Kia Rio (2000-2005) - opinie Moto.pl

Niepozorny, koreański kompakt pozostaje w cieniu renomowanych rywali. A szkoda, bo dla wielu osób z cieńszym portfelem może być dobrą propozycją

Używane: Hyundai Getz

Nie wszyscy mają wysokie wymagania w stosunku do samochodu i głównie liczą na to, by w miarę wygodnie przewiózł ich z jednego miejsca na drugie. Bardziej zależy im, by cena zakupu i koszty utrzymania były przystępne. Rio, pierwszy kompakt firmy Kia w Europie, spełnia te kryteria. Wygląda nieźle, poprawnie jeździ, zapewnia sporo miejsca. Na tym zalety się jednak kończą, bo za nieduże pieniądze nie można spodziewać się fajerwerków. Przede wszystkim mamy do czynienia z konstrukcją starej generacji, o wyjątkowo krótkim rozstawie osi. Efekt jest taki, że przy długości nadwozia 4,2 m przestronność nadwozia nie zachwyca. Co najwyżej można ją uznać za poprawną. Sytuację ratuje spory bagażnik. Zarówno w sedanie jak i hatchbacku do dyspozycji jadących jest kufer o pojemności 449 l, tyle, że w wersja pięciodrzwiowa ma do niego znacznie lepszy dostęp. Nie zachwycają fotele, wygląd tworzyw sztucznych we wnętrzu, mało stabilne podwozie, układ kierowniczy z przesadnie mocnym wspomaganiem, słaba dynamika podstawowego silnika i ogólna jakość wykonania samochodu. To przeciętne auto i trzeba się z tym pogodzić. Ma jednak jeden, mocny punkt - rzadko się psuje, a jeśli już następują awarie, to zazwyczaj są to drobnostki. Oczywiście i one potrafią irytować, ale nie wiążą się z istotnymi wydatkami. Podobnie jak przeglądy i codzienne utrzymanie Rio. To prosta konstrukcja, z którą na pewno poradzi sobie każdy warsztat mechaniczny i elektryczny. Zła wiadomość to brak w ofercie jakiegokolwiek diesla, nabywcy skazani są na wersje benzynowe. Na dodatek ich wybór sprowadza się do zaledwie dwóch pojemności skokowych i czterech wariantów mocy. Parametry jednostek napędowych zależą od tego, z jakiego kraju trafił używany Rio na nasz rynek wtórny.

Historia modelu

2000 - premiera modelu, nad-wozie sedan 4d i hatchback 5d, sil-niki benzynowe 1.3 (75 KM lub 82 KM), 1.5 (98 lub 108 KM)

2003 - niewielka modernizacja, zmiana wyglądu przedniego pasa, nowe klosze lamp tylnych, nowa deska rozdzielcza z obrotomierzem, lepsza jakość materiałów wykończeniowych we wnętrzu

2005 - premiera Rio drugiej generacji

Awaryjność

Zestawienie niezawodności samochodów TÜV 2011

Model Rio zaliczył zaledwie dwie serwisowe akcje przywoławcze. Pierwsza z nich została ogłoszona jesienią 2003 r. i dotyczyła konieczności przeprogramowania sterownika systemu przeciwpoślizgowego ABS. Istniała możliwość spadku skuteczności hamowania poniżej prędkości 40 km/h. Drugą akcję przeprowadzono latem 2004 r., likwidując możliwość wycieku w instalacji paliwowej.

Nadwozie

Problemy jakościowe widać dosłownie na każdym kroku, zarówno w tworzywach sztucznych i obiciach tapicerskich użytych do wykończenia przedziału pasażerskiego jak i przeciekających uszczelkach, zacinającym się zamku pokrywy bagażnika (zwłaszcza zimą) czy rozpadających się klamkach. Kiepskie lokaty modelu Rio w zestawieniu niezawodności samochodów to głównie efekt drobnych, ale często pojawiających się drobnych niedomagań.

Podwozie

Rio to "zabójca" tylnych amortyzatorów. Na dziurawych polskich drogach czasami nie mogą one przetrwać nawet jednego sezonu. Szybko wybijają się również łączniki stabilizatora

Instalacja elektryczna

Awarie podzespołów elektrycznych nie są w Rio szczególnie częste i dokuczliwe. O dwóch elementach trzeba jednak wspomnieć, bowiem są wyjątkowo słabymi punktami. Chodzi o silnik wycieraczki tylnej szyby oraz sterowniki szyb w drzwiach. W tych przypadkach trzeba się liczyć z kłopotami.

Co wybrać ?

O silniku 1.3 nie można powiedzieć niczego dobrego, poza tym, że się nie psuje. Słabo radzi sobie z samochodem (0-100 km/h w 14,3 s, 164 km/h), i sporo spala (w mieście nawet 9 l/100 km). Znacznie lepiej spisuje się silnik 1.5, nawet w słabszym wariancie (0-100 km/h w 11,6 s, 175 km/h). Niestety, słabszych wersji jest na rynku znacznie więcej. Warto jednak szukać mocniejszego silnika, bo jest on również oszczędniejszy (ok. 7 l/100 km).

VIN

Numer VIN wybito na podłodze przedziału pasażerskiego przy prawym, przednim fotelu. Widoczny jest po odchyleniu plastikowej maskownicy.

Dekoder numerów VIN dla samochodów marki Kia

Ceny

Kia Rio - ogłoszenia

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Używane: Škoda Fabia I (1999-2007)

Używane: Citroën C3 I (2001-2009)

Więcej o:
Copyright © Agora SA