Skoda Fabia Sedan 1.4 16V - test | Za kierownicą

Są kraje, gdzie małe sedany mają swoich zwolenników, do nich należy także Polska. Plusy takiego samochodu to spory bagażnik, czworo drzwi i umiarkowana cena.

SKODA FABIA SEDAN 1.4 16V

KUPEREK

Są kraje, gdzie małe sedany mają swoich zwolenników, do nich należy także Polska. Plusy takiego samochodu to spory bagażnik, czworo drzwi i umiarkowana cena.

Skoda przedstawiła ostatnią, trzecią wersję nadwoziową Fabii, hatchback z kuperkiem. Stylistom z Mlada Boleslaw udało się zgrabnie połączyć spory bagażnik z bardzo zwartą sylwetką hatchbacka. A nie jest to łatwe, czego dowody mieliśmy już wielokrotnie. Na ogół tego typu samochody są mało zgrabne, trudno przy tej długości nadwozia zachować odpowiednie proporcje. Co prawda, Fabia Sedan nie wygra konkursu piękności, ale też nie zraża swoim wyglądem.

Sedan ma tę samą długość co wersja kombi, w bagażniku zmieścimy 438 l. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność ta zwiększa się do 789 l. Przy górnej krawędzi bagażnika bardzo pomysłowo umieszczono haczyki, na których możemy podwiesić siatki z zakupami. Na parkingu pod domem nie trzeba będzie wszystkiego pakować ponownie do siatek. Patrząc na przód auta, nie rozpoznamy, jaka to wersja Fabii, różnice są widoczne dopiero od słupka C. W porównaniu z innymi wersjami również w środku, kiedy zasiądziemy za kierownicą, nie dostrzega się żadnych różnic, deska jest czytelna, funkcjonalna, wykonana z materiałów dobrej jakości.

Nowa Skoda w ślad za 5-drzwiowymi hatchbackiem i kombi przeszła pomyślnie crash testy, zdobywając cztery gwiazdki. Pod maską może się znaleźć jeden z czterech silników benzynowych i dwóch diesli - trzy wersje silnika 1,4 l o mocy 68 KM (50 kW), 75 KM (55 kW) i 101 KM (74 kW), jednostka 2-litrowa o mocy 115 KM (85 kW). Wolnossący diesel 1.9 SDI rozwija moc 64 KM (47 kW), wersja wysokoprężna z pompowtryskiwaczami 1.9 TDI PD osiąga 101 KM (74 kW).

Podczas jazd testowych miałem okazję poznać auto z silnikiem 1.4 16V o mocy 101 KM. Silnik ten wydaje się wystarczająco mocny, ale troszkę denerwuje jego mała elastyczność. Podczas jazdy po krętych, górskich drogach Grecji trzeba było często sięgać do lewarka skrzyni biegów i redukować przełożenia. Precyzyjny układ kierowniczy sprawnie przekazuje nasze polecenia na przednie koła.

Dostępne mają być trzy poziomy wyposażenia: Classic, Comfort i Elegance. Trudno na razie powiedzieć, jak będzie wyglądało wyposażenie poszczególnych wersji w Polsce. W krajowych salonach samochód ten powinien się pojawić w sierpniu, cena sedana ma się kształtować pomiędzy porównywalnymi wersjami hatchbacka a kombi.

Pojemność bagażnika: 438/789 l

Pojemność zbiornika paliwa: 45 l

Prędkość maksymalna: 185 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,6 s

Zużycie paliwa (EC/93/116):

miejskie - 9,7 l/100 km

pozamiejskie - 5,6 l/100 km

połączone - 7,1 l/100 km

Konkurencja: Fiat Siena, Renault Thalia, Seat Cordoba, VW Polo Classic

Tekst i zdjęcia: DANIEL RATOWSKI

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.