BMW serii 3 E46 vs Audi A4 B6. Pełnokrwiste premium za cztery wypłaty

Niegdyś kosztujące kilkaset tysięcy złotych w bogato wyposażonych wariantach auta marek premium, dziś kupimy za ułamek pierwotnej ceny. Lata trudnej eksploatacji pokazały, że BMW serii 3 E46 i Audi A4 B6 są konstrukcjami trwałymi i godnymi polecenia. Oczywiście, nie we wszystkich wersjach silnikowych.

BMW E46

Czwarte wcielenie popularnej trójki produkowane było od 1998 do 2005. Do wyboru mamy sedana, niezbyt funkcjonalne kombi, coupe, cobriolet i trzydrzwiowy Compact. Obecnie, E46 przejęło rolę taniego auta dla młodych amatorów niemieckiej marki, co mocno odbija się na kondycji wielu egzemplarzy, których właściciele nie są w stanie sprostać serwisowym potrzebom modelu. Nadwozie miewa problemy z korozją, natomiast rdzawy problem możemy ograniczyć poprzez cyklicznie powtarzane kontrole i uzupełnianie powłoki antykorozyjnej podwozia i profili zamkniętych. Na szczęście, w razie konieczności znalezienie tanich elementów blacharskich nie stanowi żadnego problemu. Sedan mierzy 448 cm długości, 174 szerokości i 141 wysokości. Rozstaw osi wynosi 273 cm.

Zobacz wideo Czy Mini w wersji pięciodrzwiowej wciąż jest mini? Sprawdzamy na przykładzie najnowszego Coopera S

Kabina E46 tylko na przednich fotelach gwarantuje wystarczającą ilość miejsca. Na kanapie, niezależnie od wersji nadwoziowej, jest po prostu ciasno. Kierowcy doceniają natomiast już podstawowe fotele. Opcjonalnie oferowano znacznie lepiej wyprofilowane siedziska z szerokim zakresem regulacji. Tworzywa są dobrej jakości, solidnie spasowane, a kokpit w pełni analogowy. Niestety, po latach w wielu egzemplarzach plastiki potrafią piszczeć na nierównościach. Zastosowane tekstylia zaskakują wytrzymałością. Ich kondycja nie zdradza rzeczywistego przebiegu egzemplarza. Na liście opcji widnieje „pełna elektryka", skórzana tapicerka, automatyczna klimatyzacja, komputer pokładowy, szyberdach, automatyczne skrzynie biegów i napęd 4x4. Kufer odmiany czterodrzwiowej pochłonie 440 litrów.

BMW serii 3 E46BMW serii 3 E46 BMW

Mocne źródła napędu

Miłośnicy silników diesla mają do wyboru czterocylindrową jednostkę 2.0 d (116-150 KM) lub poszukiwaną, sześciocylindrową 3.0 d o mocy 184-204 KM. Bawarskie ropniaki korzystają z bezpośredniego wtrysku typu common-rail, turbosprężarki ze zmienną geometrią i dwumasowego koła zamachowego. Jeśli znajdziemy egzemplarz z akceptowalnym przebiegiem, z udokumentowaną historią serwisową z powodzeniem możemy dokonać transakcji. Zwłaszcza wariant sześciocylindrowy zachwyca elastycznością, oferowaną mocą i wciąż akceptowalnym spalaniem. Zgodnie z opinią mechaników, jednostkom wystarczą wymiany oleju co 10-15 tysięcy kilometrów by zachować niezłą kondycję. Jak w przypadku innych motorów wysokoprężnych, żywotność turbosprężarki czy dwumasowego koła zamachowego uzależniona jest od stylu jazdy i użytkownika. Częstą przypadłość stanowią awarie układu chłodzenia, termostatu i pomp wtryskowych.

Znacznie mniej problemów i kosztów serwisowych pochłaniają wolnossące silniki benzynowe. Do spokojnego przemieszczania się wystarczą motory czterocylindrowe – 1.9 105-118 KM, 1.8 116 KM i 2.0 143-150 KM. Prawdziwą radość z posiadania serii 3 dają dopiero jednostki sześciocylindrowe – 2.0 150 KM, 2.2 170 KM, 2.5 170-192 KM, 2.8 193 KM, 3.0 231 KM i flagowy 3.2 z wersji M3 o mocy 343-260 KM. Odpowiednio serwisowane odwdzięczają się bezawaryjną pracą przez lata. Zastosowany napęd rozrządu z wykorzystaniem łańcucha jest trwałym, lecz niewiecznym rozwiązaniem. Ewentualna wymiana układu rozrządu to wydatek około 800 złotych. Opcjonalnie oferowany napęd xDrive większość mocy przekazuje na tylną oś. Niestety, nie uchodzi za szczególnie bezawaryjny. Warto też pamiętać o systemie Vanos, który po latach lubi płatać figle. Ponadto, dość szybko poddaje się zawieszenie, a wielowahacz umieszczony przy tylnej osi nie jest tani.

BMW serii 3 E46BMW serii 3 E46 BMW

Audi A4 B6

Równie dużą popularnością na rynku wtórnym cieszy się bezpośredni rywal BMW 3 z czasów świetności - Audi A4 B6. Produkcja trwała od 2000 do 2006 w niemieckich zakładach marki. W ofercie ponownie znalazł się sedan i kombi. Dodano także klasyczny kabriolet z tekstylnym dachem. Jak przystało na koncern z metką premium, zabezpieczenie antykorozyjne jest na wysokim poziomie, podobnie jak jakość powłoki lakierniczej. Auto jest nieco większe od BMW – 455 cm długości, 176,5 szerokości i 143 wysokości. Rozstaw osi wynosi 265 cm.

Problemem wspólnym z BMW E46 jest ciasna kabina, gwarantująca komfortowe warunki do jazdy tylko z przodu. Na kanapie większości będzie po prostu ciasno. Rzecz jasna, przedział pasażerski wykonano z materiałów wysokiej jakości, zmontowanych bardzo solidnie. Na rynku znajdziemy wiele egzemplarzy w bazowych wersjach wyposażeniowych. Przy odrobinie szczęścia kupimy sztukę z klimatyzacją, tempomatem, skórzaną tapicerką, szyberdachem, rozbudowanym nagłośnieniem czy pancernym napędem quattro. Bagażnik mieści przyzwoite 445 l (sedan).

Jest w czym wybierać

Paleta silników diesla składa się z jednostek 1.9 TDI 101-130 KM i 2.5 V6 TDI 163-180 KM. Oczekując możliwie małej liczby problemów, musimy skupić się na mniejszym silniku, znanym z niskiego spalania i trwałości. Producent zastosował pompowtryskiwacze i turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopat (koszt jej regeneracji to około 1800 złotych, zaś wtryskiwaczy 450 za sztukę). Widlasty diesel, niezależnie od kondycji, jest wyborem ryzykownym. Liczne wady konstrukcyjne skutecznie podnoszą koszty utrzymania mobilności auta.

Audi A4 B6Audi A4 B6 Audi

Większy wybór mamy pośród silników benzynowych. Szukając możliwie trwałej konstrukcji, możemy wybierać między motorami starszego typu, doskonale współpracującymi z instalacjami gazowymi. Gama A4 B6 oferuje miedzy innymi 1.6 102 KM, 2.0 130 KM, 1.8 Turbo 150 KM, 2.4 V6 170 KM i 3.0 V6 220 KM. Każdy z nich dysponuje wielopunktowym wtryskiem paliwa i paskiem rozrządu. Z dużą rezerwą należy podchodzić do nowszych konstrukcji wyposażonych w bezpośredni wtrysk paliwa. W ich przypadku nie przynosi on większych korzyści. Wręcz przeciwnie, motory zużywają więcej paliwa, zaś ich obsługa serwisowa jest wyraźnie droższa.

Tutaj możemy trafić na 1.8 Turbo 163-190 KM i 2.0 FSI 150 KM. Standardowo dostajemy do dyspozycji piecio lub sześciostopniowe skrzynie manualne. Za dopłatą oferowano hydrokinetyczne automaty o pięciu lub sześciu przełożeniach w wersjach z napędem 4x4. Warianty z napędem tylko na przednią oś mogły być wyposażone w awaryjną, bezstopniową przekładnię Multitronic. Bez obaw o ewentualne koszty serwisowe możemy sięgać po odmiany ze stałym napędem na wszystkie koła. Układ to dopracowana i wręcz pancerna konstrukcja. Na szczycie gamy A4 B6 plasuje się wariant S4 i RS4 z silnikiem 4.2 V8 o mocy 344 i 420 KM.

Audi A4 B6Audi A4 B6 Audi

Sytuacja cenowa

W obu przypadkach, sytuacja cenowa jest dość podobna. BMW jest nieco tańsze, a wysłużone egzemplarze kupimy już za 3-4 tysiące zł. Zdarzają się też Audi o podobnej wartości. Niemniej, nie warto zaprzątać sobie nimi głowy. Lepiej przeznaczyć na model klasy premium 12-15 tysięcy zł. Mamy wtedy gwarancję zadbanego samochodu z udokumentowaną historią. Niezależnie od wyboru, przebieg i rocznik schodzi na dalszy plan. Liczy się przede wszystkim stan techniczny.

Podsumowanie. Opinia Moto.pl

Ze względu na lepszą jakość wykonania i inną grupę obecnych kierowców, łatwiej znaleźć zadbane Audi, choć i tak trzeba się trochę najeździć i obejrzeć wiele sztuk. BMW gwarantuje więcej frajdy z jazdy i trochę niższy komfort. Co ciekawe, ceny zadbanych sztuk w mocnych wersjach silnikowych stanęły w miejscu. To oznacza, że w najbliższych latach ich wartość powinna rosnąć. Wątpliwe, by Audi osiągnęło status Youngtimera. Naturalnie, poza odmianami S4 i RS4.

Ważne, że w każdym z modeli mamy do dyspozycji ogromne zaplecze używanych i nowych części zamiennych różnej jakości, oraz mechaników. Ich ceny znajdują się na akceptowalnym poziomie, a oba samochody pozwalają stosunkowo niewielkim kosztem wejść do świata premium sprzed dwóch dekad.

BMW serii 3 E46BMW serii 3 E46 BMW

Więcej o:
Copyright © Agora SA