Następca Kadetta wiele przejął od poprzednika. Miał podobne nadwozie i wnętrze, niemal identyczne zawieszenie tylne. Przede wszystkim jednak zachował niską cenę oraz prostotę konstrukcji, która w połączeniu z łatwością napraw zapewniła niskie koszty utrzymania. I w tym zapewne tkwi źródło sukcesu Astry I - banalnej stylizacyjnie, mało komfortowej i prezentującej nie najlepsze własności jezdne.
Lepiej wygląda strona funkcjonalna. Wnętrze jest dość obszerne, zwłaszcza w przedniej części, a bagażniki wystarczająco duże. Szczególnie wyróżnia się tutaj sedan (500/810 l) i kombi (500/1630 l). Hatchback już tak nie imponuje (360/1200 l), ale jego wynik też był niezły. W Astrze I nie najlepsze oceny zbiera wykończenie przedziału pasażerskiego. Tworzywa są słabej jakości, montaż na przeciętnym poziomie. Pod tym względem znaczna poprawa nastąpiła po modernizacji w 1994 r. W historii tego modelu odnajdujemy polskie epizody. Astra I produkowana była zarówno w warszawskiej FSO, jak iw gliwickim zakładzie General Motors. Krajowe pochodzenie nie oznacza kłopotów. Wręcz przeciwnie - jakość wytwarzanych w Warszawie i Gliwicach aut była całkiem niezła. Trzeba jednak pamiętać, że rozrzut jakościowy w przypadku Astry I jest duży. Są egzemplarze psujące się ponad miarę, są też takie, które latami jeżdżą niemal bezawaryjnie. Utrzymanie i obsługa Astry I nie sprawia jednak większych problemów. Dostęp do tanich części zamiennych nie stanowi problemu. Można znaleźć też mnóstwo zamienników dobrej jakości, które pozwalają obniżyć koszty serwisowe.
1991 - debiut Opla Astry pierwszej generacji (sedan, hatchback, kombi) 1993 - prezentacja kabrioletu produkowanego przez Bertone 1995 - facelifting i nowe silniki Ecotec 1998 - debiut drugiej generacji Astry 1998 - kontynuacja produkcji Astry I w Gliwicach pod nazwą Astra Classic 2002 - zakończenie produkcji Astry Classic pierwszej generacji
Trwałość jednostek napędowych nie budzi zastrzeżeń, ale osprzęt nie należy do szczególnie trwałych. Awarie alternatora, kłopoty z pompą cieczy chłodzącej, pękającymi przewodami w układzie chłodzenia, napinaczem wielorowkowego paska klinowego i termostatem czy niedomagania zaworu EGR w układzie dopalania spalin nie należą do rzadkości. Gdy zawiedzie sonda lambda, z reguły trudno ją wymienić z powodu nadmiernej korozji. Szczególnej troski wymagają paski rozrządu w napędzie rozrządu. Wytrzymują 50-60 tys. km, wymiana po 60 tys. km to absolutna konieczność (zalecana przez serwis). Dotyczy to również silników produkowanych od połowy 1996 r., chociaż teoretycznie paski powinny wytrzymywać w nich 120 tys. km. Z tych wszystkich elementów przed zakupem można sprawdzić jedynie stan przewodów układu chłodzenia i ewentualne wycieki z pompy. Jeśli w niskich temperaturach trudno uruchomić wysokoprężny silnik 1.7 TD (konstrukcja japońskiej firmy Isuzu), zazwyczaj oznacza to duże zużycie tłoków i gładzi cylindrowych. To pierwszy sygnał do przeprowadzenia naprawy głównej
Główny problem stanowi korozja. Najszybciej atakuje nadkola tylnych błotników, progi i pokrywę bagażnika w wersjach hatchback (głównie pod uszczelkami i na dolnej krawędzi). Te miejsca trzeba obejrzeć w pierwszej kolejności. Rdza chętnie atakuje również miejsca, do których trudno dotrzeć: profile zamknięte, podłużnice przy zbiorniku paliwa i elementy nośne pod silnikiem.
