Nowoczesne rozwiązania techniczne, dynamiczne silniki, świetne podwozie, nienaganny montaż, bardzo dobre materiały wykończeniowe, obszerne wnętrze, duży bagażnik - oto mocne punkty Passata B6, które czynią z niego samochód niezwykle udany od strony użytkowej. Aluminiowe komponenty podwozia, silniki z pojedynczym albo podwójnym doładowaniem, bezpośredni wtrysk benzyny, zasilanie typu common-rail, napęd 4x4 to elementy, które decydują o technologicznym zaawansowaniu i służą bezpiecznej, komfortowej i ekonomicznej jeździe. Ale twórcy Passata B6 nie ograniczyli się do zaproponowania nowych detali. Przebudowali cały samochód, tworząc zupełnie nową konstrukcję.
Nowe są płyta podłogowa, podwozie, poprzeczne ustawienie silnika (u poprzednika wzdłużne). Unowocześnienie koncepcji technicznej nie wpłynęło w zasadniczy sposób na charakter auta. Passat B6 pozostał samochodem, który równie dobrze może pełnić funkcje prestiżowe jak i typowo rodzinne. Jest do tego znakomicie przygotowany, ma bowiem przestronny przedział pasażerski i duży bagażnik (sedan 565 l, kombi 605/1730 l). Pojemnością kufra wręcz bryluje w swojej klasie.
Decydując się zakup Passata B6 musimy być jednak przygotowani na spory wydatek, a potem na ponoszenie sporych kosztów eksploatacyjnych. Nie wchodzą w grę wizyty w kiepsko wyposażonych lub przygodnych warsztatach. Jeśli decydujemy się na obsługę poza autoryzowanymi placówkami to musimy mieć pewność co do ich fachowości. Części zamienne sporo kosztują, nie ma co liczyć na bogatą ofertę tanich zamienników. Taka jest cena zaawansowania technologicznego. Nie ulegajmy również mitom, że jest to model bezawaryjny. W Passacie zdarzają się niedomagania, niekiedy bardzo poważne
2005 - premiera Passata B6, nadwozie sedan 4d i kombi 5d (Variant), wersje z napędem 4x4 (4Motion), silniki benzynowe 1.6 (102 KM), 1.6 FSI (115 KM), 2.0 FSI (150 KM), 2.0 TFSI (200 KM) i 3.2 V6 FSI (250 KM), turbodiesle 1.9 TDI (105), 2.0 TDI (140 KM) i 2.0 TDI (170 KM).
2007 - zasilanie common-rail w turbodieslu 2.0 TDI-CR (140 KM), silniki benzynowe 1.4 TSI (121 KM) i 1.8 TSI (160 KM), turbodiesel 1.9 TDI 9105 KM), wersja R36 (300 KM), wprowadzenie technologii proekologicznej BlueMotion (system start-stop, przeguby napędowe o zmniejszonym tarciu, opony o mniejszych oporach toczenia, bardzo lekkie obrecze kół).
2008 - silnik benzynowy 2.0 TSI (200 KM), wersja R36 3.6 V6 (300 KM), turbodiesel 2.0 TDI (110 KM), zasilanie common-rail i filtr częstek stałych we wszystkich turbodieslach
2009 - silnik benzynowy 1.4 TSI (122 KM), wprowadzenie technologii Blue w turbodieslu 2.0 TDI Blue o mocy 143 KM (elementy technologii BlueMotion i dodatkowy katalizator SCR wymagający stosowania płynu AdBlue).
2010 - premiera Passata B7
Karoseria to mocny punkt Passata B6. Korozja może wystąpić tylko w miejscach niefachowych napraw blacharskich. Oględziny są więc konieczne. Tym bardziej, że powypadkowych egzemplarzy nie brakuje na polskim rynku wtórnym.
Trzeba odnotować zdecydowaną poprawę trwałości podwozia w porównaniu z poprzednikiem. Na dodatek w aluminiowych wahaczach przedniego zawieszenia można demontować sworznie, co sprzyja uproszeniu potanieniu napraw.
Benzynowe jednostki napędowe cieszą się bardzo dobrymi opiniami. Są trwałe a psują się rzadko. W ich przypadku trudno mówić o typowych przypadłościach. Wyjątkiem jest silnik 1.4 TSI, w którym pojawia się piszczenie sprzęgła elektromagnetycznego włączającego kompresor (zakres 2000-3000 obr/min). Mimo dziwnych dźwięków sprzęgło spełnia swoje zadanie. Turbodiesle są bardziej problematyczne. Psują się w nich dwumasowe koła zamachowe i przepływomierze powietrza. Problematyczne są również turbosprężarki oraz filtry cząstek stałych. Najpoważniejsze zarzuty można postawić najpopularniejszej wersji 2.0 TDI, w której po dłuższych przebiegach występują pęknięcia głowicy i awarie napędu pompy oleju (wyrabia się sześciokątny wałek napędzający pompę). Naprawy tych niedomagań są niestety bardzo kosztowne. Poprawki wadliwych elementów zostały wprowadzone dopiero w egzemplarzach z rocznika 2008. Pozostaje jeszcze kwestia wtryskiwaczy firmowanych przez Siemensa. Są nietrwałe i często zawodzą, ale Volkswagen wymienia je na własny koszt w swoich autoryzowanych warsztatach. Taka naprawa nie zawsze jest jednak bezpłatna, w grę wchodzi między innymi wiek samochodu i przebieg. W niektórych przypadkach można liczyć tylko na częściowy zwrot kosztów, w innych prowadzone są indywidualne negocjacje.
Awarie podzespołów elektrycznych nie są w Passacie B6 regułą, ale niestety zdarzają się. Trzeba też liczyć się ze zwarciami. Najsłabszym punktem instalacji elektrycznej jest silnik wycieraczek. Elektronika też nie jest mocną stroną modelu i może pokazać się od złej strony. Potrafi wprowadzać silnik w tryb awaryjny albo zatrzymać pracę innych podzespołów. Zastrajkować mogą wskaźniki na desce rozdzielczej albo wyłącznik zapłonu (stacyjka).
Jeśli zależy nam na silniku benzynowym to warto zdecydować się na jednego z czterocylindrowców serii TSI. Kierowcy mniej liczący się z kosztami paliwa i serwisu powinni poszukać wersji o pojemności od 1.6 wzwyż, oszczędnym z pewnością wystarczy 1.4 TSI. Wśród turbodiesli optymalnym wyborem jest 2.0 TDI, ale w jego przypadku trzeba się liczyć z poważnymi awariami po dłuższych przebiegach. A właśnie duże przebiegi są charakterystyczne dla aut na rynku wtórnym. By uniknąć kłopotów lepiej sięgnąć po sprawdzonego 1.9 TDI, ale w jego przypadku trzeba liczyć się nie tylko z dużo gorszą dynamiką, ale również z drganiami i hałaśliwością.
Numer identyfikacyjny VIN wybito w komorze silnika, w centralnej części podszybia. Umieszczony jest również na górnej płaszczyźnie deski rozdzielczej po stronie lewej. Można go odczytać przez lewy dolny narożnik przedniej szyby.
http://www.dubnetworks.net/vw-vin-decoder.htm
Dekoder numerów VIN samochodów marki Volkswagen
http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/volkswagen,passat/
http://www.vw-passat.pl/portal/
Strona Klubu Miłośników Passata
Dariusz Dobosz
ZOBACZ TAKŻE: