BMW serii 3 E90 łącznie z wersją Touring (E91), coupe (E92) oraz cabrio (E93) było oferowane na przestrzeni 7 lat (2005-2012).
Warto wspomnieć, że po raz pierwszy BMW serii 3 otrzymało osobne oznaczenia dla każdego nadwozia. Dlatego jeśli szukamy dla przykładu wersji cabrio powinniśmy się skupić na kodzie E93, który oznacza wersję cabrio ze sztywnym dachem.
Rozpiętość cen opisywanego modelu jest spora. Ogłoszenia otwierają kwoty około 15 tysięcy złotych za bazowe 318i, a kończą wyceny rzędu 80 tysięcy złotych za najmocniejsze wersje 335i z nadwoziem coupe i cabrio z ostatnich lat produkcji.
Liczba ogłoszeń z używanymi BMW E90 jest spora, dlatego nie brakuje też ofert tzw. „Anglików”. Auta z kierownicą po prawej stronie mają niesamowicie kuszącą cenę, a w konieczności opłaca się je kupić jako „drugie” np. na części.
Optymalny budżet na BMW E90/E91 określiłbym na 20-40 tysięcy złotych. Wersje coupe (E92) oraz cabrio (E93) i modele poliftowe po 2008 roku będą zauważalnie droższe.
Pod względem gamy silnikowej BMW serii 3 E90 jest pomostem pomiędzy zaawansowaną technologią, która mocno nie odstaje od współczesnej, a starą dobrą szkołą tworzenia solidnych jednostek.
Piątą generację „Trójki” możemy kupić zarówno z benzynowymi jak i wysokoprężnymi motorami o 4 lub 6 cylindrach. Wyjątkiem jest BMW M3, które było oferowane z 4-litrowym wolnossącym V8 o mocy 420 koni mechanicznych.
M3 występowało jako coupe, cabrio oraz sedan. Osoby, które szukają w miarę prostych i trwałych silników benzynowych powinny zainteresować się modelami przedliftowymi, ponieważ w tym przypadku paliwo jest podawane przez wielopunktowe wtryski.W praktyce, oznacza to m.in. możliwość zamontowania instalacji LPG.
Nowsze egzemplarze po liftingu wyposażone zostały w bardziej zaawansowany bezpośredni wtrysk, co uniemożliwia tani i łatwy montaż instalacji gazowej.
"Pewniakami” w przypadku benzynowych odmian BMW serii 3 E90 są przedliftingowe 318i, jako opcja relatywnie najtańsza w serwisowaniu lub mocniejsza 325i. Fanom doskonałych osiągów polecam odmianę 335i (306 KM), którą charakteryzuje podwójne doładowanie w układzie Twin-Turbo.
Diesle jak w przypadku większości modeli BMW mają cztery cylindry i pojemności 2 litry lub sześć cylindrów i pojemność 3 litry. Obydwa występują w różnych wariantach mocy.
Jedynie mocniejsze warianty „dwulitrówki” o oznaczeniu N47 mogą mieć m.in. problemy z napinaczem rozrządu (łańcuch). W tym wypadku zaleca się dokładną diagnozę przed zakupem i prawidłową eksploatacje, co zaoszczędzi nam problemów. Warto zainteresować się modelem 318d lub słabszymi odmianami „trzylitrówki”.
BMW serii 3 E90 możemy znaleźć w różnych konfiguracjach, ponieważ charakterystyczne dla aut marek premium jest to, że lista opcji jest bardzo rozbudowana. Bogatsze wersje są wyposażone w system inforozrywki iDrive, który dopiero po modernizacji stał się bardziej przyjazny w obsłudze.
Wnętrze zastało dobrze zaprojektowane, dzięki czemu wygodnie się korzysta ze wszystkich udogodnień. Definitywnie na tle rywali BMW E90 oferuje mniej miejsca.
Prowadzenie jest bardzo precyzyjne, a układ kierowniczy stawia przyjemny opór przy zmianie kierunku. Manualna skrzynia biegów również jest dobrze zestrojona, ale nie zabrakło również wariantów z „automatem”. Moc w BMW serii 3 E90 może być przekazywana na tylne koła lub w niektórych wariantach na obie osie, dzięki napędowi xDrive.