Kompaktowe SUV-y za 40 tysięcy złotych. Którego wybrać?

40 tysięcy złotych pozwoli na kupno nowego auta miejskiego lub ciekawego, modnego i całkiem przestronnego, kompaktowego SUV-a. Na rynku znajdziemy szereg interesujących modeli z Japonii, Europy, a także Korei Południowej. 7-8-letnie egzemplarze okażą się komfortowe i dość trwałe.

Volkswagen TiguanVolkswagen Tiguan Fot. Volkswagen | Volkswagen Tiguan

VW Tiguan I

40 tysięcy złotych wystarczy na pierwszego popularnego SUV-a koncernu VAG. Pierwsza generacja Tiguana produkowana była od 2007 do 2016 roku. Auto opracowano z wykorzystaniem płyty podłogowej PQ35, znanej między innymi z piątego wcielenia Golfa. Estetyczne nadwozie prezentuje odpowiednie zabezpieczenie antykorozyjne. Równie pozytywne opinie zbiera solidnie wykonane wnętrze. Jak przystało na Volkswagena, dobrej jakości materiały są trwałe i odporne na zużycie. Kabina pasażerska bez trudności zabiera cztery dorosłe osoby. Niestety, na rynku znajdziemy mnóstwo ubogo wyposażonych egzemplarzy pochodzących przede wszystkim z polskich salonów. Na liście dodatków znaleźć możemy dwustrefową klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, rozbudowane multimedia, nawigację, panoramiczne okno dachowe, skórzaną tapicerkę, napęd 4x4 i dwusprzęgłową przekładnię automatyczną DSG.

Zobacz wideo Najbardziej komfortowy SUV w swoim segmencie? Sprawdzamy Citroën C5 Aircross

Mimo dużej liczby jednostek napędowych, nie mamy do wyboru żadnej bezawaryjnej konstrukcji. Benzynowe silniki 1.4 i 2.0 TSI generują moc 122, 150, 160 i 170-211 KM. Są dynamiczne, ale zużywają pokaźne ilości oleju silnikowego i wyposażone zostały w wadliwy łańcuch rozrządu oraz zbyt cienkie pierścienie tłokowe. Diesel 2.0 TDI 140-170 KM boryka się z pękającymi głowicami. W odmianie z wtryskiem typu common-rail, wyeliminowano większość bolączek.

Skoda YetiSkoda Yeti fot. Skoda

Skoda Yeti

Technologicznym bliźniakiem Volkswagena Tiguana I jest Skoda Yeti – pierwszy SUV czeskiej marki. Wspólna płyta podłogowa, układ jezdny i jednostki napędowe zapewniają nienaganną dostępność części zamiennych i fachowych warsztatów. Zachowawczy design Yeti wciąż może się podobać, zaś dodatkowym atutem jest zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia. Wnętrze także uchodzi za wzór ergonomii i przyzwoitej jakości wykonania. Zależnie od fantazji pierwszego właściciela, możemy liczyć na rozbudowane multimedia z nawigacją i dotykowym ekranem, skórzaną tapicerkę, szyberdach, napęd 4x4 i tempomat.

Benzynowe silniki 1.2, 1.4 i 1.8 TSI (110, 125-150 i 160 KM) wyposażone są w kłopotliwy łańcuch rozrządu i bezpośredni wtrysk paliwa. Dodatkowo pamiętać musimy o zbyt cienkich pierścieniach. Jedyny wolny od wad diesel 1.6 TDI generuje 105 KM, zapewniając wystarczające osiągi do codziennej eksploatacji.

