Budżetowe bestsellery po latach - Skoda Rapid vs. Fiat Tipo. Warto teraz kupić?

Na rynku wtórnym niesłabnącą popularnością cieszą proste konstrukcyjnie modele, których eksploatacja nie generuje wysokich kosztów. Na portalach aukcyjnych wybierać możemy między innymi spośród setek egzemplarzy Skody Rapid i Fiata Tipo. Sprawdźmy co mają do zaoferowania auta, które upodobali sobie nie tylko taksówkarze, lecz również rodziny.

Skoda Rapid - opinie, awarie, usterki, najlepsze wersje

W palecie modelowej Skody od 2012 do 2019 roku dostępny był Rapid - ciekawe uzupełnienie kompaktowej gamy. Wypełnił lukę między typowo miejską Fabią, a przerośniętym kompaktem jakim jest Octavia. Estetyczne nadwozie nie ma problemów z korozją, ale w bazowych wersjach razi nielakierowanymi, czarnymi zderzakami, lusterkami i listwami ochronnymi. Przy okazji liftingu, czeskie auto zyskało LED-owe oświetlenie do jazdy dziennej, biksenonowe reflektory, a także 17-calowe obręcze ze stopów lekkich. Przy odrobinie szczęścia, znajdziemy wersje z pakietem Sport obejmującym czarne mocowania lusterek, spojlerem, dyfuzorem oraz ramką grilla w tym samym kolorze. Hatchback ma 430,5 cm długości, 170,5 szerokości i 146 wysokości. Rozstaw osi wynosi 260 cm.

Co ciekawe, Rapid i jego bliźniak Seat Toledo korzystają z płyty podłogowej PQ25 znanej chociażby z VW Polo i innych miejskich konstrukcji koncernu. Przekłada się to na gabaryty wnętrza, gdzie dorosłe osoby wygodnie usiądą nie tylko na przednich fotelach. Z tyłu jedynie bardzo wysocy pasażerowie zgłaszać będą zastrzeżenia do ilości miejsca na nogi i głowę. Oczywiście, jakość zastosowanych tworzyw jest wyraźnie gorsza niż w Octavii. Plastiki są twarde, lecz dokładnie spasowane. Nawet w egzemplarzach flotowych tapicerka po dokładnym czyszczeniu potrafi prezentować się okazale. Lista dodatków oferowanych w Skodzie Rapid zawiera między innymi automatyczną klimatyzację, nawigację z kolorowym ekranem dotykowym, komputer pokładowy, tempomat i podstawowe systemy bezpieczeństwa. Bagażnik hatchbacka mieści od 415 do 1381 litrów.

Zobacz wideo Na warszawskim odcinku S8 doszło do pojedynku. BMW X5 vs. Skoda Fabia Combi

Oczekując możliwie niskich kosztów serwisowania i bezawaryjności, mamy do wyboru tylko jeden wolnossący silnik. To trzycylindrowy 1.2 MPI o mocy 75 KM. Zużywa rozsądne porcje paliwa, dobrze współpracuje z instalacją LPG, ale jest po prostu słaby. Znacznie lepsze osiągi gwarantują 1.2 TSI, 1.4 TSI i 1.0 TSI o mocach 86-110, 122-125 KM i 95-110 KM. Dysponują bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz turbosprężarką ze stała geometrią łopat. Przez pierwsze kilkanaście tysięcy kilometrów, przekonują elastycznością, dynamiką i niskim spalaniem. Niestety, 1.2 i 1.4 TSI borykają się z nietrwałym łańcuchem rozrządu i wysokim spalaniem oleju. Wraz z kolejnymi modernizacjami i wprowadzeniem paska rozrządu, większość usterek wyeliminowano. Im młodszy egzemplarz, tym ryzyko awarii maleje. Nieco lepiej prezentuje się nowszy 1.0 TSI. Mechanicy zalecają zakup egzemplarzy tylko z udokumentowaną historią serwisową i możliwie niskim przebiegiem.

Bezpiecznym wyborem jest diesel 1.6 TDI o mocy 90-115 KM. Zużywa nikłe ilości oleju napędowego i dodatkowo dobrze radzi sobie nawet z pełnym obciążeniem auta. To jedna z najlepszych konstrukcji w tej klasie pojemnościowej.

Skoda RapidSkoda Rapid fot. Skoda

Fiat Tipo - opinie, awarie, usterki, najlepsze wersje

Nie od dziś wiadomo, że Fiat jest specjalistą w budowie budżetowych samochodów na każdą kieszeń. Nieprzerwanie od 2015 w ofercie włoskiej marki znajduje się Tipo, który doskonale sprzedaje się nie tylko w Europie. Obłe nadwozie sumiennie zabezpieczono przed korozją. Do wyboru mamy sedana, pięciodrzwiowego hatchbacka i kombi. Włoski hatchback ma 437 cm długości, 179 szerokości i 149,5 wysokości. Rozstaw osi wynosi 264 cm. Karoserię można było wzbogacić o 18-calowe obręcze ze stopów lekkich, LED-owe światła do jazdy dziennej, przyciemniane szyby boczne, a także metalizowany lakier.

Kabina zapewnia wystarczającą przestrzeń dla czterech osób i bagażnik o pojemności 440-550 litrów. Jakość tworzyw sztucznych i tekstyliów oczywiście konkurować może z produktami Dacii, niż z innymi zachodnimi konstrukcjami. Na pokładzie znaleźć możemy automatyczną klimatyzację, nawigację, radio z CD, MP3, komputer pokładowy i prosty tempomat. U szczytu kokpitu zlokalizowano flagowy system multimedialny z ekranem o przekątnej 7 cali. Komendy należy wydawać dotykowo. Zestaw jest dość przejrzysty, ale jego obsługa nie tak intuicyjna jak u rywala. Cieszy, że Włosi zdecydowali się na pozostawienie pokręteł. Bardzo ułatwiają sterowanie w czasie jazdy.

Fiat TipoFiat Tipo fot. Fiat

Paleta silnikowa Tipo daje szerokie pole wyboru. Kierowcy szukający możliwie taniego sposobu na przemieszczanie się, mogą sięgnąć po wariant 1.4 T-Jet o mocy 120 KM. W gamie znajdziemy także wolnossący 1.4 95 KM, 1.6 110 KM, a także 1.0 FireFly Turbo o mocy 100 KM. To dopracowane konstrukcje bez chorób wieku dziecięcego. Dzielnie znoszą zarówno typowo miejską eksploatację, jak i autostradowe przeloty.

Atrakcyjnie prezentuje się także gama silników diesla. Bazowy 1.3 MultiJet, produkowany w Bielskich zakładach marki, generuje 95 KM. Większą dynamikę i elastyczność zapewnia 1.6 MultiJet o mocy 120-130 KM. Każdy diesel otrzymał bezpośredni wtrysk typu common-rail i doładowanie ze zmienną geometrią łopat. Dopracowane jednostki Fiata z łatwością zadowalają się 4-6 litrami oleju napędowego na setkę. Trzeba mieć też na względzie, że przy przebiegu rzędu 200-250 tysięcy kilometrów, zaczną się typowe problemy z osprzętem. To jednak całkowicie normalne.

Fiat TipoFiat Tipo fot. Fiat

Skoda Rapid vs. Fiat Tipo - ceny

Rapid jest bardzo popularny na rynku wtórnym. Nie brakuje dobrze utrzymanych samochodów pochodzących z krajowej sieci sprzedaży. Dominują wersje benzynowe, ale nie będziemy mieć też trudności ze znalezieniem diesla. Za auto z pierwszych lat produkcji zapłacimy około 20 tysięcy złotych.

Podaż Tipo jest nieco mniejsza, ale to nie oznacza, że nie ma w czym wybierać. Znajdziemy wiele samochodów z niskimi przebiegami i w niezłych wersjach wyposażeniowych. Nieznaczna przewaga rysuje się po stronie odmian benzynowych. Najtańsze egzemplarze wyceniane są na około 35 tysięcy zł.

Skoda Rapid vs. Fiat Tipo - podsumowanie. Co wybrać?

Zarówno Skoda Rapid, jak i Fiat Tipo, zwłaszcza z polską, udokumentowaną historią, jest bezpiecznym wyborem. Niemniej, zdaniem mechaników, to włoski produkt oferuje mniej awaryjne benzynowe jednostki napędowe, zdolne do bezproblemowej współpracy z instalacjami gazowymi. W obu przypadkach diesel będzie rozsądną opcją. Wnętrza są do siebie zbliżone przestronnością, a zasób dobrodziejstwa elektroniki na zbliżonym poziomie. Finalna decyzja zależy zatem od indywidualnych preferencji.

Więcej o:
Copyright © Agora SA