Poprawna praca układu hybrydowego polega na maksymalnym wykorzystaniu silnika elektrycznego i dołączania jednostki spalinowej jedynie w przypadku potrzeby zwiększenia osiągów lub doładowania baterii trakcyjnej.
W rezultacie przez ponad 50% czasu jazdy w mieście, hybryda HEV jedzie wyłącznie na silniku elektrycznym. Co więcej, silnik spalinowy nie pracuje w mieście przez ponad 60% eksploatacji, gdyż każdy postój na światłach, czy w korkach jest równoznaczny z unieruchomieniem jednostki spalinowej i ruszanie z wykorzystaniem silnika elektrycznego.
Jedynym wyjątkiem jest gdy bateria trakcyjna wymaga doładowania przez silnik spalinowy.
Uzupełnianie energii w baterii hybrydy HEV następuje wskutek rekuperacji oraz – w przypadku braku dostatecznego odzyskiwania energii – poprzez pracę silnika elektrycznego jako generator, który napędzany jest jednostką spalinową.
Sprawa jest zatem banalnie prosta. Jedziemy jak najdłużej korzystając z baterii akumulatorowej, a jak jest ona za słaba włącza się silnik spalinowy. Tyle tylko, że baterie ulegają zużyciu oraz uszkodzeniom. Zatem im model starszy, tym częściej pracuje silnik benzynowy.
Niestety nie udało nam się ustalić jak długo można eksploatować baterię w hybrydach. W przypadku samochodów elektrycznych, na akumulator trakcyjny jest udzielana gwarancja na 8 lat. Podczas przeglądu, bateria musi zachować minimum 70 % pojemności. Jeżeli tego nie spełnia jest wymieniana.
Skoro baterie w wersjach elektrycznych i hybrydach plug-in (PHEV) po ośmiu latach „legalnie tracą" ok 30% pojemności, to analogiczne (chociaż mniejsze) baterie w hybrydach HEV też tracą swą pojemność.
W efekcie silnik elektryczny będzie pracował krócej, bo będzie miał mniejszy zapas energii zmagazynowany w akumulatorze. Częściej będzie wykorzystywany silnik spalinowy, a zważywszy, że są to z reguły słabe jednostki, będzie żyłowany i spali znacznie więcej niż analogiczny model będący klasyczną wersją spalinową.
Pewne jest tylko, że np. Toyota zapewnia 5 lat gwarancji na komponenty układu hybrydowego lub do osiągnięcia przez pojazd przebiegu 100 000 km (co pierwsze nastąpi). Gwarancja obejmuje każdą usterkę wynikającą z wadliwej produkcji lub montażu pojazdu pod warunkiem jego normalnej eksploatacji. Tą gwarancją objęte są następujące elementy:
Producent zakłada, że przez ten czas może gwarantować poprawną pracę układu.
Jednak jeżeli samochód pomyślnie przejdzie test układu hybrydowego, to gwarancja na akumulator hybrydowy może zostać przedłużona o kolejny rok lub 15 000 km (co wcześniej nastąpi). Gwarancję tę można corocznie odnawiać aż do osiągnięcia przez samochód wieku 10 lat.
Koszt zakupu przedłużonej gwarancji na akumulator hybrydowy na okres 1 roku wynosi 225 zł.
Nie zmienia to jednak faktu, że w przypadku samochodu hybrydowego, który ma kilkanaście lat, możemy natrafić na model, którego bateria nie pozwoli nam na prawidłowe użytkowanie hybrydy.
Wtedy pozostanie tylko zakup nowej baterii. W zależności od wielkości i od producenta pojazdu jest to kwota rzędu 5-9 tys złotych. Może zatem być wartością 1/3 samochodu.
Decydując się na zakup samochodu hybrydowego nie warto jechać do zaprzyjaźnionego mechanika. On oczywiście sprawdzi nam układ jezdny, hamulcowy, czy kierowniczy i wskaże ewentualne problemy które będą nas czekały.
W hybrydzie jednak istotą jest układ hybrydowy, a ten mogą sprawdzić tylko osoby mające odpowiedni układ diagnostyczny.
Autoryzowane Stacje Obsługi Toyoty posiadają dedykowane testery diagnostyczne z oryginalnym oprogramowaniem pozwalające przeprowadzić bardzo szczegółowy test układu hybrydowego. W serwisie Toyota Romanowski uczestniczyliśmy w takim teście, aby dokładnie przekazać czytelnikom jego przebieg.
Pierwsze co jest dokładnie sprawdzane to kontrola kodów usterek DTC. Sprawdzenie odbywa się po podpięciu do komputera diagnostycznego i sprawdzane jest czy nie zostały wykryte i zapisane usterki układu hybrydowego.
Drugim etapem jest kontrola akumulatora hybrydowego. Ten rozdział diagnostyki rozbity jest na 4 składowe:.
Warto przy tym zauważyć, że nie jest badana pojemność baterii, a jedynie jej prawidłowe działanie.
Trzecia część kontroli to kontrola izolacji akumulatora. Polega ono na sprawdzeniu izolacji pomiędzy poszczególnymi modułami akumulatora.
Czwartą i ostatnią grupą badań jest kontrola układu chłodzenia akumulatora hybrydowego. Ta część badań jest podzielona na 3 składowe:
Szczegółowy opis poszczególnych czynności zawarty jest w załączonym przykładowym teście układu hybrydowego.
Jeżeli jedna ze składowych testu będzie miała wynik negatywny wtedy układ jest zakwalifikowany jako niesprawny.
Wykonanie takiego testu z jednej strony upewnia nas o prawidłowym działaniu układu hybrydowego, ale najważniejszą rzeczą jest to iż wykonanie takiego testu daje nam gwarancje Toyoty na akumulator hybrydowy na kolejne 15 000 km lub rok w zależności co pierwsze nastąpi (dla samochodów do 10 lat).
Stając się posiadaczem takiego samochód możemy sobie przedłużać taką gwarancje do 10 lat od daty produkcji pojazdu bez limitu kilometrów. Test taki kosztuje 225 zł brutto i można go wykonać tylko i wyłącznie w Autoryzowanym Serwisie Toyoty.
W przypadku gdy pojazd ma przekroczone 10 lat, taki test da nam pewność, że układ hybrydowy w momencie zakupu jest w dobrej kondycji.
W tym wypadku są dwie możliwości. Pierwsza to znaczne ograniczenie wykorzystywania silnika elektrycznego. W efekcie będziemy więcej jechać napędzając auto silnikiem spalinowym. Zważywszy zaś na niewielki moment obrotowy tej jednostki, będzie to nieprzyjemne i nieekonomiczne.
Druga możliwość to zablokowanie układu i przejście w tryb awaryjny. W tym wypadu jedyną możliwością jest wymiana baterii.
Zatem wszyscy, którzy decydują się na zakup używanej Toyoty lub innego modelu hybrydowego, powinni dla swojej pewności i uniknięcia od znacznych kosztów sprawdzić pojazd na ścieżce diagnostycznej dla hybryd.