się na pierwszym miejscu na wyspach. W marcu 2017 r. wspięła się nawet na szczyt i została najchętniej kupowanym samochodem w całej Europie! To akurat nie dziwi, gdyż w Europie przez dekady najczęściej wybierano niedrogie modele z segmentu B i C.

Ford FiestaFord Fiesta Ford. Materiały producenta

Ford FiestaFord Fiesta Ford. Materiały producenta

Ford FiestaFord Fiesta Ford. Materiały producenta



Ford Fiesta kiepsko się sprzedaje? Używane już poszukiwane

W dniu w którym Ford zakończył produkcję Fiesty gwałtownie wzrosło zainteresowanie używanymi modelami. Zapewne kolekcjonerzy rozpoczęli poszukiwania najciekawszych egzemplarzy. W brytyjskim serwisie aukcyjnym Car & Classic odnotowano wzrost zainteresowania aż o 206 proc. (w porównaniu do ostatnich czterech tygodni przed zakończeniem produkcji samochodu co miało miejsce na początku lipca). Fiesta powoli wspina się w rankingu popularności klasyków Forda w którym niepodzielnie rządzą Escort, Capri i Cortina (trzy kultowe modele to aż 34 proc. poszukiwanych aut Forda).

Ford FiestaFord Fiesta Ford. Materiały producenta

Ford FiestaFord Fiesta Ford. Materiały producenta

Ford FiestaFord Fiesta Ford. Materiały producenta

Ford FiestaFord Fiesta Ford. Materiały producenta




Naturalnie nie każda Fiesta będzie cieszyć się równie dużym zainteresowaniem. Analitycy Car & Classic prognozują, że w przypadku młodszych egzemplarzy nabywcy powinni szukać aut w dobrym stanie, z niskim przebiegiem i udokumentowaną historią serwisową. To akurat żadna niespodzianka. Najłatwiej przecież o chętnych na cenione auta, które są niedrogie w eksploatacji i nie wymagają wkładu własnego. A maluchy segmentu B są wciąż w czołówce.

Fiesta XR2 lepsza od RS? Kolekcjonerzy wiedzą czego szukać

A starsze Fiesty? Z pewnością kolekcjonerzy będą szukać usportowionych modeli, które miały relatywnie nieduży udział w produkcji. Na topie jest Fiesta XR2 (wzrost zainteresowania aż 107,3 proc. w serwisie Car & Classic), czyli mocna sportowa odmiana oferowana w trzech pierwszych generacjach. Pierwsza Fiesta XR2 skrywała pod maską czterocylindrowy benzynowy 1,6 l o mocy 83 KM. W ostatniej XR2i 16V zainstalowano zaś motor 1,8 l o mocy 130 KM.

Na drugim miejscu znalazła się Fiesta RS (wzrost pytań w wyszukiwarce o 52,1 proc.). Pierwsza i zarazem ostatnia Fiesta RS pojawiła się w modelu trzeciej generacji (produkcja w latach 1989 - 1996) jako RS 1800 (1,8 l i 131 KM) oraz RS Turbo (1,6 l i 133 KM). Znamienne, że najmłodsza z usportowionych odmian czyli ST (debiut w piątej generacji) na razie nie cieszy się tak dużym zainteresowaniem (wzrost ledwie o 1,2 proc.). Oczywiście do czasu.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.