Alfa Romeo Giulia vs. Infiniti Q50. Nieoczywisty wybór w klasie premium. Warto zaryzykować?

Wbrew pozorom, jeśli szukamy dystyngowanego sedana klasy średniej z klasy premium, nie jesteśmy skazani na BMW, Mercedesa czy Audi. W ich cieniu pozostają modele nietuzinkowe i dopracowane, między innymi Alfa Romeo Giulia i Infiniti Q50. Każdy z nich dostępny jest tylko w wersji sedan z szeroką paletą jednostek napędowych.

Rynek sedanów traci na rzecz SUV-ów klasy średniej. Mimo tego, auta z metką premium wciąż mają się całkiem przyzwoicie. Reprezentacyjne limuzyny potrafią dać sporo frajdy z jazdy. Tym bardziej, jeśli mamy do czynienia z napędem na tylną lub obie osie. Do tego dochodzą mocne silniki i dopracowane zawieszenie. Właśnie takie są niedoceniane sedany z Włoch i Azji. Dodatkowo, stosunkowo świeże i rozsądnie wycenione. Czy warto zatem na nie postawić?

Więcej porad dla kierowców znajdziesz na stronie głównej gazety.pl

Zobacz wideo Alfa Romeo Giulia GTA oficjalnie

Alfa Romeo Giulia - wymiary, bagażnik, awaryjność

Po długich latach bazowania na przeciętnych rozwiązaniach technologicznych Opla, Alfa Romeo w klasie średniej postanowiła wrócić do gry w wielkim stylu. Przy budowie następcy modelu 159 skorzystano z płyty podłogowej opracowanej dla modeli Maserati – Giorgio.

Oznacza to, że produkowana niezmiennie od 2016 Giulia jest samochodem tylnonapędowym. Alfa wróciła więc do swoich korzeni. Niepowtarzalny design nadwozia także dziś, po latach od premiery, pod względem dbałości o detale zostawia konkurentów w tyle. Co istotne, Giulia nie ma problemów z korozją nadwozia, ale zdarzają się przypadki przedwczesnej degradacji powłoki ochronnej lakieru. W kwestii rozmiarów, auto wpisuje się w standardy klasy średniej. Ma 464 cm długości, 186 szerokości i 143 wysokości. Rozstaw osi wynosi 282 cm. Co ciekawe, podczas gdy konkurencja powszechnie stosuje w pełni LED-owe reflektory, w tym modelu wciąż znajdziemy biksenonowe oświetlenie.

Wnętrze doskonale współgra z nadwoziem. Projekt jest dynamiczny, wykonany z tworzyw dobrej jakości. Obsługa po chwili okazuje się intuicyjna. Nawet w bazowej odmianie pozycja za kierownicą jest niska i bliska perfekcji. Fotele doskonale trzymają ciało w zakrętach. Na kanapie komfortowe miejsca przewidziano dla dwóch dorosłych osób. Lista dodatków to między innymi dwustrefowa klimatyzacja, multimedia z nawigacją, rozbudowane nagłośnienie, skórzana tapicerka, ośmiobiegowy automat i napęd na cztery koła. Bagażnik mieści 480 litrów.

Alfa Romeo Giulia - silniki benzynowe

Paleta silników benzynowych składa się z dwóch pozycji. Pierwsza to popularna, czterocylindrowa odmiana 2.0 Turbo wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopat – generuje 200 lub 280 KM. Szczytem możliwości inżynierów Alfy jest topowy wariant 2.9 V6 Biturbo o mocy 510 KM. 2.0 ma w standardzie filtr cząstek stały i miewa problemy z modułem MultiAir. By je ograniczyć, warto wymieniać olej silnikowy co 10-12 tysięcy kilometrów. Niezbyt korzystnie przedstawia się też trwałość cewek zapłonowych.

Alfa Romeo Giulia - silniki Diesla

Dla oszczędnych kierowców przewidziano czterocylindrowego diesla 2.2 MultiJet o mocy 150-210 KM. To udana i oszczędna konstrukcja włoskiego koncernu, wykorzystująca bogate doświadczenie z poprzednich lat. Wyposażony jest w turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopat, dwumasowe koło zamachowe, filtr cząstek stałych i bezpośredni wtrysk paliwa common-rail. Wszystkie odmiany serynie współpracują z sześciobiegową przekładnią manualną i napędem na tylne koła. Opcjonalnie serwowano wspomniany hydrokinetyczny automat firmy ZF oraz napęd na wszystkie koła. Póki co, Giulia nie boryka się z poważnymi problemami, a ewentualne awarie wynikają z zaniedbań użytkownika.

Alfa Romeo GiuliaAlfa Romeo Giulia fot. Piotr Mokwiński

Infiniti Q50 - opinie, awaryjność, wymiary, bagażnik

Skrajnie różnym od Alfy Romeo przedstawicielem segmentu D jest Infiniti Q50. Japoński średniak klasy premium produkowany jest od 2013 tylko jako sedan w japońskich zakładach marki. Dynamicznie zaprojektowane nadwozie przyciąga spojrzenia na ulicy. Nie ma także żadnych problemów z korozją. Furorę swego czasu robił innowacyjny lakier Infiniti, który do pewnego stopnia sam się regenerował. Rozmiary są zbliżone – 480 cm długości, 182 szerokości i 143 wysokości. Rozstaw osi wynosi 285 cm.

