Kia Cee'd (2006 - 2011) - opinie Moto.pl

Model Cee'd pokazał, że koreański samochód może być niedrogi a zarazem atrakcyjny

Cee'd był pierwszym samochodem Kia opracowanym w Europie z myślą o Europejczykach. Jego Europejskość podkreślono dodatkowo miejscem produkcji, na które wybrano słowacką Żylinę. Jakby tego było mało projekt opracował Niemiec Peter Schreyer, pracujący wcześniej dla Audi. Efekt końcowy to ogromny sukces na Starym Kontynencie, także w Polsce.

Szczerze mówiąc Cee'd nie wyróżnia się niczym szczególnym, ale poprawność konstrukcyjna tego samochodu, przyjemne i funkcjonalne wnętrze, dobre prowadzenie, dynamiczne silniki i niewygórowana cena przysporzyły mu wielu zwolenników. Nie bez znaczenia była też siedmioletnia gwarancja, wabiąca potencjalnych klientów. Ci, którzy teraz kupują Cee'da wciąż jeszcze korzystają z jej dobrodziejstw. Inna sprawa, że taka gwarancja na długo przywiązuje użytkownika do autoryzowanych stacji obsługi. Ale kto nie chce ponosić kosztów obowiązkowych przeglądów może przecież zrezygnować z opieki producenta i wziąć koszty ewentualnych napraw na swoje barki.

Ryzyko nie będzie duże, bo Cee'd należy do aut mało awaryjnych. Koreański kompakt bez trudu spełnia rolę auta rodzinnego ze względu na przestronne wnętrze, ale w tej roli zdecydowanie lepiej sprawdza się wydłużona o 23 cm odmiana kombi (SW). Kufer hatchbacka ma 340/1300 l, zaś w kombi na pakunki przewidziano aż 535/1665 l. Wersję trzydrzwiową należy traktować jak odmianę usportowioną. Jest mniej funkcjonalna ale ma bardziej agresywną stylizację nadwozia i nie wygląda tak banalnie jak pięciodrzwiowy hatchback.

Historia modelu

2006 - premiera modelu 2007 - rozpoczęcie sprzedaży, wersja hatchback 3d i 5d, kombi 5d (Cee'd SW), silniki benzynowe 1.4 (109 KM), 1.6 (122 KM), 2.0 (143 KM), turbodiesle 1.6 CRDi (90 lub 115 KM), 2.0 CRDi (140 KM) 2008 - silnik benzynowy 1.6 (126 KM), wersja ProCee'd (hatchback 3d) 2009 - niewielka modernizacja (nowy pas przedni i tylne lampy, drobne zmiany we wnętrzu, sześciobiegowe skrzynie biegów, modyfikacje silników benzynowych), silnik benzynowy 1.4 (90 KM), silniki benzyna/LPG 1.4 (109 KM), 1.6 (126 KM) i 2.0 (143 KM), wersja proekologiczna ISG z systemem Stop-Start.

Awaryjność

Raport o niezawodności samochodów TÜV 2011 Kategoria wiekowa Lokata Liczba aut w zestawieniu

2-3 lata                      24           128

Raport o awaryjności samochodów ADAC 2010

Kategoria Lokata Liczba aut w zestawieniu Klasa średnia niższa 21 29

Dla modelu Cee'd ogłoszono jak na razie jedną serwisową akcję przywoławczą. Odbyła się ona wiosną 2010 r. i dotyczyła egzemplarzy wyprodukowane między 1 kwietnia 2008 r. a 30 marca 2009 r. Sprawdzano wówczas pompę hamulcową, która mogła powodować wydłużanie drogi hamowania w wersjach wyposażonych w system ESP.

Nadwozie

W pełni ocynkowane nadwozie Kia Cee'd opiera się korozji, ale w starszych egzemplarzach można znaleźć nieliczne ogniska rdzy (zwłaszcza na pokrywie bagażnika). Koreańska firma zaliczyła wpadkę z wadliwą powłoką lakierniczą w egzemplarzach z pierwszych lat produkcji. Dealerzy nie zawsze wymieniali auta na nowe, czasami po prostu malowali niektóre elementy samochodów. Dlatego na rynku wtórnym można znaleźć egzemplarze, które nie miały wypadków, a były lakierowane. Poprzedni właściciel powinien mieć jednak wpis w książce gwarancyjnej potwierdzający taką czynność. Problemy z rdzą pojawiały się także w policyjnych Cee'dach. W egzemplarzach wyprodukowanych po 2008 r. problem korozji nadwozia przestał się pojawiać.

Podwozie

Zawieszenia Cee'da dowodzą, że producentowi zależało na prostocie i niskich kosztach obsługi. Z przodu zastosowano rozbieralne sworznie wahaczy, z tyłu zaś sprężyny śrubowe i amortyzatory montowane są oddzielnie. Mało trwałe są końcówki drążków kierowniczych, ale również w ich przypadku wymiana jest prosta i tania. Mówiąc o podwoziu warto dodać, że prowadzenie Cee'da jest poprawne gdy auto nie jest mocno obciążone. Jeśli jednak wsiądzie do niego pięć osób z bagażami zawieszenia są mocno "przygniecione". O komforcie jazdy i dobrej stabilności jazdy można wówczas zapomnieć.

Silniki

Również w przypadku silników widać dbałość producenta o trwałość i niezawodność konstrukcji. Silniki 1.4 i 1.6, zarówno benzynowe jak i wysokoprężne, mają w napędzie łańcuch. Nie ma zatem problemu z kosztowną wymianą paska zębatego czy urywaniem się paska i zniszczeniem silnika. Rozrząd z paskiem rozrządu pracuje w silnikach dwulitrowych. Wadą silników Ceed'a jest hałaśliwość na wysokich obrotach.

Instalacja elektryczna

Jedynym problematycznym elementem układu elektrycznego Cee'da jest tak naprawdę seryjnie montowany radioodtwarzacz. Psuje się w rozmaity sposób. Czasami wystarcza ingerencja mechanika, innym razem trzeba wymienić kompletny radioodtwarzacz.

Co wybrać ?

Godna polecenia jest nawet najmniejsza z jednostek napędowych, ale tylko w wersji o mocy 109 KM. Odmiana o mocy 90 KM spisuje się znacznie gorzej. Najlepszym wyborem wydaje się jednak benzynowy silnik 1.6 albo turbodiesel 1.6 CRDi z lat 2007-2009. Ten ostatni nie ma dwumasowego koła zamachowego, jednego z najbardziej awaryjnych elementów współczesnych turbodiesli. Wersje dwulitrowe są paliwożerne i drogie w obsłudze.

VIN

Numer VIN wybito na podłodze przedziału pasażerskiego pod prawym, przednim fotelem. Numer VIN umieszczony jest również na górnej powierzchni deski rozdzielczej po stronie lewej, można go odczytać przez lewy dolny narożnik przedniej szyby

http://www.vin-kia.eu/ Dekoder numerów VIN dla samochodów Kia

Ceny

http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/kia,ceed/

Linki

http://mojaceed.pl/ Strona Cee'd Klub Polska

http://mojaceed.pl/ Strona Kia Klub Polska

http://kia-motors.pl/ Strona Kia Motors Klub

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE

Koup - pierwsza taka Kia - ZOBACZ TUTAJ

Kia Koup w ruchu - WIDEO

Samochody: Kia ceed - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.