Usportowione kompakty za 30 tysięcy zł. Emocje na co dzień bez wizyt w warsztacie

Szukając wszechstronnego auta ze sportowym zacięciem, warto skierować się w stronę topowych kompaktów. Za 30 tysięcy złotych wybór modeli mamy pokaźny, a każdy z nich oferuje zdecydowaną nadwyżkę mocy i momentu obrotowego. W niektórych nie brakuje także wizualnych, sportowych akcentów czy wyraźnych zmian w układzie jezdnym, dzięki którym otrzymujemy także lepszą trakcję. Trzeba też pamiętać, że ich eksploatacja nie powinna przesadnie nadwyrężyć domowego budżetu. Liczymy się natomiast z zużyciem paliwa na poziomie 10-15 litrów.

Opel Astra III OPC

Nasz budżet pozwoli na kupno trzeciego wcielenia Opla Astry. Odwieczny rywal Golfa produkowany był od 2005 do 2011. Na szczycie gamy plasuje się szalony wariant OPC, oferowany wyłącznie jako trzydrzwiowy hatchback. Nadwozie przyzwoicie zabezpieczono przed korozją, wyraźnie staranniej niż poprzednika. Uwagę przykuwają wydatne zderzaki, progi, potężne zaciski hamulcowe i popularny, niebieski kolor typowy dla OPC. We wnętrzu dominują kubełkowe fotele i bogate wyposażenie - klimatyzacja automatyczna, skórzana tapicerka, niezłe nagłośnienie i liczne systemy bezpieczeństwa. Pod maskę trafił znany silnik 2.0 Turbo o mocy 240 KM. Pierwsza setka pojawia się na zegarach po 6,4 s. To całkiem udana jednostka. Odwdzięcza się dobrą trwałością i dość niskimi kosztami bieżącego serwisu.

Zobacz wideo Pojazd dla dyrektora korporacji? Recenzujemy Opla Insignię

Renault Megane II RS

Od 2002 do 2009 w ofercie Renault znajdowało się Megane drugiej generacji. Ciekawie zaprojektowane nadwozie skutecznie zabezpieczono przed korozją. Wnętrze wykonano przyzwoicie. Niestety, szybko zaczyna nosić ślady użytkowania. Tapicerka się przeciera, zaś plastiki są podatne na zarysowania. Na szczycie gamy znajdziemy wariant RS. W jego przypadku zawsze możemy liczyć na pełne wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. Użytkownicy doceniają dopracowane fotele sportowe i przestrzeń w pierwszym rzędzie. Pod maskę trafił znany z szeregu innych modeli Renault silnik 2.0 Turbo o mocy 225-265 KM. Współpracuje z sześciobiegową przekładnią manualną. Megane II RS nie uznaje kompromisów. Układ jezdny zestrojono wyjątkowo sztywno z myślą o maksymalnej trakcji na równych drogach. 100 km/h pojawia się po 6,5 s.

Mazdy 3 II MPS

Relatywnie niewielką popularnością wśród używanych cieszy się druga generacja Mazdy 3. Japoński kompakt bazujący na płycie podłogowej Forda Focusa II produkowany był od 2009 do 2013. Największym problemem pięciodrzwiowego hatchbacka jest korozja. Rdza atakuje wszystkie egzemplarze, również bezwypadkowe. Wnętrze zapewnia przestrzeń dla czterech osób. Plastiki są twarde, lecz solidnie spasowane, a trwałe okazują się także tekstylia. Szukając lepszych osiągów warto sięgnąć po flagowy wariant MPS. W jego przypadku dostajemy do dyspozycji czterocylindrowy silnik 2.3 Turbo o mocy 260 KM trafiających tylko na przednie koła. Mimo problemów z trakcją, sprint do setki zajmuje 6,1 sekundy.

Ford Focus II ST

Po sporej wpadce jakościowej jaką był Focus pierwszej generacji, Ford postanowił zatrzeć złe wrażenie, tym razem przykładając się do zadania. Od 2003 do 2011 produkowana była druga generacja modelu, która tym razem została skutecznie zabezpieczona przed korozją. Szukając mocnego wariantu za 30 tysięcy złotych, mamy do wyboru wersję ST, dostępną jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback. We wnętrzu zastosowane materiały robią dobre wrażenie. Tym bardziej, że w ST dostajemy pełne wyposażenie i lepiej wyprofilowane fotele przednie. Zdaniem mechaników, najlepszym elementem całej układanki jest pięciocylindrowy silnik 2.5 Turbo produkowany przez Volvo. W tym przypadku generuje 225 KM trafiające na przednie koła, co przekłada się na przyśpieszenie do 100 km/h w 6,8 sekundy.

Skoda Octavia II RS

Niekwestionowanym hitem sprzedaży wśród kompaktów pozostaje Skoda Octavia. Techniczny bliźniak VW Golfa oferuje znacznie przestronniejszą kabinę i przepastny bagażnik. Za 30 tysięcy złotych znajdziemy flagowy wariant RS w wersji po liftingu. Kariera rynkowa drugiej generacji trwała od 2004 do 2013. W ofercie znalazł się liftback i kombi. Nadwozie nie ma większych problemów z korozją. Podobnie wnętrze prezentuje wysoką jakość i co istotne, także na kanapie miejsca jest pod dostatkiem. Na liście dodatków znajdziemy automatyczną klimatyzację, nawigację, skórzaną tapicerkę i tempomat. Doładowany silnik 2.0 TFSI o mocy 200 KM, początkowo przekonuje osiągami, kulturą pracy i wciąż rozsądnym spalaniem. Niestety, jak inne jednostki z tej rodziny, cierpi na szereg wad technicznych przyczyniających się do wysokiego spalania oleju silnikowego i innych bolączek. Warto tym samym postawić na egzemplarze stosunkowo młode i z udokumentowaną historią serwisową. Sprint do setki zajmuje 7,7 s.

VW Golf V GTI

Jeśli szukamy auta segmentu C, nie sposób pominąć króla kompaktów - Volkswagena Golfa. Założony budżet pozwoli na Golfa GTI piątej generacji produkowanej od 2003 do 2008. Pięciodrzwiowe nadwozie nie ma zauważalnych problemów z korozją. Względem słabszych odmian próżno tutaj szukać wyraźnych różnic poza dedykowanymi obręczami i subtelnymi dodatkami upiększającymi karoserię. W kabinie znajdziemy wystarczającą przestrzeń dla czterech osób i bogate wyposażenie: klimatyzację, skórzaną lub tekstylną tapicerkę w charakterystyczną kratę, nawigację i przyzwoite nagłośnienie. Podobnie jak w Skodzie Octavii II, pod maskę trafił czterocylindrowy 2.0 TFSI o mocy 200-235 KM, wyposażony w wadliwy łańcuch rozrządu i bezpośredni wtrysk paliwa. 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu po 7,2 sekundy.

VW Golf V GTIVW Golf V GTI fot. VW

BMW serii 1 E87 130i

Prawdziwym unikatem wśród kompaktów jest pierwsza generacja BMW serii 1. Bawarski model produkowany był od 2004 do 2011. Dynamicznie narysowane nadwozie nie ma problemów z korozją. Wnętrze prezentuje jakość odpowiednią dla klasy premium. Tekstylia i plastiki są wytrzymałe i trwałe. Lista dodatków obejmuje klimatyzację, sportowe fotele, skórzaną tapicerkę, nawigację i szyberdach. Trzeba tylko pamiętać, że bardzo mało miejsca znajdziemy w drugim rzędzie. 30 tysięcy pozwoli na zakup BMW 130i, wyposażonej w sześciocylindrowy silnik 3.0 o mocy 265 KM. Moc trafia tylko na tylną oś za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni. Pierwsza setka pojawia się po 6,1 sekundy.

Subaru Impreza II WRX

Za 30 tysięcy złotych znajdziemy również namiastkę rajdowej legendy - Subaru Imprezę drugiej generacji. Japoński kompakt, dostępny jako sedan i kombi, produkowany był od 2000 do 2009. Nadwozie miewa problemy z rdzą, zaś problem rozwiązuje cyklicznie powtarzana antykorozja. Wnętrze wykonano z twardych, lecz wytrzymałych tworzyw. Komfortowe warunki znajdziemy tylko na fotelach, bowiem z tyłu jest po prostu ciasno. Wśród dodatków wymienić możemy klimatyzację, skórzaną tapicerkę, komputer pokładowy i radio z CD. W każdym wariancie Impreza korzysta ze stałego napędu na cztery koła. Nasz budżet wystarczy na wersje WRX napędzaną doładowanym boxerem 2.0. Zależnie od roku produkcji, generuje 218-225 KM, katapultując nas do pierwszej setki w 5,9 sekundy.

Więcej o:
Copyright © Agora SA