Pierwsza generacja produkowana była od 1994 do 2001. Następca modelu 80 dostępny był jako sedan i kombi - żadnej z odmian nie można nazwać przestronną ani funkcjonalną. Bagażnik mieści odpowiednio 440 i 390 litrów. Po latach, w bazowych odmianach płowieją lakierowane elementy zderzaków i lusterek.
Wnętrze najlepsze lata ma już za sobą. Na pokładzie Audi doskonale widać upływ czasu – jest po prostu archaiczne. Niemniej, wciąż przekonuje czytelnością i łatwością obsługi, a także trwałością. Zarówno materiałowe jak i skórzane tapicerki w odpowiednich rękach znoszą intensywną eksploatację w nienagannym stanie. Na liście dodatków w A4 znajdziemy szyberdach, rozbudowane nagłośnienie, sportowe fotele, klimatyzację czy prostą nawigację. Im młodszy egzemplarz, tym lista będzie dłuższa. W pierwszych miesiącach produkcji trafiały się auta pozbawione klimatyzacji i poduszki powietrznej pasażera.
Po latach, mechanicy szczególnie polecają wszelkie wersje benzynowe. Diesle mogą wymagać pokaźnych nakładów na doprowadzenie do stanu używalności. Gamę otwiera słabowity 1.6 101 KM. Dalsze miejsca w gamie zajmują 1.8 125 KM, 1.8 Turbo 150-180 KM, 2.4 V6 165 KM, 2.6 V6 150 KM i 2.8 V6 174-193 KM. Na szczycie oferty znajdziemy poszukiwane i bardzo cenione odmiany S4 i RS4 korzystające z jednostki 2.7 V6 BiTurbo o mocy 265 i 381 KM. Często spotykanym dodatkiem jest bezobsługowy napęd na cztery koła. Opcjonalny, klasyczny czterostopniowy automat jest powolny i zarazem trwały. W jednostkach czterocylindrowych koszt wymiany rozrządu to około 700 złotych, a w przypadku widlastych sześciocylindrowców cena rośnie do 1200 złotych. Koszt ewentualnej regeneracji turbosprężarki w 1.8 Turbo to około 1500 zł.
Dodatkowo, należy liczyć się z dość drogim serwisem aluminiowego zawieszenia. Na listę usterkowych elementów wciągamy jeszcze pompę wody, alternator, rozrusznik i układ kierowniczy. Na szczęście, dostęp do tanich zamienników wciąż nie pozostawia wiele do życzenia, przez co usunięcie większości drobnych awarii nie obciąży przesadnie domowego budżetu.
Kupno auta sprzed dwóch dekad wiąże się ze sporym ryzykiem i długimi poszukiwaniami. Najtańsze A4 znajdziemy już za 2 tysiące zł. Tych nie polecamy, bo będą wymagać sporych nakładów inwestycyjnych. Przyzwoity egzemplarz kosztuje minimum 5 tysięcy. Najdroższe wyceniane są na 13-16 tysięcy zł.
Druga generacja Audi A4 – B6, produkowana była od 2000 do 2006. Tym razem w ofercie znalazł się sedan, kombi i kabriolet z tekstylnym dachem. Niestety, wciąż funkcjonalność nadwozia nie uległa poprawie. Bagażnik mieści symboliczne 445 i 442 litry. Nadwozie tylko nieznacznie odróżnia się od udanego poprzednika. Rzecz jasna, problem korozji występuje niezwykle rzadko w bezwypadkowych egzemplarzach. Niemniej, znalezienie modelu bez wypadkowej historii jest bardzo trudnym zadaniem. Na liście dodatków pojawiły się ksenonowe reflektory.
Wnętrze tylko nieznacznie zyskało na przestronności. Na kanapie wciąż wygodnie usiądą tylko niskie osoby lub dzieci. Przednie, nawet seryjne fotele są komfortowe i dobrze wyprofilowane. Na słowa uznania zasługują opcjonalne, sportowe siedziska. Lista opcji obejmuje dwustrefową klimatyzację, komputer pokładowy, nawigację, szyberdach, rozbudowane nagłośnienie, stały napęd na cztery koła i prosty tempomat.
Gamę otwiera wolnossący 1.6 102 KM, doskonale współpracujący z instalacją LPG. Nie zachwyca dynamiką, odwdzięcza się za to niskimi kosztami serwisowymi. Nieco więcej oferują następne benzyniaki. 1.8 Turbo 150 KM pochodzi z poprzednika i również nienagannie współgra z instalacjami gazowymi. Chwali się przy tym wysoką trwałością i odpornością przez długie lata. W gamie oferowano też niezbyt dopracowane 1.8 Turbo 163-190 KM - specjaliści odradzają ten wybór. Następnymi pancernymi opcjami są wolnossące 2.0 130 KM, 2.4 V6 170 KM i 3.0 V6 220 KM. Propozycją dla wymagających jest flagowy benzyniak znany z wersji S4 i RS4 – 4.2 V8 344 i 420 KM.
Wśród diesli, godne polecenia są tylko czterocylindrowe 1.9 TDI o mocy 101, 115 i 130 KM, korzystające z hałaśliwych, jednak trwałych pompowtryskiwaczy. Opcjonalny pięcio lub sześciostopniowy automat to sprawdzona konstrukcja hydrokinetyczna. Pracuje niespiesznie i odwdzięcza się wysoką trwałością.
Popularna „Małyszówka" wiąże się z wydatkiem rzędu 8-15 tysięcy zł. Za 20 tysięcy kupimy egzemplarz z niewielkim przebiegiem. Dokładając 5-10 tysięcy, możemy zdecydować się na usportowioną odmianę S4.
Wciąż ogromną popularnością na rynku wtórnym cieszy się A4 B7 - dostępne w latach 2004-2008 jako sedan, kombi i kabriolet. Niestety, tym razem gamę silnikową zdominowały nowoczesne i niezbyt trwałe jednostki. Jakość zabezpieczenia antykorozyjnego gwarantuje spokój przez długie lata w bezwypadkowych egzemplarzach. Estetycznie narysowane nadwozie w żadnej odmianie nie wzbudza emocji, za wyjątkiem topowej wariacji RS4. Auto można było wzbogacić biksenonowymi reflektorami, a także 19-calowymi obręczami ze stopów lekkich.
Wnętrze, nie zdradza większych oznak zużycia przy odrobinie troski poprzednich właścicieli. Bolączką każdej generacji A4, także B7, jest ciasnota w drugim rzędzie. Tylko na przednich fotelach miejsca nie zabraknie nikomu. Opcjonalnie zyskały elektryczną regulację z pamięcią ustawień. Bagażnik mieści odpowiednio 460 lub 442 litry. Wśród dodatków wymienić możemy automatyczną klimatyzację regulowaną w dwóch strefach, skórzaną tapicerkę, tempomat, dopracowane nagłośnienie, szyberdach, nawigację i napęd 4x4.
Wśród benzynowych godnych polecenia silników, wymienić możemy wolnossące jednostki z wielopunktowym wtryskiem paliwa MPI. To 1.6 102 KM, 2.0 130 KM i 4.2 V8 344-420 KM. Czterocylindrowe 1.8 Turbo, 2.0 TFSI wytwarzają 163 i 200 KM, a sześciocylindrowe 3.2 FSI 256 KM. W ich przypadku montaż instalacji LPG nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Co gorsza, musimy liczyć się z dużym zużyciem oleju silnikowego w jednostkach TFSI wynikającym ze złej konstrukcji pierścieni tłokowych – niektóre warsztaty podejmują się rozwiązania problemu, koszt około 8000 złotych. Lepiej jednak wozić w bagażniku bańkę ze środkiem smarnym i co dwa tankowania kontrolować jego stan.
W gamie wysokoprężnej, mechanicy polecają tylko bazowego 1.9 TDI 116 KM lub najmocniejszy silnik 3.0 V6 TDI 204-233 KM. W jego przypadku musimy pamiętać o kosztownej wymianie kompletnego łańcucha rozrządu. Pozostałe diesle – 2.0 TDI, 2.5 V6 TDI i 2.7 V6 TDI, borykają się z szeregiem wad technicznych. Wybierając egzemplarz z automatyczną skrzynią biegów, należy unikać bezstopniowych przekładni Multitronic i dwusprzęgłowych.
Pośród setek ogłoszeń Audi, dominują odmiany wysokoprężne. Egzemplarze z końca produkcji wyceniono na około 25 tysięcy złotych. Trafiają się sztuki pochodzące z polskich salonów i od pierwszych, drugich właścicieli. Są jednak gorzej wyposażone, niż te pochodzące z importu.
Bez względu na generację, używane Audi A4 jest godne polecenia, pod warunkiem wyboru polecanej i zweryfikowanej przez lata wersji silnikowej. Kupno wadliwej jednostki napędowej lub problematycznej skrzyni biegów oznacza pasmo pokaźnych wydatków. Trzeba też liczyć się z podwyższonymi kosztami serwisowymi aluminiowych elementów zawieszenia.