Volkswagen Polo (2001-2009) - opinie Moto.pl

Polo czwartej generacji to miejski samochód z wyższej półki - nowoczesny, komfortowy, dobrze wykończony, z bogatą gamą silników

Charakterystyczną cechą kolejnych generacji Volkswagena Polo jest coraz wyższy poziom techniczny i coraz lepsza jakość wykonania modelu. Koncern z Wolfsburga sukcesywnie modyfikuje swój miejski samochód, przy okazji przenosząc do niego coraz bardziej zaawansowane technologie z modeli wyższych klas.

Volkswagen Scirocco R | Za kierownicą

Tak jest również w przypadku czwartej generacji Polo. Uwagę zwraca przede wszystkim przestronne i przyjemne wnętrze. Miejsca jest niemal tyle, co w starszych autach kompaktowych. Klasyczny kształt nadwozia decyduje o tym, że sporo przestrzeni jadący mają również nad głową. Dlatego dobrze się tu czują nawet bardzo wysokie osoby. Bagażnik hatchbacka ma przeciętne jak na tę klasę aut rozmiary (270/1030 l), lepiej pod tym względem prezentuje się wersja sedan (432 l), ale ma znacznie gorszy dostęp do kufra.

Atutem Polo czwartej generacji jest bardzo bogata oferta silników. Każdy znajdzie tu coś dla siebie. Począwszy od bardzo oszczędnych trzycylindrowców 1.2 aż po niezwykle dynamiczne czterocylindrowce 1.8 w sportowej wersji GTI. Każdy gust zaspokoją też diesle i turbodiesle, w bardzo szerokim zakresie mocy od 64 do 130 KM. Utrzymanie auta nie powinno sprawić większych problemów. Nie będzie może tak tanie, jak w przypadku poprzedniej generacji, ale portfela na pewno nie spustoszy. Trzeba tylko zdecydować się na usługi renomowanego, prywatnego warsztatu a z autoryzowanych punktów korzystać tylko w razie konieczności. A okazji do odwiedzania serwisu będzie niestety sporo, bo Polo IV nie jest wzorem niezawodności.

Historia modelu

2001 - premiera modelu, nadwozie hatchback 3d i 5d, silniki benzynowe 1.2 (55 KM), 1.2 (64 lub 65 KM), 1.4 (75 KM), diesel 1.9 D 64 KM), turbodiesle 1.4 TDI (75 KM) i 1.9 TDI (100 KM),

2002 - silniki benzynowe 1.4 (100 KM) i 1.4 16V FSI (86 KM),

2003 - wersje sedan 4d, Fun (rekreacyjna) i GT (usportowiona, z silnikiem 1.9 TDI 130 KM),

2005 - modernizacja (nowa stylizacja przedniego i tylnego pasa, drobne zmiany we wnętrzu), turbodiesel 1.4 TDI (70 lub 80 KM),

2006 - sportowa wersja GTI z silnikiem 1.8 (150 lub 180 KM), nowe silniki benzynowe 1.4 (80 KM) i 1.6 (105 KM), proekologiczna wersja 1.4 TDI BlueMotion (80 KM),

2007 - silnik benzynowy 1.2 (60, 69 lub 70 KM),

2009 - premiera Polo piątej generacji.

Nadwozie

O korozji w Polo IV nie ma mowy, pojawić może się tylko w miejscach niefachowych napraw blacharskich. Trzeba za to zwrócić uwagę na zacinające się klamki oraz zacinające się podnośniki szyb. Od strony eksploatacyjnej prawdziwą ciekawostkę stanowi niewielki zbiornik płynu spryskiwacza szyb (ok. 1,5 l). Jadąc w dłuższą podróż nie wystarczy napełnić go do pełna. Lepiej zabrać ze sobą dodatkową porcję płynu w pojemniku lub nastawić się na dokupienie preparatu po drodze.

Podwozie

Konstrukcja zawieszeń jest prosta i sprzyja tanim naprawom. Do przebiegu 100 000 nie ma zresztą zbyt wiele roboty przy podwoziu. Potem można spodziewać się przede wszystkim wybicia tulei metalowo-gumowych przy przedniej i tylnej osi. Notuje się przypadki awarii pomp wspomagania układu kierowniczego. Tajemnica ich bezawryjnej pracy tkwi w fachowej obsłudze i stosowaniu tylko oryginalnego płynu hydraulicznego.

Silniki

Jednostki napędowe Polo IV należą do mało awaryjnych, zwłaszcza benzynowe. Diesel 1.9 SDI słynie z zawodnego sterownika zarządzającego jego pracą a w turbodieslach po dłuższych przebiegach psują się przepływomierze powietrza.

Przeniesienie napędu

Nieprzyjemne dźwięki przy włączaniu wstecznego biegu to w Polo IV norma. Nie trzeba doszukiwać się w tym awarii. Bacznej uwagi wymagają za to gumowe osłony przegubów napędowych. Pęknięcia osłon, wycieku smaru a w konsekwencji awarii przegubów napędowych można spodziewać się jeszcze przed osiągnięciem przebiegu 100 000 km. Zwłaszcza w egzemplarzach, eksploatowanych głównie w ruchu miejskim.

Instalacja elektryczna

Elektronika to słaby punkt Polo IV. Często kaprysi bez powodu, zdiagnozowanie problemu jest trudne lub wręcz niemożliwe. Jej awarie objawiają się zazwyczaj nieskoordynowanym włączaniem rozmaitych kontrolek na desce rozdzielczej. Czasami za kłopoty odpowiedzialne są złącza, blokujące zasilanie albo sygnały elektroniczne. Z typowo elektrycznych podzespołów najbardziej zawodny jest centralny zamek.

Co wybrać ?

Benzynowe silniki benzynowe zrażają do siebie słabymi osiągami i kiepską kulturą pracy. Trzycylindrowe turbodiesle 1.4 TDI nie są tak dokuczliwe, ale również nie wyróżniają się dynamiką. To propozycja dla oszczędnych, spokojnie jeżdżących kierowców. Diesel 1.9 SDI jest wyjątkowo ospały i głośny, a benzynowy 1.4 FSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny wymaga sporych nakładów na obsługę. W codziennej eksploatacji dobrze sprawdzają się tradycyjne, czterocylindrowe benzynowce 1.4 o mocy 75, 80 lub 100 KM, 105-konny 1.6. oraz 100-konny turbodiesel 1.9 TDI. Te silniki mają bardzo dobre relacje między dynamiką, zużyciem paliwa i kosztami obsługi.

VIN

Numer VIN wybito w komorze silnika, na prawym nadkolu, przy górnym mocowaniu prawej kolumny przedniego zawieszenia

http://www.dubnetworks.net/vw-vin-decoder.htm - Dekoder numerów VIN samochodów marki Volkswagen

Ceny

http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/volkswagen,polo/

Linki

http://vwpolo-klub.pl/ - Strona VW Polo Klub Polska

http://www.vwpolo-squad.pl/ - Strona VW Polo Squad

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Volkswagen Polo R-Line

Volkswagen Tiguan R-Line - na sportowo

Samochody: Volkswagen Polo - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA