Miejskie hity za 10 tys. zł. Toyota Yaris II vs. Seat Ibiza III. Popularne i godne uwagi

Za kilkanaście tysięcy złotych, a często nawet mniej, możemy już kupić porządne miejskie auto. Takie które posłuży nam jeszcze długo, a ewentualne naprawy nie przysporzą ogromnych kosztów. Sprawdzamy Toyotę Yaris II i Seata Ibizę III.

Toyota Yaris II - opinie, wymiary, bagażnik. Mała, ale wygodna

Aktualizacja: Wkradł nam się błąd i w tekst wkleiliśmy zdjęcia pierwszego Yarisa. Dziękujemy za czujność w komentarzach. Pomyłka została poprawiona. Druga generacja Toyoty Yaris produkowana była w japońskich i francuskich zakładach marki od 2005 do 2011. Na potrzeby europejskiego rynku dostępny był trzy i pięciodrzwiowy hatchback. W innych krajach oferowano również sedana. Obłe nadwozie przeciętnie zabezpieczono przed korozją. Bazowe odmiany rażą nielakierowanymi lusterkami i zderzakami. Jak na swój segment, azjatycka konstrukcja nie przekonuje gabarytami. To jeden z najmniejszych przedstawicieli gatunku. Auto ma zaledwie 375 cm długości, 170 szerokości i 153 wysokości. Rozstaw osi wynosi 246 cm.

Mimo skromnych gabarytów, miejsca w kabinie jest całkiem sporo dla czterech dorosłych osób. Co ciekawe, kanapę możemy przesuwać w zakresie kilku centymetrów. Wysoką pozycję za kierownicą docenią niewysokie osoby, natomiast widoczność poprawiają duże przeszklenia. Centralnie umieszczone cyfrowe zegary są czytelne i przejrzyste, prezentują także wskazania komputera pokładowego i radia. Lista opcji obejmuje chociażby klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i podstawowe systemy bezpieczeństwa. Materiały wykończeniowe odbiegają od standardów segmentu B. W znacznej mierze są twarde. Niezbyt duży jest też bagażnik. Mieści od 270 do 1085 litrów.

Zobacz wideo Nowa Toyota Yaris już na polskich drogach

Toyota Yaris II - opinie, silniki. Dobre jednostki benzynowe

Jedyny dostępny silnik diesla 1.4 D-4D o mocy 90 KM nie jest zbyt popularny. Oferuje wystarczające osiągi również z kompletem pasażerów na pokładzie, zużywając przy tym nikłe dawki oleju napędowego. Spalanie na poziomie 4-5 litrów poza miastem nie jest wyzwaniem. Producent zastosował turbosprężarkę bez zmiennej geometrii łopat (regeneracja to koszt 1500 złotych) i bezpośredni wtrysk paliwa typu common-rail. Regeneracja wtryskiwaczy to wydatek rzędu 600 złotych za sztukę. Istotne, że producent nie zdecydował się na montaż dwumasowego koła zamachowego. Filtr DPF pojawił się dopiero w 2008.

Lwią część oferty rynkowej stanowią jednak benzynowe, wolnossące silniki. To 1.0 69 KM, 1.3 86 KM, 1.33 101 KM, 1.5 103 KM i 1.8 133 KM. Zdaniem specjalistów, nie mają typowych bolączek. Okazjonalnie przytrafiają się trudności wynikające z zanieczyszczenia przepustnicy i zaworu recyrkulacji spalin - problem często rozwiązuje czyszczenie w warsztacie. Najsłabszy motor potrafi zużywać olej.

Toyota Yaris IIToyota Yaris II Toyota Yaris II

Seat Ibiza III - opinie, wymiary, bagażnik. Atrakcyjny mieszczuch

Znacznie większy wybór używanych egzemplarzy daje trzecia generacja Seata Ibizy. Technologiczny bliźniak VW Polo 9N produkowany był od 2002 do 2008. W salonach pojawił się trzy i pięciodrzwiowy hatchback i mało urodziwy sedan o nazwie Cordoba. Nadwozie otrzymało typowy dla marki agresywny sznyt. Co istotne, zostało dobrze zabezpieczone przed korozją. Duża popularność modelu przekłada się na rozsądne ceny części zamiennych i bezproblemową dostępność używanych elementów. W stosunku do Yarisa, możemy liczyć na bardziej okazałe gabaryty. Nadwozie mierzy 395 cm długości, 170 szerokości i 144 wysokości. Rozstaw osi wynosi 246 cm.

Opel Astra IVOpel Astra IV vs. Seat Leon III. Czy bestsellery z rynku wtórnego zasługują na uwagę?

Wnętrze wykonano z tanich tworzyw i tekstyliów. Na szczęście, całość zmontowano solidnie, co po latach procentuje odpornością na zużycie. Pojawiają się jednak niepokojące dźwięki w czasie jazdy. Kolejną bolączką są wycierające się lakierowane na czarno plastiki - typowy problem aut koncernu VAG z tego okresu. Kabina gwarantuje dwa komfortowe miejsca z przodu i kolejne awaryjne w drugim rzędzie. Wymagający kierowcy docenią zwłaszcza dopracowane, sportowe fotele oferowane w wariancie FR i Cupra. Lista opcji Ibizy III obejmuje między innymi automatyczną klimatyzację, szyberdach, skórzaną tapicerkę, komputer pokładowy, radio z CD i MP3, a także podstawowe systemy bezpieczeństwa. Podobnie jak w Toyocie, nie spodziewajmy się cudów po bagażniku. W tym przypadku pochłonie od 267 do 960 litrów.

Seat Ibiza IIISeat Ibiza III fot. Seat

Seat Ibiza III - opinie, silniki. Od 54 do 180 koni mechanicznych

Paleta silników diesla to znane produkty koncernu VAG. Listę otwiera trzycylindrowy 1.4 TDI o mocy 70-80 KM wykorzystujący pompowtryskiwacze i turbosprężarkę bez zmiennej geometrii łopat (koszt regeneracji to 1500 złotych). Oferuje akceptowalne osiągi okupione nikłym spalaniem. W trasie uzyskanie wyniku poniżej 4 litrów na setkę nie jest wyzwaniem. Jego największą wadą jest występujący z czasem luz na wale korbowym - skuteczna naprawa to koszt około 1800 złotych. Znacznie trwalszy i bardziej dynamiczny jest czterocylindrowy 1.9 TDI. W zależności od wersji, generuje 100, 130 i 160 KM. Tutaj także możemy spodziewać się niskiego zużycia paliwa na poziomie 4,5 litra w spokojnej trasie. Większa popularność jednostki to niższe ceny części zamiennych i wyższa jakość obsługi mechanicznej.

Gama silników benzynowych składa się z czterocylindrowych, wolnossących jednostek wyposażonych w wielopunktowy wtrysk paliwa i pasek rozrządu. Łańcuch występuje w najmniejszym motorze. Do wyboru mamy 1.2, 1.4, 1.6 i 2.0 o mocy odpowiednio 54-70, 75-100, 105, 115 KM. Na szczycie gamy plasuje się doładowany 1.8 Turbo 150-180 KM. W każdym przypadku wymiana rozrządu to wydatek oscylujący wokół 600-800 złotych. Prosta budowa pozwala na konwersję na zasilanie LPG. Podstawowa, sekwencyjna instalacja w zupełności wystarczy, aby zredukować koszty użytkowania. W egzemplarzach użytkowanych głównie w mieście po latach uwagi wymaga zanieczyszczony zawór recyrkulacji spalin i przepustnica. Zazwyczaj czyszczenie wystarczy do przywrócenia pełni sprawności. W ostateczności zmuszeni będziemy do wymiany, koszt części to około 200 i 250 złotych. W 1.2 rozciągają się też łańcuchy rozrządu i przedwcześnie umierają cewki zapłonowe.

Seat Ibiza IIISeat Ibiza III fot. Seat

Toyota Yaris II vs. - ceny. Sytuacja cenowa

Podaż Toyoty jest bardzo duża. Pośród około tysiąca ogłoszeń znajdziemy wiele egzemplarzy pochodzących z krajowej sieci sprzedaży. Diesle to zaledwie kilkanaście procent oferty. Yaris dobrze trzyma wartość, dlatego za 15-letnie auto trzeba wyłożyć przynajmniej 9 tysięcy zł. Za 13-15 tysięcy, wybór jest naprawdę spory.

Seatów jest o połowę mniej. Mamy za to znacznie większy udział wersji wysokoprężnych. Najtańsze egzemplarze wyceniane są na 3-4 tysiące zł. Z uwagi na wiek i wyeksploatowanie, ostrożnie należy podchodzić do takich aut. Mogą wymagać sporych inwestycji. Lepiej wysupłać z portfela 8-10 tysięcy i cieszyć się zadbanym samochodem z końca produkcji.

Citroen C5 2.0 HDiNajlepsze używane diesle 2.0. Zwykle straszymy, ale dzisiaj mamy osiem pewniaków

Toyota Yaris II vs. - porównanie, opinie. Podsumowanie

Solidna mechanika i niezła blacha sprawiają, że z powodzeniem możemy przymierzać się do kupna zarówno Toyoty jak i Seata. Toyota przekonuje wysokim poziomem bezawaryjności i wartością rezydualną. Dość łatwo znaleźć egzemplarz w dobrym stanie. Trzeba się natomiast liczyć z wyższymi cenami eksploatacyjnych podzespołów. Seat oferuje bardziej precyzyjny układ jezdny i szerszą paletę mocnych silników. W topowych wersjach potrafi zagwarantować mnóstwo frajdy z jazdy. Jest za to ciaśniejszy. Plus za korzystne ceny.