Renault Laguna III (2007 - 2013) - opinie Moto.pl

Laguna trzeciej generacji jest komfortowa i wygodna tak jak drugie wydanie modelu. Poprzedniczkę przewyższa jednak jakością

Nie wiadomo, czy Laguna drugiej generacji nie przetrwałaby na rynku nieco dłużej, gdyby nie miażdżąco słabe oceny użytkowników tego modelu w zakresie awaryjności. Renault musiało przełamać zły wizerunek jakościowy auta, notabene bardzo udanego pod względem walorów użytkowych, komfortu jazdy i estetyki. Dlatego francuski koncern tworząc Lagunę III nie dokonał konstrukcyjnej rewolucji i zachował większość pozytywnych cech poprzedniczki, skupiając się na poprawie niezawodności i trwałości.

Najbardziej awaryjne auta według TÜV

Zabieg udał się tylko częściowo. Po pięciu latach rynkowego stażu można powiedzieć, że trzecia generacja "średniaka" spod znaku Renault spisuje się nieco lepiej, choć do ideału wciąż jest daleko. Mniej kaprysi elektronika i instalacja elektryczna, pozytywne zmiany widać silników. Nie występują już tak poważne awarie jak kiedyś, niedomagania są raczej drobne, nie tak dokuczliwe i nie tak kosztowne. Kupując używaną Lagunę III zyskuje się zatem samochód wciąż dość awaryjny, ale zapewniający wygodną jazdę, z ładnie wykończonym i dobrze wyciszonym wnętrzem. Podobać mogą się fotele, przestronność kabiny, duże bagażniki. Bardzo dobrze spisuje się podwozie, odpowiednio sztywne by pewnie prowadzić samochód ale zapewniające wysoki komfort jazdy.

Ten model nie jest też szczególnie drogi w utrzymaniu. Warunkiem niskich kosztów eksploatacji jest jednak wybranie odpowiedniej wersji silnikowej, którą będziemy mogli serwisować w warsztatach o przeciętnym standardzie. Części zamienne są szeroko dostępne a ich ceny niewygórowane. Ważną zaletą Laguny III jest również dobra dostępność na rynku wtórnym. Duża liczba używanych egzemplarzy w przystępnych cenach daje możliwość swobodnego wyboru auta.

Historia modelu

2007 - premiera modelu, nadwozie hatchback 5d, silniki benzynowe 1.6 (110 KM), 2.0 (140 KM), 2.0 Turbo (170 KM), 3.5 (238 KM), turbodiesle 1.5 dCi (110 KM), 2.0 dCi (130 KM), 2.0 dCi (150 KM), 2.0 dCi (173 KM). 2008 - silnik benzynowy 2.0 Turbo (204 KM), premiera wersji Grandtour (kombi) i Coupe , turbodiesel 3.0 dCi (235KM, tylko w kombi i coupe) 2009 - silniki benzynowe 2.0 TCe (170 KM) i 2.0 TCe (204 KM), modernizacja wnętrza 2010 - silnik 2.0 Bioethanol (140 KM), niewielka modernizacja nadwozia (kosmetyczne zmiany pasa przedniego, ciemniejsze klosze tylnych lamp) 2011 - turbodiesle dCi 110 (110 KM), dCi 150 (150 KM), dCi 150 start-stop (150 KM), dCi 175 (173 KM), dCi 180 (178 KM) 2013 - kolejna niewielka modernizacja nadwozia

Awaryjność

Raport awaryjności samochodów TÜV 2013

Kategoria wiekowa Lokata Liczba aut w zestawieniu 2-3 lata 92 132 4-5 lat 119 121

Raport awaryjności samochodów DEKRA 2012

Przebieg Ocena 0-50 000 km Dobra 50 000 - 100 000 km Dobra

Renault Laguna trzeciej generacji wszedł na rynek jako samochód dobrze dopracowany od strony technicznej, czego dowodem jest tylko jedna przywoławcza akcja serwisowa. Ogłoszono ją wiosną 2010 dla egzemplarzy wyprodukowanych między 1 stycznia 2007 r. a 24 sierpnia 2009 r. Akcja dotyczyła systemu napinania pasów bezpieczeństwa podczas kolizji, który mógł nie zadziałać w krytycznej sytuacji. Wymieniano wówczas wadliwe elementy a system został przeprojektowany.

Najbardziej i najmniej awaryjne silniki

Silniki

Benzynowce Laguny III nie sprawiają większych kłopotów. Problemy, jeśli się pojawiają, związane są raczej z osprzętem. Trzeba niestety pilnować przebiegów do wymiany paska rozrządu, który pracuje w rozrządach silników benzynowych. Bardzo dobre opinie zbiera turbodiesel 2.0 dCi, w którym słaby punkt stanowi jedynie zawór EGR w układzie dopalania spalin. Na dodatek ma on trwały łańcuch w napędzie rozrządu a nie pasek, odpada zatem poważny kłopot. Najbardziej trzeba uważać na turbodiesla 1.5 dCi, bardzo oszczędnego ale nietrwałego. W egzemplarzach z dużymi przebiegami może wymagać on wymiany panewek wału korbowego, a to poważna inwestycja. Dlatego w tej wersji ustalenie prawdziwego przebiegu jest szczególnie istotne. Trzeba też pamiętać o pasku rozrządu w 1.5 dCi, tak jak w benzynowcach. We wszystkich turbodieslach oprócz 1.5 dCi do 2011 r. montowano filtr cząstek stałych FAP. Przy eksploatacji w mieście, gdy przebiegi w trasie są rzadkością, trzeba się liczyć z zapychaniem filtrów. A to wiąże się z wizytą w serwisie i dodatkowymi kosztami.

Przeniesienie napędu

Zarówno sprzęgło jak i skrzynia biegów Laguny III nie sprawiają problemów, ale z osprzętem tych podzespołów bywa różnie. W przypadku sprzęgła awariom ulega czasem element załączający zapłon i umożliwiający uruchomienie silnika. Jeśli mimo wciśnięcia pedału sprzęgła silnik nie daje się uruchomić to najprawdopodobniej niedomaga właśnie stycznik przy pedale. Zastrzeżenia można mieć również do pracy dźwigni zmiany biegów. Nie zawsze działa precyzyjnie i czasami psuje przyjemność z jazdy.

Podwozie

Francuskie podwozia są znane zarówno z komfortu, jak i małej trwałości niektórych elementów. Laguna III nie jest wyjątkiem. W przednim zawieszeniu szybko zużywają się łączniki stabilizatora i sworznie wahaczy. Wciąż trzeba się liczyć ze zużyciem tulei metalowo-gumowych belki tylnego zawieszenia, ale na szczęście ich trwałość jest sporo lepsza niż w Lagunie II.

Instalacja elektryczna

Trzecia generacja Laguny nie pozbyła się problemów z kapryśną elektryką i elektroniką. Wciąż pojawiają się kłopoty z kartą zastępującą kluczyk zapłonu, nie zawsze działa system monitorujący ciśnienie w ogumieniu, zawodzi sterowanie szybami w drzwiach. Na szczęście tego typu niedomagania występują rzadziej niż w poprzedniczce.

Renault Scenic II - opinie Moto.pl

Co wybrać ?

Laguna daje przede wszystkim możliwość wyboru jednego z trzech nadwozi. Można kupić pięciodrzwiowego hatchbacka z bagażnikiem o pojemności 462/1377 l, pięciodrzwiowe kombi z kufrem o pojemności 508/1593 l albo Coupe, eleganckie i świetnie prowadzące się dzięki systemowi czterech kół skrętnych. W kwestii silników polecamy dwulitrowego turbodiesla o mocy 150 lub 173 KM. Zapewnia bardzo dobre osiągi i jest przy tym ekonomiczny. Kto nie lubi "ropniaków" z powodzeniem może wybrać benzynową dwulitrówkę, ale musi się liczyć z wyższymi kosztami paliwa. Alternatywą dla benzynowego 2.0 może być oszczędniejszy, 110-konny 1.6. Jednak nie każdego zadowoli on swoimi osiągami. Ze względu na niską trwałość odradzamy turbodiesla 1.5 dCi, a ze względu na wysokie koszty serwisu i paliwa nie polecamy także widlastych trzylitrowców - benzynowego 3.5 oraz turbodiesla 3.0 dCi.

VIN

Numer identyfikacyjny VIN można odczytać na tabliczce znamionowej, umieszczonej w dolnej części prawego centralnego słupka nadwozia (seria znaków zamknięta z lewej i prawej strony rombami). Numer VIN umieszczono również na górnym panelu deski rozdzielczej po stronie lewej, można go odczytać w lewym dolnym narożniku przedniej szyby.

http://www.vindecoder.net/car-brand-manufacturer/renault Dekoder numerów VIN dla samochodów Renault

Ceny

Renault Laguna - ogłoszenia Autotrader.pl

Linki

http://renaultlaguna.pl/ Strona Renault Laguna Klub Polska

http://www.klubrenault.pl/ Strona Polskiego Internetowego Klubu Użytkowników Renault

Gaz

Wysoki komfort jazdy, ładne wykończenie wnętrza, duży bagażnik, poprawne własności jezdne, godne polecenia silniki benzynowe 1.6 i 2.0 oraz turbodiesel 2.0 dCi, szeroka oferta egzemplarzy używanych w przystępnych cenach.

Hamulec

Awaryjność, choć już nie tak duża jak w Lagunie II.

Summa summarum

Laguna trzeciej generacji to ciekawy pomysł na niedrogi samochód klasy średniej. W swojej klasie wyróżnia się komfortem jazdy i jest to zdecydowanie największy atut tego auta. Kupując Lagunę trzeba jednak przygotować się na wizyty w warsztatach, jednak nie będą one pustoszyć portfela. Koszty utrzymania można mimo wszystko utrzymać na stosunkowo niskim poziomie.

Więcej o:
Copyright © Agora SA