Pancerne diesle do 30 tys. zł. Osiem pewniaków z klasy średniej. Od Opla do Mercedesa

Mimo częstych zapowiedzi końca, klasa średnia, zwłaszcza na rynku wtórnym, ma się doskonale. Kierowcy wciąż poszukują obszernych, komfortowych aut segmentu D napędzanymi oszczędnymi i trwałymi silnikami diesla. Na europejskim rynku oferta jest bardzo szeroka. Musimy jedynie wystrzegać się wadliwych konstrukcji, których eksploatacja wiąże się z pokaźnymi wydatkami.

Peugeot 508 I 2.0 HDI

Od 2010 do 2018 produkowany był Peugeot 508 pierwszej generacji. Rynkowy rywal VW Passata oferowany był jako sedan i funkcjonalne kombi. Dynamicznie narysowane nadwozie nie ma problemów z korozją. Wnętrze zapewnia wystarczającą ilość miejsca dla czterech dorosłych osób, które mogą korzystać z dwustrefowej klimatyzacji, radia z CD i MP3, nawigacji, „pełnej elektryki" i szeregu systemów bezpieczeństwa. Jakość wykończenia prezentuje klasową średnią.

Najpopularniejszym silnikiem diesla w ofercie 508 jest 2.0 HDI. 30 tysięcy złotych pozwoli na kupno egzemplarza sprzed liftingu, napędzanego odmianą o mocy 140 lub 163 KM. Jednostka korzysta z paska rozrządu, turbodoładowania ze zmienną geometrią i bezpośredniego wtrysku common-rail. Resurs rzędu 400-500 tysięcy kilometrów nie stanowi problemu.

Zobacz wideo Nowy znak na polskich drogach. Co oznacza duża czarna dłoń?

Ford Mondeo IV 2.0 TDCI

Prawdziwym przebojem rynku wtórnego jest Ford Mondeo czwartej generacji dostępny od 2007 do 2014. Auto występowało jako sedan, liftback i kombi. Po licznych wpadkach jakościowych poprzednika, Ford usunął większość bolączek, z rdzą na czele. Estetyczne nadwozie skrywa jedno z najprzestronniejszych wnętrz w klasie. Cztery osoby podróżują w komfortowych warunkach. Lista opcji zawiera automatyczną klimatyzację regulowaną w dwóch strefach, rozbudowane multimedia, systemy wsparcia kierowcy, skórzaną tapicerkę, automatyczne przekładnie i tempomat.

Obok archaicznego diesla własnej konstrukcji, Ford oferował jednostkę 2.0 TDCI opracowaną przez koncern PSA (HDI). Francuski diesel generuje 140-163 KM, zużywając niewielkie porcje oleju napędowego. Duży plus za dobre właściwości jezdne.

Opel Insignia I 2.0 CDTI

Wciąż dużym zainteresowaniem cieszy się Opel Insignia pierwszej generacji. Niegdyś ulubieniec flot i klientów indywidualnych, produkowany był od 2008 do 2017. Do wyboru mamy sedana, liftbacka i kombi. Sporym problemem wielu egzemplarzy jest mierna jakość powłoki antykorozyjnej - widać to zwłaszcza w krajowych egzemplarzach. Mimo sporych rozmiarów, wnętrze nie zachwyca. O ile na fotelach pozycja i komfort jazdy są nienaganne, o tyle na kanapie wysokim osobom będzie po prostu ciasno. Tworzywa są przyzwoitej jakości, podobnie jak tekstylia. Na liście dodatków znaleźć możemy aktywny tempomat, system rozpoznający znaki drogowe, klimatyzację, skórzaną tapicerkę, nawigację, szyberdach i napęd 4x4.

Mechanicy zgodnie polecają popularnego diesla o włoskim rodowodzie. To 2.0 CDTI o mocy od 110 do160 KM. Cechuje się wysoką kulturą pracy i długowiecznością. Wystarczy zmieniać olej silnikowy co 12-15 tysięcy kilometrów.

Opel Insignia IOpel Insignia I fot. Opel

Renault Laguna III 2.0 dCi

Ostatnia generacja Renault Laguny produkowana była od 2007 do 2015 jako liftback i kombi. Po jakościowym potknięciu drugiego wcielenia, producent sumiennie wprowadził poprawki. Oczywiście, problem korozji nadwozia nas nie dotyczy. Poprawiono jakość i staranność montażu elementów w kabinie. W temacie przestronności, Laguna III zapewnia wystarczającą ilość miejsca dla czterech osób i rozsądnego bagażu. Większość dostępnych egzemplarzy jest sowicie wyposażona: automatyczna klimatyzacja, komputer pokładowy, skórzana tapicerka, system czterech kół skrętnych, nawigacja i tempomat.

Specjaliści w superlatywach wypowiadają się na temat czterocylindrowego diesla 2.0 dCi generującego 130-178 KM, dzięki turbosprężarce ze zmienną geometrią łopat i wtryskowi typu common-rail. Producent zastosował również trwały łańcuch rozrządu.

Mazda 6 III 2.2 Skyactive-D

Przy odrobinie szczęścia kupimy Mazdę 6 trzeciej generacji z początkowego okresu produkcji. Wciąż wytwarzany model dostępny jest od 2012 jako sedan i kombi. Rzucające się w oczy nadwozie ma niewielki problem z korozją. Znacznie lepiej prezentuje się wnętrze wykonane z trwałych materiałów. Na przednich i tylnych miejscach przestrzeń znajdą cztery dorosłe osoby. Do ich dyspozycji pozostaje klimatyzacja automatyczna, archaiczna nawigacja, komputer pokładowy i skórzana tapicerka.

Jedyny dostępny diesel 2.2 Skyactive-D dysponuje mocą 150 lub 175 KM. Odpowiednio serwisowany okazuje się trwałą konstrukcją. Niestety, ceny części zamiennych są wyraźnie wyższe niż u konkurencji.

Alfa Romeo 159 2.0 JTD

Za 30 tysięcy złotych z łatwością znajdziemy Alfę Romeo 159 z końcowych lat produkcji zachowaną w doskonałej kondycji. Włoski średniak produkowany był jako sedan i kombi od 2005 do 2011. Zawadiackie nadwozie wykazuje niewielkie problemy z korozją. Niestety, ogromną wadą modelu jest ciasne wnętrze - wiele kompaktów oferuje więcej. Kokpit skierowany jest ku kierowcy. W kabinie znajdziemy przeważnie klimatyzację, sportowe fotele, skórzaną tapicerkę, nawigację, szyberdach i tempomat.

Dostępny był także napęd 4x4. Mechanicy polecają diesla 2.0 JTD o mocy 136-170 KM. Dobrze nadaje się do napędu ciężkiego, choć niezbyt dużego auta. Plus za trwałość i stosunkowo rozsądne obchodzenie się z zawartością zbiornika paliwa.

Volvo V70 III 2.4 D

Ciekawą propozycją dla osób szukających auta z pancernym dieslem jest Volvo V70 III. Szwedzka ikona produkowana była od 2007 do 2016. 30 tysięcy złotych wystarczy na kupno egzemplarza z początku rynkowej kariery. Foremne nadwozie nie ma żadnych problemów z korozją. Wnętrze także zapewnia wzorową jakość, w żaden sposób nie zdradzając rzeczywistego przebiegu. V70 z łatwością mieści cztery dorosłe osoby i, co ciekawe, dzieli płytę podłogową z Fordem Mondeo IV. Na pokładzie znajdziemy automatyczną klimatyzację, nawigację, szereg systemów aktywnego bezpieczeństwa, skórzaną tapicerkę i napęd 4x4.

Imponującą wytrzymałością cieszy się pięciocylindrowy diesel 2.4 D o mocy od 163 do 215 KM. Zazwyczaj współpracuje z automatyczną, hydrokinetyczną skrzynią biegów. Ta może domagać się remontu przy przebiegach rzędu 300 tysięcy kilometrów. Warto wymieniać w niej regularnie olej.

Mercedes Klasy C W204 2.1 CDI

W latach 2007-2014 w ofercie Mercedesa znajdowała się Klasa C trzeciej generacji - W204. Tym razem jakość zabezpieczenia antykorozyjnego wyraźnie poprawiono. Wnętrze wykonano z materiałów dobrej jakości. Plastiki i tekstylia bez szwanku znoszą pokaźne przebiegi. Na fotelach miejsca jest pod dostatkiem, ale z tyłu wygodnie usiądą tylko niskie osoby. Lista dodatków, jak przystało na Mercedesa, jest bardzo długa. Zawiera między innymi automatyczną klimatyzację, napęd 4x4, automatyczne przekładnie, nawigację, komputer pokładowy oraz rozbudowane nagłośnienie.

Wielkim zainteresowaniem kierowców cieszy się czterocylindrowy diesel 2.1 CDI o mocy od 120 do 204 KM. W każdym wariancie przekonuje dynamiką i oszczędnym charakterem.

Mercedes Klasy C W204Mercedes Klasy C W204 fot. Mercedes

Więcej o:
Copyright © Agora SA