Infiniti Q50Infiniti Q50 fot. Infiniti

Pod względem przestronności kabiny, Q50 nie oferuje za wiele. Na fotelach miejsca jest wystarczająco. Dostajemy niską pozycję za kierownicą i dopasowane fotele. Na kanapie jest już po prostu ciasno. Infiniti jak zwykle nie daje dużego pola do konfiguracji modelu. Q50 opuszczał salon z rozbudowanym nagłośnieniem, pełną elektryką, multimediami i nawigacją czy szeregiem systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy. Jakość zastosowanych materiałów w kabinie jest zadowalająca, a imponująca jest zwłaszcza ich trwałość. Przeciętnie wypada natomiast bagażnik – 400 litrów w hybrydzie i 500 w wersjach z klasycznym zasilaniem.

Infiniti Q50 - silniki Diesla

Paleta silnikowa jest znacznie bogatsza niż w Alfie. Jedyny dostępny diesel 2.1 D o mocy 170 KM to produkt Mercedesa. Jest wystarczająco mocny i bardzo oszczędny. Wyposażono go w bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarkę. Z uwagi na dużą popularność w rozmaitych modelach, nie ma problemów z dostępem do części, a trwałość znajduje się na zadowalającym poziomie, choć użytkownicy zgłaszają kłopoty z rozciągającym się łańcuchem rozrządu i niezbyt pancernymi, piezoelektrycznymi wtryskiwaczami.

Infiniti Q50 - silniki benzynowe

Dalej do dyspozycji mamy bogatą gamę silników benzynowych, którą także otwiera czterocylindrowa konstrukcja pochodząca od Mercedesa. Benzynowy silnik 2.0 Turbo generuje 208-211 KM. Łagodnie traktowany rozsądnie obchodzi się z zawartością baku. Propozycją dla wymagających jest topowy wariant 3.0 V6 Biturbo o mocy 304-405 KM. W jego przypadku trzeba pogodzić się z abstrakcyjnym zużyciem paliwa i kosztownym w serwisie osprzętem. Z uwagi na spory moment obrotowy, zdarzają się przypadki przedwczesnej awarii automatycznej skrzyni.

Propozycją dla kierowców stawiających na prostotę jest wariant z wolnossącym 3.7 V6 o mocy 333 KM. Jednak to odmiana hybrydowa daje najwięcej frajdy z jazdy, przy zachowaniu niskiego spalania. W jej przypadku zastosowano wolnossący silnik benzynowy 3.5 V6 o mocy 306 KM, który wspomaga jednostka elektryczna o mocy 68 KM. Moc systemowa tego zestawu wynosi 354 KM przekazywane na tylne lub wszystkie koła za pośrednictwem siedmiobiegowego automatu. Odmiana hybrydowa w ruchu miejskim zużywa nawet 7 litrów na setkę, co trzeba uznać za doskonały wynik.

Infiniti Q50Infiniti Q50 fot. Infiniti

Alfa Romeo Giulia - Infiniti Q50. ceny. Sytuacja cenowa

Podaż Alfy na jednym z największych portali ogłoszeniowych przekracza 260. Wybór jest spory. Wiele egzemplarzy pochodzi z polskiej sieci, a te najstarsza są wyceniane na 70-80 tysięcy zł. Ponad 80 procent to odmiany benzynowe. Dobrze wyposażony egzemplarz w atrakcyjnej szacie kolorystycznej i z przebiegiem rzędu 100 tysięcy km, kosztuje od 100 do 130 tysięcy zł.

Oferta Infiniti jest 5-krotnie mniejsza i to mimo znacznie dłuższego stażu rynkowego. Auta z początku produkcji wyceniane są na 70 tysięcy zł. Niewielu klientów decydowało się na ropniaki, za to nie brakuje dopracowanych hybryd. Ceny pięciolatków potrafią przekroczyć 100 tysięcy zł. Wiele samochodów może się pochwalić symbolicznym przebiegiem.

Alfa Romeo Giulia vs. Infiniti Q50 - opinie. Podsumowanie

Infiniti Q50 to wybór dla kierowców oczekujących niezawodności za wszelką cenę. Wzorowa jakość wykonania i sprawdzone jednostki napędowe tworzą właśnie taki efekt. Wystarczą okresowe przeglądy, by ze spokojem dotrwać do 250-300 tysięcy km. Alfa nieco bardziej angażuje w jazdę, między innymi poprzez sprężyste i trochę sztywniejsze zawieszenie. W Japończyku znajdziemy więcej komfortu, zaś we Włoszce więcej szaleństwa i precyzji prowadzenia.

Więcej o:
Copyright © Agora SA