Peugeot 3008Peugeot 3008 fot. Peugeot

Peugeot 3008 I

Od 2009 do 2016 roku dostępna była w Europie pierwsza generacja Peugeota 3008. Kompaktowy, francuski SUV oferowany był z napędem na przednią oś z wyjątkiem niepopularnej odmiany hybrydowej. Wedle ówczesnego designu marki, dynamicznie narysowane nadwozie zdominowane zostało przez masywny przedni grill. Miłymi akcentami są ksenonowe oświetlenie i 18-calowe felgi. Nadwozie 3008 skutecznie zabezpieczono przed korozją. Słowa uznania należą się także za jakość montażu i zastosowanych materiałów we wnętrzu pojazdu. Po latach, tworzywa nie skrzypią, zaś tekstylia są wytrzymałe. W kwestii przestronności kabiny, 3008 zabiera w komfortowych warunkach cztery dorosłe osoby. W drugim rzędzie siedzeń przestrzeni na głowę nie ogranicza nawet opcjonalne, panoramiczne okno dachowe. Obok niego często liczyć możemy na dwustrefową klimatyzację, nawigację, skórzaną tapicerkę i wyświetlacz HUD.

Szukając używanego 3008 lepiej omijajmy warianty benzynowe. Są problematyczne i szczerze odradzane przez mechaników. Bezproblemową eksploatację zapewniają diesle 1.6 i 2.0 HDI o mocy 110, 112, 115 KM i 150-163 KM.

Nissan Qashqai INissan Qashqai I fot.Nissan

Nissan Qashqai I

Bezapelacyjnym przebojem na rynku wtórnym pozostaje od lat pierwsza generacja Nissana Qashqai, produkowana od 2006 do 2013 roku między innymi w brytyjskich zakładach marki. Obłe nadwozie przyzwoicie zabezpieczono przed rdzą. Płowieją jedynie nielakierowane elementy zderzaków i nadkoli. We wnętrzu panuje niestety typowa, japońska szkoła twardego plastiku. Tworzywa są tandetne, lecz wytrzymałe i łatwe w czyszczeniu. Tekstylne pokrycia siedzeń także wytrzymują próbę czasu. Na fotelach i kanapie znajdziemy typową dla klasy przestrzeń skrojoną dla czterech osób – znacznie lepiej prezentuje się kabina wydłużonej wersji. Wśród dodatków znajdziemy między innymi archaiczną, dotykową nawigację, panoramiczne okno dachowe, automatyczną klimatyzację i dołączany napęd 4x4.

Amatorzy silników benzynowych mają do wyboru dwie wolnossące, trwałe konstrukcje 1.6 117 KM i 2.0 140 KM. Dostępne są również dwa diesle – 1.5 i 2.0 dCi o mocy 106 i 150 KM. To sprawdzone i oszczędne konstrukcje autorstwa Renault.

Ford Kuga IFord Kuga I fot. Ford

Ford Kuga I

Jeśli szukamy kompaktowego SUV-a i zależy nam na możliwie dobrym prowadzeniu, nie pozostaje nam nic innego jak sięgnąć po propozycję europejskiego oddziału Forda. Kuga pierwszej generacji produkowana była w niemieckich zakładach marki od 2008 do 2013 roku. Dynamicznie zaprojektowane nadwozie tym razem sumiennie zabezpieczono przed korozją. We wnętrzu znajdziemy typową dla Forda z tamtych lat zabudowaną konsolę i ergonomię. Producent zastosował niezłej jakości tworzywa poza konsolą centralną. Pozycję za kierownicą docenią zwłaszcza kierowcy o sportowym zacięciu. Na liście opcji znajdowało się rozbudowane nagłośnienie Sony, nawigacja i klimatyzacja regulowana w dwóch strefach.

Co ciekawe, pod maską Kugi nie znajdziemy żadnej autorskiej konstrukcji Forda. Jedyny dostępny silnik benzynowy 2.5 Turbo o mocy 200 KM pochodzi z magazynów Volvo. To niezniszczalna, pięciocylindrowa jednostka z wielopunktowym wtryskiem paliwa i paskiem rozrządu. Diesle 2.0 TDCI o mocy 136, 140 lub 163 KM to konstrukcja koncernu PSA (HDI). Warto na nią postawić.

Toyota RAV4 IIIToyota RAV4 III fot. Toyota

Toyota RAV4 III

Założony budżet pozwoli nam również na zakup lidera rankingów bezawaryjności – Toyotę RAV4 trzeciej generacji. Japoński przebój produkowany był od 2005 do 2012 roku. Kolejną, ogromną zaletą azjatyckiego SUV-a jest niska utrata wartości i łatwość odsprzedaży. Estetyczne nadwozie skrywa nudne, lecz ergonomicznie zaprojektowane wnętrze skrojone dla czterech osób. Kierowca poszukujący trwałego samochodu, znajdzie tutaj wszystko, czego potrzebuje. To wygodna pozycja za kierownicą, klimatyzacja, komputer pokładowy, przyzwoite nagłośnienie, opcjonalny napęd 4x4 i systemy elektroniczne aktywnego wsparcia. Musimy się jednak pogodzić z twardymi plastikami w kabinie.

Mechanicy bez cienia zawahania polecają wolnossący silnik 2.0 o mocy 152 KM. Jest prosty i praktycznie bezobsługowy, ale niezwykle ciężko znaleźć taki egzemplarz. Dostępne są jeszcze diesle 2.0 i 2.2 D-4D o mocy 116 i 136-177 KM. Niestety, nie dorównują trwałością europejskim rywalom.

Subaru Forester IIISubaru Forester III fot. Subaru

Subaru Forester III

Od 2008 do 2013 roku produkowana była trzecia generacja Suberu Forestera. Zdaniem pasjonatów marki, niestety zatraciła charakter poprzedników, stając się typowym, bezpłciowym SUV-em – producent zrezygnował też z drzwi pozbawionych ramek. Nadwozie wymaga regularnych kontroli ze względu na przeciętną jakość powłoki antykorozyjnej. Wnętrze mieści wygodnie cztery dorosłe osoby. To typowo azjatycki salon wyłożonym twardymi, lecz trwałymi plastikami. Na liście wyposażenia dodatkowego widnieje elektryka szyb i lusterek, przyzwoite nagłośnienie, nawigacja czy komputer pokładowy.

Znakiem rozpoznawczym samochodów Subaru jest stały napęd na cztery koła. W przypadku Forestera III występuje tylko z przekładniami manualnymi. Z automatami stosowano tańsze sprzęgło wielopłytkowe. Bezawaryjną eksploatację gwarantują benzynowe silniki typu boxer – 2.0, 2.0 Turbo i 2.5 Turbo o mocy od 150 do 230 KM. Prawdziwą porażką producenta jest pierwszy i ostatni autorski diesel z przeciwsobnym układem cylindrów o mocy 150 KM.

BMW X3 IBMW X3 I fot. BMW

BMW X3 I

Dla kierowców szukających nie tylko dobrej trakcji ale również prestiżu marki i tylnonapędowej charakterystyki w zakrętach, pozostaje pierwsza generacja BMW X3. Kompaktowych rozmiarów SUV Bawarczyków produkowany był od 2003 do 2010 roku z wykorzystaniem szeregu podzespołów z serii 3 E46 – w tym z płyty podłogowej. Ciekawie zaprojektowane nadwozie wciąż przyciąga wzrok, zwłaszcza jeśli odpowiednio zadbamy o lakier. Wnętrze przypomina jednak o wieku konstrukcji, przywołując wspomnienia końca lat 90. Kabina jest wyraźnie ciaśniejsza niż w innych modelach, z drugiej jednak strony została solidnie spasowana i wykonana. Na kanapie wygodnie usiądą niewysokie osoby. X3 oferować może skórzaną tapicerkę, szyberdach, kolorową nawigację, rozbudowane nagłośnienie i systemy wspierające kierowcę.

Ze względu na wiek, najbezpieczniejszym wyborem są wolnossące wersje benzynowe. Przekonują kulturą pracy, dynamiką i rozsądnym zapotrzebowaniem na paliwo. Brak skomplikowanego osprzętu pozwoli trochę ograniczyć wydatki eksploatacyjne. To 2.0, 2.5 i 3.0 o mocy 150-231 KM.