Elementy zawieszeń są nadzwyczaj trwałe, nawet na polskich drogach. Wytrzymują ponad 100 tys. km, a przy spokojnej, uważnej jeździe nawet więcej. Jako pierwsze wymiany wymagają zazwyczaj tuleje metalowo-gumowe wahaczy przednich i łączniki przedniego stabilizatora. Warto zwrócić uwagę, czy nie ma wycieków i nadmiernych luzów w przekładni kierowniczej. Jej wymiana należy do bardziej kosztownych napraw. Trzeba liczyć się z awariami łożysk w piastach kół jezdnych.
To słaby punkt Astry I. Zawodzi alternator, moduł zapłonowy, silnik tylnej wycieraczki, przełącznik kierunkowskazów przy kierownicy, oświetlenie wskaźników na desce rozdzielczej. Często pojawiają się problemy z rozdzielaczem zapłonu i korodującymi stykami instalacji elektrycznej. Warto dokładnie sprawdzić, czy silnik nie przerywa i czy pracuje równomiernie. Skontrolujmy też działanie jak największej liczby odbiorników prądu elektrycznego
Numer identyfikacyjny VIN wybito na podłodze przedziału pasażerskiego, między prawym przednim fotelem a progiem prawych przednich drzwi. Tabliczkę znamionową można odnaleźć w komorze silnikowej, na wzmocnieniu przedniego pasa albo w formie naklejki na prawym centralnym słupku nadwozia.
Znaki 1-3 Światowy kod producenta (WOL - Opel, Niemcy) Znak 4 Kod przeznaczenia pojazdu (O-bez specjalnego przeznaczenia; P - samochód dla poczty) Znak 5 Kod płyty podłogowej (M - Astra I) Znak 6 Kod modelu (F - Astra I) Znak 7 Miejsce niewykorzystane wypełnione symbolem 0 Znaki 8-9 Kod wersji nadwoziowej (08 - hatchback 3d; 48 - hatchback 5d; 19 - sedan 4d; 35 - kombi 5d) Znak 10 Kod roku modelowego Znak 11 Kod zakładu montażowego (1 - Rüsselsheim, Niemcy; V - Luton, Wielka Brytania; P -Warszawa, Polska; G - Gliwice, Polska) Znaki 12-17 Numer seryjny
Astra I pozostała w produkcji przez ponad dekadę, ale objęta była zaledwie dwiema serwisowymi akcjami nawrotowymi. W 1995 i 1996 r. eliminowano problem słynnych wyładowań elektrostatycznych przy wlewie paliwa grożących wybuchem pożaru. Przy okazji tych samych akcji poprawiano system detonacji poduszki powietrznej pasażera.
Najbardziej godnym polecenia jest 75-konny silnik 1.6i. Nie ma imponującej mocy, ale dzięki sporemu momentowi obrotowemu pozwala na sprawne poruszanie się Astrą I przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa. Jest przy tym bardzo trwały. Odmiany 1.6i są niewiele droższe od 60-konnej wersji 1.4i, nieco za słabej w codziennej eksploatacji. Silnik 1.4i spala niewiele mniej benzyny, a zapewnia dużo gorszą dynamikę. Czuje się to szczególnie, gdy samochód jest mocniej obciążony. Miłośnicy jednostek wysokoprężnych są skazani na zaledwie dwie propozycje, obie pochodzące z Isuzu. Kto chce mocno oszczędzać, może sięgnąć po wolnossącego diesla 1.7 D. Dynamika tego silnika jest jednak bardzo słaba. Lepiej prezentuje się pod tym względem turbodiesel 1.7 TD, chociaż i w tym wypadku nie ma co się spodziewać rewelacji.
www.opel.heleniak.pl Strona z historią Opla, giełdą, galerią i bogatym, niezwykle przejrzystym forum użytkowników różnych modeli Opla, także Astry II.
http://astra.autokacik.pl Informacje o różnych generacjach i wersjach Astry. Oprócz tego galeria, testy, tuning, technika i ciekawostki.
www.opel-astra.ezin.pl Informacje o kolejnych generacjach Astry.
http://forum.opel24.com Forum użytkowników samochodów Opel.
Dariusz Dobosz
ZOBACZ TAKŻE: