SUV z pancernym dieslem do 30 tys. zł. To wymierający gatunek. Oto 8 pewniaków

Silniki wysokoprężne powoli tracą na popularności, ale nie można im odmówić niepodważalnych zalet. To przede wszystkim moment obrotowy i elastyczność, które niezwykle skutecznie wprawiają w ruch potężne SUV-y. Dysponując kwotą rzędu 30 tysięcy złotych, z powodzeniem znajdziemy wszechstronne auto napędzane trwałym i wytrzymałym silnikiem. Wybór wśród używanych mamy ogromny. Sięgnąć możemy po modele popularnych marek, jak i produkty z segmentu premium. Oczywiście, musimy liczyć się ze znacznymi przebiegami i kosztami eksploatacji wyższymi niż w przypadku klasycznych aut osobowych.

Ford Kuga I 2.0 TDCI

Pierwsza generacja Forda Kugi wciąż pozostaje cenionym na rynku wtórnym modelem. Użytkownicy doceniają jakość wykonania, charakterystykę prowadzenia i komfort jazdy. Kuga I produkowana była w niemieckich zakładach marki od 2008 do 2013. Ciekawie narysowane nadwozie nie ma problemów z korozją. We wnętrzu mamy do dyspozycji przestrzeń dla czterech osób. Przednie fotele gwarantują solidne podparcie ciała w zakrętach, ale z tyłu wysokim osobom będzie ciasno.

Paleta wysokoprężna to jednostki opracowane przez francuskich inżynierów z koncernu PSA – 2.0 TDCI (HDI) o mocy 136, 140 i 163 KM. Seryjnie, Kuga dysponuje dołączanym napędem na wszystkie koła i precyzyjną, manualną przekładnią sześciostopniową. To jeden z najlepszych diesli w swojej klasie.

Ford Kuga I 2.0 TDCIFord Kuga I 2.0 TDCI fot. Ford

Renault Koleos I 2.0 dCi

Modelem mocno niedocenianym w Europie był i nadal jest Renault Koleos pierwszej generacji. W rzeczywistości jest to produkowany w Korei Południowej Samsung QM5 z logo francuskiej marki i kilkoma stylistycznymi akcentami. Nadwozie zostało solidnie zabezpieczone przed korozją. Co istotne, oferuje przestrzeń dla czterech podróżnych. Jak przystało na Renault, poziom wyposażenia zawsze jest wysoki. Znajdziemy elektrycznie sterowane szyby i lusterka, nawigację, klimatyzację automatyczną, prosty napęd 4x4 z dołączaną tylną osią, rozbudowane nagłośnienie i skórzaną tapicerkę.

Mechanicy polecają francuskiego diesla 2.0 dCi o mocy 150-173 KM. Odznacza się wysoką trwałością i dość niskim zapotrzebowaniem na olej napędowy. Plus za niezłą dynamikę.

Mazda 6 2.0 MZR-CDJapońskie auta są niezawodne? Zwykle tak, ale ta piątka to pułapki. Popularne modele

Hyundai ix35

Sporą popularnością w Europie cieszył się kolejny koreański kompaktowy SUV - Hyundai ix35. Model produkowany w latach 2009-2015. Dość oryginalnie zaprojektowane nadwozie skutecznie opiera się korozji. W kabinie dominują typowe dla Hyundaia z tamtych lat tandetne materiały. Plastiki są bardzo wrażliwe na trudy eksploatacji. Wśród dostępnych opcji, ix35 oferował klimatyzację, skórzaną tapicerkę, szyberdach, komputer pokładowy i prymitywną nawigację. Wysoką pozycję za kierownicą docenią zwłaszcza Panie. W pakiecie dostajemy także dobrą widoczność.

Zależnie od wybranej wersji, dostajemy napęd na przednie koła lub dołączany na obie osie ze sprzęgłem międzyosiowym. Czterocylindrowy diesel 2.0 CRDI generuje 136 lub 184 KM, zapewniając wystarczające osiągi przy rozsądnym zużyciu oleju napędowego.

Zobacz wideo Piekoszów. 43-latek za kierownicą hyundaia celowo potrącił swojego znajomego i uciekł

Peugeot 3008 I 2.0 HDI

Od 2009 do 2016 produkowany był pierwszy SUV marki Peugeot. 3008 otrzymał dynamiczną, typową dla marki prezencję i wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne. Kabina także deklasuje azjatyckich rywali w kwestii staranności montażu i zastosowanych materiałów - nie ustępując przy tym niemieckiej konkurencji. Zarówno na przednich fotelach jak i kanapie, miejsca nie zabraknie nikomu. 3008 przeważnie opuszczał fabrykę solidnie wyposażony: z dwustrefową klimatyzacją, nawigacją, panoramicznym oknem dachowym, wyświetlaczem HUD i rozbudowanym audio.

W przeciwieństwie do konkurentów, 3008 oferowano tylko z napędem na przednią oś. Najbardziej poszukiwane są odmiany wysokoprężne 2.0 HDI o mocy 163 KM. Zastosowano tutaj oczywiście wtrysk bezpośredni typu common-rail, turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopat i dwumasowe koło zamachowe.

BMW X3 E83 3.0d

Ciekawą propozycją z rynku wtórnego jest pierwsze wcielenie BMW X3. Kompaktowy SUV bawarskiego producenta skierowany jest zwłaszcza w stronę kierowców oczekujących precyzji prowadzenia i wysokiej jakości wykonania. X3 E83 produkowano między innymi w Austrii od 2003 do 2010. Nadwozie, bez względu na rok produkcji, nie ma większych problemów z korozją. Pierwsze X3 korzysta z płyty podłogowej serii 3 E46, co w dużej mierze tłumaczy niewielką przestrzeń na kanapie. Z przodu natomiast pozycja jest nienaganna, zwłaszcza jeśli trafimy na opcjonalne fotele z szeroką regulacją. Na pokładzie znaleźć możemy klimatyzację, nawigację, szyberdach, skórzaną tapicerkę, tempomat i systemy wsparcia kierowcy.

Obowiązkowy jest stały napęd 4x4 xDrive faworyzujący tylną oś. Niestety, jest on jedynym problematycznym elementem X3. Mechanicy polecają topowego diesla 3.0d. Sześciocylindrowy silnik korzysta z bezpośredniego wtrysku i doładowania generując 204-286 KM.

Volvo XC90 I 2.4 D

Wielkim uznaniem na rynku od lat cieszy się pierwsza generacja Volvo XC90. Szwedzki SUV dostępny był od 2002 do 2016. Nasz budżet pozwoli na kupno egzemplarza z początku produkcji. Stonowane nadwozie nie wykazuje problemów z korozją, także wnętrze nie pozwala poznać rzeczywistego przebiegu danego egzemplarza. Pomimo pokaźnych rozmiarów, XC90 nie zachwyca ilością miejsca na kanapie, jednak zmieszczą się tutaj dwie dorosłe osoby. Lista dodatków obejmuje klimatyzację, nawigację, skórzana tapicerkę, panoramiczne okno dachowe, szereg systemów bezpieczeństwa i dołączany napęd 4x4.

Przekładnia automatyczna jest seryjna. Pięciocylindrowy diesel autorstwa Volvo 2.4 D generuje 163-200 KM. Cechuje się wysoką kulturą pracy i trwałością pozwalającą na pokonanie 400-500 tysięcy kilometrów.

Ford Mondeo Mk3Używany Ford Mondeo to ogromny hit. Którą wersję kupić? Sprawdzamy trzy generacje

Land Rover Freelander II 2.2 TD

30 tysięcy złotych wystarczy na zadbanego Land Rovera Freelandera drugiej generacji. Brytyjski SUV produkowany był od 2006 do 2014, tym razem tylko z pięciodrzwiowym nadwoziem. Co istotne, solidnie zabezpieczonym przed korozją. Wnętrze brytyjskiego auta dyskretnie zdradza terenowy charakter marki. Zastosowane plastiki są jednak twarde. Całość w praktyce okazuje się wytrzymała. Niestety, po latach tworzywa potrafią piszczeć. W kwestii dostępnej przestrzeni, Freelander oferuje wystarczający komfort dla czterech osób. Do ich dyspozycji jest automatyczna klimatyzacja, komputer pokładowy, skórzana tapicerka, rozbudowane nagłośnienie i liczne systemy wspierające kierowcę.

Paleta silników diesla składa się z jednostki 2.2 TD opracowanej przez koncern PSA - 150-190 KM. Odwdzięcza się wysoką kulturą pracy i dość niskim zapotrzebowaniem na olej napędowy.

Volkswagen Touareg I 3.0 V6 TDI

Propozycją dla kierowców oczekujących przestronnego i komfortowego SUV-a jest pierwsza generacja Volkswagena Touarega. Model dzielący szereg elementów z Porsche Cayenne produkowany był od 2002 do 2010 w Bratysławie. Obłe nadwozie doskonale zabezpieczono przed korozją. Wnętrze po latach może wciąż nie nosić oznak zużycia. Wystarczy regularna konserwacja. Touareg I oferuje mnóstwo przestrzeni dla czterech dorosłych osób. Wśród dodatków wymienić możemy dwustrefową klimatyzację, skórzaną tapicerkę, nawigację, komputer pokładowy, automatyczną skrzynię biegów i stały napęd 4x4.

Szukając pancernego diesla, z powodzeniem możemy zdecydować się na wariant V6. Jednostka 3.0 TDI to doskonale znana sześciocylindrowa jednostka. W tej wersji dysponuje bezpośrednim wtryskiem i doładowaniem, co pozwala wykrzesać 225 KM i 500 Nm. Trzeba jednak pamiętać, że to auto z metką premium. Należy spodziewać się wysokich kosztów bieżących napraw.

Volkswagen Touareg IVolkswagen Touareg I fot. VW

Więcej o: