Mało tego. Niektórzy po ustąpieniu z urzędu nadal - tym razem za kierownicą - z przyjemnością korzystają z zalet prywatnej Kappy. Czy tylko dlatego, że na widok tego auta szlabany natychmiast się podnoszą, a policjanci przymykają oczy na przekroczenie prędkości?
Najmniejszy silnik 1.4 (75 KM) gwarantuje Lancii niezłe osiągi, zużywając przy tym niewielkie ilości paliwa... Żartujemy! Najmniejszy silnik to pięciocylindrowy benzyniak o pojemności 2.0 i mocy 155 KM. Skoro ten jest najmniejszy, to jaką pojemność ma najmocniejszy? Identyczną. Ale dzięki turbinie moc wynosi 220 KM. Do wyboru także silniki 2.4 litra (175 KM) i 3.0 V6 (205 KM). W ostatnim okresie produkcji Kappy można było zamawiać także z silnikiem Diesla JTD (o pojemności 2.4 litra, moc 136 KM).
Znalezienie typowych usterek lub mankamentów zaczynamy od przejrzenia postów na grupach dyskusyjnych i w klubach internetowych. Oglądamy auta wystawione do sprzedania w komisach, zaczepiamy właścicieli przed supermarketami. Na koniec wszystko weryfikujemy w stacjach obsługi - autoryzowanych lub specjalistycznych. Tym razem nie poszło tak łatwo...
Według opinii znalezionych w internecie jest to - upraszczając - ogromny samochód za niewielkie pieniądze. Bardziej osobiste wyznania właścicieli: "Mam Kappę od roku, złego słowa o niej powiedzieć nie mogę" dają nam już jakieś pojęcie o aucie, ale lista usterek nadal jest pusta... Kierowca "ministerialnej" zaczepiony pod Sejmem: "Największa wada? Już jej nie produkują...". Ostatnia nadzieja w ASO (jedna z trzech w stolicy), która ma bardzo długą nazwę (coś tam Kancelarii Prezesa coś tam). Jednak na rozmowę z mechanikiem (pewnie też nosi ciemne okulary) potrzebna jest zgoda szefa. Ten ją wyraża, ale prosi o przesłanie pytań faksem. Który zawsze wpędza nas w stres... jeszcze większy niż fotokopiarka. Na szczęście w następnej stacji (otwartej do 18.30... Akurat, byliśmy o 17.40, a pomieszczenia zaciemnione jak przed nalotem) obsługa bardziej rozmowna i sympatyczna. Dzięki temu mamy nasze...
Dostrzeżone przez właściciela (niekoniecznie na podłodze garażu) zawsze psują humor. Na szczęście w silnikach Kappy (niezależnie od pojemności) przy przebiegu ponad 200 tyś. km należy wymienić uszczelniacze zaworowe. Na szczęście, bo do remontu silnika jeszcze daleko (300-400 tys. km, rekordziści - 600 tys. km)
Dla niektórych Lancia jest samochodem zbyt nisko zawieszonym - skoro wielu kierowcom przytrafiło się bliskie spotkanie z wystającą studzienką kanalizacyjną (według anegdoty zasłyszanej w serwisie jednemu kierowcy udało się jeszcze przejechać prawie kilometr).
Mało wydajna klimatyzacja latem, ogrzewanie zimą. To prawda, jednak na wszelki wypadek warto sprawdzić, czy filtr kabinowy nie jest brudny. Jeśli w tym właśnie momencie o istnieniu takiego się dowiadujemy... No cóż... Na pewno jest brudny...
Ceny modelu sprawdzisz tutaj .
Jacek Balkan