Stopięćdziesiątkaszóstka spotkała się z dużym zainteresowaniem ze strony rynku. Nie bez znaczenia było to, że oprócz nowoczesnych silników benzynowych ze zmiennymi fazami rozrządu i dwiema świecami zapłonowymi w każdym cylindrze pod maską znalazły się także nowoczesne diesle z układem zasilania typu Common Rail. Elegancki sedan równie dobrze sprawdzał się w roli szybkiego i prestiżowego pojazdu dla młodych ludzi ze sportowym zacięciem, dynamicznego, rodzinnego auta wygodnie przewożącego pięć osób (nieco za słaby jest jedynie silnik 1.6 16V). W tym drugim przypadku problemy mógł sprawiać jedynie mały bagażnik (380 l). Nawet wersja kombi prezentowała się słabo pod tym względem (360 l), ale pozwalała przynajmniej na przewóz bagażu powyżej linii szyb albo na powiększenie przestrzeni ładunkowej przez złożenie tylnych siedzeń (1180 l). Najmocniejszymi punktami Alfy Romeo 156 są z pewnością, poza niebanalną stylizacją nadwozia i wnętrza, żwawe silniki i zawieszenia precyzyjnie prowadzące samochód (wielowahaczowe układy z przodu i z tyłu). W wersji GTA podwozie zestrojone jest jednak bardzo twardo, co na dziurawych polskich drogach odbiera całkowicie przyjemność z jazdy.
Notorycznie przepalają się żarówki w przednich reflektorach, a w wersjach V6 lubi szwankować potencjometr pedału gazu. Tylko oryginalne świece zapłonowe z platynowymi elektrodami mają odpowiednią ciepłotę i trwałość, jednak komplet ośmiu świec (po dwie na cylinder) kosztuje ok. 800 zł (cztery tradycyjne i cztery tak zwane małe).
Największym problemem są z pewnością wariatory systemu zmian faz rozrządu stosowane w benzynowych silnikach czterocylindrowych. Kłopoty z układem zazębiania powodują, że wariatory najpierw hałasują (praca silnika przy uruchamianiu przypomina wówczas odgłosy znane z diesli), a dopiero potem zaczynają spełniać swoją rolę. W końcu dochodzi jednak do wytarcia współpracujących zębów i wariatory przestają sterować wałkami rozrządu. Procedura wymiany wariatorów jest dość kosztowna, obejmuje bowiem również wymianę oleju i paska rozrządu. Wymaga sporej wiedzy, należy ją zlecać raczej renomowanym serwisom. Producent poprawił w końcu konstrukcję wariatorów, usprawnione elementy trafiły również jako części zamienne do autoryzowanych warsztatów. Wymiana elementów powinna zatem definitywnie wyeliminować kłopoty z wariatorami. Wersje z silnikami wysokoprężnymi mają bardzo mały prześwit pod silnikiem. Często dochodzi do uszkodzeń plastikowych osłon pod miską olejową albo nawet samych misek. Kłopotów mogą przysporzyć przepływomierze powietrza oraz pasek w napędzie osprzętu silnika (szybkiemu zużyciu ulegają także rolki paska - prowadząca i napinająca).
Szwankują czujniki systemu przeciwpoślizgowego ABS. Przednie tarcze hamulcowe mogą się przegrzewać, ale ten problem pojawia się najczęściej przy nieoryginalnych klockach hamulcowych.
Szybko zużywają się tuleje metalowo-gumowe w wahaczach, i to nie tylko przedniego zawieszenia. Na dodatek zużywaniu się tulei towarzyszą nieprzyjemne dźwięki - piski i skrzypienie. Niezbyt trwałe są również gumowe elementy przedniego stabilizatora.
Alfa Romeo 156 od początku swojej rynkowej kariery miała problemy z awaryjnością. Początkowo dawały o sobie znać głównie problemy z trwałością podwozia, potem pojawiły się również kłopoty z silnikami. W rankingach niezawodności stopięćdziesiątkaszóstka okupuje raczej dalekie pozycje. Jedynie w kategorii wiekowej od sześciu do siedmiu lat raportu DEKRA 2004 ten model Alfy Romeo osiągnął pozycję w trzeciej dziesiątce (29), ale w kategorii od czterech do pięciu lat lokata jest już znacznie gorsza (75). Raport TÜV plasuje model 156 na 80. miejscu w kategorii wiekowej cztery-pięć lat i na 71. w kategorii sześć-siedem lat. Serwisowe akcje nawrotowe objęły najpierw egzemplarze wyprodukowane między listopadem 1997 r. a październikiem 1998 r., w których stwierdzono możliwość wycieków płynu hamulcowego przy pompie hamulcowej. Kolejna akcja w 2003 r. objęła pojazdy z numerem VIN od ZAR93200000180021 do ZAR93200000229169, a także od ZAR93200001253019 do ZAR93200001316857. W tym przypadku likwidowano problemy z przednim zawieszeniem. Kolejna akcja nawrotowa objęła Alfy Romeo 156 z numerami VIN od ZAR93200000232515 do ZAR93200001323954, w których ponownie likwidowano możliwość wycieków z układu hamulcowego w okolicach pompy głównej.
Znaki 1-3 ZAR - światowy kod producenta (Alfa Romeo, Włochy) Znaki 4-6 Kod modelu (932 - Alfa Romeo 156) Znaki 7-9 Znaki wolne (wypełnione symbolami 0) Znaki 10-11 Dodatkowy kod producenta Znaki 12-17 Numer seryjny
Tabliczkę znamionową umieszczono na wzmocnieniu przedniego pasa, przy prawym reflektorze (widoczna po otwarciu pokrywy silnika). Numer VIN wybito w komorze silnika, przy prawym górnym mocowaniu kolumny przedniego zawieszenia. Zawiera jedynie podstawowe i bardzo ogólne informacje o pojeździe.
Ofert sprzedaży Alfy Romeo 156 na polskim rynku wtórnym nie brakuje. Jest w czym wybierać, zwłaszcza w wersjach z silnikami 1.6 16V, 1.8 16V i 2.0 16V. Znacznie trudniej kupić wersję 2.5 V6 24V, a sportowa GTA to prawdziwa rzadkość (podobnie jak Crosswagon Q4 z napędem 4x4). Nieliczne oferty sprzedaży dotyczą wersji z bezpośrednim wtryskiem benzyny 2.0 JTS, niewiele jest turbodiesli 1.9 JTD, a jeszcze mniej 2.4 JTD. Nabywcy modelu 156 wyraźnie stawiali na silniki benzynowe, chociaż wysokoprężne jednostki JTD są dynamiczne (zwłaszcza 2.4 JTD).
Bardzo atrakcyjna od strony graficznej i pełna cennych informacji strona internetowa o samochodach spod znaku Alfa Romeo. Miłośnik tej marki znajdzie tutaj wszystko, czego potrzebuje - od historii firmy, poprzez sport i opisy modeli, aż po niezwykle precyzyjne porady eksploatacyjne. Prawdziwy wzór dla fanów innych marek tworzących internetowe strony o konkretnych markach lub modelach.
Dariusz Dobosz
ZOBACZ TAKŻE: