Pierwsza generacja Peugeota 308 produkowana była od 2007 do 2013. Klienci mieli do wyboru trzy i pięciodrzwiowego hatchbacka, funkcjonalne kombi i kabriolet ze sztywnym, składanym dachem. Drapieżny design i skuteczne zabezpieczenie anykorozyjne nadwozia przemawiają na jego korzyść. Jak przystało na auto francuskie, 308 w większości przypadków jest bogato wyposażony. Na pokładzie znajdziemy przeważnie komputer pokładowy, wydajne nagłośnienie, automatyczną klimatyzację, panoramiczne okno dachowe i tempomat. W kwestii przestronności zapewnia wygodę dla czterech dorosłych osób.
Polecane są diesle 1.6 i 2.0 HDI 90-110 KM i 136-163 KM. Korzystają z bezpośredniego wtrysku paliwa typu common-rail i odznaczają się wysoką kulturą pracy. Zużywają też skromne ilości paliwa. To jedne z lepszych propozycji w swoich klasach pojemnościowych.
20 tysięcy zlotych pozwoli również na kolejnego przedstawiciela francuskiego motoryzacji - drugą generację Citroena C4 produkowanego w latach 2010-2017. Oferowany był tylko jako pięciodrzwiowy hatchback. Awangardowe nadwozie należycie zabezpieczono przed korozją. Wnętrze pozbawiono polotu poprzednika. Drugie wcielenie C4 oczywiście nie jest jednak zwyczajne, ani nudne - zastosowane materiały są wytrzymałe i dokładnie spasowane. Cztery dorosłe osoby z powodzeniem znajdą dogodne warunki do podróżowania. Podobnie jak w technologicznie zbliżonym 308, pozytywnie zaskakuje wysoki poziom wyposażenia. Do dyspozycji mamy dwustrefową klimatyzację, komputer pokładowy, nawigację, „pełną elektrykę” i liczne systemy wsparcia kierowcy.
Założony budżet pozwoli na kupno egzemplarzy z początku produkcji. Bezproblemowe okazują się diesle 1.6 i 2.0 HDI o mocy 90-110 i 136-163 KM. Mają dość skomplikowany, ale na tle konkurencji, trwały osprzęt.
Niekwestionowany król kompaktów. Volkswagen Golf piątej generacji produkowany był od 2003 do 2009. Producent oferował trzy i pięciodrzwiowego hatchbacka, kombi i sedana sygnowanego nazwą Jetta. Obłe nadwozie w bezwypadkowych egzemplarzach nie ma żadnych trudności z korozją. W budżetowych wersjach płowieją tylko nielakierowane zderzaki, listwy i lusterka. Wnętrze wykonano solidnie, z dbałością o staranność montażu. W zestawieniu z
konkurencją negatywnie zaskakują twarde plastiki. Przy odrobinie szczęścia znajdziemy egzemplarze przyzwoicie wyposażone, choć pośród ogłoszeń nie brakuje przysłowiowych golasów. Wnętrze Golfa oferuje klasową średnią w każdym calu. Wygodnie z przodu i nieco ciaśniej w drugim rzędzie.
Pośród szerokiej gamy silników diesla, mechanicy polecają tylko 1.9 TDI 105 KM z pompowtryskiwaczami i 1.6 TDi 105 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu common-rail. Co ciekawe, te silniki biją na głowę benzynowe odpowiedniki z doładowaniem.
Niedocenianym lecz polecanym przez mechaników kompaktem jest drugie wcielenie Fiata Bravo. Włoski kompakt produkowany był od 2007 do 2014 wyłącznie jako pięciodrzwiowy hatchback. Bravo bazuje częściowo na poprzednim modelu - Stilo. Nadwozie nie ma problemów z korozją nawet w najstarszych egzemplarzach. Blakną za to emblematy producenta. Kabina pasażerska oferuje wysarczająca przestrzeń dla czterech osób, dla których przewidziano automatyczną klimatyzację, przeciętne nagłośnienie, komputer pokładowy i prosty tempomat. Niestety, producent zastosował tandetne tworzywa sztuczne, podatne na uszkodzenia.
Miłośnicy silników diesla maja do wyboru dopracowane konstrukcje włoskich inżynierów wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa common-rail. To 1.6, 1.9 i 2.0 MultiJet o mocy 90-120, 120-150 i 165 KM. Najmocniejszy wariant wychodził w wersji Sport z lekko utwardzonym zawieszeniem.
Technologicznym bliźniakiem Fiata Bravo jest ostatnie wcielenie Lancii Delty. Dostępna tylko jako pięciodrzwiowy hatchback, w latach 2008 - 2014 nie odniosła sukcesu poza swoją ojczyzną. Niebanalny design wciąż przyciąga wzrok, zaś nadwozie wykonano z ogromną dbałością o detale i jakość zabezpieczenia antykorozyjnego. Wnętrze oferuje komfortowe warunki podróżowania czterem dorosłym osobom, choć w drugim rzędzie wysokim pasażerom może brakować miejsca na nogi. Bogate jest natomiast wyposażenie z zakresu komfortu. Często spotykanym dodatkiem jest skórzana tapicerka, panoramiczne okno dachowe, automatyczna klimatyzacja, rozbudowane multimedia i nawigacja.
Paleta silników diesla to pozycje znane z Bravo: 1.6, 1.9 i 2.0 JTDM o mocy 120, 190 i 165 KM. W sam raz do żwawego napędzania nielekkiego auta. Trwałe, oszczędne i stosunkowo tanie w bieżącym serwisie.
Założony budżet pozwoli także na trzecią generację Forda Focusa - najlepiej prowadzącego się kompaktu w Europie. Zaprojektowane w Niemczech auto produkowano w latach 2010-2018 jako pięciodrzwiowego hatchbacka, sedana i rodzinne kombi. Atrakcyjny design nadal może się podobać. Istotne, że producent zadbał o solidne zabezpieczenie antykorozyjne. Wnętrze skrojone zostało dla czterech dorosłych osób. Zależnie od możliwości finansowych pierwszego właściciela, możemy liczyć na elektrycznie sterowane szyby i lusterka, dwustrefową klimatyzację, skórzaną tapicerkę, nagośnienie Sony, komputer pokładowy i szyberdach.
Amatorzy silników diesla dostają do wyboru francuskie konstrukcje 1.6 i 2.0 TDCI o mocy 95-120 i 140-163 KM. Jednostki o pierwotny oznaczeniu HDi są oszczędne, choć wymagają troski o filtr cząstek stałych.
Ku zaskoczeniu motoryzacyjnego świata, pierwsza generacja Kii Cee'd okazała się ogromnym przełomem jakościowym. Produkowany na Słowacji i opracowany przez Europejczyków model, nareszcie przestał razić tandetą i niedopasowaniem do realiów rynkowych. Produkcja trwała od 2006 do 2012. Do wyboru mamy trzy i pięciodrzwiowego hatchbacka oraz kombi. Karoseria nie ma większych problemów z korozją. Wnętrze wykonano z tanich plastików, za to całość nadrabia nienaganną ergonomią. Zależnie od poziomu wyposażenia, dostaniemy klimatyzację automatyczną, tempomat, radio z CD, szyberdach, a nawet skórzaną tapicerkę.
20 tysięcy złotych to idealna kwota na bogato wyposażoną sztukę z końca produkcji. Gama silników diesla składa się z jednostek 1.6 i 2.0 CRDI o mocy 90-115 i 140 KM wyposażonych w bezpośredni wtrysk common-rail. Wysokoprężne motory nie cierpią na choroby wieku dziecięcego. Wymagają tylko regularnego serwisu.
Bez wątpienia rynkowym przebojem w klasie kompaktowej jest trzecia generacja Opla Astry. Astra typoszeregu H produkowana była od 2004 aż do 2014 jako trzy i pieciodrzwiowy hatchback, sedan, kombi i kabriolet ze sztywnym, składanym dachem. Ciekawie zaprojektowane nadwozie niestety boryka się z problemem korozji, która atakuje mnóstwo egzemplarzy. Wnętrze przentuje klasową średnią w kwestii jakości wykonania i przestronności. Twarde plastiki są podatne na zarysowania i często piszczą w czasie jazdy. W temacie wyposażenia Astra nie odbiega od rywali. Tutaj także możemy liczyć na automatyczną klimatyzację, archaiczną nawigację, elektryczne lusterka, skórzaną tapicerkę i prosty tempomat.
Lista silników diesla polecanych przez mechaników to konstrukcje autorstwa Fiata: 1.3 i 1.9 CDTI o mocy 90, 100-150 KM. Każdy z nich dysponuje bezpośrednim wtryskiem common-rail. Małolitrażowy motor wysokoprężny powstawał w polskich zakładach koncernu.