Toyota Avensis - opinie Moto.pl

"Widziałeś kiedyś popsutą Toyotę?" albo: "Nigdy mnie nie zawiodła"

Toyota Avensis z całą pewnością nie jest ani miss wdzięku, ani miss elegancji. W kształcie nadwozia (sedan, liftback i kombi) trudno doszukać się choć jednej fascynującej linii, a wnętrze oszpecono drewnopodobnymi panelami - choć z drugiej strony - jeśli planujemy napad na bank, niełatwo o bardziej niepozorne auto. Po "akcji" świadkowie z pewnością nie będą potrafili określić marki samochodu, którym odjechano z łupem.

Metryczka

A może odjechać całkiem żwawo, bo najpopularniejszy, najmniejszy silnik benzynowy (1.6) ma 110 KM. "Setkę" osiąga w niecałe 12 sekund - o sekundę wolniej niż Avensis z silnikiem 1.8 o tej samej mocy. Najmocniejsza "benzyna" o pojemności 2.0 rozwija moc 128 KM i potrzebuje niewiele ponad 9 sekund, by pędzić 100 km/h. Po delikatnym faceliftingu (w 1999 roku) w ofercie znalazł się m.in. silnik 1.6 VVT-i (zmienne fazy rozrządu) a diesla (2.0, 90 KM) zastąpił superdiesel D4D (2.0 110 KM).

Bolączki

Toyota Avensis jest dla wielu kierowców naturalnym posunięciem - na początku lat 90. jeździli Corollą, potem Cariną - i nigdy nie wzywali pomocy drogowej do unieruchomionego auta. Przy Avensis szansa na przymusowy postój jest równie niewielka - jednak ten model ma kilka mankamentów:

Hamulce

Tarcze hamulcowe z przodu (wada fabryczna) ulegają zwichrowaniu, a spowodowane tym drgania na kierownicy negatywnie wpływają zarówno na komfort, jak i na bezpieczeństwo podróżowania. Pozostaje nam wymiana, podczas której opłaca się zrezygnować z "oryginałów" na rzecz dobrej jakości zamienników. Co ciekawe, seryjnie montowane klocki hamulcowe są aż nadto solidne - do tego stopnia, że elementem ściernym stają się... tarcze. Przez co zużywają się o wiele szybciej, niż powinny.

W niektórych egzemplarzach skuteczność hamulców po rozgrzaniu tarcz pozostawia wiele do życzenia. Amatorom sportowego stylu jazdy możemy polecić wymianę płynu hamulcowego na syntetyczny (DOT-5), o wyższej temperaturze wrzenia. Niestety, nie znajdziemy go na żadnej stacji benzynowej. Sprzedają go niektóre hurtownie i sklepy z akcesoriami do tuningu.

Układ kierowniczy

Stanowczo zbyt często i zbyt wcześnie pojawiają się wycieki z układu wspomagania. Regeneracja maglownicy (ok. 1200 zł) może okazać się mało skuteczna, i problem może pojawić się ponownie. O wiele lepszym pomysłem wydaje się znalezienie używanej maglownicy z gwarancją - 600 zł (plus koszt wymiany 200-300 zł).

Silnik 1.6

Niektóre silniki zużywają więcej oleju, niż powinny. Na początku jest to niewielka ilość (ok. 1 litra na 10 000 km), jednak z czasem problem robi się poważny - dolewka 1 l oleju co 2000 km przestaje być zabawna, szczególnie dla osób, które taki przebieg robią w ciągu tygodnia. Niestety, pozostaje nam jedynie remont silnika - przy odrobinie szczęścia będzie to wymiana uszczelniaczy zaworowych, jednak najczęściej trzeba wymienić pierścienie. Niektóre z aut (szczególnie te z pierwszych lat produkcji) mają to już za sobą - w ramach gwarancji.

Nasze typy

Właściciele Avensisów, co zdumiewające, bardzo rzetelnie podchodzą do obowiązkowych przeglądów i w większości przypadków wykonują je w terminie, w autoryzowanej stacji - mimo że ich auta od dawna nie są objęte gwarancją.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Jacek Balkan

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.