Toyota Yaris | Karta wozu

Miejski samochód Toyoty doczekał się trzeciego wcielenia, zyskując zupełnie nowy wygląd i rozwiązania konstrukcyjne. Japoński producent rozpoczyna swoją przygodę z segmentem B praktycznie od zera, bo obecnie sprzedawany Yaris nie ma nic wspólnego z poprzednikami. Czas pokaże, czy powtórzy ich sukcesy

Skoda Fabia vs Toyota YarisSkoda Fabia vs Toyota Yaris Fabia vs Yaris Pojedynek używanych - Toyota Yaris vs. Skoda Fabia . Sprawdź, które auto wygrywa

Pierwsza generacja Yarisa, która zadebiutowała w 1998 r. zrobiła sporo zamieszania na rynku swoim oryginalnym wyglądem i nieco futurystyczną deską rozdzielczą. Mimo kontrowersyjnego stylu samochód produkowany we Francji (Valenciennes) doskonale się sprzedawał. Druga generacja zaprezentowana w 2005 r., o kształtach bardziej klasycznego jednobryłowca, powtórzyła sukces poprzednika. W czerwcu bieżącego roku Toyota ujawniła pierwsze zdjęcia Yarisa trzeciej generacji, a w lipcu samochód wszedł do sprzedaży w Polsce. Mamy zatem do czynienia z gorącą nowością, która dopiero zaczyna rynkową karierę.

1998 - pierwsza generacja, hatchback 3d i 5d 2005 - druga generacja, hatchback 3d i 5d 2011 - trzecia generacja, hatchback 3d i 5d

Technika

Toyota Yaris, jak większość aut miejskich, nie jest technologicznym cackiem, lecz konstrukcją bazującą na znanych i sprawdzonych rozwiązaniach. Dzięki temu koszt jego wytworzenia, a ostatecznie koszt sprzedaży nie musi być wcale taki wysoki. Nie musi, choć to nie tajemnica, że właśnie na takich modelach producenci zarabiają najwięcej.

>>> Zapraszamy do galerii Toyoty Yaris trzeciej generacji <<<

Konserwatywne podejście do nowej konstrukcji jest w tym przypadku nieco przesadzone, bo gamę jednostek napędowych przejęto z poprzedniej generacji Yarisa, nie proponując żadnych nowości. W tej sytuacji jedynymi godnymi uwagi elementami technicznymi są systemy multimedialne Toyota Touch i Toyota Touch & Go. W skład pierwszego wchodzą dotykowy wyświetlacz o przekątnej 6,1 cala, kamera cofania, system Bluetooth i komputer sterujący systemami samochodu. Drugi jest bogatszy o nawigację satelitarną z systemem TMC (informacja i korkach na drodze) i możliwość obsługi internetu na ekranie. Interesująca jest także automatyczna, bezstopniowa przekładnia Multidrive S, podwyższająca zdecydowanie komfort jazdy, zwłaszcza w miejskich korkach. Przy rosnącym zainteresowaniu automatycznymi przekładniami w małych samochodach Multidrive S jest ważną kartą przetargową Yarisa w walce o nabywców. Szkoda tylko, że zestawiana jest zaledwie z jednym silnikiem (1.3). Nowy Yaris ma również w bogatszych wersjach rzadko spotykaną w autach miejskich kolanową poduszkę powietrzną. To dodatkowy plus w dziedzinie bezpieczeństwa.

+ Systemy multimedialne Toyota Touch i Toyota Touch & Go + Bezstopniowa przekładnia automatyczna Multidrive S + Kolanowa poduszka powietrzna

Bezpieczeństwo

Niezależnym testom zderzeniowym Euro NCAP poddano Toyotę Yaris 1.3 Active, wyposażoną w czołowe poduszki powietrzne oraz w poduszki boczne chroniące głowy jadących. Wyposażenie obejmowało również kolanową poduszkę powietrzną kierowcy oraz elektroniczny system stabilizacji toru jazdy. Yaris uzyskał maksymalną notę pięciu gwiazdek, uzyskując 89 % skuteczności w ochronie dorosłych, 81 % skuteczności w ochronie dzieci i 60 % skuteczności w ochronie pieszych. Wynik łączny to 86 %.

Zabezpieczenia

Toyota Yaris trzeciej generacji nie przeszła jeszcze testów organizacji Thatcham, oceniających poziom zabezpieczeń samochodu przed kradzieżą.

Awaryjność

Najnowszy Yaris nie jest uwzględniony w raportach TÜV, DEKRA i ADAC ze względu na zbyt krótki staż rynkowy. Pierwsze oceny awaryjności tego modelu pojawią się po dwóch latach eksploatacji. Odwoływanie się do lokat uzyskiwanych przez dwie poprzednie generacje Yarisa nie są miarodajne, bowiem w najnowszym wydaniu miejska Toyota jest zupełnie nową konstrukcją.

Eksploatacja

Toyota Yaris - zmniejszono atrapę chłodnicyToyota Yaris - zmniejszono atrapę chłodnicy Toyota Samochód używany - II generacja (2008) , test

Toyota Yaris Anno Domini 2011 to samochód skonstruowany od podstaw, o charakterze i wizerunku nieco innym niż poprzednicy. Nadwozie nie ma już wyraźnego, jednobryłowego zarysu, prezentuje się teraz bardziej sportowo. Zmianę proporcji uzyskano przez wydłużenie auta o 10 cm i zwiększenie rozstawu osi o 5 cm. Spore zmiany zaszły także we wnętrzu. Zupełnie nowy jest projekt deski rozdzielczej, z zestawem wskaźników umieszczonym przed kierowcą. Wykończenie sprawia dobre wrażenie, przy bliższym kontakcie można jednak odkryć miejsca na których producent trochę oszczędzał. Niektóre elementy kokpitu i drzwi wykonano z twardych, słabych jakościowo tworzyw sztucznych. Wygodniejsze są fotele, wzrosła też pojemność bagażnika. We wnętrzu nie brakuje miejsca, wyciszenie przedziału pasażerskiego można uznać za wystarczające. Istotny jest fakt, że w Yarisie trzeciej generacji ma się poczucie jazdy samochodem kompaktowym, o klasę wyższym. Nowy Yaris prowadzi się lekko i przyjemnie. Dobrze działa układ kierowniczy, dopracowane są też zawieszenia. Z ich strony nie spodziewajmy się jednak szczególnego komfortu, są zestrojone dość sztywno. Spisują się jednak świetnie i stanowią mocny punkt auta. Poradziły by sobie ze znacznie mocniejszym silnikiem niż 99-konny 1.3, będący "topową" jednostką napędową a w praktyce nieco za słabym i mało elastycznym. Pod względem osiągów lepszy jest turbodiesel 1.4 D-4D, o niższej mocy ale zdecydowanie wyróżniający się momentem obrotowym w szerokim zakresie obrotów.

Silniki

Kolor czerwony - wartości mierne Kolor niebieski - wartości przeciętne Kolor zielony - wartości godne uwagi (!) - rewelacja

Ekologia

W ofercie Toyoty Yaris nie ma wersji proekologicznych. Producent pracuje jednak nad wersją hybrydową Yarisa , która ma się pojawić na rynku niebawem

Wyposażenie

Wyposażenie standardowe w podstawowych konfiguracjach poszczególnych wersji

Gwarancje

Gwarancja mechaniczna - 3 lata lub 100 000 km Gwarancja na lakier - 3 lata Gwarancja perforacyjna - 12 lat Assistance - 3 lata lub 100 000 km

Samochód używany - Toyota Yaris (1998 - 2005)

Co kupić ?

Najtańsza wersja - Toyota Yaris 1.0 Terra (69 KM) cena 41 500 zł

Konkurenci

Fiat Grande Punto od 33 490 zł Skoda Fabia od 34 350 zł Chevrolet Aveo od 36 490 zł Renault Clio od 40 850 zł Kia Venga od 40 990 zł Opel Corsa od 41 400 zł Ford Fiesta od 41 550 zł

Nasze typy

Wersja ekonomiczna - Toyota Yaris 1.3 Luna - cena 49 700 zł

Ta wersja prezentuje się dużo lepiej niż najtańsza odmiana Toyoty Yaris, słaba od strony silnikowej i kiepsko wyposażona. W 1.3 Luna znajdziemy wyższy poziom bezpieczeństwa (poduszki czołowe i boczne) a także więcej komfortu (radio z CD i MP3, manualna klimatyzacja, )

Wersja marzeń - Toyota Yaris 1.4 D-4D Prestige - cena 66 300 zł + pakiet multimedialny Touch&Go (1900 zł) - razem 68 200 zł

Jeśli cena nie jest decydującym czynnikiem warto zastanowić się nad taką właśnie propozycją. Yaris z turbodieslem pod maską ma najlepsze osiągi, a poziom wyposażenia Prestige uzupełniony o system multimedialny Touch & Go zapewnia bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu.

Darek Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Toyota Yaris III | Za kierownicą

Toyota Yaris vs. Skoda Fabia | Konfrontacja

Samochody: Toyota Yaris - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA