Sześć wersji nadwoziowych, 20 wersji silnikowych, miłe dla oka nadwozie z przestronnym wnętrzem, atrakcyjne ceny - oto, czym przyciąga nabywców Opel Astra drugiej generacji (określanej literką G). Jeśli dodamy, że w stosunku do Astry I zdecydowanie zmniejszono awaryjność i podwyższono poziom wykończenia, to rynkowe powodzenie tego auta staje się zupełnie jasne. Astra weszła w XXI wiek, wykorzystując najnowsze technologie. Jest pierwszym samochodem Opla produkowanym z dwustronnie cynkowanych blach, aw podwoziu zastosowano aluminium oraz elementy tłoczone wodą pod wysokim ciśnieniem (hydroforming). Projekt nadwozia może nie porywa i jest stosunkowo prosty, za to odporność karoserii na rdzewienie jest bardzo wysoka. W wielu punktach konstrukcji zamiast stali zastosowano tworzywa sztuczne. Plastikowe są na przykład tłoczki hamulcowe. Astra II zdobyła w naszym kraju ogromną popularność, do czego przyczyniło się z pewnością uruchomienie produkcji tego modelu w gliwickiej fabryce Opla. Ale także walory użytkowe, takie jak wygodne wnętrze czy obszerne bagażniki (hatchback 370 l, sedan 460 l, kombi 480 l), stanowią dla nabywców ważne zalety. Nawet w wersji coupé nie ma problemów z miejscem na bagaż (460 l). Astra II jest stosunkowo tania w utrzymaniu, po części za sprawą oszczędnych silników i małej awaryjności, po części zaś dzięki szerokiej bazie serwisowej i dużej liczbie tzw. zamienników. Kupując Astrę II, trzeba się jednak przygotować na przeciętny komfort jazdy po polskich drogach. Zawieszenia zestrojono dość twardo, co w naszych warunkach nie sprawdza się najlepiej.
Początkowo problemy sprawiały zawory recyrkulacji spalin. W nowej gamie silników (od jesieni 2000 r.) nie notowano takich kłopotów. Za to nowe jednostki napędowe otrzymały zbyt słabe paski rozrządu. Przebieg do wymiany w ich przypadku wydłużono do 120 000 km, ale producent powrócił jednak do zalecanych wcześniej granicznych przebiegów - 60 000 km. Nowych zaleceń nie cofnięto jedynie w stosunku do silnika 1.6 z dwoma zaworami na cylinder, w którym po zerwaniu paska nie dochodzi do zderzenia tłoków z zaworami (silnik bezkolizyjny). Kontrolę naciągu i stanu paska trzeba prowadzić co 30 tys. km. Słabym punktem Asty II jest również czujnik położenia wału korbowego.
Do takich można zaliczyć łatwo zaparowujące szyby oraz przednie reflektory.
W pierwszych rocznikach notowano sporo problemów z działaniem centralnego zamka. Kłopoty mogą również sprawiać, niezależnie od rocznika, elektryczne sterowniki bocznych szyb.
Bardzo wysoka odporność nadwozia na korozję w Astrze II nie idzie w parze z odpornością układu wydechowego. Rdza szybko unicestwia rury i tłumiki, zwłaszcza w okolicach złączy.
Mimo sporego postępu technicznego i jakościowego w stosunku do poprzednika Astra II nie należy do czołówki najbardziej niezawodnych aut w niemieckich rankingach. W kategorii wiekowej czterech-pięciu lat TUV stawia ten model na 51. pozycji, a w kategorii sześciu-siedmiu lat na 38. miejscu. W zestawieniach DEKRA jest to odpowiednio 68. i 45. lokata. Te zestawienia nie obejmują egzemplarzy produkowanych od jesieni 2003 r. w polskich zakładach Opla w Gliwicach. Cieszą się one bardzo dobrą opinią, podobnie jak produkowana tam Agila. W przypadku Astry II nie odnotowano poważnych akcji nawrotowych. Do serwisu wzywano jedynie właścicieli niektórych egzemplarzy z 1998 r., by zlikwidować problem z mocowaniem przednich foteli. Na przeciętne oceny w rankingach niezawodności mają głównie wpływ niewielkie mankamenty i drobne awarie.
Tabliczkę znamionową umieszczono w dolnej części prawego, środkowego słupka nadwozia. Numer VIN. W niektórych wersjach zlokalizowano ją w komorze silnika, na wzmocnieniu przedniego pasa, po prawej stronie. VIN Znaki 1-3 WOL - światowy kod producenta (Opel AG, Niemcy) Znak 4 Kod przeznaczenia pojazdu (0-pojazd osobowy bez specjalnego przeznaczenia) Znak 5 Kod modelu w konernie GM (T-Astra) Znak 6 Kod modelu producenta (G-Astra II) Znak 7 Kod wyposażenia Znaki 8-9 Kod nadwozia (35-kombi 5d; 48-hatchback 5d; 08-hatchback 3d; 69-sedan 4d; 07-coupé 3d) Znak 10 Kod roku modelowego Znak 11 Kod zakładu produkcyjnego (1-Russelsheim; 2-Bochum) Znaki 12-17 Numer seryjny
http://astra.autokacik.pl www.opel-astra.ezin.pl Informacje o kolejnych generacjach Astry
http://forum.opel24.com Forum użytkowników samochodów Opel
Dariusz Dobosz
ZOBACZ TAKŻE: