Silnik 1.4 Turbo EcoTec Opla - opinie i awarie. Cieszy się uznaniem, ale ma też problemy

Benzynowy silnik 1.4 Turbo EcoTec to jedna z popularniejszych jednostek w używanych Oplach. Wszedł do produkcji w 2010 r. Jakie problemy i awarie trapią 1.4 Turbo EcoTec? Silnik wciąż cieszy się uznaniem kierowców i mechaników, co jest jego najlepszą rekomendacją. Ma jednak też swoje bolączki.

Silnik 1.4 Turbo EcoTec Opla - opinie. Debiut przed dekadą i szerokie spektrum mocy

Jednostka zadebiutowała w 2010 i w pierwszej kolejności trafiła do palety Merivy B. W kolejnych miesiącach zawitała do pozostałych modeli Opla: Corsy, Astry, Zafiry, Adama, a nawet Insigni pozycjonowanej w klasie średniej. Znajdziemy ją także w Chevroletach przez kilka lat oferowanych w Europie: Cruze czy Orlando. W zależności od wersji, dysponuje mocą 100, 120 i 140 KM. Po modernizacji z 2015 roku dostępne były odmiany 125 i 150 KM, co okazuje się w zupełności wystarczającą wartością do sprawnego napędzania konstrukcji kompaktowych zarówno w mieście jak i na autostradzie. Co ciekawe, Niemcy wprowadzili do katalogów specyfikację z fabryczną instalacją LPG.

Spalony wrak samochodu Opel, ZalesieSpawał tłumik w oplu, a spalił dwa sąsiednie garaże, czyli jak nie używać spawarki

Pierwsza wariacja silnika 1.4 Turbo z rodziny EcoTec oparta została na żeliwnym bloku blisko spokrewnionym ze starymi, wolnossącymi konstrukcjami. Producent zastosował szesnastozaworową głowicę, turbosprężarkę bez zmiennej geometrii łopat, dwumasowe koło zamachowe niwelujące drgania generowane przez silnik, wielopunktowy wtrysk paliwa i łańcuch rozrządu. Żywotność turbosprężarki zależna jest od regularności serwisowania (mechanicy zalecają skrócić interwał wymian oleju do 10-12 tysięcy kilometrów) i stylu jazdy kierowcy. Jej regeneracja to wydatek rzędu 1200-1500 złotych.

Za sprawą wielopunktowego wtrysku paliwa, 1.4 Turbo to jedna z najlepszych, nowoczesnych doładowanych jednostek nadających się do zasilania LPG. W zależności od modelu, który napędza, zużywa 6-10 litrów w cyklu mieszanym. W przeciwieństwie do inżynierów z koncernu VAG, twórcy oplowskiego silnika opracowali napęd rozrządu oparty na łańcuchu, który faktycznie jest rozwiązaniem bezobsługowym i trwałym.

Zobacz wideo 39-latka z promilami pędziła 170 km/h, popełniając przy okazji szereg innych wykroczeń

Silnik 1.4 Turbo EcoTec Opla - kultura pracy, zalety, osiągi

W zamyśle konstruktorów, 1.4 Turbo EcoTec zastąpił wolnossące jednostki 1.6, 1.8 i 2.0, z czego wywiązuje się nad wyraz dobrze. Wyższe zużycie paliwa względem konkurencji Fiata czy Forda, zwłaszcza w Astrze i Insigni, jest pokłosiem dużej wagi wymienionych modeli. Cierpi na tym także dynamika, która w najmocniejszych wersjach jest tylko wystarczająca, choć 140-konna Mokka przyspiesza do setki w niespełna 10 sekund i rozpędza się do 193 km/h. Silnik cechuje się przyzwoitą kulturą pracy i dość szybko osiąga temperaturę roboczą w chłodniejsze dni.

Mechanicy nie wymieniają typowych, poważnych bolączek. Oczywiście, trafiają się drobne i tanie w naprawach trudności. To chociażby szybko poddające się świece zapłonowe czy wycieki płynu chłodniczego - każdą z nich usuniemy z kilkadziesiąt-kilkaset złotych. Tej jednostki w ograniczonym stopniu dotyczy problem zużycia oleju silnikowego. Rozsądnie eksploatowane i serwisowane egzemplarze, nie wymagają dolewania środka smarnego między wymianami. W nielicznych egzemplarzach zdarzały się usterki głównego sterownika. Jeśli wykryto je na gwarancji, ASO przeprowadzało bezpłatną wymianę uszkodzonego elementu.

Opel 1.4 Turbo EcoTecOpel 1.4 Turbo EcoTec fot. Opel

Silnik 1.4 Turbo EcoTec Opla - awarie, problemy, usterki. Nieco więcej problemów po liftingu

W 2015 wprowadzono do oferty zmodernizowaną wersję jednostki. W tym przypadku mamy do dyspozycji 125 lub 150 KM. Pozornie, oferuje lepsze osiągi przy niższym zużyciu paliwa. Inżynierowie postawili na aluminiowy blok silnika i bezpośredni wtrysk paliwa. Niestety, nie jest tak udana i trwała jak pierwsza generacja. Użytkownicy zgłaszają czasem problem pękających tłoków - usterka potrafi wystąpić nawet po symbolicznym przebiegu 30-50 tysięcy kilometrów. Nie jest jednak normatywnym zjawiskiem i trzeba mieć niefart, by trafić na taki egzemplarz.

Niemniej, bez względu na wariant i rok produkcji, najsłabszymi elementami współpracującymi z silnikiem 1.4 Turbo są skrzynia biegów i dwumasowe koło zamachowe. Kosztująca prawie 2 tysiące złotych dwumasa, nawet w aucie użytkowanym przez wprawnego kierowcę poddaje się w okolicach 120-150 tysięcy kilometrów. Naturalnie, wraz z nią należy wymienić kompletne sprzęgło - koszt 1000 złotych wraz z robocizną.

Opel Insignia IUżywane: Opel Insignia I i Skoda Superb II - porównanie. Mnóstwo miejsca i wysoki komfort

Manualna, sześciobiegowa przekładnia (M32) jest kolejnym wadliwym produktem. Z uwagi na zbyt słabe łożyska, niewłaściwie dobrany olej i jego niski poziom, umiera nawet przed przekroczeniem 100 tysięcy kilometrów. Do 200 tysięcy kilometrów mamy niemal gwarancję przeprowadzenia jej remontu lub zakupu innej. Koszt jej reanimacji wyniesie około 2,5 tysiąca złotych. W 2012 sytuacja uległa małej poprawie jakościowej z uwagi na montaż dodatkowych kanałów olejowych.

Silnik 1.4 Turbo EcoTec Opla - opinie, podsumowanie. Jedna z ciekawszych propozycji w klasie.

Mimo ryzyka związanego ze skrzynią biegów i przedwcześnie poddającym się dwumasowym kołem zamachowym, 1.4 Turbo cieszy się ogromnym powodzeniem na rynku. Mechanicy zgodnie doceniają jego dopracowaną konstrukcję, niewielkie ryzyko kosztownych usterek i ogólną trwałość rozwiązań. Na dodatek, przekonuje atrakcyjnymi cenami części eksploatacyjnych. W Corsie, Astrze i Mokkce, zapewnia przyzwoitą dynamikę. Insignia z tym motorem najlepiej wypada w mieście, a w trasie będzie pozostawiać tęsknotę za mocniejszym dieslem.

Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDSześć najlepszych dwulitrowych diesli. Na liście m.in. VW, Fiat, Kia i francuskie silniki

Więcej o: