Opel Corsa (1993-2000) - opinie Moto.pl

Opel Corsa po raz pierwszy zmienił oblicze w 1993 r. W miejsce ostrych linii nadwozia pojawiły się krągłości, w miejsce technicznej prostoty - nowoczesne rozwiązania sprzyjające bezpieczeństwu i niezawodności

Model Corsa pojawił się na rynku kilkanaście lat temu i zdobył ogromną popularność. Pierwsza generacja tego auta (A) o typowej dla lat 80. ub. wieku kanciastej stylizacji doczekała się drugiego wcielenia (B) w 1993 r. Samochód zyskał na urodzie dzięki zaokrąglonym kształtom, a doświadczenie konstruktorów i nowocześniejsze technologie pozwoliły podnieść poziom trwałości i niezawodności. Poprawiono również ochronę jadących przed skutkami wypadku. Druga generacja Corsy otrzymała między innymi dwie czołowe poduszki powietrzne, napinacze pasów bezpieczeństwa i wzmocnienia boczne w drzwiach. Ładne nadwozie o długości 3,73 m, funkcjonalne, choć proste wnętrze, spory jak na tę klasę bagażnik (260 l) oraz dobry komfort jazdy przyciągnęły wielu nabywców. Małego Opla produkowano w kilkunastu fabrykach na różnych kontynentach i sprzedawano w 80 krajach pod różnymi markami. Nic dziwnego, że nasycenie rynku wtórnego tym modelem również jest duże. Najlepiej kupować egzemplarze po modernizacji z 1997 r. Mają bogatsze wyposażenie (łatwiej znaleźć wśród nich Corsę ze wspomaganiem układu kierowniczego i systemem ABS), stabilizator przechyłów każdej wersji, nowocześniejsze silniki. W przypadku jednostek napędowych warto pamiętać, że te szesnastozaworowe są bardziej dynamiczne i oszczędniejsze. Warto również zastanowić się nad nadwoziem. Pięciodrzwiowe zapewnia wyższy komfort jazdy na tylnej kanapie. Trzydrzwiowe ma mocniej pochyloną tylną ścianę, co ogranicza przestrzeń nad głowami jadących z tyłu. Kierowców o sportowym zacięciu powinna zainteresować wersja GSI o mocy ponad 100 KM, oszczędnych - trzycylindrowa odmiana 1.0 12V.

Awaryjność

Corsa uchodzi za samochód raczej niezawodny, ale miewa kilka typowych usterek. To dlatego nie przoduje w rankingach niezawodności. Należy jednak do aut o stosunkowo dobrych wynikach, co w niektórych zestawieniach daje jej miejsca nawet w pierwszej dwudziestce. Tak jest na przykład w raporcie niemieckiego TUV na 2006 r. W kategorii pojazdów w wieku 8-9 lat Corsa zajmuje 19. lokatę. W kategorii wiekowej 10-11 lat jest nieco gorzej, ale i tak zdobywa bardzo dobre 25. miejsce. Ranking niezawodności DEKRA plasuje małego Opla na 46. pozycji, mniej więcej w środku stawki (kategoria wiekowa 6-7 lat). Użytkownicy Corsy podkreślają niskie koszty utrzymania, głównie za sprawą ogromnej ilości tanich części zamiennych w postaci niefabrycznych zamienników.

Akcje nawrotowe objęły kontrolę poduszek powietrznych w marcu 1995 r. na rynku niemieckim, sprawdzenie rolek napinających pasek zębaty w 1997 r. w całej Europie, powtórną kontrolę poduszek powietrznych na terenie całej Europy w kwietniu 1995 r. Ogólnoświatowa akcja objęła w lipcu 1996 r. kontrolę instalacji elektrycznej.

Historia modelu

1993, marzec - premiera trzydrzwiowej Corsy B

1993, wrzesień - premiera wersji pięciodrzwiowej

silniki 1.2 (45 KM), 1.4 (60 KM), 1.4 (82 KM), 1.6 16V (110 KM - tylko w wersji GSI), 1.5 D (50 KM), 1.5 TD (67 KM)

1994 - silnik 1.4 16V

1997 - modernizacja - face lifting; zmienione zderzaki i boczne listwy, zmodyfikowane zawieszenia i skrzynie biegów; nowy, trzycylindrowy silnik 1.0 12V (55 KM), diesel 1.7 (60 KM)

1998 - silnik 1.2 16V (65 KM)

2000 - premiera Corsy C

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa znajduje się na przedniej poprzeczce nadwozia (wzmocnienie przedniego pasa). Widoczna jest po otwarciu pokrywy silnika. Numer VIN wybito na podłodze w przedziale pasażerskim między prawym przednim fotelem a prawym progiem nadwozia. Widoczny jest po uchyleniu specjalnej klapki w wykładzinie podłogowej.

VIN

Kupienie Corsy nie powinno sprawiać problemu. Nasycenie rynku wtórnego jest bardzo duże, dostępne są wszystkie wersje silnikowe, trzy- i pięciodrzwiowe nadwozia, wersje tuningowane, a nawet z instalacjami gazowymi. Warto pamiętać o autach pochodnych od Corsy B - furgoniku Combo i sportowej Tigrze. Największą rzadkość stanowi sportowa odmiana GSI. Od rocznika 1997 widać wyraźny wzrost cen, co wynika z większej atrakcyjności egzemplarzy po przeprowadzonej wówczas modernizacji.

Ceny (tys. zł)

Internet

www.opelklub.pl - ciekawe i konkretne forum dyskusyjne na temat samochodów firmy Opel.

www.corsa.ja.pl - można uzyskać tutaj odpowiedzi na najczęściej stawiane pytania dotyczące Corsy, skorzystać z forum dyskusyjnego i konkretnych porad, obejrzeć zdjęcia zarówno zwykłych, jak i tuningowanych egzemplarzy Corsy, skorzystać z linków internetowych do zagranicznych stron miłośników Corsy.

Instalacja elektryczna

Niezbyt trwały jest zespół przełączników pod kierownicą. Powtarzają się również awarie wycieraczek szyby przedniej.

Nadwozie

Starsze egzemplarze korodują, zwłaszcza na krawędziach takich elementów, jak drzwi, pokrywa silnika czy pokrywa bagażnika.

Zawieszenie

Nietrwałe są jedynie gumowe elementy stabilizatora.

Układ hamulcowy

Hamulce zasadnicze działają niezawodnie. Skłonność do awarii wykazuje jednak hamulec pomocniczy (pękanie linek).

Silnik

Sama jednostka napędowa spisuje się dobrze, szwankuje raczej osprzęt. Nietrwałe są pompy cieczy chłodzącej i czujnik temperatury silnika. Zdarzają się awarie układu zapłonowego i wycieki płynu chłodzącego. Powtarzają się wycieki spod pokrywy zaworów i miski olejowej. Odmawia posłuszeństwa zawór recyrkulacji spalin.

Jerzy Maliński, koalicja na rzecz Autogazu

Tradycyjnych instalacji gazowych nie montujemy do trzycylindrowego silnika 1.0 12V. Pozostałe wersje silnikowe z wtryskiem jedno- lub wielopunktowym pracują poprawnie z tradycyjnymi instalacjami LPG drugiej generacji. Cena takiego rozwiązania to 1800-2100 zł. Corsa C, produkowana od 2000 r., niezależnie od wersji silnikowej wymaga sekwencyjnego wtrysku gazu. Poprawnie pracują wówczas także trzycylindrowe silniki 1.0 12V Corsy B. Cena takiej instalacji to 3700 zł.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.