Używany Ford Focus I, II i III. Awarie, usterki i najlepsze wersje bestsellera

Szukając auta kompaktowego stajemy przez nie lada dylematem. Na rynku znajdziemy ogromny wybór europejskich, japońskich czy koreańskich propozycji, które w roli wszechstronnego urządzenia do przemieszczania sprawdzą się doskonale. Niemniej, oczekując lepszej trakcji możemy skłonić się ku I, II lub III generacji Forda Focusa. Bez względu na generację, zaprojektowane w Niemczech auto pozytywnie zaskakuje właściwościami jezdnymi i precyzją prowadzenia.

Ford Focus I - opinie, awarie, usterki, polecane wersje

Po nudnym i kiepsko wykonanym Escorcie, w 1998 w ofercie marki pojawił się Focus - pierwsze wcielenie w Europie produkowano do 2004. Mogliśmy wybierać między trzy i pięciodrzwiowym hatchbackiem, niezbyt urodziwym sedanem i praktycznym kombi. Dynamiczne nadwozie wciąż może się podobać. To był też przełom w designie europejskiego oddziału koncernu i pierwszy od lat tytuł dla Samochodu Roku 1999. Niestety, po latach ujawniła się największa bolączka modelu – bardzo słabe zabezpieczenie antykorozyjne. Rdza atakuje nawet bezwypadkowe egzemplarze.

Wnętrze oferuje wystarczającą przestrzeń dla czterech osób i 350-520 litrów bagażu. Zastosowane tworzywa są twarde, lecz odporne na zużycie i przyzwoicie zmontowane. Oczywiście, nacierające na siebie plastiki potrafią piszczeć na nierównościach. Na liście opcji znajdziemy między innymi klimatyzację, szyberdach, skórzaną tapicerkę, fabryczne nagłośnienie Sony, „pełną elektrykę" i ABS.

Zobacz wideo Jeden z najciekawszych SUV-ów segmentu C? Testujemy nowego Forda Kuga

Po latach mechanicy zgodnie polecają tylko wolnossące silniki benzynowe. Diesle przeważnie są skrajnie wyeksploatowane, co wiąże się wyłącznie z pokaźnymi inwestycjami w zapewnieniu im mobilności. Niejednokrotnie to inwestycje przewyższające wartość samochodu. Silniki z rodziny Duratec - 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0 dysponują mocą odpowiednio 75, 90-100, 115 i 130 KM. Okazują się nad wyraz wytrzymałe pod warunkiem, że nie współpracują z instalacją gazową. Mimo wielopunktowego wtrysku paliwa specjaliści odradzają konwersję na zasilanie LPG, choć nie jest to wykluczone. Trzeba być jednak gotowym na regulację co 40-50 tysięcy kilometrów (400-500 złotych). Rutynowa wymiana paska rozrządu to koszt około 600 złotych. Nieco większe wydatki czekają nas wyłącznie w przypadku serwisu układu jezdnego, z którego słynie Focus. Kolumny McPhersona z przodu są trwałe i bezproblemowe. Z tyłu natomiast postawiono na układ wielowahaczowy, zauważalnie droższy niż belka skrętna czy oś wleczona – kompleksowa reanimacja tylnego zestawu to koszt około 800 złotych. Zdarzają się też awarie maglownicy. Jej regeneracja pochłonie 1000-1500 zł.

Audi A4 B7Używane Audi B5, B6 i B7 bez tajemnic. Prześwietlamy 3 generacje - ceny, awarie, zalety

Podaż używanych Fordów nie pozostawia wiele do życzenia. Udział wersji benzynowych przekracza 60 procent, co akurat w tym przypadku cieszy. Nierzadko już z instalacją LPG. Za egzemplarze z pierwszych lat produkcji trzeba zapłacić 3-5 tysięcy zł.

Ford Focus IFord Focus I fot. Ford

Ford Focus II - opinie, awarie, usterki, polecane wersje

Od 2004 do 2011 w Europie dostępna była druga generacja Focusa. W katalogu znalazł się trzy i pięciodrzwiowy hatchback, kombi, sedan i kabriolet ze sztywnym dachem. Tym razem Ford uporał się z problemem korozji nadwozia, dorównując konkurencji. W bazowych wersjach rażą szybko płowiejące czarne zderzaki i listwy ochronne.

Wnętrze wciąż oferuje cztery wygodne miejsce i przestrzeń bagażową na poziomie 395-526 litrów. Tworzywa użyte w kabinie są dobrej jakości. Razi jedynie tandetne wykończenie konsoli centralnej, na której często łuszczy się lakier. Pozycja za kierownicą jest bliska ideałowi, zwłaszcza jeśli znajdziemy egzemplarz z opcjonalnymi, mocniej wyprofilowanymi fotelami. Wśród dostępnych dodatków wymienić możemy dwustrefową klimatyzację, nagłośnienie wciąż sygnowane przez Sony, komputer pokładowy i szereg innych systemów wsparcia.

Wolnossące silniki benzynowe Forda 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0 (80, 100-115, 125 i 145 KM) są trwałe i bezproblemowe. Cykliczne wymiany oleju i mechanizmu rozrządu (600-800 złotych) gwarantują spokojną eksploatację. Problemy zaczynają się, gdy użytkownik zechce wprowadzić oszczędności w postaci instalacji gazowej. Mechnicy odradzają jej montaż. Na szczycie palety silnikowej znajdziemy pochodzący z Volvo pięciocylindrowy silnik 2.5 Turbo generujący 225-350 KM. Jego największą wadą jest ogromne zużycie paliwa.

VW Golf VBierzemy pod lupę VW Golfa generacji V, VI i VII. Ceny, awarie, zalety i wady każdej

Wciąż znacznie większym wzięciem na rynku cieszą się czterocylindrowe diesle. Jedyna autorska konstrukcja Forda 1.8 TDCI 115 KM wykorzystuje mniej wrażliwe na jakość tankowanego paliwa rozwiązania – sercem układu jest pompa rotacyjna. Producent zastosował turbosprężarkę o stałej geometrii łopat – regeneracja około 900 złotych. Największą zaletą archaicznego silnika Forda jest brak filtra cząstek stałych i dwumasowego koła zamachowego. Przeszkadzać może głośna praca i niezbyt oszczędny charakter jednostki.

1.6 i 2.0 TDCI pochodzą z magazynów koncernu PSA. Francuskie diesle generują odpowiednio 90-109 i 136 KM. Każdy z nich wykorzystuje bezpośredni wtrysk common-rail realizowany przez wtryskiwacze Bosch lub Siemens. Koszty regeneracji różnią się znacząco. Produkt Boscha poddamy regeneracji kosztem 500 złotych, zaś Siemensa około 700 złotych za sztukę. 1.6 TDCI łączono z pięciostopniową przekładnią manualną w słabszej, 90-konnej odmianie – pozbawiona była także filtra cząstek stałych i dwumasy. Decydując się na mocniejszą wersję tego silnika lub topowy 2.0 TDCI, musimy liczyć się z kosztem ewentualnej wymiany dwumasowego koła zamachowego za blisko 2000 złotych oraz szybko zapychającym się w mieście filtrem cząstek stałych. Czyszczenie w serwisie to koszt 600 złotych.

W drugiej generacji Focusa wciąż dominują diesle. I dobrze, bo to dopracowane i długowieczne konstrukcje. Za egzemplarze z pierwszych lat produkcji zapłacimy niewiele ponad 5 tysięcy zł. Lepiej jednak przygotować dwa razy tyle, by cieszyć się młodszym i lepiej wyposażonym samochodem.

Ford Focus IIFord Focus II fot. Ford

Ford Focus III - opinie, awarie, usterki, polecane wersje

Ogromną popularnością, w dużej mierze dzięki klientom flotowym, cieszy się trzecie wcielenie Focusa produkowane od 2010 do 2018. W ofercie znalazł się pięciodrzwiowy hatchback, sedan i kombi. Żadna z wersji na ma trudności z korozją.

Wnętrze zaprojektowano nowocześnie, z dbałością o detale i łatwość obsługi. Optymalną pozycję za kierownicą znajdzie każdy kierowca, a szeroki zakres regulacji pozwoli na dokładne dopasowanie. Na kanapie, zwłaszcza w kombi, miejsca nie zabraknie nawet wysokim osobom. Jakość wykonania prezentuje wysoki poziom. Tworzywa są odporne i łatwe w czyszczeniu. Na rynku znajdziemy mnóstwo poflotowych, ubogo wyposażonych egzemplarzy. Ich jedyną zaletą jest pewna historia i krajowe pochodzenie. Lista opcji zawiera elektrycznie sterowane szyby i lusterka, dwustrefową klimatyzację, nawigację, komputer pokładowy, skórzaną tapicerkę, nagłośnienie i szereg systemów bezpieczeństwa. Zależnie od wersji, bagażnik mieści 363 / 470 i 490 litrów.

Miłośnicy silników benzynowych pozbawionych doładowania, mają do wyboru sprawdzone jednostki 1.6 i 2.0 o mocy 85-125 KM i 165 KM, które przy okazji liftingu w 2014 roku zniknęły z oferty. Zapewniają wystarczające osiągi przy relatywnie niskich kosztach serwisowych. W ich przypadku wystarczające są regularnie wymiany oleju co 10-15 tysięcy kilometrów i rozrządu co 80 tysięcy - koszt około 700-800 złotych. Pozostałe propozycje to konstrukcje doładowane z rodziny Ecoboost. Najmniejszy 1.0 o mocy 100-125 KM zadowoli tylko kierowców o spokojnym usposobieniu, odwdzięczając się niskim spalaniem, ale też problemami z układem chłodzenia. Znacznie więcej oferują motory 1.6 i jego następca 1.5 Ecoboost o mocy 150 lub 182 KM. Na szczycie gamy wersji przednionapędowych stoi doładowany 2.0 o mocy 240 KM. Topowy wariant RS z napędem 4x4 napędzany jest czterocylindrowym 2.3 Turbo o mocy 350 KM. To opcja dla najbardziej zagorzałych fanów sportowych doznań.

Opel Astra IIIUżywany Opel Astra II, III i IV - opinie i awarie. Hit, ale niektóre wersje to pułapki

Paleta silników diesla, cieszących się ogromnym wzięciem, składa się z czterocylindrowych 1.6 i 2.0 TDCI pochodzących z koncernu PSA. Wyposażone w bezpośredni wtrysk common-rail generują odpowiednio 95-120 KM (najsłabszy wyposażono w turbosprężarkę bez zmiennej regulacji łopat i sprzęgło z jednomasowym kołem zamachowym) i 140-185 KM. Przy okazji liftingu, mniejszy motor zastąpiono opracowanym przez Forda dieslem 1.5 TDCI o mocy 95-120 KM oferującym identyczne parametry i walory użytkowe. Niezależnie od wyboru, otrzymujemy do dyspozycji precyzyjnie funkcjonującą, sześciostopniową przekładnię manualną (bazowy wariant ma pięć biegów). Ewentualna regeneracja wtryskiwaczy to wydatek 600 złotych za sztukę, zaś turbosprężarki 1500-1900 złotych. Co istotne, bardzo rzadko występują problemy z filtrem DPF.

Ile zapłacimy za trzecie wcielenie Focusa? Auta z początku produkcji są wyceniane na 16-20 tysięcy zł. Mniejszy przebieg i młodszy rocznik winduje cenę, ale wciąż do akceptowalnego poziomu.

Czy warto postawić na Focusa?

Duża popularność I, II i III generacji gwarantuje niskie ceny części zamiennych, bezproblemowy serwis i ogromną podaż na rynku wtórnym. Przy odrobinie szczęścia znajdziemy także egzemplarz pochodzący z krajowej sieci sprzedaży z pewną historią. To dopracowane konstrukcje i dostępne w przyzwoitych cenach, zauważalnie niższych względem bezpośredniej konkurencji.

Ford Focus IIIFord Focus III fot. Ford

Więcej o: