Sprawdzony napęd 4x4 za 20 tys. zł? To możliwe. Mamy osiem propozycji

Dla większości kierowców bezpieczeństwo na drodze jest wartością kluczową. Obok inwestycji w auto naszpikowane systemami wsparcia kierowcy, możemy pokusić się też o wersję z napędem na cztery koła. Ogromną różnicę w trakcji docenimy zwłaszcza jesienią i zimą, gdzie na drodze często zalegają liście i błoto pośniegowe. Za 20 tysięcy złotych bez większych przeszkód kupimy kilkunastoletni samochód wyposażony w stały lub dołączany system 4x4.

Subaru Legacy IV

Jeśli szukamy auta z dopracowanym napędem stale przekazywanym na cztery koła, warto zainteresować się czwartą generacją Subaru Legacy. Japoński przedstawiciel segmentu D produkowany był od 2003 do 2009 roku jako sedan i kombi. Obłe nadwozie niestety boryka się z korozją. Problem częściowo rozwiązuje coroczna kontrola i konserwacja podwozia oraz nadwozia. Wnętrze z łatwością mieści cztery dorosłe osoby, oferując im chociażby okno dachowe, niezłe nagłośnienie, komputer pokładowy, skórzaną tapicerkę i bezramkowe drzwi. Niestety, jakość zastosowanych tworzyw odstaje od europejskich rywali.

Sercem modelu są w znacznej mierze benzynowe silniki o przeciwsobnym układzie cylindrów. Czterocylindrowe 2.0 i 2.5 generują 137-165 i 165-250 KM. Na szczycie gamy uplasował się sześciocylindrowy boxer 3.0 o mocy 245 KM, rzadko pojawiający się w ogłoszeniach. Jest też dwulitrowy diesel, ale to konstrukcja daleka od ideału.

Zobacz wideo Nowa Toyota Land Cruiser na pierwszym filmie

Audi A4 B6

Europejską ikoną nierozerwalnie związaną ze stałym napędem na cztery koła jest Audi. 20 tysięcy złotych pozwoli na kupno drugiej generacji modelu A4 (B6) produkowanego od 2000 do 2006 roku. Dla klientów przewidziano sedana, kombi i kabriolet z tekstylnym dachem. Typowe dla niemieckiego producenta, wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne spełnia swoje zadanie, bez względu na rok produkcji. Chyba, że trafiliśmy na powypadkowy egzemplarz. Wnętrze wykończono ze starannością, dzięki czemu stopień jego zużycia w żaden sposób nie odzwierciedla faktycznego przebiegu. O ile na przednich fotelach komfort jazdy jest dobry, o tyle z tyłu miejsca brakuje w każdym zakresie. A4 B6 oferować może elektrycznie sterowane szyby i lusterka, prymitywną nawigację, komputer pokładowy, skórzaną tapicerkę, sportowe fotele i szereg innych dodatków z zakresu komfortu i bezpieczeństwa.

Napęd 4x4 quattro łączony był z jednostkami 1.8 Turbo 150-190 KM, 2.4 V6 170 KM, 3.0 V6 220 KM i rzecz jasna 4.2 V8 344 KM (S4). Do diesli należy podchodzić ze sporą rezerwą.

Audi A4 B6
Audi A4 B6 fot. Audi

Volvo XC70 II

Z obsesyjnej wręcz dbałości o bezpieczeństwo oferowane w każdym aspekcie słynie Volvo. Szwedzi, poza mnogością dopracowanych systemów wsparcia kierowcy, w konstrukcji swoich pojazdów stosują także opcjonalnie napęd na cztery koła. Druga generacja modelu XC70 to w rzeczywistości nieznacznie podwyższone kombi wzbogacone o dodatkowe osłony zderzaków i nadkoli – produkowane od 2000 do 2007 roku. Brak problemów z korozją i dobra jakość zastosowanych materiałów we wnętrzu jest typowa dla skandynawskiego koncernu. Kabina okazuje się wystarczająca dla czterech dorosłych osób, oferując im między innymi skórzaną tapicerkę, przyzwoite multimedia, szyberdach i analogowy wystrój centralnej części kokpitu.

XC70 wyposażono w dołączany napęd 4x4, gdzie moc trafia na tylną oś w razie konieczności. Do wyboru mamy pięciocylindrowe jednostki 2.4 Turbo 200 KM, 2.5 Turbo 210 KM i diesla 2.4 D 163-185 KM. To bardzo ciekawa alternatywa dla SUV-ów klasy średniej.

Volvo XC70 II
Volvo XC70 II fot. Volvo

Skoda Octavia II

Przez kilka długich lat Skoda Octavia drugiej generacji plasowała się na szczycie list sprzedaży na polskim rynku. Ten przerośnięty kompakt, ulubieniec flot i niewymagających kierowców, występował również w ciekawych wariantach – także z napędem na wszystkie koła, a wśród nich Scout. Octavia II dostępna była od 2004 do 2013 roku, a nasz budżet pozwoli na znalezienie egzemplarzy sprzed liftingu. Mało finezyjne nadwozie nie ma problemów z korozją. Wnętrze również godnie znosi użytkowanie. Na pokładzie wygospodarowano wystarczającą przestrzeń dla czwórki dorosłych, choć z tyłu wysokim osobom będzie brakować miejsca przed kolanami. Lista dodatków obejmuje kolorową nawigację, częściowo skórzaną tapicerkę, szyberdach, dwustrefową klimatyzację i radio z CD.

Napęd 4x4 to konstrukcja ze sprzęgłem wiskotycznym, przekazującym część mocy na tylną oś w razie problemów trakcyjnych. Do napędu przewidziano kłopotliwe, wadliwe silniki 1.8 TSI 160 KM, 2.0 FSI 150 KM i diesla 2.0 TDI 140-170 KM. By nie nadziać się na minę, warto przeprowadzić wnikliwą analizę historii serwisowej danego egzemplarza.

Skoda Octavia II
Skoda Octavia II fot. Skoda

Opel Antara

Na potrzeby europejskiego rynku, od 2006 do 2015 roku produkowany był kompaktowy SUV Opla – Antara. Produkcja odbywała się w koreańskich zakładach, wspólnie z niemal bliźniaczym modelem Chevrolet Captiva. Jednobryłowe nadwozie wciąż przyciąga wzrok. Wnętrze prezentuje typową dla klasy funkcjonalność skrojoną dla czterech osób. Kabinę zdominowały twarde tworzywa i w większości przypadków skórzana tapicerka. Wśród dostępnych dodatków wymienić możemy archaiczną nawigację, panoramiczne okno dachowe, automatyczną klimatyzację czy systemy wsparcia kierowcy.

Do napędu przewidziano udane, wolnossące silniki benzynowe 2.4 140-167 KM i 3.2 V6 227 KM, a także diesle 2.0 CDTI 127-150 KM oraz 2.2 CDTI 163-184 KM. Co ciekawe, każda z propozycji uchodzi za wartą rozważenia. W jednostkach wysokoprężnych może irytować siermiężna charakterystyka pracy.

Opel Antara
Opel Antara fot. Opel

Mercedes ML W163

Modelem dla wymagających kierowców, nie bojących się długich poszukiwań odpowiedniego egzemplarza, jest z pewnością pierwsze wcielenie Mercedesa ML W163. Luksusowy SUV z domieszką genów auta terenowego produkowany był w austriackich zakładach od 1997 do 2005 roku. Rzecz jasna, głównym wrogiem ML-a jest rdza – tutaj pomoże tylko ogrzewany garaż i sumienna konserwacja nadwozia. Wnętrze to połączenie wysokiej pozycji za sterami, przestronności dla czterech osób i jakości materiałów z innych modeli marki. W zależności od konfiguracji, możemy spotkać dwustrefową klimatyzację, skórzaną tapicerkę, rozbudowane nagłośnienie i inne dodatki typowe dla klasy premium końca lat 90.

Do wyboru mamy benzynowe silniki 2.3 150 KM, 3.2 V6 218 KM i 3.7 V6 235 KM – jednostki V8 są poza budżetem. Znalezienie diesla w akceptowalnym stanie może być jeszcze trudniejsze. Niemniej, mechanicy polecają pięciocylindrową jednostkę 2.7 CDI 163 KM, często spotykanej w polskich taksówkach.

Mercedes ML W163
Mercedes ML W163 fot. Mercedes

Fiat Panda II

Założony budżet wystarczy też na znalezienie jednego z ciekawszych aut miejskich – Fiata Pandy 4x4 drugiej generacji. Produkowana w Polsce dostępna była od 2003 do 2012 roku. Typowo miejskie urządzenie zapewnia godziwy komfort dwóm dorosłym osobom. Kanapę należy traktować awaryjnie, choć na dystansach miejskich rodzina się zmieści. Oczywiście, zastosowane tworzywa są twarde i podatne na zarysowania. Wersja 4x4 są z reguły godnie wyposażone – dostajemy między innymi „pełną elektrykę", klimatyzację, fabryczne radio z CD i komputer pokładowy.

Fiat zastosował w Pandzie napęd z dołączaną tylną osią, co sprawdza się doskonale w tak lekkim samochodzie. Pod maską pracuje produkowany również w Polsce diesel 1.3 MultiJet o mocy 70-75 KM. To dobra i dość tania w eksploatacji jednostka. Cechuje się też niskim zapotrzebowaniem na paliwo.

Fiat Panda II
Fiat Panda II fot. Fiat

Honda CR-V I

Mimo zaawansowanego wieku, pierwsza generacja Hondy CR-V wciąż mocno trzyma cenę. Produkowana była od 1995 do 2001 roku na potrzeby europejskiego rynku w brytyjskich zakładach marki i wyłącznie z pięciodrzwiowym nadwoziem. Podobnie jak inne modele Hondy z tamtych lat, także CR-V I nie został sumiennie zabezpieczony przed korozją. Wnętrze to kwintesencja japońskich samochodów z lat 90. Prostota, twarde plastiki, zbyt małe do Europejczyka fotele i wszechobecna czerń. Mimo to, CR-V przekonuje trwałością. Lista dodatków nie jest długa. Znajdziemy na niej manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, kontrolę trakcji, ABS, radio i szyberdach.

Pod maską pracuje sprawdzony, benzynowy silnik 2.0 o mocy 126-147 KM. Podobnie jak w konkurencyjnych modelach, moc przekazywana jest na tylną oś w razie konieczności. Za uruchomienie napędu odpowiada sprzęgło wielopłytkowe. Rozwiązanie odporne na trudy użytkowania i stosunkowo tanie w ewentualnym serwisie.

Honda CR-V I
Honda CR-V I fot. Honda
Więcej o: