Obalamy mity. Te francuskie silniki są zdecydowanie godne uwagi. Na liście 8 jednostek

Wbrew powszechnie znanym stereotypom, w ofercie francuskich marek znajdziemy szereg dopracowanych silników benzynowych i wysokoprężnych. Wiele z nich z łatwością deklasuje niemieckich czy japońskich rywali pod względem trwałości i wytrzymałości. Sprawdźmy, które jednostki są szczególnie polecane w ofercie Peugeota, Citroena i Renault.

PSA – 2.0 HDI

Jednym z najlepszych dostępnych na rynku silników diesla o pojemności dwóch litrów jest francuski 2.0 HDI. Kariera jednostki zaczęła się w 1999. Od początku producent postawił na nowoczesny, bezpośredni wtrysk typu common-rail i turbodoładowanie. W późniejszych latach konstrukcja była wielokrotnie modernizowana i wciąż pozostaje w ofercie koncernu PSA. W zależności od roku produkcji, mamy do wyboru warianty o mocy 90-109, 120, 136, 140, 163 oraz 150-180 KM. Mocniejsze wersje korzystają z turbosprężarki ze zmienną geometrią łopat, a także dwumasowego koła zamachowego. Im nowsza jednostka, tym większe prawdopodobieństwa, a nawet pewność obecności filtra cząstek stałych FAP. Nawet w aucie segmentu D, z łatwością ograniczymy spalanie do wartości 5 litrów na setkę.

Zobacz wideo Nowy znak na polskich drogach. Co oznacza duża czarna dłoń?

PSA – 1.6 HDI

Przez długie lata ogromną popularnością cieszył się czterocylindrowy diesel 1.6 HDI - oferowany w Peugeotach, Citroenach, Fordach, Volvo, a nawet Mazdach. Silnik pojawił się w ofercie w 2002 robiąc dobre wrażenie w autach segmentu B i C, natomiast w klasie średniej nie sprawdzał się najlepiej ze względu na niewielką moc. Producent zastosował bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarkę, filtr cząstek stałych i w mocniejszych wersjach dwumasowe koło zamachowe. Zależnie od wariantu generuje 75-112 KM. Słabsze odmiany łączono z manualnymi przekładniami pięciobiegowymi, zaś mocniejsze z sześciobiegowymi.

Skoda Fabia IMiejskie auta z prostym silnikiem benzynowym. Osiem pewniaków za 15 tys. zł

Renault – 2.0 dCi

Wielkim uznaniem specjalistów niezmiennie cieszy się dwulitrowy diesel autorstwa inżynierów Renault – 2.0 dCi. Kariera jednostki trwa nieprzerwanie od 2005. Przez lata swojej rynkowej obecności trafiał chociażby do Laguny III, Megane III i IV, Scenica, Espace i wielu innych. Obok bezpośredniego wtrysku paliwa common-rail, zastosowano istotnie pancerny łańcuch rozrządu, dwumasowe koło zmachowe i turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopat. Początkowo filtr cząstek stałych nie był obowiązkowym dodatkiem. Prze lata pojawiły się odmiany o mocy 130, 150, 170 i 180 KM. W każdym przypadku, silnik nawet w aucie klasy średniej zaskakuje oszczędnym charakterem i dobrą dynamiką.

Renault Megane III 2.0 dCiRenault Megane III 2.0 dCi fot. Renault

PSA – 3.0 V6 HDI

Szczytowym osiągnięciem francuskich inżynierów w kwestii silników diesla jest jednostka 3.0 V6 HDI montowana w Citroenie C5 II, C6, a także Land Roverach i Jaguarach. Widlasty, sześciocylindrowy motor korzysta z wtrysku bezpośredniego common-rail, dwóch turbosprężarek i oczywiście filtra cząstek stałych FAP. W każdym przypadku współpracuje z automatycznymi przekładniami, które z łatwością znoszą jego wysoki moment obrotowy. Zależnie od wersji, silnik generuje 204-250 KM, zadowalając się rozsądnymi porcjami oleju napędowego, biorąc pod uwagę moc i masę własną napędzanego auta. Co istotne, producent zastosował pasek rozrządu.

PSA – 2.0 16V

Jeszcze przeszło dekadę temu w ofercie Peugeota i Citroena dużą popularnością cieszył się wolnossący silnik benzynowy 2.0 16V. Został opracowany w latach 90. i trafił między innymi do oferty Peugeota 406, 407, 307, Citroena C5 i wielu innych modeli koncernu. Żeliwny, czterocylindrowy blok dostał szesnastozaworową głowicę, tani napęd rozrządu napędzany paskiem i pośredni wtrysk paliwa. Taka budowa jest gwarancją bezawaryjnej pracy przez lata i niskich nakładów finansowych. Rzecz jasna, montaż instalacji gazowej nie sprawia trudności. Zależnie od wariantu, francuski motor generuje 136-177 KM.

Peugeot 508 IPancerne diesle do 30 tys. zł. Osiem pewniaków z klasy średniej. Od Opla do Mercedesa

Renault – 2.0 Turbo

Jedną z najlepszych jednostek benzynowych polecanych przez mechaników jest doładowana konstrukcja inżynierów Renault opracowana dwie dekady temu. Silnik 2.0 Turbo obecny w ofercie Laguny II i III, Scenica II, Espace czy kilku generacji Megane, zachwyca kulturą pracy i elastycznością, a przy okazji wytrzymałością. Francuzi zastosowali wielopunktowy wtrysk paliwa, turbosprężarkę i trwały napęd rozrządu. Zależnie od wersji czy roku produkcji, generuje 163, 170, 200 czy nawet 280 KM. W każdym wariancie ochoczo spala także gaz LPG.

PSA – 3.0 V6

Aksamitną kulturą pracy i liniowym rozwijaniem mocy przekonuje do siebie flagowy silnik benzynowy koncernu PSA – 3.0 V6. Powstał pod koniec lat 80. jako wspólne dzieło inżynierów PSA i Renault. Na przestrzeni lat trafił pod maski między innymi Peugeota 807, 406, 407, 607 czy Citroena C5, C6 i XM. Początkowo generował 167 KM. Przez lata moc podnoszono, by finalnie osiągnąć 211 KM. Wielopunktowy wtrysk paliwa pozwala na montaż instalacji gazowej. Twórcy zastosowali napęd rozrządu z paskiem, a koszt samych części przekracza 1500 złotych. W kwestii zużycia paliwa, niezbyt często uda nam się zejść poniżej 10 litrów na setkę.

Renault 1.2 16V

Przez kilkadziesiąt lat w ofercie silnikowej Renault Clio i szeregu innych modeli koncernu, w tym Dacii, mogliśmy znaleźć prymitywną konstrukcję, słynącą z trwałości i odporności na trudy użytkowania. Mowa tutaj o czterocylindrowym 1.2 w zupełności sprawdzającym się w aucie miejskim. Początkowo osiągał niezbyt imponujące 58 KM, ale w kolejnych latach ofertę uzupełniały mocniejsze wersje generujące 65, 75 i 80 KM. Każda dysponuje niewrażliwym na jakość paliwa wtryskiem pośrednim, a także tanim paskiem rozrządu. Pozytywnie zaskakują symboliczne ceny części zamiennych i ich wytrzymałość.

Honda HR-V IIMałe SUV-y do 30 tys. zł. Wybór jest duży, ale jak wybrać niezawodne auto? 8 pewniaków

Więcej o: