Kupujemy używaną hybrydę do 30 tys. zł. Trwałe i bardzo oszczędne - Toyota i Honda

Obecnie niemal każdy producent posiada w swojej gamie modelowej samochód hybrydowy, który jest połączeniem jednostki spalinowej z silnikiem elektrycznym. Hybrydy są głównie kojarzone z ekologią, ale tak naprawdę chodzi o oszczędności na paliwie, szczególnie jeśli chcemy jeździć dużo po mieście. W budżecie do 30 tys. zł znajdziemy kilka propozycji hybryd z rynku wtórnego, które nie powinny nam przysporzyć serwisowych problemów.

Zaczynamy od klasyka - Toyota Prius I

Pierwsza generacja znanego na całym świecie Priusa jest jednym z samochodów, który zapoczątkował hybrydową rewolucję. Toyota Prius I oferowana w latach 1997-2003 początkowo dostępna była tylko w Japonii. Dopiero po 2000 roku rozpoczęto sprzedaż w Europie. Pierwsza generacja hybrydowej Toyoty nie uzyskała takiej popularności jak następcy.

Dlatego na popularnych serwisach z ogłoszeniami motoryzacyjnymi z reguły znajdziemy kilkanaście ofert. Na kupno takiego samochodu powinniśmy przygotować 10-15 tys. zł. Czasami zdarzają się zadbane egzemplarze m.in. z Niemiec, którymi warto się zainteresować.

Napęd hybrydowy w Toyocie Prius I składa się jednostki benzynowej 1.5 o mocy 58 KM i silnika elektrycznego generującego 40 KM – zestaw jest połączony z bezstopniową skrzynią biegów (CVT). Średnio w mieście samochód powinien spalić poniżej 6 litrów benzyny, co nawet dzisiaj jest dobry wynik. Baterie według wielu badań są w stanie wytrzymać kilkaset tysięcy kilometrów.

Toyota Prius 2000Toyota Prius 2000 fot. Toyota

Toyota Prius II

Druga generacja Toyoty Prius produkowana w latach 2003 – 2009 zyskała na dużej popularności. W dużej mierze jest to zasługa m.in. wielu celebrytów z Hollywood, którzy chętnie kupowali Priusa, utożsamiając się z jego ekologicznym charakterem. Design Toyoty Prius II może nie wszystkim przypaść do gustu. Przy projektowaniu samochodu najważniejsza była aerodynamika, która przekłada się na niskie spalanie.

Zespół silnika benzynowego o pojemności 1.5-litra i jednostki elektrycznej generuje razem 110 KM. W Toyocie Prius II, jak i w innych hybrydach marki zastosowano automatyczną skrzynię eCVT. Charakterystycznym elementem bezstopniowej przekładni jest "wycie " przy mocniejszym wciśnięciu gazu. Zwłaszcza na początku może to wywołać lekką irytację. Według opinii właścicieli Priusa II, osiągniecie średniego spalania na poziomie 5 litrów na 100 km nie jest wielkim problemem. Wiele osób, zwłaszcza taksówkarze zakładają do swoich Priusów instalacje LPG, które bez problemu współpracują z zespołem hybrydowym. Wtedy możemy mówić o wysokich oszczędnościach przy spalaniu 6-7 litrów gazu.

Toyota Prius 2004Toyota Prius 2004 fot. Toyota

Pod względem ewentualnych awarii samochód można uznać za bezpieczny. Elementem, który jest podatny na zużycie i długie postoje są baterie. Na szczęście na przestrzeni lat wykształciły się specjalne serwisy zajmujące się ich regeneracją. W przypadku opisywanego modelu koszt takiej usługi powinien wynieść ok. 1500 zł. Niektórzy zwracają uwagę, że z czasem awarii może ulec elektryczna pompa cieczy chłodzącej oraz inwerter układu hybrydowego.

Na rynku wtórnym nie brakuje ofert Toyoty Prius II. Na zakup tego auta warto przeznaczyć 15-25 tys. zł, godne uwagi są z reguły zadbane i dobrze wyposażone egzemplarze pochodzącego z importu z krajów Europy Zachodniej.

Zobacz wideo Nowa Toyota Yaris już na polskich drogach

Honda Insight / Civic Hybrid

To właśnie Honda Insight była jedną z pierwszych hybryd produkowanych seryjnie, lecz nie odniosła szczególnie w Europie takiego sukcesu jak konkurencyjna Toyota Prius. Z budżetem 30 tys. złotych powinniśmy się zainteresować drugą generacją Hondy Insight (2009-2014), której design również był projektowany z myślą o niskim spalaniu. Wnętrze nie jest już tak "udziwnione" jak w Priusie II. Jako alternatywę można rozważyć Hondę Civic Hybrid (2006-2012).

Obie propozycje japońskiego producenta dostały taki sam układ hybrydowy, czyli silnik benzynowy 1.3 oraz elektryczny o łącznej mocy 95 KM. Całość została połączona z automatyczną bezstopniową skrzynią CVT. Z racji na mniejszą popularność samochodów nie ma tylu opinii i ekspertów jak w przypadku konkurencyjnego Priusa II i III. Na pewno warto przed zakupem, zweryfikować stan baterii najstarsze egzemplarze Civica Hybrid mogą mieć już 14 lat. Użytkownicy Hondy Insight oraz Civic Hybrid narzekają na słaby układ hamulcowy.

Rezerwując kwotę 15-30 tys. zł będziemy mogli spokojnie przebierać w różnych ofertach Hondy Insight i Civic Hybrid. W okolicach 30 tys. można znaleźć również hybrydowe modele Jazz i CR-Z.

Honda Civic HybridHonda Civic Hybrid fot. Honda